Bukefalos 28 år!

Bockar i galoppen

D

dodge

Ja,då har jag varit ute och ridit mitt trevliga vblsto i det fina vädret!
Hon har lätt för att stressa men det är inga problem det har jag fått lära mej att leva med,men hon får för sig att efter en stunds galopp tex ca 20språng så drar hon ner huvudet och försöker bocka (tror jag)Det är inte lätt att få upp huvudet på henne.Hon rids på hackamore för hon blir alldeles tokig med bett i munnen,slänger med huvudet och stressar som en dåre.Det är bara i galoppen hon är svår annars är det inga problem.Jag har väldigt ont i en axel så det är jätte strängt när hon gasar i galoppen och helt plötsligt drar ner huvudet och jag har inte mycket att säga till om.Hon kan bocka när man galopperar i paddocken också,men det går ju så sakta då så det gör inget.Hon gör inga jätte språng.Ute känner jag mej lite mer orolig för tänk om hon börjar bocka av mej! Är det nån som har nåt bra råd att ge?
 
Sv: Bockar i galoppen

Jag hade också ett vblsto som gasade mycket i galoppen, då red jag på pelham så lugnade hon sig men du säger att hon inte kan ha bett ? ponnyn som jag har nu bockar också drar ner huvudet och så kommer ett litet hopp, det enda jag gör är att föröka sitta djupt i sadeln och håla tyglarna väldigt stadigt för när han drar ner huvudet är det obehagligt för han så då slutar han bocka, men sitsen är vikdig sitta rak, djupt i sadeln och inte låta dom dra ner huvudet, försök! lycka till :P
 
Sv: Bockar i galoppen

tack för ditt råd! Hoppas det funkar.Jag är ju inte helt säker på att hon försöker bocka.Det är bara jag som tror och då drar jag upp huvudet och bryter av till trav. Och provar med en ny galopp och efter en bit är det samma sak igen,hon drar ner huvudet.Hon har bockat med mej i paddocken det är därför jag tror att hon ska bocka.
I paddocken gör det inte så mycket för det är inga allvarliga språng men när man rider ut är man inte lika trygg.
 
Sv: Bockar i galoppen

Min häst bockar också ibland ute, för att han tycker det är skoj att galoppera.

Jag tycker själv att man vänjer sig rätt snart vid hur hästen bockar 8om den inte gör det alltför häftigt), och sen tänker man knappt på att den gör det. Men, om man tycker det är obehagligt så kan jag bara råda dig att galoppera på sådana ställen där det är lite meckigare att bocka, t.ex. lite smalare stigar, uppförsbackar osv. INTE på stor fält med sällskap, alltså.

Om hästen ändå bockar så är det som sagt att försöka få upp huvudet på den, prata med den. jag tycker personligen att det är lättare att stå upp i stigbyglarna (inte sitta ner i sadeln!), eftersom jag d kommer upp en bit från den bockande ryggen och det inte känns alls lika kraftigt. Känns mer som små hoppsprång eller så.

Hoppas det här var lite tips!
 
Sv: Bockar i galoppen

Okej! Jag brukar alltid stå i fältsits när jag galopperar för att hästen ska kunna använda ryggmusklerna utan problem.Så det är inga problem men jag har bara jätte långa raksträckor att galoppera på så det blir lite värre.Men jag har tänkt att skaffa mej en säkerhetsväst innan nästa utflykt så kanske jag känner mej lite säkrare.Tack för tipset:smirk: .
 
Sv: Bockar i galoppen

Jag är lite nyfiken på vad det är för bett som ni har provat att sätta i munnen på hästen.. Eller går det inte ens att få in ett innan den blir tokig?
 
Sv: Bockar i galoppen

Hon har haft:två delat,tredelat,pelham,rakt.Hon blir helt galen.Så fort man tar tyglen så börjar hon takta,försöker man göra halt så backar hon och reser sig hela tiden.När man väl får henne att gå rakt fram så slänger hon med huvudet hysteriskt.Har man hackamore eller sidepull så går det hur bra som helst att rida.Så därför har jag inget bett på henne.Till saken hör att jag har bara haft hästen i 1månad.Så jag känner henne inte så bra än så jag vet om hon vill slänga av mej eller om hon bara tycker det är roligt att galoppera.
 
Sv: Bockar i galoppen

Har ni kollat med tandläkare så det inte är något fel i munnen? Annars så är det väl att försöka få henne att täka på annat, rida serpentiner och så. Börjar hon väl bocka så försök att ta in henne på volt eller i alla fall få henne att böja halsen. På så sätt så har hon inte den nödvändiga balansen för att kunna bocka.
 
Sv: Bockar i galoppen

Kolla upp hästens mun hos en tandkunnig vet. eller en hästtandläkare. Hon reagerar inget med att bara ha bettet i munnen, utan bara när du tar i bettet? Isf kan det ju bara sitta i huvudet på henne, jag skulle provat att vänja henne vid bettet utan att använda det sas. Ha en nackrem med ett rakt eller tredelat bett utan tyglar och ett bettlöst huvudlag som tyglarna är fäst vid. Kanske börja med att leda henne med detta om du är osäker, eller bara skritta runt lite på henne i paddocken. Allteftersom hon blir mera trygg med att ha bettet i munnen kan man sätta tyglar i bettet också och börja använda det också lite parallellt med det bettlösa.

Har hon varit ridhäst länge? Kanske läge att strunta i galoppen tills ni känner varandra bättre och vet lite mer var ni har varandra och hur mycket hon orkar. Kan ju vara så enkelt att hon tycker det är lite jobbigt.
 
Sv: Bockar i galoppen

Hon har varit ridhäst i 8år!! Hon är tydligen tävlad lättare klasser både dressyr och hoppning.Hon har inget mot att ha bettet i munnen men så fort man tar tyglen blir hon tokig.Enl.förra ägare är hon genom kollad av tandläkare.Dom som ägde henne innan mej har bara haft henne ett halvår pga att ryttaren blev rädd för henne.Dom hade bett på henne.Dom hade lite problem med henne:Hon stod inte still när man hoppade upp.vilket jag inte haft problem med.Hon kunde inte stå still i stallgången.Inga problem för mej. Hon gick inte att rida ut på själv. Inga problem hos mej.Hon var tittig.Har jag inte märkt.Men däremot har hon aldrig bockat!!! :confused:
 
Sv: Bockar i galoppen

När man blir rädd för en häst eller om den går iväg när man sitter upp så är det lätt hänt att man rycker till i munnen eller tar för mkt. Detta kan hästen ha upplevt som obehag och är därför jättekänslig. Har du provat med gummibett. Annars finns det ett asabra bett som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det heter. Men det är ovanligt och dyrt. Men det måste vara det mildaste i världen.
 
Sv: Bockar i galoppen

Jag har inte provat gummibett.Ska jag ha ett rakt bett då eller?
 
Sv: Bockar i galoppen

ajg vet att en travare som hade gummistång gick jättebra på det. Sen tror jag att det finns tredelat gummibett. Tvådelat bett håller jag mig undan. För när man tar i tyglarna trycks mitten av bettet upp i gommen på hästarna. Så jag rider aldrig med tvådelat.
 
Sv: Bockar i galoppen

Visst rör sig ett tudelat bett upp mot gommen, men ajg tycker inte man ska bannlysa det för det. det har ju sina kvaliteter också! Du kan lösgöra en sida i taget, vilket du INTE kan med ett rakt bett.
 
Sv: Bockar i galoppen

Hej! Det kanske är så att hästen har ont i ryggen och därför tycker att det är obehagligt att galoppera? Har du kollat så att sadeln sitter som den ska? Annars kan det ju bara vara så att hon gör glädje språng. :) Har haft två hästar..den första blev så het med bett så jag red med hackamore och den andra rider jag med sidepull, bara för att han fungerar precis lika bra med det så jag ser ingen anledning att ha bett. Förstår inte hur bockningarna ska sluta om du använder bett? Men jag rekommenderar en massör...om varit/är väldigt stressad så är det ju väldigt sannolikt att hon har massa muskel spänningar överallt. Lycka till
 
Sv: Bockar i galoppen

Min häst kan bocka ibland när han tycker ngt är kul:rofl: .
Dessvärre är det inga små språng han gör.:crazy: .

Jag gör så här, bockar han på ett ställe där man kan typ galoppera driver jag på allt jag kan! Så han får springa i stället fortare, det blir svårare då för honom att bocka, för de stanna ju typ upp för att bocka!

På ställen där jag inte kan rida fortare: drar jag upp huvudet, trycker fram honom med skänklarna, håller stadigt i ( korta )tyglar så att han inte får ner huvudet igen, och säger bestämmt nej!:smirk: .

Många gånger har det funkat, men jag har även åkt av några gånger eftersom jag inte "hann med".:devil:
 
Sv: Bockar i galoppen

Just ja om du inte kan ha bett i mun, så har en grimma på också, där du ju kan ha typ tyglar i, då kan du ju få upp huvudet.
 
Sv: Bockar i galoppen

Angående att han är uppkollad med sina tänder betyder kanske inte så mycket då de flesta anlitar en veterinär för det och de missar väldigt lätt felaktigheter i hästens mun. En riktig hästtandläkare är bättre.

När det gäller (de förmodade) bockningarna, pröva att rida med ett stigläder runt halsen som du kan ha som extra säkerhet så du känner dig tryggare.
 
Sv: Bockar i galoppen

Det vet jag. Jag rider själv på tredelat. Alla hästar jag ridit har gått bäst på det för att jag klarar av det bäst. Alla som jag bytt bett på från stång till tredelat har varit "heta" enligt ägarna. Så de har typ tyckt jag varit knäpp. Men en häst jag ridit gick faktiskt bäst på tvådelat. Det är olika från häst till häst.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 401
Senast: Linda_A
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 488
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 484
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 461
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp