Blyg/rädd katt med hund/annan katt? Hur göra?

Lajke

Trådstartare
Hej!
Jag och min mamma har en katt tillsammans som nu är runt 8 år. Katten bor just nu hos mamma, men mamma kommer att flytta till Asien om cirka ett år (förhoppningsvis). Katten (Wilma) i fråga köpte vi för ca 6 år sen, då hon var 2,5 år. Vi märkte ganska snabbt att hon troligen inte blivit behandlad så bra, hon var rädd och blev platt om man höjde händerna minsta lill, var inte alls kelen utan satt alltid på avstånd och tappade man något eller andra höga djur var hon under soffan på bara några sekunder. Väldigt osäker med andra ord. Idag är hon supertrygg, kelar mycket, älskar att ligga nära och blir i princip aldrig rädd som hon brukar bli. Hon har bott hos mamma sen vi köpte henne men mamma flyttade för ca 2 år sen men då gick allt bra. Hon är väl halvt utekatt, hon gillar att gå ut då och då men går aldrig långt och är aldrig ute över natten.

Grejen är då att tanken är att vi (jag och sambo) ska ta över henne när mamma flyttar, men både jag och sambo bor just nu hemma och letar lägenhet, vi vet alltså inte hur stort det blir eller om hon kommer kunna gå ut. Sen är både jag och min sambo sugen på hund (inte just nu men inom ett år) men är orolig för hur Wilma skulle fungera med det, eftersom hon i princip aldrig umgås/har umgåtts med andra djur. Stöter hon på hund gömmer hon sig, med en annan katt fräser hon mest men ser underlägsen ut (blir platt).

Är det någon som har någon idé om hur man skulle kunna få Wilma och eventuell hund eller katt gå ihop? Vad gör man om det inte fungerar mellan dem? Är det bäst att vänta med andra djur tills Wilma är borta (ja troligen, men det vill vi ju helst inte om det går att lösa på annat sätt)? Kanske låta Wilma vänja sig vid att bo i vår nya lägenhet med mig och sambo och sen inteoduvera eventuellt nytt djur (så att hon är på hemmaplan). Alla tips och idéer gärna, även om det är någon mer som har haft liknande katt och hur den fungerat med andra djur.
 
Sv: Blyg/rädd katt med hund/annan katt? Hur göra?

Trivs hon med att vara ensamkatt ser jag ingen anledning till att introducera ett till djur i familjen. Man vet ju aldrig om det går fören man testat, synd om det djuret som får flytta igen för att det inte fungerar.
En hund (valp?) skulle jag verkligen inte släppa ihop med en katt som inte är van vid hundar, i en lägenhet.

Gällande egna erfarenheter av valpar i kombination med katter så har valparna sett katterna som leksaker, konkat omkring dom i munnen etc.
Detta har varit katter som varit väldigt vana med hundar och inte blir skrämda.

Min hankatt tycker mycket om andra djur och går bra ihop med både katter och hundar han träffat, min honkatt gillar bara hankatten och blir inte kompis med andra katter. Hanar är generellt sätt lättare, honor är ju ofta lite brudiga/bitchiga ;)
 
Sv: Blyg/rädd katt med hund/annan katt? Hur göra?

Vi har en sån hon katt lite äldre, hon blev sådan efter kastrering för 3 år sedan. Hon flyttade hit med oss för 1 och halvt år sedan. Vi bor i stor lägenhet med egen dörr så hon kan gå ut när hon vill. För ett år sedan ungefär skaffade vi en katt till. Hon var i för sig van med andra katter. Så här efteråt så hade de nog vart bättre att Inte skaffa en till. De är inte osams men heller inte sams och ryker ihop ibland men de är sällan numera då lille man vet att han ska hålla sig undan henne!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 388
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 000
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp