Blomsterlupiner

bitta

Trådstartare
Trakten jag bor i är nog nära på förlorad, men jag undrar ändå, kan någonting göras.
Jag har nyss använt en dunk Roundup i närmaste vägslänterna, men det räcker ju ingenstans.
Kan det finnas något bidrag att söka, någon hjälp att finna i kampen mot dessa 😈 blommor.
Vilka kan tänkas visa något intresse? Naturvårdsverket, Länsstyrelsen, eller?
 
Det är Naturvårdsverket som har hand om invasiva arter. Mig veterligen finns inget ekonomiskt stöd att söka och den omfattas heller inte av speciell lagstiftning. Den är såpass etablerad också tyvärr.
Bästa sättet är att gräva upp eller slå av den. Roundup är inte så bra, särskilt mtp att vägkanter är värdefulla refuger för andra växtarter som minskar kraftigt idag.
 
Trakten jag bor i är nog nära på förlorad, men jag undrar ändå, kan någonting göras.
Jag har nyss använt en dunk Roundup i närmaste vägslänterna, men det räcker ju ingenstans.
Kan det finnas något bidrag att söka, någon hjälp att finna i kampen mot dessa 😈 blommor.
Vilka kan tänkas visa något intresse? Naturvårdsverket, Länsstyrelsen, eller?
Jag hörde någon kalla dem för vägslänternas mördarsniglar

Jag har nöjt mig med att ta bort blommorna. Alternativt meja ner dem med lie. De ger sig så småningom men det tar några år.
Men hindrar man spridningen så är mycket vunnet. Som sagt, bort med blomställningarna (kanske in i en vas på köksbordet :) )
 
Trakten jag bor i är nog nära på förlorad, men jag undrar ändå, kan någonting göras.
Jag har nyss använt en dunk Roundup i närmaste vägslänterna, men det räcker ju ingenstans.
Kan det finnas något bidrag att söka, någon hjälp att finna i kampen mot dessa 😈 blommor.
Vilka kan tänkas visa något intresse? Naturvårdsverket, Länsstyrelsen, eller?
Men hur miljövänligt är Roundup då? Är ju som värsta giftet :wtf:
 
Trakten jag bor i är nog nära på förlorad, men jag undrar ändå, kan någonting göras.
Jag har nyss använt en dunk Roundup i närmaste vägslänterna, men det räcker ju ingenstans.
Kan det finnas något bidrag att söka, någon hjälp att finna i kampen mot dessa 😈 blommor.
Vilka kan tänkas visa något intresse? Naturvårdsverket, Länsstyrelsen, eller?
Du kastade nog ut babyn med badvattnet där. Lupinen är ju skadlig för den biologiska mångfalden eftersom den tränger ut den inhemska floran. Men roundup som innehåller allt möjligt skit är så långt mycket värre för den biologiska mångfalden än de lupiner som du tog kål på. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lista-allt-du-behover-veta-om-glyfosat
https://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/jordbruk/stoppa-glyfosat

Om du nu vill kämpa för biologisk mångfald så gräv upp lupinerna eller trimma av dem kontinuerligt innan de går i frö och sluta för gudsskull att använda round up.
 
Jag måste bara få fråga....när blev lupinen en pest egentligen?? Jag är 50 år och så långt jag kan minnas tillbaka har det funnits lupiner (eller så minns jag helt fel....). Vi plockade till midsommarstången, osv. Det är inte förrän på senare tid som jag har hört att den ska utrotas. Men när - och varför - blev det så här :confused: ??? Är det i hela landet som lupinen är ett problem, eller är det bara på vissa ställen?
 
Jag måste bara få fråga....när blev lupinen en pest egentligen?? Jag är 50 år och så långt jag kan minnas tillbaka har det funnits lupiner (eller så minns jag helt fel....). Vi plockade till midsommarstången, osv. Det är inte förrän på senare tid som jag har hört att den ska utrotas. Men när - och varför - blev det så här :confused: ??? Är det i hela landet som lupinen är ett problem, eller är det bara på vissa ställen?
Undrar jag också, jag tycker den är vacker att se längs vägkanterna ihop med hundkexen, blir lite färggladare än bara grönt, grönt, grönt.

Däremot hade jag nog inte velat se dom på en blomsteräng, men i dikena tycker jag inte att den stör, men det är jag det, kanske helt enkelt inte förstår varför den anses vara ett problem.
 
Här i fjällen är lupinen inte ett problem, vi ska vara glada om något blommar....
i byn finns det några få ställen där lupiner växer, områdena blir varken större eller mindre med åren. Jag har bott i byn sedan -74
Jag har försökt plantera några här hemma på gården, men... de tar sig inte alls, så....
Jag är kärringen mot strömmen och gillar lupiner

* Jenny *
 
Lupiner har groteska rötter. Jag har provat att gräva upp. Helt meningslöst. Och så länge rötterna finns återkommer de. Att slå av dem innan blom hindrar dem iaf från att föröka sig.
 
Undrar jag också, jag tycker den är vacker att se längs vägkanterna ihop med hundkexen, blir lite färggladare än bara grönt, grönt, grönt.

Däremot hade jag nog inte velat se dom på en blomsteräng, men i dikena tycker jag inte att den stör, men det är jag det, kanske helt enkelt inte förstår varför den anses vara ett problem.

Den lär hota inhemska arter pga den snabbt tar över. Men jag älskar dem ändå :)
 
Undrar jag också, jag tycker den är vacker att se längs vägkanterna ihop med hundkexen, blir lite färggladare än bara grönt, grönt, grönt.

Däremot hade jag nog inte velat se dom på en blomsteräng, men i dikena tycker jag inte att den stör, men det är jag det, kanske helt enkelt inte förstår varför den anses vara ett problem.
Om dom nu stannade kvar i diket så hade jag inte se några problem, men det gör dom ju inte utan växer ut på åkrar och in i hagar.
 
Jag måste bara få fråga....när blev lupinen en pest egentligen?? Jag är 50 år och så långt jag kan minnas tillbaka har det funnits lupiner (eller så minns jag helt fel....). Vi plockade till midsommarstången, osv. Det är inte förrän på senare tid som jag har hört att den ska utrotas. Men när - och varför - blev det så här :confused: ??? Är det i hela landet som lupinen är ett problem, eller är det bara på vissa ställen?
De har spritts aktivt och där den trivs så trivs den.... Det är utbredningen som är ett bekymmer.
När jag var liten fanns den på enstaka ställen. Nu är vägkanterna täckta i mina trakter.

Det blir en monokultur som dödar allt annat. Om man slår lupin och plockar bort dem så är det naket under.
 
Blid från Norge.
lupin.jpg


Visst är det vackert men inte mycket till mångfald.
 
Jag måste bara få fråga....när blev lupinen en pest egentligen?? Jag är 50 år och så långt jag kan minnas tillbaka har det funnits lupiner (eller så minns jag helt fel....). Vi plockade till midsommarstången, osv. Det är inte förrän på senare tid som jag har hört att den ska utrotas. Men när - och varför - blev det så här :confused: ??? Är det i hela landet som lupinen är ett problem, eller är det bara på vissa ställen?
Man började titta på det här med invasiva arter lite mer aktivt för några år sedan. För ca två år sedan tog EU fram en lista på arter som hotade att tränga ut andra arter. Det kom beslut om att dessa inte fick säljas eller spridas inom EU (det handlar då alltså om arter som kommer ifrån länder utanför EU och spridit sig genom förvildning). I samband med det här började även naturvårdsverket och naturskyddsföreningen aktivt gå ut och informera om vilka arter som är inhämtade till Sverige och som förvildas och genom sin utbredning tränger undan känslig flora och fauna. Man pratar om det som invasiva arter och håller nu på att ta fram listor som gäller för Sverige. Det blir ju lite trubbigt när man ska täcka in en större geografisk yta till exempel är ju spansk skogsnigel (mördarsnigeln) en invasiv art i Sverige, men inte i EU eftersom den är inhemsk i EU. Det finns ju många andra arter som är just invasiva men alla inflyttade arter räknas inte som invasiva utan det är bara de som tränger ut andra arter som räknas som just invasiva, de andra är bara förvildade sen kan de ju skapa lokala problem ändå.
 
För bara några år sedan hade vi en mångfald av olika blommor i vägrenen här. Bland annat olika orkidéer. Jag har gått med trimmer och slitit men det blir bara värre år för år. De slår vägrenerna för sent och drar bara runt frön och sprider eländet än mer.
I fjol var de här med grävare och fixade dikena så nu är det helt kalt förutom lupinerna då. Därav mitt desperata försök med Roundup.
 
Jag tror på att svälta ut de massiva rotsystemen.
I första hand naturligtvis att se till att ingenting går i blom, och de blommor och blomskott som plockas typ bränns. Se'n plockar man stjälkar och blad i den takt man hinner. De kan man förmodligen kompostera.

Kämpar mot lupiner i en fäbod, där det ännu så länge bara finns på fyra avgränsade platser - men spridningen under de sista åren varit stor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 240
Senast: cherie
·
  • Artikel
Dagbok Jag har under en tid använt Facebook dating och Tinder. På fb har jag bara kollat på dem som redan klickat gilla på mig och har inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 709
Relationer Jag behöver lite stöd av er andra för jag känner mig lite känslomässigt dränerad nu. Läget är så här att jag blev mobbad under hela min...
Svar
1
· Visningar
822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp