Blommor vid stall

A

Annika_38

Vad planterar ni vid era stall?
Och vad planterar ni INTE?
 
Sv: Blommor vid stall

Jag har ingenting planterat runt stallet.. däremot har jag sadelkammare i en liten friggebod med uppbindnigsplats utanför, där har jag ett par amplar med nån hängande blomma (sort varierar), och på ena kortsidan har jag en liten rabatt, den var otroligt vacker i somras med massa stjälkar från solrosor.. Toppen åt shettisarna upp under en rymning innan de hann börja blomma, de små rara liven stubbade även mina jordgubbsplantor precis när bären började mogna.. så jag fick äta en egenodlad jordgubbe förra sommaren, resten försvann ner i shettismagar..
De åt även upp en inneblomma som jag ställt ut... ett litet träd som var ca 180 cm högt, då var de billiga:devil:
Men allt annat lät de faktiskt vara, även om de trampade lite på blomkålen så en del av det blev platt..
 
Sv: Blommor vid stall

Om det finns en rabatt vid stallet: tåliga perenner som inte behöver så mycket omvårdnad. Gärna i kombination med rejäla marktäckare som täcker jorden och gör att man inte behöver rensa så mycket ogräs, för det är det aldrig någon som hinner med.

Har man krukor runt stallet, vid entrén etc, är det viktigt att satsa på STORA krukor. Med bra jord. Och gärna vattenhållande kristaller i jorden. Och torktåliga växter i krukorna. Annars dör alltihop bara ut på grund av bristande vattning, och torra krukor med ledsna växter är typ det sorgligaste som finns, näst krig. :idea:
 
Sv: Blommor vid stall

Precis vid stalldörren har vi en liten rabatt med påskliljor nu på våren, och något annat i sommar (minns inte vad..) och en stor träkruka med penseer och påskliljor.
Tror jag ska platera lite nya penséer i år, finns ju så många fina färger att välja bland! Eller kanske blir det ingenting :p
 
Sv: Blommor vid stall

Penseer är som smågodis.... jag blir helt ha-galen av dem :d
 
Sv: Blommor vid stall

Jag har 2 gamla mjölktunnor som jag har hittat krukor som passar i. Där planterar jag hänglobelia och nån annan färgglad blomma till sommaren. På våren har jag påskliljor och lite björkris och till vintern sticker jag ner tallgrenar. :)
 
Sv: Blommor vid stall

Oj vad fint, det skulle jag också vilja ha, hur fixar man det?, vad säger bonden som hämtar sen, är det OK?

Annars besökte jag ett stall förra sommaren som hade dahlior runt stallväggen, supersnyggt.
 
Sv: Blommor vid stall

ja, visst blir man! Jag kan inte gå i närheten av lantmännen eller en handelsträdgård utan att vilja köpa några. "De är ju så billiga! Det kan bli fint där eller där..." tänker jag alltid :D livsfarligt! I alla fall för plånboken om jag får fortsätta, den blir helt utsliten när pengar och kort åker in och ut hela tiden..
 
Sv: Blommor vid stall

Jag bara satte krassefrön i småkrukor och sen planterade jag dom, en del på marken och en del uppe i stacken. Inte alla tog sig men dom som tog sig blev fina. Jag använde både vanlig krasse och klätter, eller kläng kommer inte ihåg, och den klättrande varianten blev bättre. Nästa år kom dom av sig själv.

Och den stackars bonden vet inget för krassen hade vissnat när dom hämtade gödseln. Så nu får vi se vacker krasse bland potatisen i sommar!:angel:
 
Sv: Blommor vid stall

Jag bara satte krassefrön i småkrukor och sen planterade jag dom, en del på marken och en del uppe i stacken. Inte alla tog sig men dom som tog sig blev fina. Jag använde både vanlig krasse och klätter, eller kläng kommer inte ihåg, och den klättrande varianten blev bättre.
Nästa år kom dom av sig själv.

Och den stackars bonden vet inget för krassen hade vissnat när dom hämtade gödseln. Så nu får vi se vacker krasse bland potatisen i sommar!:angel:

Gudars! Då blir väl "min" potatisbonde glad? Kommer väl aldrig mer o hämtar skiten. Vi har blivit lovade att plocka så mycket potatis vi orkar (2 personers hushåll) bara vi låter bli att odla egen. Han är jätterädd om sin fina potatis - men sprutar väl ihjäl krassen liksom annan "skit"?

Finns det ingen potatisbonde på forumet som har synpunkter?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har en liten tråkig rabatt där jag vill plantera en marktäckare. Problemet är att de små syrenernas rötter är enorma och att det inte...
2
Svar
22
· Visningar
1 030
Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 270
Senast: Hazel
·
Trädgård & Växter Jag har ju läst här att @Wille har anlagt en skogsträdgård, intressant, tycker jag. Jag har en skogsbacke i anslutning till min...
Svar
12
· Visningar
1 108
Senast: manda
·
Samhälle I stort sett varje dag när jag ska köra hem från jobbet tänker jag på hur gräsligt dålig sikt det är när jag kommer till en gata där jag...
Svar
3
· Visningar
490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Tjockistråden 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp