Bockar vid uppsittning

M

maj2012

Hej!

Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och erfarna hästmänniskor i min omgivning.

Jag har köpt min första egna häst (medryttare, sommarhäst och ridskola tidigare) och fick hem henne för en dryg vecka sedan. Då hade jag provridit henne vid tre tillfällen - paddock samt kort sträcka ute utan sällskap, uteritt med sällskap samt i ridhus med sällskap. Hon har hela tiden varit en mycket snäll och lite försynt häst, en häst som frågar om lov kan man säga. Hon är underbar i alla hantering och har även skött sig i stort sett exemplariskt vid ridning, även om jag inte hunnit hitta knapparna på henne fullt ut. Hon har gått i det tempo jag vill och inte gjort några dumheter. Det enda hon har gjort är att hon har ruskat på huvudet ibland när man har korta tyglar.
Alla hästvana människor som har sett henne här hemma tycker att hon har varit mycket lugn och harmonisk och inte förstått att hon varit här så kort tid. Hon såldes till mig för att hon var en lugn, snäll och okomplicerad häst. Hon har aldrig varit skadad. Hon är 9 år (lite yngre än vad jag hade tänkt mig som förstahäst...).

Första gången jag skulle rida på henne efter att hon kommit hem (dag 4, vi promenerade dag 2 och 3) så sprang hon iväg så fort jag fått ner rumpan i sadeln. Jag tänkte att hon var lite spänd eftersom det var första ridturen. Jag stannade henne och såg till att hon stod still innan jag skänklade igång henne för att gå iväg. Resten av turen skötte hon sig exemplariskt. Jag red tillsammans med en kompis.

Nästa ridtur gjorde hon samma sak (dag 5) men min kompis noterade att hennes skinn skakade vid sadelgjorden och vi tänkte att hon kanske blev nypt. Så fort vi gått iväg skötte hon sig exemplariskt igen.

Tredje ridturen (dag 7) bytte jag sadelgjord till en som hade resår och var noga med att släta ut huden vid sadelgjorden genom att lyfta hennes ben framåt. Så fort jag fått rumpan i sadeln for hon iväg igen och gjorde ett litet bocksprång och stampade hårt i marken. Sedan ingenting. Denna gång red jag iväg själv, fortfarande inga konstigheter under resten av turen.

Fjärde ridturen (dag 9) gick jag lite längre med henne innan jag hoppade upp. Jag hann bara ner med rumpan innan hon fullkomligt exploderade, sprang iväg och tokbockade! Jag flög av, landade på ryggen, ambulansfärd och får nu inte rida på 3 månader pga en skadad ryggkota. (Är i dagsläget dessutom livrädd bara på tanken...)

Min tanke är att hon har ont någonstans, men förra ägarna tror att hon testar mig. Hon har aldrig bockat med ryttare innan. Hon veterinärbesiktades u.a. innan hon kom till mig.
Hon har samma sadel som jag red i när jag provred. Dock tror jag att det är en annan gjord och hon har också en annan pad under. Sadeln är gammal och jag hade tänkt ta ut sadelutprovare under sommaren för att hitta en fräschare.
Hon har inte samma träns som jag ridit i innan, men jag fick med ett i köpet. En kompis till mig som är duktig på bett tyckte att jag skulle köpa ett bett som är 1 cm kortare för att det ska passa 100% och hade tänkt göra det i helgen.

Jag hoppar alltid upp från pall.
Är noga med att spänna gjorden lite i taget. När man kommer med sadeln kan hon trampa runt lite tills man lagt den i rätt läge. Ingen reaktion när man börjar spänna eller när man spänner fullt innan man hoppar upp.
Hon står helt still när man spänner gjorden ute, drar ner stigläder, sätter foten i stigbygeln. Även när man hoppar av.


Enligt förra ägaren som jag pratade med idag har hon ibland trampat runt lite när man kliver upp.
De som har ridit henne tidigare av VÄLDIGT mycket mer erfarna än mig.
Jag är ingen stjärna, men kan ändå säga att jag har känt mig lugn och trygg när jag har klivit upp på henne här hemma eftersom hon har varit så lätt och trygg att hantera i övrigt. (Jag var däremot lite nervös de gånger jag provred...)
De vill att någon ska komma och rida henne nu, så snart som möjligt, för att se om samma sak händer.

Detta blev visst JÄTTELÅNGT, men jag ville få med så många detaljer som möjligt ifall ni hittar något relevant :)

Jag upplever för övrigt att förra ägarna är mycket seriösa.


Vad får ni för tankar??
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Det är ju ganska svårt att säga egentligen när man inte sett med egna ögon. Men det kan ju mycket väl vara så som dom sagt att hästen testar dig lite, eller så har den ont någonstans, även fast den nyligen varit hos vet och kollats igenom. Kanske inte så är märkbart egentligen om man klämmer och känner men när du sitter upp så trycker det kanske till precis där. Fast då kan man ju också tycka att den borde visa något mer när ni väl kommit iväg på ridturen.:d Känns hästen ren när den rör sig?

Har ett exempel, iof som inte handlade om häst men om min hund.
Var hos vet och skulle göra en vanlig veterinärbesiktning och fick hunden friskförsklarad, frisk som en nötkärna!:bow: Skönt tänkte jag.
När jag sedan kom hem så började han halta ganska rejält på kvällen. Typiskt, vi va ju precis hos vet!
Då va han runt 9-10 månader gammal, så jag tänkte att han kan ju mycket väl ha sträckt sig eller ev stukat något så som han flänger runt och tjoar!
Men slutade med att jag fick åka till vet två gånger till innan dom hittade orsaken till haltandet.
Dom trodde först att han hade stukat en tå och tyckte vi skulle avvakta då det inte verkade så allvarligt för han visade ingen symptom när jag väl va hos vet, utan visade det bara på kvällarna när han hade vilat en längre stund.

Det kan vara rätt knepigt ibland när djuren ev har ont någonstans men inte visar eller markerar när man kanske klämmer och känner. :grin:
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Så där har min häst också gjort och det är sadeltvång iallfall på honom. Orsaken till det har jag nu kommit på efter 2 år är att när gräset kommer så reagerade han genom att så fort någon satt på honom flög han iväg som en kanonkula i ett stort bocksprång. Förra året va först gången det va lugnt men då var jag medveten om det. Idag går jag alltid en bitt innan uppslitning samt spänner lite i taget och speciellt nu på vårkanten samt noga med lugn invänjning av gräs.

Kan det va något sånt som din reagerar imot?
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Snabbt spånande: det kan räckt att gjorden nypt vid ett eller två tillfällen för att skapa ett sadeltvång som sitter i resten av livet. Har tyvärr sett hur lite kan förstöra mycket.
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Håller med. Har haft (och har tyvärr en igen) mycket känslig häst och det krävs verkligen inte mycket för att den jag har nu ska explodera. Annat schabrak än det vanliga kan räcka. :crazy:
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Snabbt spånande: det kan räckt att gjorden nypt vid ett eller två tillfällen för att skapa ett sadeltvång som sitter i resten av livet. Har tyvärr sett hur lite kan förstöra mycket.

Håller med, lite kan förstöra mycket.

Hade en medryttare som första gången hon skulle vara i stallet själv spände sadelgjorden fyra istället för två hål på varje sida. (Trots tydliga instruktioner.)

Vilket tyvärr resulterade i att jag ett tag hade ungefär samma häst som dig TS. Vi har tränat, tränat och tränat på att det inte är läskigt att ha någonting på ryggen, och det går bättre. Men hon är fortfarande väldigt spänd vid just uppsittning och framförallt när man ska spänna gjorden.

Har själv ridit in henne och hon har alltid varit väldigt positiv till sadeln, aldrig tidigare reagerat negativt över huvud taget. Men en gång räcke för att det skulle förstöras för en lång tid framöver.
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Det som ändrats är alltså sadelgjord och padd förutom ryttare förståss. Behöver du verkligen padd, de låser ryggen och har du en annan än tidigare så kan det vara där. Även en sadelgjord som nyper räcker. Som flera andra skrivit så behövs det inte mycket på en känslig häst. Hade en person här som red som satte sig ner ganska hårt vid uppsittning, tog inte lång tid så ville inte hästen släppa upp någon i sadeln. Löst nu som tur är.
Tycker att det låter som en bra ide att förra ägaren eller någon som ridit henne kommer så fort som möjligt. Denna borde kounna känna om något blivit annorlunda.
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Den har inte ont i ryggen då?
Min häst gjorde typ sådär när han hade ont i ryggen
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Min häst brallade iväg i början när jag fick hem honom också..
Frågade förra ägaren och hon sa att han gjorde så om man spände och sen hoppade upp direkt utan att leda honom en stund..
- Sadeltvång!

Har löst problemet genom att ha en rak gjord som ger ett jämnt tryck samt en fårskinnstunnel!
Spänner ett hål, går en bit, spänner ett hål till osv..
Det fungerar jättebra! Han visar inget obehag alls när jag kommer med sadeln längre. :)
Däremot kryper han ihop om man råkar nudda honom med handen eller när man borstar där. Obehagligt! Därför får man vara väldigt mjuk och försiktig när man rör i det området..
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Tack för alla era svar!
Då är det sadeltvång jag kan misstänka alltså...

Känns just kul. Då har jag förstört en häst för livet.
Fy f*n, jag ångrar att jag gav mig in på det här över huvud taget, vandrande pinnar kanske är ett djur lagom för mig!
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Nej, nej, nej!
Det behöver ju inte ens vara du som har skapat det!
Det kommer säkert fungera kanon och du kommer att vara en jättebra hästägare! Tänk positivt! :)
Det enda du kan göra nu är att prova allt man kan när man har en häst med sadeltvång. Mjuk gjordtunnel och stor försiktighet m.m.
Kan trösta dig med att några jag känner köpte en helt ohanterad häst som aldrig hade haft varken sadel eller täcke osv och den hade sadeltvång...
Det kan uppkomma av vad som helst.. Vet inte vad som hade hänt denna men det var iaf ingen mänsklig handling. :)
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Se nu det positiva i att du troligtvis vet vad problemet är och att du nu kan jobba för att lösa det :)

Se till att få en likadan gjord som hästen hade innan.
Lägg dit en likadan padd, det gör en väldig skillnad med eller utan!
Dra gjorden försiktigt och sitt upp mjukt utan att dunsa i sadeln.

Vill även lägga in ett tips om ELT (Eric le Tixerant) gjorden.
Den är dyr som attan men har gjort underverk på många sadeltvångshästar!

De allra flesta sadeltvångshästar går ju faktiskt bra att rida bara man gör rätt :)
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Det behöver inte alls sitta för alltid, det är väldigt olika från häst till häst. Min häst går jättebra med hoppsadeln t ex men strular alltid med dressyrsadeln trots att den senare är den som teoretiskt sett borde orsaka minst obehag.

På min fungerar det bättre med en anatomisk sadelgjord, sen drar jag aldrig gjorden på en gång utan fäster den bara i var ände så att den inte ens rör hästen. Sen går vi ett par steg, drar ett hål, går, drar ett hål till, o s v. Aldrig sätta sig rätt ned i sadeln utan stå i fältsits ett par steg först.

Det behöver inte alls vara lika på din. Lycka till!
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Har två hästar med sadeltvång i stallet, båda funkar bättre med hoppgjord än med smal gjord. På 7-åringen är tvånget sällan ett problem numer (för oss som känner den väl), oftast märks det redan när man går ut från stallet om hon har en dålig dag, då är det bara att vara extra noga med att dra ett hål - gå - dra ett hål -gå osv.

Vilken otur att det skulle gå så illa när du flög av, fy vad tråkigt när du precis köpt en egen häst. :( Hoppas du blir bättre fort!
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Känns just kul. Då har jag förstört en häst för livet.
Fy f*n, jag ångrar att jag gav mig in på det här över huvud taget, vandrande pinnar kanske är ett djur lagom för mig!

Tänk inte så! Du är ju en sund hästägare som försöker lösa problemet! :idea: :)

För övrigt har du redan fått många goda råd. Be den förra ryttaren att komma och testa, kolla vad de haft för gjord osv. och ta hjälp av dem som känner hästen. Så tråkigt att ditt hästägande skulle börja med att du åker av och slår dig så illa :( Men du kommer säkert att lösa det här!
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Hej!
Jag känner igen mig i din situation och mitt problem började lite förra året med min häst med sadeln jag fick med då jag köpte honom. Han började bocka och bete sig illa vid uppsittning, ibland vände han rumpan till och försökte hindra mig att kliva upp, och det var i slutet. Då insåg jag att något var riktigt fel, och mycket riktigt var sadeln för liten! Till och med när jag red barbacka var han ohanterlig. Så jag slutade rida, lät honom vila och ut på promenader då och då. Sen beställde jag efter lååååång tid med måååååånga timmars grubblande på vilket märke och vilken modell jag skulle välja, en bomlös och nu är han heeeelt återställd :) skulle tro att det är ryggen som är obekväm, hade köpt en bomlös om jag var du. Finns bra och billig, även om det inte är något jättefel på sadeln enligt sadelutprovaren, så hade jag nog ändå haft den bomlösa att varva med den vanliga :) hoppas det löser sig för dig, lycka till!
 
Sv: Bockar vid uppsittning

Läste aldrig hela tråden men det skulle kunna vara sadeltvång också :) men du ska inte oroa dig! Alla problem går att lösa!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 308
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 627
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 155
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp