Bockande häst

Måste du galoppera då? Det är ju en ung häst med överskottsenergi om han har stått mycket. Du kan ju motionera honom i skritt och trav, och antingen skippa galoppen, eller galoppera bara några språng och bryta av innan han får feeling och börjar bocka (såvida han inte bockar redan i fattningen). Eller vänta med galoppen tills slutet på ridpasset när han är mentalt och fysiskt lite trött, och inte har samma överskottsenergi.

Om det inte är nåt fel på hästen låter det helt enkelt som en ung och glad häst med överskottsenergi. En del hästar blir så när de får vila. Tjoho, galopp! Liksom. Inte så kul för ryttaren, nödvändigtvis.
Grejen är den att jag har skippat galoppen nästan sen jag började där. Jag var i stallet igår och longerade honom och då bockade han inte i galoppen. Jag ska som en tjej skrev ovan longera honom en del innan jag börjar rida för att få ut den värsta energi’n från honom. Den får vi se ifall han fortsätter för då kommer jag börja överväga ifall detta är något för mig. Älskar hästen dock. Och det är klart, han är ung och fått stå mycket så det kan ju självklart handla om för mycket energi men samtidigt så tänker man väl att de bör ha avtagit med tanke på att jag försöker rida 4-5 dagar i veckan och att han då kanske lugnat ner dig lite, men icke!
 
Hej!
Jag måste få all hjälp jag kan få just nu. Jag blev medryttare på en jätte fin 7 åring för snart 3 månader sedan.
Problemet är bara att de 2 första gångerna jag red honom var han hur fin som helst och hur snäll som helst. Fin i alla gångarter osv.

Men nu har han börjat bocka, eller ja han bockar varje ridpass när jag rider. Jag försöker driva på honom men det känns verkligen som att han bockar för att få av mig. Detta sker främst i galoppen, i skritt och trav är han hur fin som helst i och bockar inte men just i galoppen så börjar han bocka. Även vid longering utan sadel. Han är hur snäll som helst i hanteringen vid både sadel och träns, han rör inte en fena vid sadling och tar alltid ner huvudet när man skall tränsa honom så jag tror inte att det har något med det att göra, plus att vi har bytt sadel en gång.

Jag vill förtydliga att han har fått stå ett tag, han har inte blivit riden speciellt mycket innan jag kom dit.

Jag har typ trillat av varje gång han bockat, jag har hoppat upp igen såklart men jag har tyvärr börjat bli rädd nu. För snart smäller det känner jag. Och detta är något jag diskuterat med ägaren om och h*n förstår mig. Men jag har en sån j*vla vilja så jag vill ju såklart lösa detta. Jag skall införskaffa mig ett sadelhandtag för tänker att jag kanske har en chans att kunna hinna ta tag i den när han bockar.

Kan detta ha och göra med att han har fått stå en del och inte blivit riden och att vi behöver börja om med honom? Alltså att i princip rida in honom igen eller ska jag bara ge mig f*n på att det ska gå och fortsätta kriga med honom när han bockar?

Noterbart är att han har haft en skada i bakbenet, men enligt veterinärens utlåtande så skall inte detta hämma honom.

Red en liknande häst för ett tag sedan. Men han bockade även i hagen och pep och sprang runt och hade sig, en otroligt sprallig och livsglad häst.
Också bara i galoppen, han tyckte det var så kul helt enkelt tror jag.
Och sen hade han fått av lite ryttare så jag tror att i hans värld var det bocka -> ryttaren åker -> jag är fri och kan springa runt och stolla helt själv, jippie!

Det gick inte att rida eller galoppera honom trött heller, det blev bara värre. Jag gjorde så att så fort han bockade så saktade jag av och så fick han skritta städat och ordentligt. Så att bocka resulterade alltid i att han fick göra det som var tråkigt. Och sen vara noga med var man galopperade, dvs inte på samma ställen hela tiden, inte hemåt, inte i grupp mm.
Det blev en hel del skrittande! Men det löste sig, efter några månader kunde vi galoppera riktigt städat med sällskap på en av galoppvägarna (ägaren blev riktigt förvånad haha).
 
Grejen är den att jag har skippat galoppen nästan sen jag började där. Jag var i stallet igår och longerade honom och då bockade han inte i galoppen. Jag ska som en tjej skrev ovan longera honom en del innan jag börjar rida för att få ut den värsta energi’n från honom. Den får vi se ifall han fortsätter för då kommer jag börja överväga ifall detta är något för mig. Älskar hästen dock. Och det är klart, han är ung och fått stå mycket så det kan ju självklart handla om för mycket energi men samtidigt så tänker man väl att de bör ha avtagit med tanke på att jag försöker rida 4-5 dagar i veckan och att han då kanske lugnat ner dig lite, men icke!
Alltså, om en häst har mycket energi och är lite glad i hatten kan det ta år innan de mognar och slutar glädjebocka. En del hästar är bara så, Men det blir ju bättre, förstås. Om du lär dig i vilka situationer han börjar bocka så kanske du också kan parera bättre? Är man beredd så brukar det vara enklare att sitta kvar. Och säga åt dem att använda energin till att gå framåt istället för uppåt.
 
På tal om bockande hästar, hört på ridslingan från stirrig häst och ryttare i helgen. Nuförtiden kan man inte rida någonstans !!! Det är hästar överallt!!!. De kom runt ett halvt varv sedan fick hästen frispel i bästa rodeostil. Tips från coachen dra ned på kraftfodret, ta av täcket innan du lägger på sadel, rid mindre i ridhuset. Rid mer så att hästen får röra på sig. Hoppas att det ingår lite hästvettlektioner på Ridgymnasiet. Har ingen direkt koppling till trådskaparen men var så dråpligt att jag behövde dela med mig.
 
På tal om bockande hästar, hört på ridslingan från stirrig häst och ryttare i helgen. Nuförtiden kan man inte rida någonstans !!! Det är hästar överallt!!!. De kom runt ett halvt varv sedan fick hästen frispel i bästa rodeostil. Tips från coachen dra ned på kraftfodret, ta av täcket innan du lägger på sadel, rid mindre i ridhuset. Rid mer så att hästen får röra på sig. Hoppas att det ingår lite hästvettlektioner på Ridgymnasiet. Har ingen direkt koppling till trådskaparen men var så dråpligt att jag behövde dela med mig.
Fast så enkelt är det ju inte alltid i praktiken.
Har man väl hamnat i ett läge där hästen börjar leva rövare och man själv inte vet om man kommer sitta kvar så är det jättesvårt att bara ”rid ut mer!”. Jag vill inte ramla av och jag vill inte heller att min häst ska lära sig att man kan skicka av ryttaren när det blir busigt. Jag försöker göra så bra planering som möjligt för att komma runt problemet och då på lång sikt kunna rida ut mer.
Man löser ju knappast problemet genom att ryttaren skadar sig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 278
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 908
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 100
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp