Bo litet med barn

MallanLi

Trådstartare
Hej!

Jag påbörjar nu till hösten äntligen min utbildning. Jag och min dotter bor bra, i ett område jag känner till väl, nära till skola när tiden är inne (hon är fyra nu). Pendelavstånd till universitetet är 30 minuter. Bostad i staden där jag ska studera är väldigt dyrt, både ettor, tvåor och treor. Annars hade jag gärna flyttat dit :-)

Jag betalar idag 5300 för min tvåa, centralt med närhet till affär, min mor, far och mina syskon.

Så med andra ord trivs jag här, men det är som sagt litet. I och med jag nu ska studera vågar jag mig inte på en lägenhet med högre hyra. Jag trivs med att bo billigt. (bodde i en annan stad tidigare där jag betalde 10900 för boende och parkering så detta är rena lyxen för min del).

Men nu är kruxet det här med att bo litet med barn. Jag vill att hon ska kunna känna att hon kan ta hem vänner och att hon ska ha ett eget rum. Flyttar jag ut min säng i vardagsrummet, som är väldigt litet, känns det inte bra för då kan jag inte ha någon soffa eller TV. Det är väldigt dålig planlösning. Nu är inte soffan och TVn superviktiga för min del men jag vill fortfarande vårt hem ska kännas just som ett hem och inte en tillfällig lösning. Därav kommer vi få fortsätta med att dela sovrum och när vi gör det finns dessvärre inte plats för att göra rummet till hennes så att säga.

Därför vänder jag mig nu hit för att höra om här är andra som bor trångt med barn, hur har ni gjort och till vilken ålder (barnets) kände ni att det fungerade bra? Jag känner mig lite "bortskämd" när jag frågar, men jag vill kunna ha råd och pengar över och inte endast lägga pengar på boende varje månad.
 
rent spontant tänker jag att kanske du skulle skaffa en bäddsoffa (och en bra bäddmadrass som går att rulla ihop). Så skulle din dotter få sovrummet då.

fram tills att jag var fem år bodde vi två vuxna och två barn (+ ett tredje på väg) i en tvårummare. vi sov alla i samma rum och vi barn hade våra leksaker i vardagsrummet.

större behöver inte alltid vara bättre heller, vi har idag 200m2 men slutar ändå med att alla sover i samma rum eller att barnen sitter på en i soffan ;)
 
rent spontant tänker jag att kanske du skulle skaffa en bäddsoffa (och en bra bäddmadrass som går att rulla ihop). Så skulle din dotter få sovrummet då.

fram tills att jag var fem år bodde vi två vuxna och två barn (+ ett tredje på väg) i en tvårummare. vi sov alla i samma rum och vi barn hade våra leksaker i vardagsrummet.

större behöver inte alltid vara bättre heller, vi har idag 200m2 men slutar ändå med att alla sover i samma rum eller att barnen sitter på en i soffan ;)

Bäddsoffa har jag tänkt, och det skulle nog faktiskt kunna fungera.

Nej, visst är det så. Jag har bara lite svårt i att finna mig i att bo här tills jag utbildat mig färdigt om det inte går att lösa på ett smart sätt så hon får sitt egna.
 
Detta är väl ett alternativ. Du trollar fram din säng på kvällen.
1596563955123.png
 
Fast min son som är sju har inte haft något behov av eget rum än. Han, och kompisar, leker i vardagsrummet och ute när det blir för härjigt. Det svåraste att få till är nog en studiehörna där du kan sitta i lugn och ro. Tror det är flera år tills det finns behov för din dotter att dra sig undan i en egen vrå.
 
Fast min son som är sju har inte haft något behov av eget rum än. Han, och kompisar, leker i vardagsrummet och ute när det blir för härjigt. Det svåraste att få till är nog en studiehörna där du kan sitta i lugn och ro. Tror det är flera år tills det finns behov för din dotter att dra sig undan i en egen vrå.

Ja, det må vara några år kvar tills dess. Men vill gärna inte flytta under tiden jag studerar och sätta ekonomin på spel. Därför jag vill finna någon lösning så som det är. Hon är ju dock rätt mycket äldre när jag är färdig.
 
Jag bodde i en tvåa med två barn. Barnen delade sovrummet, som jag delat upp i två så de hade varsina rum i rummet. Själv hade jag en säng i ett hörn av vardagsrummet, delat av med en hylla och så soffa och tv i ndra hörnet.

Jag tyckte det var smidigt att låta barnen ha sina rum och sina grejer i sitt rum och så hade jag mina grejer i mitt rum. Skönt att de kunde ha hem kompisar och leka i ett eget rum tyckte jag.
 
Dela av storarummet med en hylla, draperi eller liknande så att du får en sovhörna och barnet rummet. Så gjorde jag och jag vet flera som har gjort likadant. Endel har som jag gjorde löst det med en vanlig säng, andra med bäddsoffa och åter andra med en säng som fälls upp dagtid och ser ut som ett vanligt skåp. Som vuxen behöver man ju inte ett rum på samma vis som ett barn (iallafall mina barn behövde en egen vrå när de var fyra). Vi vistas ju inte så i sovrummet utan behöver någonstans att sova bara.
 
Dela av storarummet med en hylla, draperi eller liknande så att du får en sovhörna och barnet rummet. Så gjorde jag och jag vet flera som har gjort likadant. Endel har som jag gjorde löst det med en vanlig säng, andra med bäddsoffa och åter andra med en säng som fälls upp dagtid och ser ut som ett vanligt skåp. Som vuxen behöver man ju inte ett rum på samma vis som ett barn (iallafall mina barn behövde en egen vrå när de var fyra). Vi vistas ju inte så i sovrummet utan behöver någonstans att sova bara.

Att dela av rummen går inte. Det finns ingen plats till det varken i sovrummet eller vardagsrummet. Det lutar mer åt bäddsoffa för min del.
 
Fundering 76 🤪

kan du byta plats på sovrum och vardagsrum och sedan dela de gamla vardagsrummet i två?

Det har jag också funderat på men kruxet med sovrummet är att där är tre dörrar. En till vår klädkammare, en ut till hallen och en till en liten gång som leder till badrummet. (som sagt, otroligt dålig planlösning), alla dörrar behöver vi ju. Har eventuellt tänkt offra klädkammaren men den är guldvärd för det är den enda förvaringsmöjligheten vi har i lägenheten. Så på alla väggar finns en dörr utom på en vägg för där är ett stort fönster. Det är också på grund av alla dörrars dumma placering det är svårt att hitta bra sätt att dela av sovrummet så jag får en sovhörna. Och inte nog med att hela sovrummet är fullt med dörrar så är dörrarna placerade ungefär i mitten på varje vägg.
 
Futonsoffa kanske kan vara nått? Trademax har nån fina eller futonota, kolla deras sovsoffor, har aldrig testa själv, men skulle kunna tänka mig en när vi måste byta ut vår gamla soffa :)
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Crossline
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 859
Senast: kolblakkur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 024
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp