Bo på landet med barn

Ajda

Trådstartare
Efterlyser er som bor på landet och har barn i skolåldern. Hur löser ni logistiken? Hur långt har barnen till skolan och hur kommer de dit och hem?

Vi längtar ut till landet för att kunna ha hästarna hemma. Barnen är 9 och 11. Går inte på fritids utan tar sig hem själva. Bor ca 1 km från skolan.
nu har vi hittat en fantastisk gård aom skulle passa oss som handen i handsken. Men den ligger 1 mil från stan. Inga direkta bussförbindelser. Jag jobbar dag, kväll och natt. Sambon 8-17.
i bästa fall kan de nog få skolskjuts men köper vi gården kommer de tillhöra en annan skola (dock ligger den lika långt ifrån som deras nuvarande gör och det är den de kommer gå på sen i högstadiet så skolbyte är inte aktuellt). Jag är lite dålig på regler för skolskjutsen, men det går ju ta reda på.
 
Efterlyser er som bor på landet och har barn i skolåldern. Hur löser ni logistiken? Hur långt har barnen till skolan och hur kommer de dit och hem?

Vi längtar ut till landet för att kunna ha hästarna hemma. Barnen är 9 och 11. Går inte på fritids utan tar sig hem själva. Bor ca 1 km från skolan.
nu har vi hittat en fantastisk gård aom skulle passa oss som handen i handsken. Men den ligger 1 mil från stan. Inga direkta bussförbindelser. Jag jobbar dag, kväll och natt. Sambon 8-17.
i bästa fall kan de nog få skolskjuts men köper vi gården kommer de tillhöra en annan skola (dock ligger den lika långt ifrån som deras nuvarande gör och det är den de kommer gå på sen i högstadiet så skolbyte är inte aktuellt). Jag är lite dålig på regler för skolskjutsen, men det går ju ta reda på.
Jag bodde på landet när barnen gick i ettan och femman. Vi bodde närmre en skola men hade rätt till skolskjuts till ortens skola, jag ringde kommunen och kollade men det var inte diskuterbart. Är det 1 km kanske det går att åka med din sambo till skolan och cykla hem om vägarna är okej?
 
Efterlyser er som bor på landet och har barn i skolåldern. Hur löser ni logistiken? Hur långt har barnen till skolan och hur kommer de dit och hem?

Vi längtar ut till landet för att kunna ha hästarna hemma. Barnen är 9 och 11. Går inte på fritids utan tar sig hem själva. Bor ca 1 km från skolan.
nu har vi hittat en fantastisk gård aom skulle passa oss som handen i handsken. Men den ligger 1 mil från stan. Inga direkta bussförbindelser. Jag jobbar dag, kväll och natt. Sambon 8-17.
i bästa fall kan de nog få skolskjuts men köper vi gården kommer de tillhöra en annan skola (dock ligger den lika långt ifrån som deras nuvarande gör och det är den de kommer gå på sen i högstadiet så skolbyte är inte aktuellt). Jag är lite dålig på regler för skolskjutsen, men det går ju ta reda på.
Vi bor mitt ute i skogen utan bussförbindelser. Barnen får skolskjuts till och från skolan. Är ca 1 mil till skolan.
Just nu pluggar jag hemma så sambon hämtar på förskola och fritids efter jobbet. Dottern åker taxin hem vissa dagar. Funkar toppen.
Jobbar annars inom äldreomsorgen och de dagar jag jobbar kväll så lämnar jag på förskolan innan lunch och sambon hämtar.
 
Jag bodde på landet när barnen gick i ettan och femman. Vi bodde närmre en skola men hade rätt till skolskjuts till ortens skola, jag ringde kommunen och kollade men det var inte diskuterbart. Är det 1 km kanske det går att åka med din sambo till skolan och cykla hem om vägarna är okej?

De har 1km nu. Kommer ha 1 mil till skolan om vi köper gården. Det blir för långt att cykla.
 
Om man flyttar ut utanför cykelavstånd till skola, kompisar etc. så måste man räkna in att man måste skjutsa barnen en hel del i kalkylen. Speciellt om dom har andra fritidsintressen.
Jag skriver det för att jag hör runt mig att många glömmer den biten när dom flyttar ut på landet, både att räkna med tiden det tar att skjutsa men även kostnaden.

Vi bor 5 km från lågstadieskolan (vi hade dagis där också) och fick skolskjuts till skolan, eftersom vi valde fritids efter skoltid så fick vi hämta själva. Så är reglerna i vår kommun.
Mellanstadiet och högstadiet är över 2 mil bort och vi får busskort med vanliga linjetrafiken istället för skolskjuts. Vi ha ca 250 m till busshållplatsen från hemmet så det går ju bra. Skolan ligger ungefär lika långt från busshållplatsen som är närmast där.

Men kolla upp hur reglerna för skolskjuts ser ut i eran kommun, det är ju olika har jag förstått.
 
Om man flyttar ut utanför cykelavstånd till skola, kompisar etc. så måste man räkna in att man måste skjutsa barnen en hel del i kalkylen. Speciellt om dom har andra fritidsintressen.
Jag skriver det för att jag hör runt mig att många glömmer den biten när dom flyttar ut på landet, både att räkna med tiden det tar att skjutsa men även kostnaden.

Vi bor 5 km från lågstadieskolan (vi hade dagis där också) och fick skolskjuts till skolan, eftersom vi valde fritids efter skoltid så fick vi hämta själva. Så är reglerna i vår kommun.
Mellanstadiet och högstadiet är över 2 mil bort och vi får busskort med vanliga linjetrafiken istället för skolskjuts. Vi ha ca 250 m till busshållplatsen från hemmet så det går ju bra. Skolan ligger ungefär lika långt från busshållplatsen som är närmast där.

Men kolla upp hur reglerna för skolskjuts ser ut i eran kommun, det är ju olika har jag förstått.
Skjuts till och från vänner och aktiviteter räknar vi med. Det jag oroar mig mest för är att de inte är berättigade skolskjuts och blir sittandes i skolan i väntan på att vi ska sluta jobbet. De får gå hem till mormor om de vill vänta där, men hur roligt är det i längden?
Visst, vi kan teckna fritids igen, men det känns sådär när de egentligen inte behöver vara där pga barnpassning utan mer för de inte kan ta sig hem.
Jag ska ringa kommunen i morgon.
 
Skjuts till och från vänner och aktiviteter räknar vi med. Det jag oroar mig mest för är att de inte är berättigade skolskjuts och blir sittandes i skolan i väntan på att vi ska sluta jobbet. De får gå hem till mormor om de vill vänta där, men hur roligt är det i längden?
Visst, vi kan teckna fritids igen, men det känns sådär när de egentligen inte behöver vara där pga barnpassning utan mer för de inte kan ta sig hem.
Jag ska ringa kommunen i morgon.
Tycker att det borde vara lösbart om skolorna ligger i samma kommun.
Då ska de ju ha skjuts oavsett? Så var det i min kommun, men alla gör visst olika.
2 km brukar det vara för åk 1-6. 3 km för åk 7-9. Det är nog lika för alla.
Håller tummarna!
 
Senast ändrad:
Vi valde en annan skola än den vi borde tillhöra, avståndet är nästan exakt samma. Och vi lyckades få skolskjuts, möjligen var det för att våra 4 barn var det tillskott som behövdes för att skolan skulle överleva (väldigt liten landsbygdsskola, där vi något år stod för 10% av skolans totala elevantal, bortsett från förskolan i samma byggnad)

Vad gäller skolskjuts, så skulle jag misstänka att det beror lite på hur skolskjutsarna är organiserade i er kommun. Hos oss är det linjelagda bussturer för alla skolskjutsar och jag skulle misstänka att om ni bor utmed en befintlig skolbusstur så är det nog lättare att få skolskjuts även till den skola ni egentligen "inte tillhör", än om det måste skapas en ny runda bara för era barn.
Bästa tipset är att ni ringer skolskjutssamordnaren i kommunen och hör er för hur det fungerar hos er.
 
Min går i förskola än så länge men förskola och skola 0-6 ligger i samma byggnad. 1km hemifrån och man behöver bara korsa en väg precis utanför skolan där det är 30.

Skolbussen är samma som vanliga bussen men på skolbussturerna kör den in på skolgården och hämtar/lämnar barn.
 
Jag är född och uppvuxen på landet utan bussförbindelser.
Nu har jag relativt små barn och bor nära förskola och skola, jag letar dock hus mer på landet. Det måste dock ligga inom rimligt avstånd (vad är det?) från buss eftersom jag inte löser logistiken annars när de blir äldre. Jag vill att de ska kunna ta sig själva. Jag är ju ensamstående, vilket gör skjutsandet svårare, men ändå.
 
Jag växte upp på landet några år och hade ca 1 mil till skolan.
Jag och min bror blev skjutsade på morgonen av mamma men vi var alltid 20 min för tidiga till skolan då mammas jobb började tidigare. Hade cyklarna bak på bilen och efter skolan cyklade vi hem (aldrig tillsammans dock, vi "hatade" varann sådär som syskon gör). Cyklade genom stan och sedan ut längs en gammal banvall utan trafik så det var säkert att cykla. Hade bara sista kilometern på en rak, bred landsväg.



Hemma gjorde vi mackor till mellanmål och underhöll oss själva tills någon av förräldrarna kom hem ~17-18.30

Jag var 10-13 dessa år och brorsan 2 år äldre.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag växte upp på landet några år och hade ca 1 mil till skolan.
Jag och min bror blev skjutsade på morgonen av mamma men vi var alltid 20 min för tidiga till skolan då mammas jobb började tidigare. Hade cyklarna bak på bilen och efter skolan cyklade vi hem (aldrig tillsammans dock, vi "hatade" varann sådär som syskon gör). Cyklade genom stan och sedan ut längs en gammal banvall utan trafik så det var säkert att cykla. Hade bara sista kilometern på en rak, bred landsväg.



Hemma gjorde vi mackor till mellanmål och underhöll oss själva tills någon av förräldrarna kom hem ~17-18.30

Jag var 10-13 dessa år och brorsan 2 år äldre.

Vintern blev förstås knepigare. Då blev det att hänga med kompisar efter skolan eller på mammas jobb (som lyckligtvis hade utrymme för oss i fikarummet) tills hon slutade eller ta 17-bussen hem.
 
Det normala är att skolskjuts enbart erbjuds om barnet går på den skola som anvisas. Undantag kan ske men de är få och besluten kan ändras snabbt.

Jag har kört och betalat mina barns skolskjuts sedan de gick i slutet av ettan respektive trean med undantag för något år då de fick skoltaxi. De fick skoltaxi då just med hänvisning till att de hade behövt skoltaxi oavsett och det var lika långt till den skola de gick på som den skola som anvisades.
Jag körde eller betalade busskort när den möjligheten fanns själv för att de inte ville byta skola och anvisade skolor såg jag inte som några alternativ heller.

Vi har haft mellan 5 km och dryga milen till skolan beroende på var vi har bott. 5 km hade de när de var som yngst och de kunde då åka med en vanlig linjebuss i några år. Jag betalade busskorten själv. Det var inte cykel eller gåvänlig väg till skolan alls men bussen gick utanför vårt hus och stannde vid skolan och dessutom kom de hem på rätt sida av vägen. På morgonen följde jag dem över 90-vägen.

Annars har jag kört dem och är det något man behöver göra som boendes på landet utan kollektivtrafik så är det att räkna med att man får agera taxi. Inte bara till skolan utan till allt.
 
Vi bor på landet, ca 1 mil till närmaste samhälle och 2 mil till stan. Inga bussförbindelse alls, närmasta kommunala buss är samhällena 1 mil bort. Finns en gymnasiebussen 07.07 på morgon och återkommer vid 16 på skoldagar, 3 km bort.

Vår kommun kräver eget skolval om man inte väljer den skola som tillhör sitt upptagningsområde. Så vi fick söka för att tonåringen skulle gå kvar på sin skola samt att mellansonen skulle få en annan skola än den kommunen ville. Pga det så erbjuds inga skolskjutsar då det är eget föräldraansvar att få dom till skolan, så tonåringen har taxi t om årskurs 9 ut pga särskilda omständigheter och mellanbarnet kör vi. Vi har förskola i samma samhälle som skola, så om ca 2 år så måste vi söka eget skolval även på honom. Här gäller eget skolval i mån av plats när de som tillhör upptagningsområdet fått sin plats. Hade vi valt skolan som kommunen valt så hade barnen fått skolbuss.

Så vi kör mycket bil och tonåringen fick ett AM-kort för att underlätta att ta sig till gymnasiebussen i höst då det är 3 km landsväg.
 
Efterlyser er som bor på landet och har barn i skolåldern. Hur löser ni logistiken? Hur långt har barnen till skolan och hur kommer de dit och hem?

Vi längtar ut till landet för att kunna ha hästarna hemma. Barnen är 9 och 11. Går inte på fritids utan tar sig hem själva. Bor ca 1 km från skolan.
nu har vi hittat en fantastisk gård aom skulle passa oss som handen i handsken. Men den ligger 1 mil från stan. Inga direkta bussförbindelser. Jag jobbar dag, kväll och natt. Sambon 8-17.
i bästa fall kan de nog få skolskjuts men köper vi gården kommer de tillhöra en annan skola (dock ligger den lika långt ifrån som deras nuvarande gör och det är den de kommer gå på sen i högstadiet så skolbyte är inte aktuellt). Jag är lite dålig på regler för skolskjutsen, men det går ju ta reda på.
Det brukar vara så att man har skolskjuts till den skola i vars upptagningsområde man bor. Väljer man annan skola får man lösa transporterna själva. Kommunens skolskjutsreglemente kan man säkertr googla fram på kommunens hemsida. Eller helt enkelt ringa och fråga.

Om pappan jobbar 8 till 17 borde det väl funka att bli skjutsad? Och vara på fritids tills skolan börjar? Det brukar kunna lösa sig. Även med hemfärd.
Så småningom kan det äldsta barnet skaffa epa-traktor och skjutsa syskonet eftersom de ska till samma skola?
 
Hade bensinräkningar på mellan 5000-7000 kr per månad av allt skjutsande. Tre barn som tränade och ville umgås med vänner. Min egen fritid var det inte mkt med. Fick passa på att träna, handla eller umgås när barnen hade sina entimmes-träningar. Mkt logistik, eller ledsna barn. Bara att välja.

Vi sålde, flyttade in till stan, har hästen installad, sålde en av bilarna och har vääääldigt mkt fritid och pengar över. Barnen är lyckligare. Vi också. Skolorna är också bättre.
 
5 barn som gått igenom skolan till största delen boendes på landet ensligt. Äldste var absolut inte glad åt flytten (han var 11) men såhär 17 år senare är hans bild mer nyanserad.

Jag upplevde det som bedrövligt för barn att växa upp i de tätortsförorter (både finare och ”fulare” till ryktet) vi bott i. Ständiga konflikter, mobbning, misär och ”vem ska jag leka med nu då”? Sånt blir lite mer uppstyrt och kontrollerat om det krävs längre transport. Men det är såklart resultatet av många faktorer.

Däremot blir det mycket bilkörande. Vi har valt bort skolskjutsen på morgonen, då vi alltid är först på turen och inte har velat att våra barn ska börja dagen med en dryg timme åkandes runt samma sträcka. Fritidsaktiviteter och träff med kompisar skjutsas till, liksom milen till busshållplatsen eller de 2 milen till pendeltågsstationen.

Flexibla arbetstider har varit guld värt.

Om målet är att de kommande 10 åren köra mindre bil för att man har hästarna hemma, tror jag risken att bli besviken på bilkostnaderna är hög.

För mig är att bo ensligt på landet att kunna trivas hemma vilket jag aldrig lyckats göra i stan.
 
Vi har 1,5 mil till stan (där kommer barnen sen gå på högstadiet och åka buss fram och tillbaka) och 7 km till deras nuvarande skola och dagis/fritids. Jag skjutsar dom dit innan jobbet på morgonen (jag börjar jobba kl 8) och sen åker skolbarnet buss hem och dagisbarnet hämtas på dagis av sin pappa eller mig när vi slutat jobba vid 16 tiden.

Dom cyklar eller går till de kompisar som bor nära. Annars skjutsar vi.

Jag är född och uppvuxen på landet så är van "avstånden".
 
Jag är uppväxt på landet och hade 8 km till skolan när jag växte upp och hämtades först på morgonen och lämnades sist eftersom jag bodde närmast den som körde skolskjutsen. Jag satt nog i skolskjutsen minst 1,5 timme/dag trots att jag bodde såpass nära. Det gjorde mig ingenting vad jag vill minnas. Min pappa jobbade natt så jag gick inte på fritids.

När jag började högstadiet inne i stan så gick det skolbuss förbi, jag åkte med mamma som hade lite flex de dagar jag hade sovmorgon. Om jag slutade efter lunch så ställde vi en cykel i närmsta byn dit bussen gick, därifrån hade jag 5 km hem.

Nu när jag har eget barn så har jag sån tur att de byggt en "ny" skola med förskola i byn där jag bor, så hon kan gå här tills hon börjar högstadiet, sen går det länstrafik förbi in till stan.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 070
Senast: Skjøldur
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 712
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Vi har tittat på ett nytt bostadsområde mitt ute i ingenstans. Skolskjuts-tills-barnen-gått-ut-gymnasiet-långt från samhället. Mina barn...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Amha
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 279
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp