Bo med vattenskada pga snål hyresvärd.

matildadahlgren

Trådstartare
Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo till en lägenhet ute på landet som ägs av en man som är bekant med min sambos familj. Han är känd för att vara rätt snål och långsam att åtgärda saker men jag har uppfattat det som att det handlat om mindre saker, som till exempel att det saknats en bit golv längst in mot väggen i köket i ca 2år. Vill tillägga att han äger tre lägenhetshus i sitt företag och har hållit på med uthyrning av lägenheter i minst 25år.

I lördags var min mamma här och sa att hon tyckte det luktade illa (typ mögel/vattenskadat) när hon klev innanför dörren. Vi hade precis torkat golvet och tänkte att det kunde ha med det att göra. Efter några timmar tyckte hon att det fortfarande luktade, vilket det inte borde gjort om det var pga att vi torkat golvet. Vi tog då bort listerna som sitter under köksskåpen längs golvet och upptäcker att hela golvet samt en bit upp på väggarna är blött. Tidigare under dagen hade jag känt att golvet svajade lite på ett ställe men tänkte inte så mycket på det. Nu upptäckte vi att det svajade på ytterligare ett ställe. Vi såg också att röret till diskhon hade hoppat ur och att det antagligen var därifrån läckan kom. Vill tillägga att vattnet i köket har runnit undan väldigt långsamt sedan vi flyttade in men trodde det var ett mindre stopp som vi skulle kunna få bort själva.

Vårat kök är format som ett U och det var golvet längst in som vi upptäckte först. Vi ringde hyresvärden direkt och han kom ut någon timme senare och kollade. Han sa att han skulle ringa försäkringsbolaget direkt på måndagen, alltså igår. Han kom tillbaka en stund senare med en fläkt vi skulle få låna och försöka torka upp det. Jag förstod det som att vi skulle göra det för att undvika att skadan skulle bli värre bara. Han sa att vi självklart skulle få betalt för elen som fläkten skulle dra. Sen hörde vi inte något mer.

Han var ut igår när vi inte var hemma och tejpade ihop röret som hade hoppat ur så vi skulle kunna använda köket hyfsat iaf. Då blev det dock totalstopp i avloppet och det kan ta 20 minuter (kanske till och med mer) för vattnet att rinna undan efter att ha spolat i 5-10 sekunder. Efter att vi använt fläkten och öppnat upp under bänken har även vi börjat känna lukten och det stinker i precis hela lägenheten och fastnar i våra kläder osv. Efter att han var här tittade vi bakom en annan list under köksskåpen och upptäckte ännu mer vatten. Alltså mer än två tredjedelar av golvet under köksskåpen är vattenskadat. Golvet utanför vet vi inte hur skadat det är. Detta har vi dock inte sagt till honom, vi tänkte att försäkringsbolaget kommer hitta alla skador när dom kommer och tittar. Han sa ju att han skulle ringa dom direkt på måndagen.

För en stund sedan knackade han på och skulle kolla om det torkat upp något. Han tyckte att det torkat upp bra och att vi skulle avvakta och se hur det blir. Han hoppades på att vi skulle slippa byta ut golvet, för det är ju faktiskt bara 2 år gammalt... När vi sa att det luktade illa i hela lägenheten (en VÄLDIGT tydlig doft som inte är särskilt mysig) sa han "gör det?"... När vi sen ställde frågan vad försäkringsbolaget sagt svarade han att han inte ringt dom, han hoppas på att slippa det för att självrisken ligger på 22.000kr...

Han menar alltså att vi ska bo med ett vattenskadat kök, i en lägenhet som luktar fruktansvärt, gå runt med illaluktande kläder, riskera att vi (och vår 14 veckor gamla kattunge) blir sjuka, för att han inte vill lägga ut 22.000kr... Jag tänker att förutsatt att hans företag är helt lagligt så är det väl ändå företagets pengar han får ta utav och inte hans privata. Vad spelar det då för roll för honom?

Jag ringde min mamma, som jobbar på ett större företag som hyr ut fastigheter, direkt och pratade med henne om detta. Hon tycker att vi ska kolla upp vad våra rättigheter är och sen skicka ett sakligt mejl till honom och förklara att vi inte kan bo såhär, förklara våra rättigheter och att han måste åtgärda det alt. bevisa att det inte är skadligt på något vis. Och att vi inte ska betala någon hyra förrän det blir åtgärdat. Kan tillägga att v inte är med i hyresgästföreningen.

Jag tror att jag fått med allt nu.

Någon som har koll på vad som gäller? Vad har vi för rättigheter och han för skyldigheter? Någon lag man kan hänvisa till?
All hjälp tas tacksamt emot!


Om denna tråd hamnat i fel kategori får ni jättegärna hjälpa mig så den hamnar i rätt!!
 
Ifall ni inte betalar hyran till hyresvärden så ska den deponeras hos länsstyrelsen, inte bara låta bli att betala.
https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/privat/livshandelser/deponera-pengar/deponera-hyra.html

Här står om avhjälpande av fel och brister, samt åtgärdsföreläggande med hänvisning till lagparagrafer
http://www.hyresnamnden.se/Fragor-och-svar/Hyresratt---bostad/Fel-och-brister-i-lagenheten/

Sen är det totalt egalt för er om han kontaktar försäkringsbolag eller inte. Ni ska bara bry er att han fixar en beboelig bostad åt er. Varifrån han skaffar finansieringen är hans egen sak att lösa.
 
Nu ser jag att ni inte är med i hyresgästföreningen, så jag vill väll mest tipsa om att verkligen gå med där!

Min mamma sitter i lite samma sits som er, privat, snål hyresvärd, och kraftig vattenskada i badrum där isoleringen inne i väggen var SVART! :yuck: Detta upptäcktes i höstas när lägenheten ovanpå renoverades pga vattenskada, visade sig att det vattnet runnit i väggen ner till morsan också, men det har hyresvärden ”förträngt” helt och hållet nu... :meh: Det behövs bara lite målning nere hos henne, och där våtrumstapeten börjat bula/spricka upp kan hon fylla igen med silicon... :rage:

Hur som helst så kontaktade hon HGF här om veckan och har nu fått jättemycket hjälp av dom så det ser ut att styra upp sig! :bow:
 
Vi flyttade.
Vi orkade helt enkelt inte ta fajten med en hyresvärd som tyckte att lösningen på att det regnade hos grannen under när jag badade var att jag skulle undvika att skvätta så mycket vatten på golvet...

Helt plötsligt så begrep vi varför sambon fått svår astma och den 9åriga hunden från ingenstans fått hemska exsem samma höst.

Sambon har fortfarande problem drygt ett år senare.

Ett stort företag som köpt upp fd allmänyttan bostäder..
 
Senast ändrad:
Lukten kan ju också bero på att vattenlåset blev tomt då det blev stopp. I övrigt verkar värden vara skit.
 
Vi flyttade.
Vi orkade helt enkelt inte ta fajten med en hyresvärd som tyckte att lösningen på att det regnade hos grannen under när jag badade var att jag skulle undvika att skvätta så mycket vatten på golvet...

Helt plötsligt så begrep vi varför sambon fått svår astma och den 9åriga hunden från ingenstans fått hemska exsem samma höst.

Sambon har fortfarande problem drygt ett år senare.

Ett stort företag som köpt upp fd allmänyttan bostäder..
Låter som SBB.
 
Jag säger som flera leta ny bostad omgående. Att värden är tveksam till att laga en sån skada säger väl allt, frågan är väl också vilka andra skador som finns och när dessa isåfall visar sig, tvivlar på att en sån värd har lagat något korrekt. Du kan ju kolla med hyresgästföreningen om du vill och orkar strida, risken kan ju vara att de inte tar en tvist som redan har uppstått innan du gått med, vissa organisationer och fackförbund har ju dem reglerna.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 239
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 160
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
172 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp