Bockig häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev det första ridturen med islänningen sedan augusti/september någon gång. Han stod inte riktigt still i stallgången idag så jag borde redan där ha anat hur det skulle bli. Hans arabkompis hade precis gått iväg på en promenad, så det kan ha påverkat.

Han var ganska spänd och tittig. Några gånger stannade han, men gick fram när jag bad om det. En kille höll på att röja upp grenar på en tomt vi passerade och han var otäck. Sen var det ett träd som hade ramlat i skogen och som någon sågat upp och den var också otäck. Några gånger ville han ta trav i skogen, men fick inte. Sen kom vi till en lång nerförsbacke och den avslutas ganska brant innan man kommer ner till grusvägen, som i dagsläget är isgata. Just i den branta sista delen bockade han. Tjohoo liksom.

Jag åkte av och landade jävligt oskönt på isgatan. Jag slog i både huvud och ländrygg. Efter att ha hämtat andan en liten stund tog jag hjälp av en vedhög och satt upp igen. Bara några steg senare bockade han igen!! Jag tappade tyglarna och inom mig tänkte jag att "fan, inte igen!" Jag satt kvar. :up:

Sen var det väldigt trippigt och jag flyttade honom i skänkelvikning fram och tillbaka över vägen, plus att jag dess emellan försökte få honom att kliva på mer. Sen mötte vi en bil och jag kände att det nog vore en bra idé att gå åt sidan, men bilen stannade långt bort och väntade på att vi skulle komma förbi. En bit ifrån bilen tyckte jag att det nog var lika bra att kliva av, ifall han skulle få ett sånt tokryck som han fick en dag när vi var ute och gick och passerade en parkerad bil. Sista biten hem var inga konstigheter.

Men f-n vad jag har ont i ländryggen nu. Jag har en del svårigheter att ta stöd med vänster ben eftersom det smärtar då. Kanske borde jag parkera mig vid vedspisen eftersom jag har svårt att gå fram och tillbaka för att fylla på ved.

Egentligen är det meningen att jag ska rida i det andra stallet imorgon, men jag har flaggat för att jag kanske inte kommer. Det beror på hur jag mår i morgon.
 

Nu skulle jag behöva en personlig assitent som hämtar saker åt mig och fixar mat. Det gör sjukt ont att röra sig. Dessvärre får jag klara mig utan.
 
Lägg dig på en spikmatta. Har du någon tid hos kiropraktor/naprapaten? De kan säkert hjälpa dig när det värsta har lagt sig.
 
Lägg dig på en spikmatta. Har du någon tid hos kiropraktor/naprapaten? De kan säkert hjälpa dig när det värsta har lagt sig.
Jag har ingen spikmatta tyvärr.

Jag ska till naprapaten på torsdag så det är inte så lång tid kvar. Men jag undrar lite hur skadan ser ut inuti för det gör så sjukt ont emellanåt. Att sitta still på en stol går bra i alla fall.
 
Jag överväger att åka till akuten då jag inte kan gå längre. Jag vill inte. Hur jag ska ta mig från parkeringen till mottagningen vet jag inte heller. Jag kan inte gärna krypa från parkeringen men det är typ det enda som funkar.
 
Ring Islänningens ägare så får hon köra dig!
Det skulle jag kunna göra men jag vet inte om hon är hemma. De åkte iväg på någon aktivitet tidigare idag.

Nu har jag precis tagit 2 panodil och kan nog härda ut till i morgon.

Så jäkla snöpligt att bli avbockad just där. Hade det inte lutat kraftigt nedåt där så hade jag kanske suttit kvar.
 
Det skulle jag kunna göra men jag vet inte om hon är hemma. De åkte iväg på någon aktivitet tidigare idag.

Nu har jag precis tagit 2 panodil och kan nog härda ut till i morgon.

Så jäkla snöpligt att bli avbockad just där. Hade det inte lutat kraftigt nedåt där så hade jag kanske suttit kvar.
Om du inte kan gå så låter det liksom som att du borde uppsöka vård redan idag? Ring och fråga henne iaf?
 
Var rädd om dig Magiana!

Man brukar rekommendera att inte sitta på en konvalecent som röjer på promenad tills man kan börja trava dem lite om de är laddade. Tänker speciellt på att du ju nu inte har ridit regelbundet på ett tag. Då är man ju inte lika snabb i balans och reflexer heller.

Hoppas det inte är mer än att du är blåslagen sas!
Och så är du försiktig sen! *ser sträng ut*
 
Om du inte kan gå så låter det liksom som att du borde uppsöka vård redan idag? Ring och fråga henne iaf?
Jag ringde men fick inte tag i henne.

Var rädd om dig Magiana!

Man brukar rekommendera att inte sitta på en konvalecent som röjer på promenad tills man kan börja trava dem lite om de är laddade. Tänker speciellt på att du ju nu inte har ridit regelbundet på ett tag. Då är man ju inte lika snabb i balans och reflexer heller.

Hoppas det inte är mer än att du är blåslagen sas!
Och så är du försiktig sen! *ser sträng ut*
Ja, jag hoppas att jag inte är mer än blåslagen.

Han är ju liksom inte så kvick och har små rörelser så jag hade trott att jag skulle sitta kvar även om han inte var foglig hela vägen, men i nerförsbacke var det svårt.

Ägaren och hennes man kom ner till stallet när jag ridit klart så vi pratade om att utöka promenaderna så han får gå fler dagar i veckan. Sen kan ju vissa promenader vara kortare, huvudsaken att han får gå. Vi pratade även om att tömköra honom på ridbanan då och då. Det är han van vid.

Men nästa gång jag rider så får jag ta på mig västen. Den är lite lång bak bara så den tar emot när man sitter ner i sadeln.
 
Du har slagit i både rygg och huvud och nu har du ont. Du behöver på något sätt kontakta vården. Ring 1177 i alla fall? Du kanske kan få hjälp med sjukresa till akuten eller så.
Och du ska definitivt inte använda en säkerhetsväst som inte sitter korrekt! Det gör mer skada än nytta!
Men var rädd om dig :heart
 
Men usch, märker du att tabletterna hjälper nåt? Om du fortfarande inte kan gå annars borde du nog söka vård ikväll. Ta taxi i värsta fall.
 
Du har slagit i både rygg och huvud och nu har du ont. Du behöver på något sätt kontakta vården. Ring 1177 i alla fall? Du kanske kan få hjälp med sjukresa till akuten eller så.
Och du ska definitivt inte använda en säkerhetsväst som inte sitter korrekt! Det gör mer skada än nytta!
Men var rädd om dig :heart
Det tar verkligen emot att åka till akuten. Och huvudet har klarat sig. Jag mår inte illa och borde ha gjort det vid det här laget om jag fått hjärnskakning.

Jag tror västen ska gå långt ner. Den nedre delen bak går att vika upp men täcker då inte svanskotan.

Men om du har slagit dig så mycket att du inte kan gå kanske du har brutit något?
Jag kunde gå hem från stallet. Det är en promenad på knappt 10 minuter. Men ont hade jag ju och sånt där tenderar att öka när man sätter sig i stillhet. Jag minns när jag följde med en kompis till akuten då hon ramlat av en häst och brutit några tornutskott och skadat ett muskelfäste. Läkarna sa att "du tycker du har ont nu, men vänta bara till i morgon. Här får du värktabletter."

Men usch, märker du att tabletterna hjälper nåt? Om du fortfarande inte kan gå annars borde du nog söka vård ikväll. Ta taxi i värsta fall.

Ja, tabletterna har hjälpt. Nyss lyckades jag gå/hasa in till rummet bredvid och byta lista på Spotify.
 
Bra att du är på väg! För att muntra upp lite, inget av mina akutbesök senaste åren har tagit mer än sådär 3h. Håller tummarna för korta köer och att du får hjälp och lindring snabbt!
 
Finns det ingen bana att rida på så här alldeles i början? Känns ganska riskabelt att börja med att rida ut när han inte gått på så länge. Krya på dig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 813
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: svea
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
703
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp