Bockande häst?

Unouno02

Trådstartare
Köpte en, då 5 åring, för 4 månader sedan. Är idag 6 år. När jag köpte honom så hade han stått i 2-3 månader då han växte mycket. (Den stammen är tydligen sena att växa). Sedan en tid tillbaka har satt igång honom och ja... han bockar, eller skjuter rygg. Han passar på när tillfälle ges, och då går det på 2 röda sekunder och sedan ligger man på backen. Han vill gärna komma ifrån arbete, det är mkt häst att rida och det vill han gärna komma ifrån. På så vis att han slår uppmed huvudet eller helt enkelt blir ”rädd” för någonting och skjuter då rygg....
hästen är röntgad i ryggen, har även ridit med butta/metacam för att se om det är smärta, men han gör samma sak, ingen skillnad.

Undrar om någon har tips vad man kan göra mot en häst som skjuter rygg? Såklart har jag haft unghäst innan men faktiskt ingen som är såhär.
- och inga ”hitta en ryttare som vågar på honom” för går man på honom eller provocerar honom så kastar han av en ännu snabbare.....
 
Kanske träna honom från marken tills han sköter sig där först. Därifrån kan du också lära honom kommandon att tex stanna när han påbörjar bockande ( eller helst precis innan)
 
Kanske träna honom från marken tills han sköter sig där först. Därifrån kan du också lära honom kommandon att tex stanna när han påbörjar bockande ( eller helst precis innan)
Det går inte att utesluta smärta med butta utan bara bekräfta.

Skulle gissa på att det inte var pga att hästen växte som den inte blivit riden utan att det har funnits andra anledningar det det.
Hästen är genomkollad topp till tå så ingen smärta finns. Det är självklart redan kollat. Därför vi också fick metacam/butta i samråden av veterinär. Snarare att han fått vila pga han gjort detta hos dom också , för sådant här kommer inte över en natt. Men det har aaaaldrig hänt något hos dom
 
Kanske träna honom från marken tills han sköter sig där först. Därifrån kan du också lära honom kommandon att tex stanna när han påbörjar bockande ( eller helst precis innan)
Jobbar mkt från marken, longering mm, problemet är att man inte känner när han väl börjar på
 
Köpte en, då 5 åring, för 4 månader sedan. Är idag 6 år. När jag köpte honom så hade han stått i 2-3 månader då han växte mycket. (Den stammen är tydligen sena att växa). Sedan en tid tillbaka har satt igång honom och ja... han bockar, eller skjuter rygg. Han passar på när tillfälle ges, och då går det på 2 röda sekunder och sedan ligger man på backen. Han vill gärna komma ifrån arbete, det är mkt häst att rida och det vill han gärna komma ifrån. På så vis att han slår uppmed huvudet eller helt enkelt blir ”rädd” för någonting och skjuter då rygg....
hästen är röntgad i ryggen, har även ridit med butta/metacam för att se om det är smärta, men han gör samma sak, ingen skillnad.

Undrar om någon har tips vad man kan göra mot en häst som skjuter rygg? Såklart har jag haft unghäst innan men faktiskt ingen som är såhär.
- och inga ”hitta en ryttare som vågar på honom” för går man på honom eller provocerar honom så kastar han av en ännu snabbare.....
Vad är det för ras och vad menar du med att han vill komma ifrån arbete? Jag anser att en sån ung häst skall utbildads och motiveras så att den känner glädje, om den känner ett behov av att slå sig fri kräver du för mycket.
 
Köpte en, då 5 åring, för 4 månader sedan. Är idag 6 år. När jag köpte honom så hade han stått i 2-3 månader då han växte mycket. (Den stammen är tydligen sena att växa). Sedan en tid tillbaka har satt igång honom och ja... han bockar, eller skjuter rygg. Han passar på när tillfälle ges, och då går det på 2 röda sekunder och sedan ligger man på backen. Han vill gärna komma ifrån arbete, det är mkt häst att rida och det vill han gärna komma ifrån. På så vis att han slår uppmed huvudet eller helt enkelt blir ”rädd” för någonting och skjuter då rygg....
hästen är röntgad i ryggen, har även ridit med butta/metacam för att se om det är smärta, men han gör samma sak, ingen skillnad.

Undrar om någon har tips vad man kan göra mot en häst som skjuter rygg? Såklart har jag haft unghäst innan men faktiskt ingen som är såhär.
- och inga ”hitta en ryttare som vågar på honom” för går man på honom eller provocerar honom så kastar han av en ännu snabbare.....

Tror knappast någon unghäst tänker att de vill komma ifrån arbetet i sig. Snarare komma ifrån vad du kräver ifrån den isåfall. Det behöver inte enbart vara ryggen för att hösten skjuter rygg och bockar. Kanske är det enda sättet hästen vet att det slutar om den får bort ryttaren från ryggen. Är den genomkokad på andra ställen än ryggen? Har hästen passande utrustning? Det finns fler sätt än de två alternativen du nämner, att gå på hästen eller provocera den. Tex backa bandet och det är inte FEL att ta hjälp av en beridare/unghästutbildare.
 
Har träffat på en pålle som så fort han tyckte det var tråkigt med någon aktivitet helt enkelt gjorde något jäkelskap. Den ägaren fick variera sig helt enkelt. Aldrig göra samma. Han kunde tuffa på i skogen två dagar på raken för att tredje dagen vara omöjlig att ens komma upp på. Han kunde tömköras på rak skogsväg och gå som en kung för att nästa dag inte förstå vad tömtagen betydde och bara snurra runt. Tricktränas med strålande resultat tre gånger och sen bli skitsur vid träningen om han inte fick godiset utan att göra något jäkla trick....Han var väldigt speciell. Och stark som tusan. Han var iväg till olika tränare och dom sa att det finns ingen annan lösning än att göra olika. Så fort han tyckte han kunde något var det tråkigt. Jobbade gjorde han gärna, men bara då han tyckte det var kul.
 
Tror knappast någon unghäst tänker att de vill komma ifrån arbetet i sig. Snarare komma ifrån vad du kräver ifrån den isåfall. Det behöver inte enbart vara ryggen för att hösten skjuter rygg och bockar. Kanske är det enda sättet hästen vet att det slutar om den får bort ryttaren från ryggen. Är den genomkokad på andra ställen än ryggen? Har hästen passande utrustning? Det finns fler sätt än de två alternativen du nämner, att gå på hästen eller provocera den. Tex backa bandet och det är inte FEL att ta hjälp av en beridare/unghästutbildare.
Som jag skrev är hästen genomkollad.... Sadeln sitter även den bra.
Han har varit på tillridning hos unghästberidare och skötte sig där (men han har ridhus mm) vilket inte jag har.. men han vet att han kan göra såhär med mig och därför ber jag om några har några tips kanske !
 
Har träffat på en pålle som så fort han tyckte det var tråkigt med någon aktivitet helt enkelt gjorde något jäkelskap. Den ägaren fick variera sig helt enkelt. Aldrig göra samma. Han kunde tuffa på i skogen två dagar på raken för att tredje dagen vara omöjlig att ens komma upp på. Han kunde tömköras på rak skogsväg och gå som en kung för att nästa dag inte förstå vad tömtagen betydde och bara snurra runt. Tricktränas med strålande resultat tre gånger och sen bli skitsur vid träningen om han inte fick godiset utan att göra något jäkla trick....Han var väldigt speciell. Och stark som tusan. Han var iväg till olika tränare och dom sa att det finns ingen annan lösning än att göra olika. Så fort han tyckte han kunde något var det tråkigt. Jobbade gjorde han gärna, men bara då han tyckte det var kul.
Försöker göra mkt varierat, men eftersom jag inte vågar rida ut i skogen på honom eftersom han håller på som han gör så blir det bara promenader
 
Försöker göra mkt varierat, men eftersom jag inte vågar rida ut i skogen på honom eftersom han håller på som han gör så blir det bara promenader
Byt anläggning ett tag så du får tillgång till paddock/ridhus. Om hästen är understimulerad för att den skrämt dig kommer beteendet antagligen minskas så snart hästen kommer igång lite mer och bli av med all överskottsenergi som kittlar under hovarna.
 
Som jag skrev är hästen genomkollad.... Sadeln sitter även den bra.
Han har varit på tillridning hos unghästberidare och skötte sig där (men han har ridhus mm) vilket inte jag har.. men han vet att han kan göra såhär med mig och därför ber jag om några har några tips kanske !

Så hästen är även röntgad överallt eller menar du? Eller "kollad" av equiterapeut typ? Jag syftar inte till på tillridning. Mer vidareutbildning av er båda. Tror knappast hästen gör det pga du inte har ridhus. Du får tips men du vill inte ha dem. Jag tror fortfarande du gör och kräver saker på fel sätt och det är hästens sätt att säga fuck no till dig. Vill du verkligen komma tillrätta med problemet kan du kanske stalla upp hästen hos beridaren en period där beridaren lär dig rida hästen på ett sätt som funkar. Tror inte riktigt på att du har någon unghästvana sedan innan utan att du gjort som många andra och köpt dig en för svår häst och tänkt att du ska klara att utbilda den och nu reder du inte ut det.
 
Som jag skrev är hästen genomkollad.... Sadeln sitter även den bra.
Han har varit på tillridning hos unghästberidare och skötte sig där (men han har ridhus mm) vilket inte jag har.. men han vet att han kan göra såhär med mig och därför ber jag om några har några tips kanske !
Det blir svårt att hjälpa dig när du ger knapphändig information om hästens bakgrund, hur den är ” kollad” samt hur den har det idag ( utevistelse, träning, tillgång till tränare, din kunskaps nivå och dyl). Min tolkning är tyvärr att du inte har tillräckliga kunskaper för att stötta hästen i dess utbildning. Jag har själv utbildat min nuvarande häst och jag har lagt enormt med tid och pengar på lära mig att lära hästen, och min inställning är att det kommer att fortgå. Det är bra att du ställer frågor här men dina problem är så omfattande att det behövs någon kunnig som tränar dig och din häst som ett ekipage.
 
Försöker göra mkt varierat, men eftersom jag inte vågar rida ut i skogen på honom eftersom han håller på som han gör så blir det bara promenader
Jag hade nog lämnat på utbildning igen och sålt hästen därifrån.
Av egen erfarenhet så hade jag väldigt svårt att tycka att det var roligt att rida hästen jag tidigare blivit rädd för.

Det ska vara roligt att ha häst och det låter som om det skurit sig mellan er.
 
Det blir svårt att hjälpa dig när du ger knapphändig information om hästens bakgrund, hur den är ” kollad” samt hur den har det idag ( utevistelse, träning, tillgång till tränare, din kunskaps nivå och dyl). Min tolkning är tyvärr att du inte har tillräckliga kunskaper för att stötta hästen i dess utbildning. Jag har själv utbildat min nuvarande häst och jag har lagt enormt med tid och pengar på lära mig att lära hästen, och min inställning är att det kommer att fortgå. Det är bra att du ställer frågor här men dina problem är så omfattande att det behövs någon kunnig som tränar dig och din häst som ett ekipage.
Utevistelse hela dagarna stor hage.
Jag har själv utbildat alla mina hästar till 130/140 hopp. Ridit in, utbildat unghästar men aldrig varit med om en häst med dessa problem.
Tränare 1 g vecka men då hästen vilat några månader tidigare och vi jobbat mkt från marken först för att bygga upp den. Det är nu som jag börjar rida dessa problem uppkommit. Är inte oerfaren som du beskriver det, kanske om dessa problem men överlag så nej
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 901
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
373
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 112
Senast: AbCdE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 964
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp