Bo på Airbnb?

Lena Furberg

Trådstartare
Dottern och jag funderar på en kortare resa till Italien i sommar och har hittat ett jättefint ställe via Airbnb. I beskrivningen av stället låter det som vilket b&b som helst, eller som ett mindre och familjebetonat hotell. Vad är skillnaden?? Vad ska man tänka på? Jag har aldrig använt mig av airbnb tidigare så jag är rätt rådvill.....

Recensionerna på sidan är enbart positiva - kan man lita på dem? De låter nästan för bra.....
 
Dottern och jag funderar på en kortare resa till Italien i sommar och har hittat ett jättefint ställe via Airbnb. I beskrivningen av stället låter det som vilket b&b som helst, eller som ett mindre och familjebetonat hotell. Vad är skillnaden?? Vad ska man tänka på? Jag har aldrig använt mig av airbnb tidigare så jag är rätt rådvill.....

Recensionerna på sidan är enbart positiva - kan man lita på dem? De låter nästan för bra.....
Jag har alltid varit väldigt nöjd. Har bott i stora lägenheter i Spanien, Italien o h Frankrike samt i små stugor hemma hos folk i finland. I finland fick vi så lyxig frukost att jag nästan svimmade. Ägg från gårdens egna höns, bröd bakat på närproducerat spannmål, örter och grönsaker ur trädgården. Maränger, kakor...

Folk är nog i regel ärliga tror jag.
 
Har bott på det en gång tillsammans med en vän. Vi blev utskällda av värden för att vi inte bäddat EXAKT med överkast osv som det var när vi kom dit (vi hade bara dragit ur de smutsiga lakanen enligt instruktion och bäddat som vanligt men utan överkast), vi hade missat ett chips under matsalsbordet och sa inte hejdå innan vi åkte så min vän fick ett sjukt dåligt betyg av hyresvärden :cautious: detta var air bnb i Sverige.
 
Jag har varit nöjd med dom jag använt. Hade två olika på Island, och det ena var rena drömmen,stugan i princip låg rätt på stranden Har även haft ett par i Sverige.
När jag var i Georgien så bodde vi i flera stycken, visserligen "guesthouse" bokade genom booking men de var i princip som airbnb.
 
Jag har varit nöjd med dom jag använt. Hade två olika på Island, och det ena var rena drömmen,stugan i princip låg rätt på stranden Har även haft ett par i Sverige.
När jag var i Georgien så bodde vi i flera stycken, visserligen "guesthouse" bokade genom booking men de var i princip som airbnb.
En del i georgien var listade på både airbnb och booking ser jag nu när jag kollar.
 
Vi bodde i egen lägenhet via airbnb i Melbourne. Det var ett företag som ägde flera såna lägenheter.
Det var fräscht och fint och de var väldigt service minded. Det låg informationspärm med tips på saker att göra, shopping, restauranger, hur man kunde transportera sig runt staden och allmän info om landet och staden.
Vi vill absolut bo där nästa resa dit!
Och kommer absolut försöka hitta liknande på andra resor.
 
Även jag har enbart positiva upplevelser av Airbnb - vissa helt fantastiska, och andra bara bra. Men det har aldrig varit några problem och ställena har överlag varit väldigt fina. Min erfarenhet är dock att privatpersoners boende håller lite högre kvalitet än de som hyrs ut av företag, genom Airbnb. Har aldrig riktigt förstått varför vanliga b&bs annonserar via Airbnb. Jag har alltid tänkt att poängen är att man hyr av just en annan privatperson...

I alla fall, det viktigaste att tänka på tycker jag är 1) att det finns färska, vettiga recensioner (så att man vet att det är ett riktigt ställe, man måste nämligen ha bott där för att kunna recensera) och 2) att man kollar upp vad som ingår innan man åker dit. De flesta ställen tillhandahåller handdukar och liknande, men jag har varit med om ett ställe där det inte ens fanns toapapper när vi kom :nailbiting:
 
Det låter jättebra! Nu oroar jag mest för hur vi ska ta oss dit - närmaste flygplats är Neapel; jag har varit i Neapel en gång tidigare och det var ingen trevlig plats. Bil från flygplatsen till vårt ställe är knappt 2 timmar, söderöver. Guingano heter byn. Jag är inte helt lockad av att köra bil i galen italiensk stadstrafik, men antar att man kör utanför stan.....
 
Det låter jättebra! Nu oroar jag mest för hur vi ska ta oss dit - närmaste flygplats är Neapel; jag har varit i Neapel en gång tidigare och det var ingen trevlig plats. Bil från flygplatsen till vårt ställe är knappt 2 timmar, söderöver. Guingano heter byn. Jag är inte helt lockad av att köra bil i galen italiensk stadstrafik, men antar att man kör utanför stan.....
Min erfarenhet är att tåg är det absolut bästa sättet att ta sig runt i Italien. Det finns ingen tågstation/annan by med tågstation i närheten att använda sig av?
 
Har aldrig riktigt förstått varför vanliga b&bs annonserar via Airbnb. Jag har alltid tänkt att poängen är att man hyr av just en annan privatperson...
För att kunderna finns där. ;) Tror det är rätt vanligt med lägenheter/hus som ägs av privatpersoner men hyrs ut genom en förmedling också. Från början har jag för mig att det endast var privatpersoner som fick annonsera där, men nu står det på webbplatsen att de tillåter professionella aktörer också, så man kan stöta på allt möjligt.
 
För att kunderna finns där. ;) Tror det är rätt vanligt med lägenheter/hus som ägs av privatpersoner men hyrs ut genom en förmedling också. Från början har jag för mig att det endast var privatpersoner som fick annonsera där, men nu står det på webbplatsen att de tillåter professionella aktörer också, så man kan stöta på allt möjligt.
Ja jo att det berodde på efterfrågan kunde jag också räkna ut. :D Vet inte riktigt vad jag menade med min fundering där, men jag antar att jag ställer mig lite fundersam till att Airbnb som företag tillåter professionella aktörer att annonsera eftersom det väl inte var det som var tanken med sidan från början. Men money talks, antar jag...
 
Jag har positiv erfarenhet av B&B, men har inte testat Airbnb. När jag har bott på B&B i Italien (senast i somras) så har det varit samma noggrannhet med kvitton, turistskatt, registrering av passnummer, utrymningsplaner etc som på hotell.
"Vitsen" med Airbnbn, om jag har förstått det hela rätt, är att man kommer/håller sig undan skatt och andra regler som gäller för pensionat och liknande. Av den anledningen får vi inte bo på Airbnb i tjänsten, risken att man inte får ett ok kvitto är för stora, gissar att man inte kan vara säker på att det är samma brandsäkerhet etc heller.
Italien har stränga ekonomiska lagar som lägger skulden på kunden om man handlar en vara utan kvitto. Polisen slår ibland lovar kring markander etc och det kan utdömas höga böter om man har en nyköpt vara utan kvitto. Åtminstone förr gällde liknande lagar för hotell och B&B. Så innan jag bokade boende på ett ställe i Italien som riskerar att vara svart skulle jag kolla reglerna med t ex Italienska turistbyrån.
 
Har bott via airbnb i sverige, danmark och flera ställen i USA (NYC, LA, San fransisco, mindre orter i Kalifornien). Min mamma har också varit runt i Europa och väljer nästan alltid airbnb framförallt för lite kortare vistelser.
Har enbart positiva upplevelser, oftast är det ännu bättre än vad jag trott. Har bott både i egen lägenhet/hus men även delat boende.
Jag läser recensionerna noga och kollar att de är aktuella.
Föredrar oftast airbnb framför anonyma hotell plus att det är mer prisvärt och framförallt i städerna oftast har bättre läge i mysiga kvarter än vad hotellen brukar ha.
 
Jag har enbart positiva erfarenheter. Det jag har fått, har varit vad som varit rimligt att förvänta sig utifrån bilder och beskrivning. Sen varierar ju utbudet mycket, med allt från personer som hyr ut en del av sitt eget hem på det här sättet, till personer som tycks ha det hela som en något mer professionaliserad del av sin försörjning. Jag väljer alltid ställen där jag har en lägenhet för mig själv och med en egen ingång så att jag inte passerar tex värdens egen hall, eller något liknande. Jag väljer också alltid att frukost inte ska ingå.

Särskilt om jag ska stanna lite längre tid någonstans, tycker jag att airbnb är oöverträffat. Det blir mer som mitt hem än vad ett hotell kan bli. För någon enstaka natt, är jag inte så nogräknad.
 
Även jag har odelat positiv erfarenhet, med det sagt inser jag att själva bokningssystemet bara är en plattform och de enskilda värdarna kan vara jättebra eller kassa - som vanliga hotell. Kollar därför recensionerna med intresse. Dessutom har jag försökt prioritera boenden där man kan boka direkt utan att behöva vänta på bekräftelse, eftersom jag inte vill stå med ett par-tre obekräftade förfrågningar.
 
Jag har bott på Airbnb två gånger i New York och en gång i Cambridge. Samtliga gånger har allt gått bra och boendena motsvarat beskrivningarna. Det har varit fråga om lite enklare boenden.

När jag var i Rom i våras kom ett helt gäng vänner ner för att vi tillsammans skulle fira två femtioårsdagar. De hade fått tag på en helt fantastisk lägenhet med toppenläge. Den kostade en slant, jag tror ca 500 kr per person och natt, men eftersom hotell är svindyrt i Rom var det verkligen rena kapet. Och lägenheten i sig var en upplevelse.

Som flera har nämnt - kolla efter färska recensioner.
 
Jag har bott på AirBnB några gånger, främst i Berlin. Har varit väldigt nöjd! Vi har bokat hela lägenheten varje gång och bara från dem med bra, aktuella recensioner.

Nuförtiden är jag dock skeptisk till AirBnB eftersom det sabbar bostadssituationen i så otroligt många städer, så jag avstår faktiskt. Känns fel att stödja nåt som leder till såna problem för lokalbefolkningen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 504
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 454
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp