Bo på landet

landsbygdsbo

Trådstartare
Vi har köpt en liten hästgård.
Jag kommer att vara hemma om dagarna och planerar att ta in ett antal hästar och bedriva ridverksamhet.
7-10 hästar.
Bonden bredvid oss sa sig vara beredd att hyra ut betesmark eftersom till vår gård ingick endast 1 ha bete.

När han sedan fick reda på att vi skulle ha, som han sa, kommersiell ridverksamhet så backade han.
Han frågade var vi skulle rida ut, han påstod att allemansrätten inte gällde för
"kommersiell verksamhet" och att hans vägar inte stod till förfogande gratis.

Jag får enligt honom fortfarande rida ut, privat som han säger.
Men ser han att det kommar andra så skulle han stänga vägarna och inte låta mina hästar beta på sina ängar.

Vad ska vi göra nu?
:confused:
 
Sv: Bo på landet

Eee ja, är du förvånad?

Bonden har helt rätt.
Allemansrätten ger dig ingen rätt att rida i annans mark, på andras vägar (om dom är privata och inte har statligt stöd) med grupper där du tar betalt, alltså kommersiell verksamhet.

Privat får du rida om du visar hänsyn och inte förstör.

Hästgård är det inte om du bara har 1 ha mark.
I mäklarnas värld är det säkert en "hästgård", tyvärr skiljer sig deras syn från verkligheten.
 
Sv: Bo på landet

Han har helt rätt i det han säger, att allemansrätten inte gäller i detta fallet.

Jag kan väl tycka att du borde ha gjort upp detta noggrannare INNAN köp av gård. Genom att pratat igenom det hela med berörda bönder och markägare och fått papper på att allt var OK för en verksamhet.

Vad du ska göra nu vet jag inte, men en väg kan ju vara att prata med bonden och erbjuda en viss summa i "arrende" för att få nyttja hans mark till din verksamhet. Är han inte intresserad av det, ja.. då får du stå ditt kast med 1ha mark helt enkelt.
 
Sv: Bo på landet

Jobbig situation!

Det finns en bra folder om hästar och allemansrätt.
Den borde finnas i alla stall.

Hur man ska tolka organiserad/kommersiell vet jag inte. Om det bara är ex. ridskoleverksamhet och turridning i större grupper. Det känns ju trist om jag med mitt avelssto som drivs kommersielllt (dvs. momspliktig) är undantagen allemansrätten.

Rider man mycket och sliter hårt på vägarna så är det ju självklart att man ska hjälpa till och ersätta slitaget. Det oavsett om det är du som rider på 10 egna hästar eller om det är 10 inackorderade.
Hästhovar förstör tyvärr...

Bonden verkar ju inte vara helt omöjligt trots allt. Han vill ju försäkra sig om att det som slits kommer att ersättas.
Jag förstår hans resonemang; mycket mark = många hästar = mer slitage. Lite mark = färre hästar = mindre slitage.

Försök att få fram ett avtal med honom om hur du kan hjälpa till att vårda vägarna och erätta slitaget.
Det finns många här som har koll på hur vägar ska underhållas och hur mycket det kan tänkas kosta. Kanske rör det sig om ett par lass grus om året.
Kanske att avtalet kan vara relaterat till hur många hästar som belastar vägarna? Ex. 1200:- (siffra tagen ur luften) per år och häst i underhållskostnad. Det blir 100:- månad för de inackorderade.

Är ni överrens om det så tror jag att han kommer att släppa till bete också.
Men se till att ha ett skrivet avtal så det inte blir en konflikt senare!
 
Sv: Bo på landet

Kolla vad det skulle kosta att köpa den mark du behöver sedan får du ju ett pris som du vet att det skulle kosta dig att ha marken / månad. Vägar, stigar osv. är tyvärr ett kapitel för sig hästhovar förstör rötterna för skogen så det kan ge allvarliga skador. KAn kanske ge dig en vägledning vad som verkar vara vettigt i arrende...

Vägar får du försöka komma överrens med honom med att du kanske tar över underhållet på de vägar du tänker använda i din verksamhet... Då får du ju också en kostnad som din verksamhet bör täcka...

Lycka till. Det gäller att ni kommer överrens så löser det sig säkert.
 
Sv: Bo på landet

Ja det visar sig ju att min inställning inte är helt fel, det är jag som är "bonn"
Naturligtvis kommer vi säkert överens.
Har hon 10 hästar så behöver hon ju förutom bete även torrfoder till vintern.
Tjänar hon pengar på sin verksamhet ska hon ju även betala för de resurser hon behöver men inte äger.
Om dom rider på mina körvägar så skader det ju marginellt.
Får jag tillhandahålla snöröjning, foder o väg med anständiga priser så är det hela klart.
Problemet är att hon anser att jag ska hålla med väg gratis.
Till det så håller hennes bro över ån inte för lastbilstransporter av foder o hästar så hon anser att jag ska vara skyldig att släppa till min väg för ändamålet.Ja hon vill inte köpa mitt hö vitt, utan köper någon annanstanns svart. Och visst det blir billigare.
Så jag betesputsar istället åkerlappen, skjuter några rådjur där om året.
Bommen vid vägen är låst och hon får köra grovfodret 300 meter med skottkärra.
Så slutar det ibland :devil:när en stursk miljöpartist flyttar ut på landet
 
Sv: Bo på landet

Hehe.
Kul vinkling på ämnet.
Ne utflyttade "mupps" kan behöva läsa om ödmjukhet innan man börjar ställa krav.
 
Sv: Bo på landet

kl

det står klart och tydligt i lagen att allemansrätten ej gäller vid någon form av verksamhet eller regelbunden ridning (tex om man rider fram och tillbaks på en väg många ggr varje dag). då får man vara med och betala för vägens underhåll.

sen skulle jag aldrig i livet förlita mig på att hyra annan persons betesmark! plötsligt vill ägaren ha marken själv och då står man där med 10 hästar och en lusen liten hektar - dvs 1/10 av den marks som behövs.

grannerna har även sitt att säga till om när det ska drivas verksamhet och hästantalet är så stort. är väldigt stor skillnad på 2-3 hästar och 10 när det gäller lukt, ljud, vägslitage och för att inte tala om all biltrafik som blir när folk ska åka dit.
 
Sv: Bo på landet

Ja det visar sig ju att min inställning inte är helt fel, det är jag som är "bonn"
Naturligtvis kommer vi säkert överens.
Har hon 10 hästar så behöver hon ju förutom bete även torrfoder till vintern.
Tjänar hon pengar på sin verksamhet ska hon ju även betala för de resurser hon behöver men inte äger.
Om dom rider på mina körvägar så skader det ju marginellt.

Det är du som har fel. HD har uttalat sig om detta i det som brukar kallas forsränningsmålet.

Sen tycker jag att du borde låta hästägaren använda din väg de få gånger som behövs för att kunna ta hem sitt foder, att hålla på vägbommar mm. och tvinga någon att köra hö med skottkärra tycker jag låter som ren trams.
 
Sv: Bo på landet

OT men du är medveten om att du behöver andra tillstånd med för att bedriva en sån verksamhet?
 
Sv: Bo på landet

kl

det står klart och tydligt i lagen att allemansrätten ej gäller vid någon form av verksamhet eller regelbunden ridning (tex om man rider fram och tillbaks på en väg många ggr varje dag). då får man vara med och betala för vägens underhåll.

Det där är helt fel och uppåt väggarna. Bara för att utövarna ingår i någon slags organiserad verksamhet, kommersiell eller inte, upphävs inte allemansrätten!!!! Det här är en av de stora missuppfattningarna som finns. Det finns ett tydligt rättsfall i ärendet som handlade om forsränningsarrangörer.

Däremot - gäller precis som vanligt att man måste visa hänsyn och inte får skada marken och DET är mycket svårt om det är många och/eller regelbundet. Så använder man en speciell del av marken mycket (så att det kan anses uppstå skador) - måste man avtala om det på något sätt.
 
Sv: Bo på landet

Ja det visar sig ju att min inställning inte är helt fel, det är jag som är "bonn"
Naturligtvis kommer vi säkert överens.
Har hon 10 hästar så behöver hon ju förutom bete även torrfoder till vintern.
Tjänar hon pengar på sin verksamhet ska hon ju även betala för de resurser hon behöver men inte äger.
Om dom rider på mina körvägar så skader det ju marginellt.
Får jag tillhandahålla snöröjning, foder o väg med anständiga priser så är det hela klart.
Problemet är att hon anser att jag ska hålla med väg gratis.
Till det så håller hennes bro över ån inte för lastbilstransporter av foder o hästar så hon anser att jag ska vara skyldig att släppa till min väg för ändamålet.Ja hon vill inte köpa mitt hö vitt, utan köper någon annanstanns svart. Och visst det blir billigare.
Så jag betesputsar istället åkerlappen, skjuter några rådjur där om året.
Bommen vid vägen är låst och hon får köra grovfodret 300 meter med skottkärra.
Så slutar det ibland :devil:när en stursk miljöpartist flyttar ut på landet

Gud vad jag vill ha dej som granne:o min granne anser att hästar är farliga och betar/trampar sönder marken och jag försöker förklara att växelbete är av godo för alla djur.
Han skulle slippa köra med betesputsen på vissa beten (naturbeten, klöver blir för häftigt för mina hästar) om han lät hästarna beta där istället.
Men han är rädd att de ska trampa upp och förstöra, jag har ännu inte kommit på något sätt att övertyga honom om att två hästar omöljligt kan trampa sönder mer än 50 mjölkkor:angel:

Jag hade jättegärna köpt hö av honom men han säljer inget, däremot får jag gärna halm:bow: och oftast "glömmer" han att ta betalt för de tre rundbalar jag behöver varje år.
Han röjer också snö när det behövs och vi får låna hans gamla gödselplatta:love::bow:

Kanske har du något tips om hur jag ska ta upp det här? Jag vill absolut inte ha hans dyra klöverbeten men skulle så gärna låta hästarna beta istället för att han ska behöva köra med betesputsen innan hösten.
I min värld skulle vi tjäna på det båda två men inte i hans värld:confused: (att jag skulle betala för betet jag får låna är självklart)
 
Sv: Bo på landet

Du menar att jag ska låta henne köra hem varor från min konkurent?
Att jag ska hålla väg så att hon kan köpa billigt foder svart?
Ta och landa nu va!
Hon har en egen bro, låt henne renovera den så att den håller.
Hon ska driva en företagsverksamhet, där lär hon ta betalt för sina tjänster, inga lär få rida gratis där.
Varför ska jag bjuda utan att få något igen?

Så till ridning i skog och på väg som är enskilld.
Enstaka passeringar ingår i allemansrätten.
Enstaka.
Att rida inne i skogen, där tvistar de lärde men enstaka gäller där med.
Det innebär att hon kan rida ut någon gång i veckan med 1 häst.
Hon ska ha minst 10 och rida ut flera ggr per dag.

Jag varken kan eller vill tvinga henne, lika lite som hon kan tvinga mig.
Märker jag att hon rider runt bommen så sätter vi upp ett elstaket och min granne får ha ungtjurar där.
Då är det defenetivt stopp.
Helt lagligt också.
En färist över vägen släpper fram fordon och promenerande mäniskor.
Så ingen inskränkning i allemansrätten där inte
:rofl:
 
Sv: Bo på landet

Det bästa är ju med en win-win situation, speciellt grannar emellan är det ju önskvärt med en bra relation.
Känner du att du har bjudit till och försökt föra en dialog för att få fram dina synpunkter på ett vettigt sätt ?
Det blir ju tråkigt om man som grannar emellan, bara gör allt för att sätta krokben för varandra.
 
Sv: Bo på landet

Gud va du är jobbig och barnslig. :mad:

Hon får väl köpa hö vart hon vill, hon är ju inte din egendom heller!

Kom överens om något människa :mad: och sluta :devil:as med din nya granne. Det blir bara jobbigt för alla. Bjuder man till här i livet brukar man få tillbaka.
 
Sv: Bo på landet

Alldeles rätt inställning. JAg som körde mina travhästar ytterst försiktigt, vid tjäle körde vi på en slinga som låg en halvtimmes skrittpromenad bort längs asfaltsvägar jag fick skulden när en person med turridning på islänningar red sönder vägarna och vägföreningen beslöt att asfaltera allt. SÅ sen fick jag skritta en halvtimme åt alla håll.
JAg har alltid bett om lov att köra på privata vägar eller rida i skogar oavsett om det är tillåtet eller ej. I gengäld har jag fått info om vart det är bra att rida och var jag kan rida och köra under älgjakten.
Man måste hålla sig väl med sina grannar och ska man hålla en så pass stor verksamhet kan det vara bra att höra med grannarna först.
 
Sv: Bo på landet

Nej, men vägen, betesmarken och körvägarna är landsbygdsbos egendom. Ska man bedriva verksamhet får man se till att själv införskaffa de resurser som krävs. Man kan inte räkna med att man får använda andras tillgångar gratis.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 370
Senast: Jadzia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 526
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 816
Senast: Teilani
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 180
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp