bockande fullblod

Fullblodsdamen

Trådstartare
Skulle gärna vilja ha lite input hur jag ska börja lösa det problem som uppstått nu när jag bytt stall och häst :crazy:

Köpte en fullblodsvalack i vintras. Då var han i mitt tycke lite mager och omusklad men snäll och jättetrevlig i all hantering.

Jag började med att öka hans högiva så att han fick i princip fri tillgång till ett bra hö och ökade även hans kraftfoder till sammanlagt 1.5 kg müsli.

I tackt med att har fått bättre hull och blivit mer riden blev han mer och mer lugnare och ännu trevligare, trodde inte det fanns så snälla och mysiga myspellar som kunde stå och bara M Y S A i timmar när man pysslar med honom.

Nu har vi tyvärr av vissa anledningar flyttat till ett nytt stall med bättre hagar och boxar.

Han går nu ute hela dygnet på bete och blir bara rundare och blankare för varje dag som går.

MEN....

Han har börjat stanna och bocka som en galning upp och ner när man ska rida :crazy:

Jag har testat att longera honom innan så han är varm i musklerna innan jag sadlar honom, sadeln är utprovad MED tjock fårskinnspadd som ska bytas ut mot en tunnare när han musklat sej mera.

Spöet sparkar han bara åt men en barsk röst lyder han oftast, men tyvärr har jag börjat bli skrajsen för att sitta på honom :cry:

Testar fullblod så här ?
Kan det vara att han går själv i hagen då han ska ha mycket gräs medans stallet övriga hästar ska ha så lite som möjligt, självklart både ser och tar han på den andra hästen i hagen bredvid men jag är tveksam till att släppa ihop dom då den andra hästen är flockledaren och känd för att försvara sin flock även om han nu också går ensam.
Får han för LITE mat så jag måste ge honom extra kraftfoder, han har fortfarande kvar dom där groparna över ögonen som han hade från början :confused:

Mvh Fullblodsdamen

P.s. Han rids ca 1.5-2 timmar 2-3ggr/v varav det mesta är skritt och trav. d.s.
 
Sv: bockande fullblod

Nu har jag ingen erfarenhet av just fullblod, så ska inte säga något om mängden mat där ifall det är lagom eller inte.

MEN, om du klämmer honom längs ryggen, ömmar han? Om hästen plötsligt börjar bocka när man rider är det ett tecken på att något inte stämmer, hästar gör aldrig något "bara för att". Om du är osäker, ta ut en vet som kan kolla igenom hästen. Hur länge sedan var det sadeln blev utprovad? Vissa hästar ändrar sig oerhört fort och bara det att han går på bete och som du skriver, blir rundare för varje dag som går, kan ha betydelse för sadelns passform, inkl sadelgjordens passform. Om han gått och blivit rund om magen kan det vara så att sadelgjorden trycks framåt pga av magen, och drar sadeln med sig vilket kan vara obehagligt för hästen, sadeln riskerar också att hamna för långt fram.

När börjar han bocka? Precis när du suttit upp eller när du ridit en stund?

Skulle inte tro att han testar dig. I vintras var ju ändå ett tag sedan, och ifall han testar dig borde det ha kommit tidigare kan man tycka.

I dagsläget, exakt hur mycket mat får han? Det du gav tidigare, dvs fri tillgång på hö och 1.5 kg müsli, får han det fortfarande?
Skulle kanske kunna vara så att han får för lite motion i förhållande till hur mycket mat han får (läs kraftfoder)? Det jag vet ang fullblod är att de i många fall behöver röra på sig mer än många andra hästar (individuellt där självklart) och därmed kräver mer motionstid.

Tycker inte du ska stirra dig blind på groparna ovanför hans ögon, vissa hästar har dem oavsett hur tjocka de blir. Kolla istället på hans hull. Du ska inte direkt se revbenen, men om du petar honom i sidan med fingrarna ska du kunna känna dem utan att du behöver gräva för kung och fosterland, dvs, känna, men inte se.
 
Sv: bockande fullblod

Han reagerar inte om jag klämmer honom på ryggen, inte ens om jag trycker allt vad jag kan.
La på honom sadeln idag utan padden och då ligger den så perfekt som jag kan känna med handen under bossorna utmed hela sadeln.

Han får inget annat än det gräs han betar i dagsläget.
Revbenen anas numera bara och utmed ryggmuskeln på bägge sidor om ryggraden känns det numera att det FINNS en muskel där men att den behöver tränas upp och bli mer tydlig.

Han stannar och bockar i början av ridpasset för att i slutet gå riktigt bra och avslappnat.

Vill ju helst kunna rida honom i skogen igen och inte bara i gräspaddocken.

Kanske dags att skaffa en medryttare så han får gå mera ?
 
Sv: bockande fullblod

Kan ju vara att han skulle behöva gå mer än han gör i dagsläget. Hur beter han sig när han bockar? Verkar det som att han bus-bockar för att han har överenergi, eller försöker han aktivt få av dig?
 
Sv: bockande fullblod

Det känns inte som om han aktivt försöker få av mej utan mer som "protestbockande" upp och ner, för när jag ryter arg åt honom så blir han som en "gammal muttrig gubbe" som surt går framåt för att börja om igen. Det gör han några gånger innan han liksom "ger sej" och kliver på framåt, dock utan någon större framåtbjudning i början.
Eller så är det jag som inte riktigt vågar driva i det läget.

Han är ingen ung häst även om han inte gjort så mycket tidigare så jag kanske ska försöka longera honom en kvart-tjugo minuter varannan dag jag inte kan rida och se om den ökade motionen lugnar ner bockandet, eller ? ? ?

För jag tror att det värsta vore om jag skulle åka av om jag då blir mer skraj och han upptäcker att han KAN få av mej om han vill.
 
Sv: bockande fullblod

Jag tycker det låter som hästen har ett för högt energi intag mot vad den förbrukar. 2-3 gånger i veckan är väldigt lite.
varför vågar du inte släppa ihop med den ranghöga? ranghöghet har ju inget med elakhet att göra, om den dessutom går själv har den ju inget att härja om. såvida du inte vet med dig att din också är extremt ranghög?
 
Sv: bockande fullblod

Tyvärr tror ju en del människor att man måste rida för att arbeta hästen, och när man inte kan rida så står den bara. För ett fullblod som är i god vigör är 2-3 ggr i veckan med skritt och lite trav väldigt lite.

Tror inte lite longering eller annan aktivitet mellan ridtillfällena skadar, alternativt kanske ha en medryttare om du inte har tid att hålla igång honom mer än 2-3 ggr i veckan så han får röra på sig ordentligt så han inte bara går i hagen 4-5 dagar i veckan. Vissa hästar klarar det, men fullblod i synnerhet hör till den kategorin som i de flesta fall inte klarar det lika bra.
Har själv ett varmblod (fd travare) som kan ses som lite av en latpelle, men det räcker med att han bara fått stå i hagen i ett par dagar pga t.ex. dåligt väder för att han ska vara rejält taggad när jag tar ut honom igen, och då får han ändå inte mer än ett par dl uppblött betfor som tillägg till gräset.
 
Sv: bockande fullblod

Det var förra ägarna som sa att han inte brukade gå oftare, men då var han nog inte i så bra "muskelskick" som nu om han såg ut som han gjorde när jag fick hem honom.

Jag har bara skrittat och travat för att han skulle vänja sej vid en "tyngre" ryttare än den tonåring han gått med tidigare. Fast just nu tror jag inte att jag vågar med galopp men jag kanske ska öka travandet nästa gång.
 
Sv: bockande fullblod

Jag tror inte han är speciellt ranghög, men av hans beteende vet jag att han gärna visar upp sej för stona i stallet han står i nu och gärna springer runt och visar "hela härligheten" :D

Fast det är enligt passet nästan 10 år sedan han kastrerades.
 
Sv: bockande fullblod

Ju bättre kondition hästar får desto mer motion kräver dem, i många fall iaf. Det är ungefär som hos oss människor. Lata soffpotatisar som inte rör sig mycket (jag tillhör den gruppen) brukar ofta inte ha något emot att göra ingenting medan aktiva människor som tränar och håller kroppen igång fysiskt, är mer aktiva både fysiskt och psykiskt av sig själva och måste ha en aktiv livsstil för att inte bli rastlösa och otåliga.

Hur är viktskillnaden mellan dig och den förra ryttaren? Om han är i fin vigör och har normalt med muskler borde det inte vara några problem för honom att jobba igång ordentligt med en lite tyngre ryttare. Om hästen jobbar rätt, bär sig rätt och man arbetar med stärkande arbete, ska det till en väääldigt tung ryttare för att hästen ska fara illa av vikten.

När började du rida honom efter att du köpte honom?

ang rangen osv.
Kanske skulle vara bra för honom att gå med en annan valack? Om han har en tendens att hingsta till sig så pass som du beskriver kanske det inte är så värst bra idé att ha honom med ston. Men en lekkompis han kan rusa med i hagen och leka med är nyttigt för de flesta hästar.

Sen angående rangen är det ju något man får se vid ihopsläppet. I början är det inte ovanligt att den ranghöge ska hävda sig lite och kör runt lite med den andra hästen, föser den liten osv, vilket inte är något man ska vara rädd för. Tyvärr tror ju vissa att bara för att den ena hästen la bak öronen mot den andre eller kickade lite i luften kan de inte vara ihop och man särar på dem direkt. Dock ska man vara uppmärksam om hästarna inte slutar jaga varandra eller att någon av hästarna visar en onormal aggressivitet och visar tecken på att verkligen vilja skada den andra hästen snarare än att markera vem som bestämmer.
I vissa fall blir hästarna vänner direkt utan bråk, i andra fall kan det ta ett par dagar innan det helt har återgått till det normala.
 
Sv: bockande fullblod

Jag väger nog en dryga 20 kg mer än förra ryttaren.

Började med promenader så jag skulle lära känna honom innan jag satt upp. Sen började jag med kortare skritturer i skogen på ca 20 minuter som jag sen ökade med 5 minuter varannan vecka. Startade med lite trav när vi var uppe i ca 45 minuter.
Med tanke på hur omusklad han var då orkade han inte samla sej mer än några minuter åt gången.
Nu orkar han åtmindstånde samla sej uppåt 15-20 minuter i taget med skritt emellan. Sitter ner nu bara när jag går upp från samlad skritt till samlad trav, annars rider jag lätt.

Den andra valacken har ett "rykte" från tidigare ställen där han t.o.m. jagat ut en unghingst från hagen när dom släppt in den som nykomling till dom andra hästarna, alla hästarna gick visst i samma hage där.
Fast jag har sett att dom stått på var sida om tråden och viftat svans med varandra, så jag kanske ska våga släppa ihop dom. Även om det blir på mitt ansvar, som dom säger.
 
Sv: bockande fullblod

Försök att rida jämnare. max en tim, men var dag.

Om du inte skaffar en fullblodsvan duktig medis är risken stor att det blir värre. rid själv mer o se.

PS- fullblod är gjorda för att galopperaDS. Kan bli mkt lugnare om den motioneras i samtliga gångarter- motionsridning.
 
Sv: bockande fullblod

Det finns hästar som avskyr ridbana, kanske uttråkad.. Min snälla gamla arab blir ilsken som ett bi ibland för att vi ska rida på ridbana :) hon ger sig till slut men det är många bakut sparkar först för att meddela att detta är tråkigt OCH jobbigt.
 
Sv: bockande fullblod

Nummer ett för mig hade varit att kolla om hästen har ont (vet, equiterapeut, tandkoll), att utrustningen passar (sadelkoll) samt att hästen får den motion den behöver samt anpassat foder till motionen.

Om vi utgår från att hästen mår bra kroppsligen tycker jag spontant att du rider för lite, antagligen behöver den gå åtminstone 5 dagar per vecka och då ordentliga pass i alla gångarter.
1.5-2 h tycker jag är på tok för långa ridpass såvida det inte är "långskrittning" i skog och mark på schemat (och även det är kanske snäppet länge om han inte är nog musklad utan du sitter på skelettet), hellre kortare (MAX 1 h) men mer intensiv ridning i alla gångarter.
Longera före om du känner dig orolig.

Jag skulle definitivt släppa ihop honom med en kompis så gör han av med lite motion den vägen.
 
Sv: bockande fullblod

Även jag tror mkt på ett ändrat träningsupplägg. Rid kortare pass och oftare. Med så få pass/vecka blir det väldigt många dagar som hästen inte alls stimuleras vilket kan leda till överskottsenergi och att den blir lite uttråkad.

Ca 2 timmar är däremot väldigt långt för en relativt otränad häst som dessutom tränas så sällan. Så länge rider jag aldrig på mitt sto även om hon är fullt igång. Möjligen någon enstaka gång om en skrittrunda blir längre än planerat men aldrig annars och definitivt inte på en ridbana.

Passen på banan är mellan 30-60 min med skrittpauser där det behövs. I skogen rider jag 60-90 min ungefär. Däremot tränas hon 5-6 dagar per vecka och de perioder då jag inte vill rida så mkt byter jag ut vissa pass mot tömkörning och löshoppning.

Om du rider så intensivt (även om du inte rider så "hårt") så finns det risk för att han protesterar då han vet att han kommer få ta i och kämpa länge och kanske får han t.o.m. lite muskelvärk dagen efter som han ogillar. Kanske är det därför han försöker komma undan i början av passet?

Jag har fått hem en häst en gång som inte gick att fånga i hagen ens för att den reds väldigt sällan men oerhört långa pass när den väl reds, han uppskattade helt enkelt inte träningen alls.

En häst med lite dålig kondis har dessutom sällan förmåga att fokusera i så pass länge som 2 timmar.

Rid 30 min varannan dag och 45-60 min varannan dag samt 1-2 vilodagar per vecka. Byt ut ngt pass mot tömkörning om det passar och rid ganska intensivt de dagar du arbetar kortare pass och skritta mest under de längre passen. Försök även att komma igång med galoppen, han kanske uppskattar att få sträcka ut lite och kanske till och med kommer lite till ro i kropp och skalle av att få rulla på lite i galopp?

Lycka till!
 
Sv: bockande fullblod

*knapplån*

Jag blir faktiskt lite förvånad att inte fler reagerar på den uppenbara risken för ryggproblem? Tyngre ryttare, ny ryttare, ny utrustning, nytt underlag, annat träningsupplägg - allt detta är ju klassiskt upplägg för att symtom (som ts beskriver) på KS ska visa sig.

Tycker det är helt självklart att börja med en veterinärundersökning för att utesluta KS eller andra problem. Att hästen inte ömmar för palpering betyder inget i det här fallet. Många KS hästar visar inget vid palpering.
 
Sv: bockande fullblod

Eftersom fullblod har en olycklig benägenhet att drabbas av KS hade jag nog börjat undersöka det.

Helt korrekt! MEN inte bara fullbloden...60% av alla hästar har ngn typ av förändringar just i ryggen!

KL

Mitt fullblod har just KS eller ngn direkt diagnos har han inte fått då det bara har setts på röntgen. Min gosse har dock inga symptom på att han har ont av sitt KS, för att få en fullständig diagnos måste nämligen diverse olika undersökningar göras men då min inte visar ngt tecken alls på smärta ansåg veterinären att det inte bekom min gosse.. Dock sa veterinären till mig att de inte gärna röntgar hästryggar om inte hästen visar direkt smärta där just av den anledningen att de flesta har förändringar i ryggen. Men det var jag som tvunget ville röntga:cool:

Ang TS häst så uteslut ALLTID fysika problem innan man börjar gissa sig fram. Förövrigt så skulle det kunna vara min gosse du skriver om i ditt inlägg:angel: Vad är det för müsli han får? Min blev tex helt knäpp när han fick havre..det bara slog runt från en dag till en annan och han betedde sig fullständigt galet.. Han blir även knäpp när han går för lite, han måste hållas igång MINST 4-5 dagar i veckan och då 1 timmes pass/gång. Nu rider jag max 2-3 pass i veckan de övriga jobbar jag honomi töm just för hans rygg.. Men innan du börjar experimentera.. Uteslut som sagt att han har ont..
 
Sv: bockande fullblod

Müslin är havrefri.
Han är besiktigad just med tanke på ev KS och vet ansåg att han inte skulle röntgas eftersom han inte visade något på besiktningen och ifall röntgen visade något var risken stor att det skulle ge karens på försäkringen.
Då vet även är sadelutprovare provade han ut sadeln MED tjock fårskinnspadd, som sen skulle bytas ut mot tunnare när han musklat upp sej mera. Vilket han INTE hade hos förra ägaren, där la dom på den sadel som "blev över" när dom andra hästarna fått sina :o
Vet hjälpte mej också med att prova ut det Mylerbett han nu går med och som han bara ÄLSKAR.
Han har nu 3 olika träns med aachen utan rem, remont och pullar, plus att ena tränset även är utskuren runt öronen.
Sadelgjorden har jag nu bytt ut mot en med dubbla resårer, med tanke på att det kanske kunde vara så att det var en vanlig mjuk utan resår i syntet som han ogillad.

Nu är tyvärr det så att om jag ska ut i skogen blir det en längre tur och det går han med spetsade öron hela tiden, annars så är det ridbanan som gäller och där vill varken han eller jag vara mer än nödvändigt.
Dom dagar jag inte rider brukar jag ta med honom ut på en tur utmed vägen som är ca 30 minuter. Vi brukar lufsa runt bland blåbärsbuskar och leta framtida svampställen. Då får han lära sej att lyfta på fötterna och gå med näsan i backen och sträcka på sej.
Fast nu ska jag nog ta och longera honom i stället dom flesta gångerna.

Har även fått fatt i en bra medryttare med erfarenhet av fullblod som jag känner sen > 10 år tillbaka och hon red honom igår och det gick jättebra utan den minsta antydan till bock. Hon t.o.m. galopperade utan problem. Hon lovade att komma och rida honom ca 2 ggr/v.
Men utan eran input hade jag nog aldrig ringt henne :D
 
Sv: bockande fullblod

Jag har snart haft min fullblodsvalack i två år och iår i början på våren gjorde han exakt som din gör. Vilket gjorde att jag blev nervös för att rida honom. Så ja red också bara i paddock. Men red ut då och då för å se vad som hände. Han var så ett bra tag. Men efter hand så slutade han bara.

Men det jag gjorde när han började bocka var att försöka driva fram honom så mkt jag vågade så han skulle tänka framåt istället för å tänka på att bocka. Så det kan ju vara ngt att prova.

/ Johanna =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 329
Senast: SiZo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 346
Senast: Sirap
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp