BLW - hur gör man? Hur törs man?

gulakatten

Trådstartare
Vår dotter är 7 månader och äter än så länge med god aptit. Hon får lunch varje dag i puréform och äter gärna själv med sked eller att man matar henne. Hon älskar dock att få äta själv också - äter man banan ålar hon fram på en gång och tar tag och en tugga och likaså om man äter avokado eller liknande.

Eftersom hon så gärna äter själv så skulle vi gärna börja lite smått med BLW men ju mer vi läser desto svårare känns det. Det känns som en hel vetenskap! Bara att veta exakt hur allt ska skäras känns svårt. Och hur törs man? Hon stoppar ju in allt i munnen bara och tar en stor jäkla tugga istället för att suga på det som alla säger att deras barn gör 🙈.

Nån med bra erfarenhet och tips? ☺️
 
Vi har kört BLW sen barn nr 2. Smidigast att börja med enligt min erfarenhet är sånt som glider/löser lätt upp sig i munnen tex smörgåsbitar med smör/leverpastej, ärtor utan skal, små bitar av kokt pasta, kokt potatis i småbitar osv. Grötpinnar är också smidigt att erbjuda i början.

Sen är alla barn olika, barn 2 tex älskade att gnaga/suga majskolvar,grötpinnar, kokt kycklingfile etc redan vid 6 månaders ålder medan E på 11 månader vägrar äta allt sånt för hon vill ha färdiga matbitar :rofl:
 
Följ solid starts på instagram! Så mycket kunskap finns där! De har en app också där man kan kolla upp hur olika livsmedel ska serveras beroende på ålder. De har också massa filmer där man ser barn i olika åldrar äta olika saker. Och massor mer. Knatteplock är ett bra svenskt instagramkonto med många bra tips.

Läs på massor och börja sen med mat som inte känns så läskig! Typ en stoooor bit kokt broccoli. Eller en stor bit färdigkokt majskolv. Hon kommer inte få av så mycket från det men det hjälper att öva upp motoriken.

Om ni ger puré eller liknande kan ni prova att räcka över skeden och låta henne föra den till munnen själv (med guidning i början).
 
Vi har kört BLW sen barn nr 2. Smidigast att börja med enligt min erfarenhet är sånt som glider/löser lätt upp sig i munnen tex smörgåsbitar med smör/leverpastej, ärtor utan skal, små bitar av kokt pasta, kokt potatis i småbitar osv. Grötpinnar är också smidigt att erbjuda i början.

Sen är alla barn olika, barn 2 tex älskade att gnaga/suga majskolvar,grötpinnar, kokt kycklingfile etc redan vid 6 månaders ålder medan E på 11 månader vägrar äta allt sånt för hon vill ha färdiga matbitar :rofl:
Stort tack för tips! Ska googla grötpinnar ☺️.
Följ solid starts på instagram! Så mycket kunskap finns där! De har en app också där man kan kolla upp hur olika livsmedel ska serveras beroende på ålder. De har också massa filmer där man ser barn i olika åldrar äta olika saker. Och massor mer. Knatteplock är ett bra svenskt instagramkonto med många bra tips.

Läs på massor och börja sen med mat som inte känns så läskig! Typ en stoooor bit kokt broccoli. Eller en stor bit färdigkokt majskolv. Hon kommer inte få av så mycket från det men det hjälper att öva upp motoriken.

Om ni ger puré eller liknande kan ni prova att räcka över skeden och låta henne föra den till munnen själv (med guidning i början).
Okej, ska kika på både kontona. Tack för tipset!! Har försökt läsa en del men det känns som sagt som en fullkomlig vetenskap. Så mycket saker att tänka på och gör man fel kan de ju kvävas. Känns läskigt! Ska börja med broccoli, det gillar hon också ☺️.

Hon äter redan själv med sked! Jag lassar på mat på skeden och hon hugger den snabbt som attan och för den till munnen själv. Så den biten går utan problem!
 
När jag läste på förstod jag det som att man inte skulle blanda BLW och puré utan att det var all in som gällde (för att inte förvirra barnet? minns inte riktigt). Jag gjorde i alla fall inte så utan gav hela bitar av sådant som kändes enkelt att ge helt och puréer vid de måltider som det passade bättre. Tänker att det väl ändå är ungefär så folk alltid gjort? Då kan man ju också hoppa över de livsmedel som kräver särskild teknik eller känns riskabelt.
 
Stort tack för tips! Ska googla grötpinnar ☺️.

Okej, ska kika på både kontona. Tack för tipset!! Har försökt läsa en del men det känns som sagt som en fullkomlig vetenskap. Så mycket saker att tänka på och gör man fel kan de ju kvävas. Känns läskigt! Ska börja med broccoli, det gillar hon också ☺️.

Hon äter redan själv med sked! Jag lassar på mat på skeden och hon hugger den snabbt som attan och för den till munnen själv. Så den biten går utan problem!
Det finns såklart alltid en risk när barnen lär sig äta, men det man ska veta är att det är betydligt vanligare att barn sätter saker i halsen som INTE är mat. Med det sagt ska man såklart undvika högriskmat, mata på ett säkert sätt och vara uppdaterad på HLR. Förutom matens konsistens och form är det viktigt att vara stilla när man äter och att en vuxen alltid har barnet under uppsikt. Och så är det bäst om det är barnet själv som väljer vad som går in i munnen.

Och en viktig grej är att kväljningar inte är samma sak som att sätta i halsen! Det kan dock se lite otäckt ut så det är bra att vara lite påläst där. Och lära barnen hur man spottar ut om man fått en för stor bit.

Jag ska inte hålla på och skriva en hel uppsats men kolla in Solid starts som sagt, det finns så himla mycket bra där och jag är övertygad om att du kommer känna dig tryggare efter att ha läst och kikat runt där ett tag! Jag tycker BLW är så himla bra just för att barnen blir så kompetenta vad gäller ätande och man har igen det på andra plan också.

Toppen med skeden ju, då har ni en bra start redan! :D
 
När jag läste på förstod jag det som att man inte skulle blanda BLW och puré utan att det var all in som gällde (för att inte förvirra barnet? minns inte riktigt). Jag gjorde i alla fall inte så utan gav hela bitar av sådant som kändes enkelt att ge helt och puréer vid de måltider som det passade bättre. Tänker att det väl ändå är ungefär så folk alltid gjort? Då kan man ju också hoppa över de livsmedel som kräver särskild teknik eller känns riskabelt.
Man kan blanda :) Men risken är väl om man matar med puréer nästan jämt och ger barnet bitar bara lite då och då. Kan tänka mig då att barnet inte har fått öva tillräckligt på att hantera bitarna.

Jag har inte gett puréer men i början finfördelade jag en del mat som inte gick att servera på annat vettigt sett. Typ skar lasagne tusen gånger och gav barnet en sked med lite lasagne på kanten. I övrigt stora greppvänliga bitar och sen började jag ge mindre bitar från ca 9 månader.
 
Ett litet tillägg angående kväljningar som redan varit uppe i tråden.. Kväljreflexen ska sitta mycket längre ut på de små.
Den vetskapen tyckte iaf jag kändes betryggande att ha när mina började äta själva 😊
 
Håller med @zassoo och @LillaMy84 om att inte vara rädd för kväljningar. De är ju faktiskt inte farliga i sig utan ser till att maten inte hamnar fel i halsen och fastnar utan istället kommer ut igen. :)

Vår tvåa (drygt ett nu) har ätit blw-aktigt från början. Det blev så eftersom hon helt enkelt inte gick med på att bli matad i särskilt stor utsträckning :p
Vi kör inte hardcore eftersom vi nu när hon dels kan använda sked lite själv och dels går med på att bli matad ibland också blandar in burkmat och annat mer finfördelat. Men utgångspunkten är att hon äter själv, oavsett konsistens.

Jag tycker inte det är så svårt med bitar etc. Stort och lätt att greppa i början. Konsistens så att det löser upp sig eller är lätt att få av lagom bitar av. Sen när pincettgreppet kommer kan man börja ge mindre bitar men undvika former som lätt fastnar (hela vindruvor och korvslantar är väl klassiska exempel) eller helt enkelt fortsätter med stora. (Min tjej vägrar om det är för stort just nu så då får vi finfördela :D )

En skillnad om jag jämför med min stora som älskade mat och gärna lät sig matas är att introduktion tagit längre tid. Ettan slutade äta ersättning (ammade inget av barnen) redan vid 7-8 månader men lilla äter fortfarande tre flaskor per dygn vid dryga året, det har helt enkelt tagit tid innan hon fått i sig tillräckligt mycket för att bli mätt, så vi har fortsatt toppa upp med flaska efter måltiderna. Nu är hon dock väldigt självgående och får oftast i sig ordentligt när vi äter, utan att vi behöver mata, stor fördel med det här sättet, tycker jag! :up:
 
Skulle precis svara alla men så vaknade dottern! 😅 Tack för alla svar! Och pepp! HLR är vi uppdaterade på och tänket kring hur matmiljön ska vara har vi med oss (sitta still, aldrig äta ensam etc). Men @zassoo hur lär man barnen att spotta ut stora bitar? Känns svårt 😁.
 
Vår dotter är 7 månader och äter än så länge med god aptit. Hon får lunch varje dag i puréform och äter gärna själv med sked eller att man matar henne. Hon älskar dock att få äta själv också - äter man banan ålar hon fram på en gång och tar tag och en tugga och likaså om man äter avokado eller liknande.

Eftersom hon så gärna äter själv så skulle vi gärna börja lite smått med BLW men ju mer vi läser desto svårare känns det. Det känns som en hel vetenskap! Bara att veta exakt hur allt ska skäras känns svårt. Och hur törs man? Hon stoppar ju in allt i munnen bara och tar en stor jäkla tugga istället för att suga på det som alla säger att deras barn gör 🙈.

Nån med bra erfarenhet och tips? ☺️
Har kört BLW från start, dock inte helt hardcore utan har stödmatat med sked när hon äter typ gröt. Men alltid fått en egen sked att hålla i samtidigt som vi matar.

Jag läste på Solid starts (så bra, värt att ladda ner appen), samt läste på hur kräk och sväljreflex fungerar. Det är tex väldigt ovanligt att barn får luftvägsstopp när de är inställda på att svälja - men är ofokuserade eller att man matar själv så är de inte lika medvetna om att de ska svälja. Mycket sån kunskap gjorde mig trygg.

Körde blodpudding, leverpastej, bred pasta, köttbullar, broccoli, smör på smörkniv och sånt enkelt i början.
 
Skulle precis svara alla men så vaknade dottern! 😅 Tack för alla svar! Och pepp! HLR är vi uppdaterade på och tänket kring hur matmiljön ska vara har vi med oss (sitta still, aldrig äta ensam etc). Men @zassoo hur lär man barnen att spotta ut stora bitar? Känns svårt 😁.
Här är en länk om att coacha barnen att spotta ut om de fått för mycket i munnen :)

https://solidstarts.com/what-to-do-when-your-baby-has-too-much-food-in-their-mouth/

Kortfattat: man sätter sig mitt emot barnet med huvudet i samma höjd som deras eller strax under och så sträcker man ut sin egen tunga och säger blääää flera gånger :D Tanken är alltså att de ska härma så att maten följer med ut.
 
Tack @zassoo , du är en klippa! Har tittat på solid foods nu också och WOW vilken guldgruva! Nu känns det mycket mer görligt.

Tack alla i tråden! Vi är jäkligt pepp nu på att sätta igång lite mer ordentligt ☺️.
 
Appen Solid Starts är bra om man är osäker på hur man ska dela maten. Vi har blandat sedan bebis blev intresserad av mat. Torrare grejer har hon fått äta själv och lite geggigare saker har hon blivit matad med. Vi har kört det mest för att bebis inte gillat att bli matad utan vill klara sig själv.

Numera är hon ju äldre (snart 1,5) och äter det mesta helt själv.
 
Vår dotter är 7 månader och äter än så länge med god aptit. Hon får lunch varje dag i puréform och äter gärna själv med sked eller att man matar henne. Hon älskar dock att få äta själv också - äter man banan ålar hon fram på en gång och tar tag och en tugga och likaså om man äter avokado eller liknande.

Eftersom hon så gärna äter själv så skulle vi gärna börja lite smått med BLW men ju mer vi läser desto svårare känns det. Det känns som en hel vetenskap! Bara att veta exakt hur allt ska skäras känns svårt. Och hur törs man? Hon stoppar ju in allt i munnen bara och tar en stor jäkla tugga istället för att suga på det som alla säger att deras barn gör 🙈.

Nån med bra erfarenhet och tips? ☺️
Enklast är att överkoka broccoli så att den är riktigt mjuk. Det började båda mina barn med 😊

Vi körde enbart blw och det är inte alls komplicerat om man inte gör det till det
 
Appen Solid Starts är bra om man är osäker på hur man ska dela maten. Vi har blandat sedan bebis blev intresserad av mat. Torrare grejer har hon fått äta själv och lite geggigare saker har hon blivit matad med. Vi har kört det mest för att bebis inte gillat att bli matad utan vill klara sig själv.

Numera är hon ju äldre (snart 1,5) och äter det mesta helt själv.
Ja, jag laddade hem appen idag, superbra är den! ☺️
 

Liknande trådar

Småbarn Vår dotter är fem år. Hon biter/stoppar ALLT i munnen. Hon har alltid gjort det, och det har inte blivit bättre. Som en reflex antar...
Svar
6
· Visningar
7 553
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Dottern är nu 8 månader och ammar fortfarande till största delen. Smakar gärna maten vi äter, men äter inga mängder och är långt ifrån...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: megin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 645
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 897
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp