Bockande häst?

Det här är ju jättevanligt. Man stöter på problem, ber om råd, sågar alla råd för att de inte matchar ens egen vision och metod. Problemet är ju bara att ens egen vision och metod ju inte funkar. Hade den gjort det så hade man ju inte haft problem till att börja med. Inte förrän man ödmjukt kan acceptera att man själv faktiskt inte har alla svar, kan man lära sig att lösa problemet. Men innan dess är det ju bara waste of everyones time att be om råd.
 
Jag hade provat att själv gå fram hästen varm först innan jag satt upp ( ev longerat lite också) sen ridit korta pass och avslutat innan nått händer. Är han orädd för ryttaren?Gör han det i båda varv?Är tänderna kollade?
 
Tycker du ska läsa igenom tråden en gång till och faktiskt tänka över svaren du fått och inte bara såga ner dom eller åtminstone faktiskt svara på frågorna ordentligt.

För att ta ett exempel. Någon frågar hur hans hagsituation ser ut och du svarar med vilka tider och att hagarna är stora. Bortsett från det faktum att stora hagar betyder olika för olika människor. Så är det så mycket som påverkar, tex är det platta hagar, kuperad terräng, stock och sten, träd, buskar? Är det fyrkants hagar eller track system? Får dom mat flr gånger per dag i hagen lr fri tillgång? Helt fritt lr i hönät? Små högar I en rad lr utspritt?
Hur ser flock situation ut, har han 1 kompis lr flera? Är flocken lugn och harmonisk?
Hur beter han sig I hagen, springer han runt och busar eller står han och hänger i ett hörn?
Etc etc..

Finns så mycket att nysta i häst hållning och träning, så om du väntar på ett konkret "gör si lr så" råd över internet så kmr du få vänta. Anser personligen att just sådana råd är farliga att ge över nätet eftersom man inte har hela bilden.

Sen att du säger att han försöker undkomma arbete är i mina ögon minst sagt problematiskt efter som du redan här skyller på hästen. Dvs *Han* försöker bara slippa arbeta, inte *jag* har gjort fel som gjort arbetet så jobbigt/svårt/tråkigt/smärtsamt etc att han inte vill vara med längre.


Samt sist men inte minst och jag inte betona det nog. Man kan aldrig, ALDRIG någonsin helt utesluta smärta, bara bekräfta. Du kan ha smärta i kroppen utan att ha en fysisk motsvarande skada i kroppen som känns precis lika verkligt som vilken annan smärta som helst. För att inte tala om att gamla reaktioner och vanemönster kan sitta kvar långt efter att smärtan försvunnit.
 
Nu ska jag vara lite kontroversiell, men i den åldern (mellan unghäst och vuxen) så är det en del hästar som upptäcker sin kropp, balans och styrka. Om du inte börjat med inhoppning på den så är det något jag tycker du kan testa :idea: Då får hästen använda samma muskler som vid bockning, men på ett uppskattat sätt. På så vis kan du bryta den onda cirkeln.

Jag förutsätter med mitt inlägg att häst och utrustning är kontrollerad, så att ingen smärta är inblandad.
Hästar bygger om sin kropp rätt bra i den åldern.
 
Nu ska jag vara lite kontroversiell, men i den åldern (mellan unghäst och vuxen) så är det en del hästar som upptäcker sin kropp, balans och styrka. Om du inte börjat med inhoppning på den så är det något jag tycker du kan testa :idea: Då får hästen använda samma muskler som vid bockning, men på ett uppskattat sätt. På så vis kan du bryta den onda cirkeln.

Jag förutsätter med mitt inlägg att häst och utrustning är kontrollerad, så att ingen smärta är inblandad.
Hästar bygger om sin kropp rätt bra i den åldern.

Rörelser liknande bockningar kan ju även trigga dem. Så det är lite vanskligt att rekommendera utan att ha sett ekipaget och hästen skickar av folk.
 
Köpte en, då 5 åring, för 4 månader sedan. Är idag 6 år. När jag köpte honom så hade han stått i 2-3 månader då han växte mycket. (Den stammen är tydligen sena att växa). Sedan en tid tillbaka har satt igång honom och ja... han bockar, eller skjuter rygg. Han passar på när tillfälle ges, och då går det på 2 röda sekunder och sedan ligger man på backen. Han vill gärna komma ifrån arbete, det är mkt häst att rida och det vill han gärna komma ifrån. På så vis att han slår uppmed huvudet eller helt enkelt blir ”rädd” för någonting och skjuter då rygg....
hästen är röntgad i ryggen, har även ridit med butta/metacam för att se om det är smärta, men han gör samma sak, ingen skillnad.

Undrar om någon har tips vad man kan göra mot en häst som skjuter rygg? Såklart har jag haft unghäst innan men faktiskt ingen som är såhär.
- och inga ”hitta en ryttare som vågar på honom” för går man på honom eller provocerar honom så kastar han av en ännu snabbare.....

Det känns ju som en häst som gjort detta hos förra ägare med iom "vilan". Och det känns som en häst där ngt skaver.

Har man kollat den för magsår?
Har tänderna fixats? Om du står framför hästen och har ena handen över nosryggen och andra om underkäken: hur mkt kan du med stängd hästmun röra underkäken i sidled? Är det liksidigt?

Kan du se ett mönster när hästen bockar?
Ger du en viss hjälp, är det i någon gångart/övergång/viss form, hur känns den a la liksidighet, hur pass balanserad är den?
 
Så hästen är även röntgad överallt eller menar du? Eller "kollad" av equiterapeut typ? Jag syftar inte till på tillridning. Mer vidareutbildning av er båda. Tror knappast hästen gör det pga du inte har ridhus. Du får tips men du vill inte ha dem. Jag tror fortfarande du gör och kräver saker på fel sätt och det är hästens sätt att säga fuck no till dig. Vill du verkligen komma tillrätta med problemet kan du kanske stalla upp hästen hos beridaren en period där beridaren lär dig rida hästen på ett sätt som funkar. Tror inte riktigt på att du har någon unghästvana sedan innan utan att du gjort som många andra och köpt dig en för svår häst och tänkt att du ska klara att utbilda den och nu reder du inte ut det.
Men lugna ner dig du. Du sitter ju och spekulerar
Jag hade provat att själv gå fram hästen varm först innan jag satt upp ( ev longerat lite också) sen ridit korta pass och avslutat innan nått händer. Är han orädd för ryttaren?Gör han det i båda varv?Är tänderna kollade?
går alltid fram med honom samt longerar mycket inann jag hoppar upp. Han är annars lugn och behaglig, ej rädd. Ja han gör så i båda varv, tänderna kollade
 
Utevistelse hela dagarna stor hage.
Jag har själv utbildat alla mina hästar till 130/140 hopp. Ridit in, utbildat unghästar men aldrig varit med om en häst med dessa problem.
Tränare 1 g vecka men då hästen vilat några månader tidigare och vi jobbat mkt från marken först för att bygga upp den. Det är nu som jag börjar rida dessa problem uppkommit. Är inte oerfaren som du beskriver det, kanske om dessa problem men överlag så nej
Utevistelse hela dagarna stor hage.
Jag har själv utbildat alla mina hästar till 130/140 hopp. Ridit in, utbildat unghästar men aldrig varit med om en häst med dessa problem.
Tränare 1 g vecka men då hästen vilat några månader tidigare och vi jobbat mkt från marken först för att bygga upp den. Det är nu som jag börjar rida dessa problem uppkommit. Är inte oerfaren som du beskriver det, kanske om dessa problem men överlag så nej
Ok, då tänker jag att du har både kunskap, är säker i sadeln och någorlunda modig. Var det du som lämnade bort hästen till beridaren eller förra ägaren? Är det ett alternativ att lasta hästen och åka dit för att träna? Förutsättningarna är goda då tränaren har ridit hästen innan och det finns tillgång till ridhus.
 
Men lugna ner dig du. Du sitter ju och spekulerar

går alltid fram med honom samt longerar mycket inann jag hoppar upp. Han är annars lugn och behaglig, ej rädd. Ja han gör så i båda varv, tänderna kollade
Då har jag inga andra förslag än att åter igen ta ut en bra Hästtandläkare (dvs ej vet med tandutbildning) för säkerhetskull
 
Men lugna ner dig du. Du sitter ju och spekulerar
Jag tror snarare att du behöver läsa det där en gång till och läs det som att det är skrivit i all välmening från t ex. din bästa kompis.
Anledningen till spekulationer är för att det saknas information, jag tror ingen i den här tråden kan sätta sig in i situationen utan att fråga källan dvs dig, uteblir svar då kommer spekulationer. De som svarat i den här tråden vill väl och vara till den hjälp de kan, men det är svårt om inte all information som finns kommer fram.
 
Grannen har en häst som har mycket humör och sadeltvång (som blivit mycket bättre) hen får alltid börja med longering och mestadels sitter problemet vid själva uppsittningen.
(skjuter rygg och skickar av innan hen kommit i sadeln typ)

Grannen har lagt ut flera bommar för att genast direkt vid uppsittning låta hästen få lite att klura på/lyfta ben mm. Upptäckte att det fick hästen att "glömma" bort och fokusera på annat.

Vet inte om det kan vara till någon hjälp.

Blir det bättre av att åka iväg och rida på annan anläggning?

Har tyvärr inget bra råd att ge dig men önskar dig lycka till!
 
Men lugna ner dig du. Du sitter ju och spekulerar

går alltid fram med honom samt longerar mycket inann jag hoppar upp. Han är annars lugn och behaglig, ej rädd. Ja han gör så i båda varv, tänderna kollade
Har inga råd och tips och ge, eller erfarenheter heller för den delen, men noterade en blipp i svaren bara.

Ett par ovan frågade om "mycket häst att rida" och "slår upp med huvudet" men fick inga svar på den punkten från dig. Kan det vara så att när han nu växte mer långsamt än dina andra hästar också är mer omogen än dina andra hästar? Så han kanske behöver lalla runt med ryttare o tvättlinjetyglar ett år till snarare än behöva "slå upp med huvudet"?
 
Köpte en, då 5 åring, för 4 månader sedan. Är idag 6 år. När jag köpte honom så hade han stått i 2-3 månader då han växte mycket. (Den stammen är tydligen sena att växa). Sedan en tid tillbaka har satt igång honom och ja... han bockar, eller skjuter rygg. Han passar på när tillfälle ges, och då går det på 2 röda sekunder och sedan ligger man på backen. Han vill gärna komma ifrån arbete, det är mkt häst att rida och det vill han gärna komma ifrån. På så vis att han slår uppmed huvudet eller helt enkelt blir ”rädd” för någonting och skjuter då rygg....
hästen är röntgad i ryggen, har även ridit med butta/metacam för att se om det är smärta, men han gör samma sak, ingen skillnad.

Undrar om någon har tips vad man kan göra mot en häst som skjuter rygg? Såklart har jag haft unghäst innan men faktiskt ingen som är såhär.
- och inga ”hitta en ryttare som vågar på honom” för går man på honom eller provocerar honom så kastar han av en ännu snabbare.....
Först bygg upp förtroendet mellan dig och hästen. Rykta den ordentligt med klassisk rykt, longera den, bygg upp den sakta, börja om inridning av den, ta hjälp av en duktig beridare. Använd godis och använd mycket beröm när den gör rätt.
Bocka gör många hästar av glädje också, behöver inte betyda att den har ont.
Ge hästen och dig tid och med tiden är jag säker på att det blir bra.
 
Köpte en, då 5 åring, för 4 månader sedan. Är idag 6 år. När jag köpte honom så hade han stått i 2-3 månader då han växte mycket. (Den stammen är tydligen sena att växa). Sedan en tid tillbaka har satt igång honom och ja... han bockar, eller skjuter rygg. Han passar på när tillfälle ges, och då går det på 2 röda sekunder och sedan ligger man på backen. Han vill gärna komma ifrån arbete, det är mkt häst att rida och det vill han gärna komma ifrån. På så vis att han slår uppmed huvudet eller helt enkelt blir ”rädd” för någonting och skjuter då rygg....
hästen är röntgad i ryggen, har även ridit med butta/metacam för att se om det är smärta, men han gör samma sak, ingen skillnad.

Undrar om någon har tips vad man kan göra mot en häst som skjuter rygg? Såklart har jag haft unghäst innan men faktiskt ingen som är såhär.
- och inga ”hitta en ryttare som vågar på honom” för går man på honom eller provocerar honom så kastar han av en ännu snabbare.....

Jag hade backat i min träning. Kört regelbunden på lina, dessutom varit extra noga med lösgjordhet i båda varven. Ställt både ut och in, så småningom även spänt in något försiktigt och sen longerat med uppsutten ryttare.

Dels för att skapa trevlig kommunikation, men ibland är det lättare att se problemet ifrån marken. Det kanske finns ett samband när han börjar krångla.

När han han longeras utan att konstra, lärt sig att lyssna på dig och dina kommandon samt kan arbeta under ryttare på lina; då hade jag börjat prova med ridningen igen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp