Bukefalos 28 år!

Blup ???????????????????????

rubytoo

Trådstartare
Jo jag vet att det finns en massa trådar om just detta, men jag vill ändå få förklarar för mig hur det fungerar.


Jag sökte nämligen upp mitt sto och såg att hon hade blup trots att hon är okänd stam och inga avkommor????

Och det som gjorde mig ännu mer undrande över detta system är att hon hade sämre blup en en av mina fd fälttävlanshästar som absolut inte är ens i närheten av hennes kapacitet, exteriör eller gångarter eller resultat på tävling?? Dessutom saknas en massa resultat för min irländska och resultat från 2003 är endast inräknat!!


Detta gör mig oerhört förvirrad och jag undrar om inte ASVh gör en dundertabbe i detta system :angel:

Jag menar det andra stoet har ju en stam som är rätt framgångsrik och vad jag ser så baseras en del av blupet på stammen??

Hur kan då mitt irländska st få blup öht innan hon fått några avkommor som presterat????

Och en sak som också är märkligt är att resultat från utlandet inte räknas in????

Blup måste vara oerhört missvisande :crazy:
 
Sv: Blup ???????????????????????

Kan inte annat än instämma
 
Sv: Blup ???????????????????????

Jag hittade detta
"Officiella BLUP-index ges till:
• Hingstar som har minst 15 avkommor bedömda vid 3-årstest och/eller kvalitetsbedömning.
• Ston som antingen själva har bedömts eller tävlat eller som har minst en avkomma med bedömnings- eller tävlingsresultat.

Ston som inte uppfyller kriterierna för att få officiella BLUP-index kan ändå ha index redovisade. Detta gäller även ungston. Dessa index, så kallade härstamningsindex, är då endast baserade på släktingars resultat vilket gör att de inte blir lika tillförlitliga."
En häst som tävlat behöver inte ha avkommor för att få BLUP, sedan vet jag inte hur stor vikt det läggs på de olika delarna i sammanräkningarna. Stoet kan ha fler släktingar än vad du tror som räknas med så släktingar som inte är så framgångsrika kan dra ner BLUP om de är visade eller tävlade.
Såg också att resultat från 2006 ej är medräknade ännu.

Jag blev också förvånad då jag såg BLUP siffror på ett elitsto jag lånade, hon själv förärvde generellt mycket goda gångarter, men andra släktingar drog ner hennes BLUP.
 
Sv: Blup ???????????????????????

Jo men ett okänt sto, då vet man ju inte släktingar.. Eller som i fallet med mitt sålda sto, som har en mamma importerad från Danmark. Stoet har högre blup än pappan. Hamnar okända/obedömningsbara avkommor på ett medel-blup och korrigeras efter eller vart börjar man blup-räknandet på en som det inte finns uppgifter på?
U
 
Sv: Blup ???????????????????????

Det här har varit uppe till diskussion förut.
Har man en importpappa på hingsten, är det inte säkert att det speglas i blupen.

Har stoets avkommor startat i championaten och gjort väl ifrån sig där (semi och finalister, tom segrare), så räknas inte det in i blupen, annat än för avkommornas starter i respektive gren.
Har avkommorna gjort samma resultat i i 3årstest eller kvaliteten får stoet mycket bra blup.
Så många ELIT ston har ett dåligt blup....
mvh
 
Sv: Blup ???????????????????????

Jag hittade detta
"Officiella BLUP-index ges till:
• Hingstar som har minst 15 avkommor bedömda vid 3-årstest och/eller kvalitetsbedömning.
• Ston som antingen själva har bedömts eller tävlat eller som har minst en avkomma med bedömnings- eller tävlingsresultat.

Ston som inte uppfyller kriterierna för att få officiella BLUP-index kan ändå ha index redovisade. Detta gäller även ungston. Dessa index, så kallade härstamningsindex, är då endast baserade på släktingars resultat vilket gör att de inte blir lika tillförlitliga."
En häst som tävlat behöver inte ha avkommor för att få BLUP, sedan vet jag inte hur stor vikt det läggs på de olika delarna i sammanräkningarna. Stoet kan ha fler släktingar än vad du tror som räknas med så släktingar som inte är så framgångsrika kan dra ner BLUP om de är visade eller tävlade.
Såg också att resultat från 2006 ej är medräknade ännu.

Jag blev också förvånad då jag såg BLUP siffror på ett elitsto jag lånade, hon själv förärvde generellt mycket goda gångarter, men andra släktingar drog ner hennes BLUP.

Men saken är att mitt sto inte har någon stam alls! Är aldrig visad.

Är reggad okänd :cool:

Hur kan man då ge ut blup på exteriör tex :confused:
 
Sv: Blup ???????????????????????

:eek:

Det är ju just detta som är fel när det gäller att räkna som de gör i blup.


I princip så kan man ju inte lita på att hästen man köper som har bra blup är bra :crazy:

Liksom hingstars blup borde ju också vara missvisande
 
Sv: Blup ???????????????????????

Förhoppningsvis köper ingen en häst bara på BLUP-siffror...?

Hingstarnas (godkända alltså) är mycket säkrare dock eftersom man på dem har dels känd stam och dels måste de ha minst 15 bedömda avkommor för att ens få en BLUP-bedömning. Ju fler individer som räknas in i bedömningen desto säkrare siffror.

Det man ska komma ihåg är att BLUP egentligen inte behöver säga så mycket om själva individen utan mer om vad den individen kan förväntas föra vidare till sina avkommor. Därför kan man ha en jättebra individ som faktiskt egentligen har rätt taskiga gener...
 
Sv: Blup ???????????????????????

Förhoppningsvis köper ingen en häst bara på BLUP-siffror...?

Hingstarnas (godkända alltså) är mycket säkrare dock eftersom man på dem har dels känd stam och dels måste de ha minst 15 bedömda avkommor för att ens få en BLUP-bedömning. Ju fler individer som räknas in i bedömningen desto säkrare siffror.

Det man ska komma ihåg är att BLUP egentligen inte behöver säga så mycket om själva individen utan mer om vad den individen kan förväntas föra vidare till sina avkommor. Därför kan man ha en jättebra individ som faktiskt egentligen har rätt taskiga gener...

Men ärligt talat HUR kan man bedömma mitt sto utan stam??? Hennes gener alltså
 
Sv: Blup ???????????????????????

Medelfelssiffran talar om hur tillförlitliga blup-siffrorna är.

Den högsta medelfelssiffran jag sett har varit 20. Den lägsta är 4 eller 5.
 
Sv: Blup ???????????????????????

De har lagt upp hästar delvis baserat på hästar som finns med i SvRF:s register.
Min gamla häst ligger oxå med fast hon själv inte hör till ASVH:s rullor och inte heller har någon avkommor reggad i ASVH. Hennes stam är felaktig och hon har fått usla BLUP-värden när jag ifrågasatt hennes dessa saker hos de ansvariga fick jag följande förklaring:eek:

xxx som ligger ute pa hemsidan kommer fran ASVHs databas. Jag vet faktiskt inte varfor den ar dar eftersom hon inte finns registrerad dar och ingen avkomma finns registrerad. Vi kan inte vara 100 % sakra pa att det ar ratt hast heller i och med att inte harstamningen ar ratt (aven om det antagligen ar samma hast).

Nar jag tittar i ursprungsfilen med tavlingsresultat hittar jag xxx
(med ratt harstamning) men vi har inte kunnat matcha henne med ASVHs databas (detta gors pa harstamning, stamboksnummer eller registreringsnummer). Bland de hastar som inte gatt att matcha och dar varken far eller mor finns med i ASVHs databas har vi valt att inte ta med dem. Detta pa grund av att de inte bidrar med nagot nar vi skattar avelsvarden.

Sammanfattningsvis kan man saga att vi vet inte helt sakert att det ar ditt sto och anledningen till att indexen ar sa laga beror pa att hon inte ar kopplad till nagon hast i harstamningsdatabasen.
Behöver jag tillägga att jag har noll tilltro till denna databas de lagt upp :crazy: Hästars identitet och stam går ju lätt att kontrollera mot registreringsnummer....
 
Sv: Blup ???????????????????????

Det låter faktiskt konstigt...måste kolla med dem som är ansvariga, vore intressant att höra en förklaring.
 
Sv: Blup ???????????????????????

Eftersom alla resultat måste matas in för hans så är det självklart så att man alltid får en mänsklig felfaktor i resultatet. Tyvärr finns det nog inte resurser heller för att dubbelkolla så att allt blir rätt heller. Det bästa man kan göra är ju att påpeka de fel man hittar och hoppas att de kan rättas till.
 
Sv: Blup ???????????????????????

Men det är ju just det som är grejen, dessa fel rättas ju inte till för att de i detta fallet te.x inte är 100% säkra på om det är rätt häst:crazy: HUR tillförlitliga uppgifter har man då egentligen i övrigt i denna databas:confused:
 

Liknande trådar

Avel Hur uppdaterade är ASVHs sidor egentligen?? Tittar man på vissa hingstars avkommor har kanske 10% av avkommorna någon gång tävlat, och...
Svar
7
· Visningar
1 274
Senast: asan
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 494
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp