Bockar med sadel. HJÄLP!

Ska kontakta vet på måndag för röntgen (: tycker de borde visa sig mer regelbundet om han har ont, han har inga problem att gå i nerförsbackar och är obrydd (har hört att hästar med ont i ryggen ogärna går i nerförsbackar).
EP är också beställt och kommer i slutet av månaden.
Har försökt "rida in" honom igen och han är helt obrydd när man hänger på honom och även när man sitter på honom, han är en väldigt arbetsvillig häst som gillar att lära sig. Tror mest på tvång då de är precis när sadeln kommer och i början av arbetspasset. Självklart ska vet kolla igenom honom innan jag drar någon slutsats.
 
Ska kontakta vet på måndag för röntgen (: tycker de borde visa sig mer regelbundet om han har ont, han har inga problem att gå i nerförsbackar och är obrydd (har hört att hästar med ont i ryggen ogärna går i nerförsbackar).
EP är också beställt och kommer i slutet av månaden.
Har försökt "rida in" honom igen och han är helt obrydd när man hänger på honom och även när man sitter på honom, han är en väldigt arbetsvillig häst som gillar att lära sig. Tror mest på tvång då de är precis när sadeln kommer och i början av arbetspasset. Självklart ska vet kolla igenom honom innan jag drar någon slutsats.
Fast min häst visade ingen smärta öht. Hon visade de enbart när hon hade vilat. Gick alltid igenom böjprov etc. Kiropraktor och et sa att hon var jättefin i muskler etc. Bra att du kollar upp honom :) och kissinge spines är ju tornutskott som växt ihop/ligger för nära varandra och ger hästen smärta. Sålänge man ser till att alltid jobba dom helt korrekt så funkar många bra. Tex i skogen där min häst var tittig, kunde hon reagera i ryggen eftersom hon blev spänd, släppte ner ryggen och fick ont.

Longera helt utan inspänning innan du sitter upp han hjälpa hästen!
 
Min har också tornutskott som ligger nära, har inte visat sig ngt mer än vid sadlingen. Men ändå så får man ju se till att hästen får regelbundet massage, rör sig mycket, får värme på ryggen och rids i en bra form.
Och är man en lagom kass ryttare så fokuserar man på de översta 3 :p.
Min häst hade nog mått bäst på lösdrift, men har inte tillräckligt bra mark för att klara av lösdrift så de får stå inne på natten men med minst 14h utevistelse.
 
Jag jobbade back in the day i ett stall där vi importerade rätt mycket hästar från Tyskland, och det var mer än en som hade fått stå i dragiga undermåliga övergångsstall utan täcken vilket ledde till väldiga spänningar i rygg vilket i sin tur gav obehag vid sadling. Jag själv fick mig en satans flygtur av en av dessa hästar vilket resulterade i förskjuten kota, hjärnskakning och nackproblem vilka fortfarande sitter kvar (på mig alltså :)). Han hade stått i ett dragigt stall under en "kort övergångsperiod" enligt importör (info som kom EFTER jag flugit) vilket gett honom otroliga spänningar i rygg och nacke vilket gjorde honom superkänslig för sadel och framförallt ryttare i sadeln. Jag misstänker att den där korta perioden inte var så kort.. Det gick bra att longera honom med sadel men när jag kom på med min vikt exploderade det. Absolut inte hans fel, vi var bara inte tillräckligt uppmärksamma och informerade om hans förutsättningar. Så börja absolut med en vet.genomgång följt av eventuell fortsatt behandling av ET/Massör vilket var vad vi fick rekommenderat av vet. efter min lilla luftstund. Han hade alltså inte någon skada i skelett eller leder men en ganska utbredd och omfattande muskelinflammation vilket naturligt inte var så kul att få en sadel på. Jag har för mig att vi fick något för inflammationen av vet. och sen kom min vän som är jätteduktig ET och tog det initiala arbetet och jag som massör fortsatte efter det, det tog tid och jobb men han blev fantastisk fin igen.

Något man dock bör poängtera är att det inte är så vanligt med "tvångproblem" eller någon form av överrepresentation på de mer högprisade hästarna från utlandet.
Oftare är det ju just så att man vill få ner pris på häst, köper utomlands ifrån och då kanske också råkat sas köpa på sig skit.
De växer ju inte helt sällan upp med lite mindre möjlighet att ströva fritt än de svenska uppfödarna kan erbjuda. Och de får då kanske inte alltid lika bra förutsättningar till att få starka och sunda kroppar.

Sen kan man ju gärna se till vilket blod och stam det är i hästen. De med fullblod i har tyvärr oftare ryggproblem.

Jag tror det är ganska många hästar som faktiskt har ryggproblem som anses "bara" ha sadeltvång. Tyvärr!
Just ryggskador kan ju trigga tvångsreaktioner iom att tvång beror på nerv-saker. Har man nervissues i rygg eller halskotpelare kan man få tvång med.

Det är ju rätt sällan man friröntgat hästarna själva för svensk, BRA vet och de sen tvångar extremt som regel bara för att de är tex tyska. :)
 
Köpte honom ifrån Sverige men kommer ifrån Tyskland. Han har väldigt lite fullblod i sig (ca 5%) och har hört att hans farfar avkommor har ett skarpt phsyke, inget undantag på min herre.
Nu har han gått varje dag i ca 5 dagar och är snällare än lammet själv. Inga tendenser alls till att ha ont eller vara nervös. Både skritta och travade ute på grusvägarna och han är både positiv och framåt till att jobba.
 
Köpte honom ifrån Sverige men kommer ifrån Tyskland. Han har väldigt lite fullblod i sig (ca 5%) och har hört att hans farfar avkommor har ett skarpt phsyke, inget undantag på min herre.
Nu har han gått varje dag i ca 5 dagar och är snällare än lammet själv. Inga tendenser alls till att ha ont eller vara nervös. Både skritta och travade ute på grusvägarna och han är både positiv och framåt till att jobba.

Härligt att han nu vill jobba! Bara det finns fullblod gör att risken är större för KS än om det varit rent helt, tyvärr.
Får jag fråga vem farfarn var?
 
Ja han är allt som oftast arbetsvillig, de är bara när han har vilat som han blir tokig.

Såg nu att de bara var hans farmors far som är fullblod. Annars har han i stort sätt renrasig hannoveran med lite meklemburger i sig.

Nu blev jag osäker på vem de va som gav sådana avkommor, så skriver alla :D
Dons man (Hälge, min häst)
Dons beau - pappa
Don marcello - farfar
Donnerhall - farsfars far
Dokwetter - fafars farfar

På mammas sida är de
Weltfriede - morfar
Weltmeyer - morfars far
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 434
Ridning Hej! Min 4-åriga unghäst har sedan jag köpte henne varit ganska spänd vid uppsittning och gärna gått iväg, men senaste tiden har det...
Svar
8
· Visningar
2 081
Senast: corzette
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 967
Senast: Josofinito
·
Hästhantering Hej, jag har en 12-årig irish cob. Har haft honom i ca 9 månader. För ca 3 veckor sedan red jag ut själv (som jag ofta gör). Han var...
Svar
14
· Visningar
2 129
Senast: Kenzo2019
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp