Bo permanent i husvagn?

toughcookie

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av det.
Förhoppningsvis flyttar sonen hemifrån till sommaren och då blir det bara jag och hundarna samt dottern varannan vecka. Funderar mer och mer på att prova att bo i husvagnen på heltid då jag i nuläget lägger nästan 2/3 av inkomsten bara på att bo. De veckor dottern är hos sin pappa nyttjar jag i princip lägenheten enbart för att förvara saker och att sova i.

Är med i diverse husvagnsgrupper på FB men Bukepedia brukar vara det som ger allra bästa svar i livets stora frågor.
 
Jag har lekt med tanken, det som känns besvärligt är avloppshanteringen. Har man möjlighet att duscha i närheten och eventuellt tillgång till en riktig toalett (eller utedass?) så vore det nog enkelt.
 
Var har du tänkt att ställa den? Ska du flytta omkring den? Annars finns det ju villavagnar bara man har en plätt att ställa den och koppla på VA/AV.
 
Någon som har erfarenhet av det.
Förhoppningsvis flyttar sonen hemifrån till sommaren och då blir det bara jag och hundarna samt dottern varannan vecka. Funderar mer och mer på att prova att bo i husvagnen på heltid då jag i nuläget lägger nästan 2/3 av inkomsten bara på att bo. De veckor dottern är hos sin pappa nyttjar jag i princip lägenheten enbart för att förvara saker och att sova i.

Är med i diverse husvagnsgrupper på FB men Bukepedia brukar vara det som ger allra bästa svar i livets stora frågor.

Vad tycker dottern om att bo i en husvagn när hon är hos dig?
 
Några bekanta till mig har gjort det, från ett halvår upp till drygt två år.
En bodde på en campingplats i ett halvår, hade en plats precis vid en servicebyggnad så dusch/toa/tvätt sköttes där. Dessvärre var vagnen varken modern eller välisolerad, så när temperaturen kröp under nollan blev det riktigt tråkigt i vagnen.
Ett annat par bodde i sin husbil ett drygt år medan de byggde nytt hus. Husbilen är förhållandevis modern och välisolerad, såvitt jag förstått har det funkat relativt problemfritt även förra vintern när det var runt -15 periodvis. Bilen var uppställd på den nya tomten med fast anslutet vatten/avlopp till bilen, och de tvättade hos släktingar i närheten.

Själv skulle jag nog uppleva husvagn/husbil som litet för trångt att tills-vidare-permanentbo i. Jag skulle vilja ha litet bättre förutsättningar för förvaring av kläder och prylar, och jag skulle inte minst vilja ha litet bättre inbrottssäkerhet än vad som går att uppnå med en konventionell husvagn. Men det är förstås olika från person till person, och har man ett minimum av ägodelar så funkar det säkert.

Om jag själv skulle ha anledning att fundera i samma banor så tänker jag ungefär såhär.
Om jag inte redan hade en så skulle jag kanske inte skaffa en konventionell husvagn, utan titta på två andra varianter. Antingen ett Attefallshus, man får ju ett rätt komplett nybyggt med leverans för <200 tkr. Eller en manskapsbod/övernattningsbod, antingen med hjulunderrede eller för krantransport. De fördelar jag ser med en sådan bod jämfört med husvagn är först och främst att utrymmet är större och mer anpassningsbart (det går att ha tvättmaskin och torktumlare, större spis och kyl mm), de är även som regel välisolerade, de är mer vädertåligt byggda, och inte minst är de mer inbrottssäkra. Men det går ju inte att vara lika mobil förstås.
 
Några bekanta till mig har gjort det, från ett halvår upp till drygt två år.
En bodde på en campingplats i ett halvår, hade en plats precis vid en servicebyggnad så dusch/toa/tvätt sköttes där. Dessvärre var vagnen varken modern eller välisolerad, så när temperaturen kröp under nollan blev det riktigt tråkigt i vagnen.
Ett annat par bodde i sin husbil ett drygt år medan de byggde nytt hus. Husbilen är förhållandevis modern och välisolerad, såvitt jag förstått har det funkat relativt problemfritt även förra vintern när det var runt -15 periodvis. Bilen var uppställd på den nya tomten med fast anslutet vatten/avlopp till bilen, och de tvättade hos släktingar i närheten.

Själv skulle jag nog uppleva husvagn/husbil som litet för trångt att tills-vidare-permanentbo i. Jag skulle vilja ha litet bättre förutsättningar för förvaring av kläder och prylar, och jag skulle inte minst vilja ha litet bättre inbrottssäkerhet än vad som går att uppnå med en konventionell husvagn. Men det är förstås olika från person till person, och har man ett minimum av ägodelar så funkar det säkert.

Om jag själv skulle ha anledning att fundera i samma banor så tänker jag ungefär såhär.
Om jag inte redan hade en så skulle jag kanske inte skaffa en konventionell husvagn, utan titta på två andra varianter. Antingen ett Attefallshus, man får ju ett rätt komplett nybyggt med leverans för <200 tkr. Eller en manskapsbod/övernattningsbod, antingen med hjulunderrede eller för krantransport. De fördelar jag ser med en sådan bod jämfört med husvagn är först och främst att utrymmet är större och mer anpassningsbart (det går att ha tvättmaskin och torktumlare, större spis och kyl mm), de är även som regel välisolerade, de är mer vädertåligt byggda, och inte minst är de mer inbrottssäkra. Men det går ju inte att vara lika mobil förstås.

Halva grejjen med att göra en sån sak skulle för mig vara att verkligen bara ha ett minimum av prylar. Jag är typen som lätt skulle kunna tänka mig att bo i ett torp ute i skogen med utedass osv. När dottern flyttar hemifrån skulle det mycket väl kunna bli så om jag inte kommer mig för med att flytta långt söderut.
 
Någon som har erfarenhet av det.
Förhoppningsvis flyttar sonen hemifrån till sommaren och då blir det bara jag och hundarna samt dottern varannan vecka. Funderar mer och mer på att prova att bo i husvagnen på heltid då jag i nuläget lägger nästan 2/3 av inkomsten bara på att bo. De veckor dottern är hos sin pappa nyttjar jag i princip lägenheten enbart för att förvara saker och att sova i.

Är med i diverse husvagnsgrupper på FB men Bukepedia brukar vara det som ger allra bästa svar i livets stora frågor.
Är det boendekostnaden du vill åt, eller grejen med att vara mobil? I vilket fall så är det ju rätt årstid på ingång för att testa.
 
Är det boendekostnaden du vill åt, eller grejen med att vara mobil? I vilket fall så är det ju rätt årstid på ingång för att testa.

Hela paketet. Jag har som sagt spenderat det mesta av sommarhalvåret i husvagnen de senaste åren och det passar mig ypperligt. Nackdelen med att stå på säsong är att man egentligen inte är så mobil. Det är ett jäkla meck med att packa ihop allt när man väl boat in sig. Men SKULLE jag nu prova permanentboende och trivas med det så är det inte omöjligt att jag skulle skaffa en mindre vagn att åka omkring med på semestern.
 
Precis!! Du kan ju kika på om det går att magasinera möbler och grejer nåt år, om du ändrar dig. Perfekt årstid att testa nu!

Somrarna har vi provat nu under några år (fast då har vi ju haft lägenheten kvar) och det är superskönt. Liten yta att städa och man måste noga tänka igenom varje ny sak man vill köpa. Det går liksom inte att ta in något nytt utan att göra sig av med något annat. Det är vintern som skulle kunna ställa till det, nuvarande vagn har några år på nacken och jag har inte testat hur den håller värrmen.
Tanken är riktigt rolig och jag har kommit i kontakt med ett par familjer som gärna bjuder på en fika i sina permanentvagnar och berättar mer om hur de löst allt.
Det jag skulle sakna allra mest är mitt badkar men det är ju egentligen en värdslig sak :D
 
Somrarna har vi provat nu under några år (fast då har vi ju haft lägenheten kvar) och det är superskönt. Liten yta att städa och man måste noga tänka igenom varje ny sak man vill köpa. Det går liksom inte att ta in något nytt utan att göra sig av med något annat. Det är vintern som skulle kunna ställa till det, nuvarande vagn har några år på nacken och jag har inte testat hur den håller värrmen.
Tanken är riktigt rolig och jag har kommit i kontakt med ett par familjer som gärna bjuder på en fika i sina permanentvagnar och berättar mer om hur de löst allt.
Det jag skulle sakna allra mest är mitt badkar men det är ju egentligen en värdslig sak :D
Åk och fika!
Du kommer ha råd att åka på spa eller badhus om andan faller på :)
Värme i ett så litet utrymme borde var lätt att fixa... Tror jag!
Hade varit intressant att höra vad månadskostnad blir för att bo permanent på camping!
 
Åk och fika!
Du kommer ha råd att åka på spa eller badhus om andan faller på :)
Värme i ett så litet utrymme borde var lätt att fixa... Tror jag!
Hade varit intressant att höra vad månadskostnad blir för att bo permanent på camping!

Jag tror att det finns alla prislägen beroende på vad man har för vagn och hur mycket el och gas man gör av med.
Den camping som jag helst skulle vilja stå på just nu pga dotterns skola och närhet till kompisar kostar 14000 per år i hyra + el. Då ingår duschar och toaletter och wifi. Inträde till mindre badland ingår på sommaren. Tvättstugan tror jag kostar extra men är inte säker. Elen brukar enligt forum på FB ligga runt 2kr/Kwh.
 
Jag drömmer lite om någon sorts extremt liten bostad. Dock ej husvagn och absolut inte på campingplats. Men jag är rätt säker på att det är en dröm som inte skulle överleva första vinter.

Eremitens koja, drömmer jag ändå om. Och ibland om Attefallshus.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 967
Senast: Pinus
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 236
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 578
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp