Bockar med sadel. HJÄLP!

EmeliieT

Trådstartare
Hej!
Jag ska förklara min sitiuation med min häst.
6 årig valack efter Don's Beau, från tyskland 168 i mkh, inte hanterad eller riden någonting förrän i januari. Köpte honom för 3 månader sedan och började ganska omgående leta efter en sadel. Nu till mitt ganska stora bekymmer, så fort han får någonting nytt på ryggen så blir han helt galen! :( Spelar ingen roll om de är en longergjord eller sadel, samma visa varje gång.
Men endast om de någonting nytt på ryggen. Efter många om och men hittade vi en sadel som låg bra på honom. Han körde såklart rodeo med denna med (longerar alltid innan ridning).
Han lugnar ner sig hyfsat fort och börjar tänka. Och det har fungerat bra när han har haft sadeln på sig varje dag.
MEN nu i veckan fick han vila för de var översvämning i paddocken. Dagen efter det så explodera han precis utanför stalldörren..
Han blir helt blockerad och svår att få kontakt med.
Han är verkligen ingen dum häst! Alla som har träffat honom säger att han har snälla ögon, men de är en häst med mkt i huvudet.
Han har bockat tre gånger med mig på när jag inte har longerat innan (nya sadlar då med) varv av att jag har ramlat av två av dem. Annars är han en lat herre som inte gör någonting gratis och är verkligen trevlig att rida när han väl fungerar. :love:

Har ni några tips och erfarenheter av någonting liknade?

Ska ringa vet på måndag för röntgen.
Några tror han har sadelgjordstvång, andra säger att de bara är dumheter.

Evigt tacksam för svar då de börjar kännas hopplöst...:cry:
 
Dumheter kan du nog stryka, reagerar hästen så häftigt så är det ju uppenbarligen allvar. Det låter som om den blir panikslagen och blockerad. Att kolla igenom hästen är en bra början, klokt tänkt! Men sadeltvång låter det ju som oavsett anledning. Jag har haft en tvånghäst, dock inte lika kraftigt som din verkar ha. Det som fungerade på min var att upprepa och hitta en komfortzon.

I tre veckor gick vi till samma ridbana, samma väg dit, samma utrustning (ELT-gjord är en god idé) och gjorde precis samma sak. Dvs longerade med en snäll inspänning. När det gick kanon började vi hänga på henne efter longeringen i 2 veckor. Sedan sätta sig tillrätta och bli ledd. När hästen är helt trygg med det, släppas lösa och rida själva osv osv. Men ge det tid, även om hästen funkat jättebra i två dagar och ser lugn ut så fortsätt i samma spår. Min blev symptomfri såhär, förutsatt att hon reds hyfsat kontinuerligt. Efter vila får man börja om litegrann. Om du har möjlighet hade jag sett mig om efter ett proffs som kunde ta emot hästen, det är verkligen inte kul om sånt här blir befäst.
 
Ja alltså han inte visat på närmare på veckor tills de att han fick vila då. Och han bockar i max 5min sedan slutar han. Ibland känns de lite som att han har för mycket energi och ibland inte.
Tack för snabbt svar och jag misstänker också tvång men de är så svårt o säga när han bara visar de ibland (:[/QUOTE]
 
Oj, jag tycker 5 minuter låter som jättelång tid. Tillräckligt att hästen ska försöka "fly" för sitt liv och sedan "ge upp". Att han reagerat såhär fler gånger än 1 tycker jag tyder på solklart tvång. Men oavsett vad man kallar det består ju problemet som måste tas itu med. Det är väldigt vanligt att tvånghästar visar symptom igen efter vila, så att han reagerat igen stärker bara teorin om att han har just sadeltvång. Men en välsittande sadel, en gjord som minskar obehaget och tålamod!
 
Ja sadeln ligger bra och ska få prova en ELT gjord av en stallkompis o se vad han tycker om den. Han är väldigt arbetsvillig när man väl är i sadeln så hade vart tråkigt om de inte går att få bukt på det.
 
Låter som klockren sadel tvång.
Har iofs aldrig varit med om så kraftig som din visar, men min häst blev bättre med massage, en bättre sadel och en tryck fördelade gjord. Samt konsekvens vid sadlingen.
Min bockade inte, utan var mer på bita/sparka/ göra allt för att ha ihjäl matte metoden ;). Massagen gjorde underverk, hon var väldigt väldigt spänd, spec i sadelgjords regionen. När det och hela överlinjen lossnat så var hon mer medgörlig men fortfarande långt ifrån snäll eller trygg med sadlingen. La då bara på sadeln och masserade under sadelgjorden ett bra tag innan jag spände den ett hål i taget med lite skritt emellan. Nu har hon nästan inga problem med sadlingen öht, är hoppsadeln och hoppgjorden som hon inte tycker om men den sadeln låg skit så inte så konstigt :p. Dressyrsadeln och wintec cair gjorden står hon och sover då man lägger på och spänner :).

Hästar är sällan dumma, och att vara dum tillbaka hjälper inte mycket. Se vad som din häst behöver om det så är en ny inridning massage/vet, eller bara en ny sadelgjord.
Och försök lösa osaken till sadel tvånget och ibte bara symptomen :).
 
Och försök lösa osaken till sadel tvånget och ibte bara symptomen :).

Nu spinner jag bara vidare på detta efter att ha försökt fördjupa mig i ämnet sedan jag hade en tvångare. Men kan man "fixa" sadeltvång? Jag hittade inga stensäkra bevis men jag är tämligen säker på att tvång är ärftligt och har att göra med nerverna i sadelgjordsstaden. För mig kändes det alltid som ett symptombehandlande, för själva tvånget kommer alltid finnas i bakgrunden och behöva förebyggas. Sen kan nog en häst som "fått" det efter felaktig hantering botas helt, men jag tror TS häst problematik är för djupt rotad utifrån första inlägget.
 
Ja, de jag har träffat o pratat med säger att de inte är så kraftigt.. Kanske jag som överdriver här o inte har någon direkt tidsuppfattning :angel:

Ja vi varierar lite, lägger på sadeln inne och tar av den igen, klappar osv. Spänner långsamt men kan inte skritta innan nästa spänning (hände en liten olycka när jag ramlade av honom sist, så vågar inte gå utanför stalldörren utan att sadelgjorden är spänd), det har fungerat bra. Just den senaste gången nu när det visade sig så spände jag gjorden för snabbt antagligen.
Jag är rätt oerfaren av tvång så jag lär mig nu längs vägen.
Så jag är evigt tacksam för alla tips o svar jag kan få, han är one of a kind så vill verkligen att han blir bra utan att bli stressad (:
 
Ja han kommer ifrån tyskland så har ingen aning om vad han har vart med om eller blivit utsatt för..
Senaste gången de visade sig fick jag däremot ner honom på marken och han lugna ner sig betydligt fortare än vanligt.
 
Men om han aldrig haft sadel innan du fick honom, och sen provar ni nya sadlar hela tiden, kan inte det även säga att han bara är ovan? Kanske bara lite extra känslig.

Min häst började med sadel kanske i April. Tog några gånger/veckor innan han slutade bocka runt som en galning i början av passet. Han tyckte den var obehaglig och ville ha av den. Tog dock kortare och kortare tid för han att acceptera den. Sen när han var ok med den sadeln så provade vi ut några nya sadlar. Samma sak där, han tyckte det var obehagligt för det kändes annorlunda och började leka rodeo. Ibland har det t.om varit så att han var hur snäll som helst med sadeln en dag, sen nästa dag börjar han tänka för mycket igen och måste prova om den åker av.
Men när vi hittade en passande sadel så satte vi på den varje dag på hästen. Vare sig vi skulle longera, gå en promenad i skogen, bara stå på gången, gå något varv på banan osv. Bara så han vande sig. Och varje gång jag sadlar är jag mycket försiktig, i alla fall i början. Jag lägger sadeln mjukt, ser till att inget knölar sig, spänner sadelgjorden ett hål i taget långsamt och försiktigt. Berömmer mycket osv. Sen har jag börjar tänja gränser och kastar runt sadeln oförsiktigt osv för att han ska vänja sig vid att det kan vara livat också. Gör han lite mer okänslig. :)

Nu bryr han sig inte ett dugg om sadeln. Har t.om. öronen framåt när jag spänner sadelgjorden. ;)
 
Sadel/gjord-tvång... Det du skriver är nästan identiskt med hur min häst var. Det löstbart men kan ta tid. Ett hål i taget och låt hästen ta ett par steg, gärna ett par travsteg också. Min blir betydligt bättre när jag regelbundet har sadel på henne. Efter vila eller bete är det som värst. Det var så illa att folk rekommenderade mig att avliva hästen (ren och skär panik). Men idag har jag kommit underfund med problemet och kommit så pass långt att under de igångsatta perioderna kan jag numera hoppa upp utan att longera även om jag spänner lite i taget. Med andra ord så finns det lösningar och hopp!
 
Nu spinner jag bara vidare på detta efter att ha försökt fördjupa mig i ämnet sedan jag hade en tvångare. Men kan man "fixa" sadeltvång? Jag hittade inga stensäkra bevis men jag är tämligen säker på att tvång är ärftligt och har att göra med nerverna i sadelgjordsstaden. För mig kändes det alltid som ett symptombehandlande, för själva tvånget kommer alltid finnas i bakgrunden och behöva förebyggas. Sen kan nog en häst som "fått" det efter felaktig hantering botas helt, men jag tror TS häst problematik är för djupt rotad utifrån första inlägget.
Nä det går nog aldrig att bli helt fri, ska till en otroligt snäll och godtrogen häst för det.

Menade mest att man ska se vad som utlöser tvånget och se om man kan förbättra det. Min häst hade det främst av enorma spänningar som hon haft i hela sitt inridna liv mer eller mindre, som kom av dåliga sadlar och åtminstone sen hon var 6år, fel ridning.

Nu så är hon väldigt väldigt noga med vad för sadel det är man lägger på, t ex en sadel som hon vet ligger dåligt drar hon bak öronen för då man kommer. Samt hugger mot en då man lägger på och i värsta fall kickar mot då man spänner gjorden på.
Och en ny sadel som man inte provat förr eller en sadel som hon tycker om är hon avslappnad då man lägger på.

Men hon har i alla fall lärt sig att alla sadlar och gjordar inte är = ont. Men tog en 3 år av sadel och gjord letande + försök till att rida henne bättre + massage för att man ens skulle kunna lägga på schabraket utan att behöva ducka undan ett hugg :p.

Är i alla fall bra att hästen säger till då den tycker att ngt är dåligt ^_^ även då ryttaren är för dum för att förstå och lyssnar på folk som bara dummförklarar hästen :p.
 
Så skönt o höra att de finns lösningar på det!
Har vart perioder när jag har hoppar upp utan att behöva longera och de har gått super bra. Idag visa han ingenting, alltid lite spänd när sadeln kommer men är man lugn och tar de sakta så är han lugn men uppmärksam.
 
Hej!
Jag ska förklara min sitiuation med min häst.
6 årig valack efter Don's Beau, från tyskland 168 i mkh, inte hanterad eller riden någonting förrän i januari. Köpte honom för 3 månader sedan och började ganska omgående leta efter en sadel. Nu till mitt ganska stora bekymmer, så fort han får någonting nytt på ryggen så blir han helt galen! :( Spelar ingen roll om de är en longergjord eller sadel, samma visa varje gång.
Men endast om de någonting nytt på ryggen. Efter många om och men hittade vi en sadel som låg bra på honom. Han körde såklart rodeo med denna med (longerar alltid innan ridning).
Han lugnar ner sig hyfsat fort och börjar tänka. Och det har fungerat bra när han har haft sadeln på sig varje dag.
MEN nu i veckan fick han vila för de var översvämning i paddocken. Dagen efter det så explodera han precis utanför stalldörren..
Han blir helt blockerad och svår att få kontakt med.
Han är verkligen ingen dum häst! Alla som har träffat honom säger att han har snälla ögon, men de är en häst med mkt i huvudet.
Han har bockat tre gånger med mig på när jag inte har longerat innan (nya sadlar då med) varv av att jag har ramlat av två av dem. Annars är han en lat herre som inte gör någonting gratis och är verkligen trevlig att rida när han väl fungerar. :love:

Har ni några tips och erfarenheter av någonting liknade?

Ska ringa vet på måndag för röntgen.
Några tror han har sadelgjordstvång, andra säger att de bara är dumheter.

Evigt tacksam för svar då de börjar kännas hopplöst...:cry:
Hej!
Kan det vara något med ryggen? Såg att du ska ringa vet på måndag och röntga, jättebra att du gör det.
 
Hej!
Jag ska förklara min sitiuation med min häst.
6 årig valack efter Don's Beau, från tyskland 168 i mkh, inte hanterad eller riden någonting förrän i januari. Köpte honom för 3 månader sedan och började ganska omgående leta efter en sadel. Nu till mitt ganska stora bekymmer, så fort han får någonting nytt på ryggen så blir han helt galen! :( Spelar ingen roll om de är en longergjord eller sadel, samma visa varje gång.
Men endast om de någonting nytt på ryggen. Efter många om och men hittade vi en sadel som låg bra på honom. Han körde såklart rodeo med denna med (longerar alltid innan ridning).
Han lugnar ner sig hyfsat fort och börjar tänka. Och det har fungerat bra när han har haft sadeln på sig varje dag.
MEN nu i veckan fick han vila för de var översvämning i paddocken. Dagen efter det så explodera han precis utanför stalldörren..
Han blir helt blockerad och svår att få kontakt med.
Han är verkligen ingen dum häst! Alla som har träffat honom säger att han har snälla ögon, men de är en häst med mkt i huvudet.
Han har bockat tre gånger med mig på när jag inte har longerat innan (nya sadlar då med) varv av att jag har ramlat av två av dem. Annars är han en lat herre som inte gör någonting gratis och är verkligen trevlig att rida när han väl fungerar. :love:

Har ni några tips och erfarenheter av någonting liknade?

Ska ringa vet på måndag för röntgen.
Några tror han har sadelgjordstvång, andra säger att de bara är dumheter.

Evigt tacksam för svar då de börjar kännas hopplöst...:cry:

Det finns ju olika skäl till varför de tvångar. En del har faktiskt fysiska problem a la kissing spines etc som utlöser tvånget.
Andra har tyvärr haft kass inlärning och därför utvecklat tvång. Och det finns fler skäl än så.

Men visst kan det gå att få rejält tvångande hästar symptomfria bara de inte har fysiska problem med aktiva smärtor som utlöser tvången.

Det finns övningar man kan göra för att hjälpa hästen att lära sig hantera ångesten den upplever av tvånget på annat vis än bocka/resa sig etc.
Och det finns en massa små knep och trix man kan hålla på med som förebygger och gör att de inte behöver få så allvarliga tvång-anfall.
Men såna saker bör man ta på plats med tränare som kan såna saker, tex problemlösare.

Att hålla hästen varm är en grej. För vissa hjälper det att röra sig innan man sadlar. För många hjälper det att man innan man börjar dra gjorden mer än bara fästa den i yttersta hålen stretchar frambenen framåt och ser till så att muskulatur och hud lägger sig väl tillrätta framför sadelgjorden och inget kläms där.
Sen kan en del må bra av att röra sig med sadeln innan man sitter upp.
Generellt brukar ju vila trigga tvånget. Om man håller igång brukar det hållas betydligt mildare på många.
Jag upplever att Tixerand-gjorden brukar kunna mildra symptomen på många hästar.
Att se till att rida dem loss, i balans och hålla dem mjuka i kroppen brukar alltid vara bra.

Min häst hade ganska svår sadeltvång som kunde triggas när som helst under ridpassen och visa sig i bockningar och resningar.
Jag jobbade med övningar för att släcka ut hans tvång. Det har gett god effekt i många andra jag jobbat med. Så även i min egen.
Han har också Tixerandgjord och bra sadel. Jag är noga med att hålla honom varm och tex inte duscha honom så han kylnar på sig lite och sen sitta upp direkt efter det. Efter något sånt kan jag testa lina honom lite för att musklerna ska slippa ur spänning han ev dragit på sig under dusch.
När han är igång är han numer symptomfri med sin sadel och gjord. Jag lägger alltid allt tillrätta genom att stretcha framben innan jag drar gjorden. Men i övrigt är det inget direkt speciellt..
Har han vilat en längre period är jag lite mer obs på hur han verkar och kan ta honom avsuttet lite innan jag rider.
Man brukar kunna se runt ljumsken på dem om de är avspända eller bockbenägna. Innan ljumsken är avspänd sitter jag aldrig på en häst som har sadeltvång eller inte är inriden. Det brukar garanterat bockas om de ser ut så då..
 
Mycket bra tips! Tack så mycket (:
Tror att han har blivit dåligt inriden då han blev det i tyskland..
 
Värme håller jag med om kan hjälpa mycket :). Har t ex alltid bot ryggvärmare på då jag gör iordning hästen, blir riktigt varmt och gott under den. Men alla reagerar ju olika på t ex bot eller magnettäcke, min blir varm, väldigt varm av back on track på bara 15min. Men har hört andra som inte får ngn större reaktionav det.
Har använt värme kudde ibland då hästen t ex varit ute i kallt regn utan täcke. Och det står hon och sover med ^_^.
 
Mycket bra tips! Tack så mycket (:
Tror att han har blivit dåligt inriden då han blev det i tyskland..

Inte för att landet han blev inriden i spelar så stor roll, men jag tror dålig inridning mycket väl kan ha med saken att göra. Om du har ekonomiskt utrymma skulle jag skicka bort hästen till en expert som rider in hästen på nytt. Sen kommer du kanske alltid ha en känslig häst, men att det i alla fall blir hanterbart.
Jag själv en fyraåring som jag tror är inriden enligt principen "Sitt upp, tre gångarter, sälj". Han är just nu på återinridning då han har dåligt förtroende för ryttare.
 
Hej!
Jag ska förklara min sitiuation med min häst.
6 årig valack efter Don's Beau, från tyskland 168 i mkh, inte hanterad eller riden någonting förrän i januari. Köpte honom för 3 månader sedan och började ganska omgående leta efter en sadel. Nu till mitt ganska stora bekymmer, så fort han får någonting nytt på ryggen så blir han helt galen! :( Spelar ingen roll om de är en longergjord eller sadel, samma visa varje gång.
Men endast om de någonting nytt på ryggen. Efter många om och men hittade vi en sadel som låg bra på honom. Han körde såklart rodeo med denna med (longerar alltid innan ridning).
Han lugnar ner sig hyfsat fort och börjar tänka. Och det har fungerat bra när han har haft sadeln på sig varje dag.
MEN nu i veckan fick han vila för de var översvämning i paddocken. Dagen efter det så explodera han precis utanför stalldörren..
Han blir helt blockerad och svår att få kontakt med.
Han är verkligen ingen dum häst! Alla som har träffat honom säger att han har snälla ögon, men de är en häst med mkt i huvudet.
Han har bockat tre gånger med mig på när jag inte har longerat innan (nya sadlar då med) varv av att jag har ramlat av två av dem. Annars är han en lat herre som inte gör någonting gratis och är verkligen trevlig att rida när han väl fungerar. :love:

Har ni några tips och erfarenheter av någonting liknade?

Ska ringa vet på måndag för röntgen.
Några tror han har sadelgjordstvång, andra säger att de bara är dumheter.

Evigt tacksam för svar då de börjar kännas hopplöst...:cry:
Låter defintivt som sadeltvång, skulle röntga ryggen om jag var du, kan vara kissinge spines med. Min egen hade de o betedde sig som din men intr lika illa.
 
Jag jobbade back in the day i ett stall där vi importerade rätt mycket hästar från Tyskland, och det var mer än en som hade fått stå i dragiga undermåliga övergångsstall utan täcken vilket ledde till väldiga spänningar i rygg vilket i sin tur gav obehag vid sadling. Jag själv fick mig en satans flygtur av en av dessa hästar vilket resulterade i förskjuten kota, hjärnskakning och nackproblem vilka fortfarande sitter kvar (på mig alltså :)). Han hade stått i ett dragigt stall under en "kort övergångsperiod" enligt importör (info som kom EFTER jag flugit) vilket gett honom otroliga spänningar i rygg och nacke vilket gjorde honom superkänslig för sadel och framförallt ryttare i sadeln. Jag misstänker att den där korta perioden inte var så kort.. Det gick bra att longera honom med sadel men när jag kom på med min vikt exploderade det. Absolut inte hans fel, vi var bara inte tillräckligt uppmärksamma och informerade om hans förutsättningar. Så börja absolut med en vet.genomgång följt av eventuell fortsatt behandling av ET/Massör vilket var vad vi fick rekommenderat av vet. efter min lilla luftstund. Han hade alltså inte någon skada i skelett eller leder men en ganska utbredd och omfattande muskelinflammation vilket naturligt inte var så kul att få en sadel på. Jag har för mig att vi fick något för inflammationen av vet. och sen kom min vän som är jätteduktig ET och tog det initiala arbetet och jag som massör fortsatte efter det, det tog tid och jobb men han blev fantastisk fin igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 510
Ridning Hej! Min 4-åriga unghäst har sedan jag köpte henne varit ganska spänd vid uppsittning och gärna gått iväg, men senaste tiden har det...
Svar
8
· Visningar
2 108
Senast: corzette
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 998
Senast: Josofinito
·
Hästhantering Hej, jag har en 12-årig irish cob. Har haft honom i ca 9 månader. För ca 3 veckor sedan red jag ut själv (som jag ofta gör). Han var...
Svar
14
· Visningar
2 139
Senast: Kenzo2019
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp