Bodelning för snåljåpar som är överens

TygerTyger

Trådstartare
Min f.d. man och jag skilde oss i december och behöver ta tag i bodelningen. Vi är superöverens om allt, inklusive att jag ska behålla lägenheten och hur mycket pengar han ska få. Av praktiska skäl skulle vi vilja vänta med att dela upp möblerna tills vi vet hur hans framtida lägenhet ser ut. Hur kan vi på enklaste och billigaste sätt få till en korrekt bodelning? Måste man koppla in jurist eller är det stabilt nog att ladda ned någon färdig mall att fylla i? Något särskilt att tänka på?
 
Min f.d. man och jag skilde oss i december och behöver ta tag i bodelningen. Vi är superöverens om allt, inklusive att jag ska behålla lägenheten och hur mycket pengar han ska få. Av praktiska skäl skulle vi vilja vänta med att dela upp möblerna tills vi vet hur hans framtida lägenhet ser ut. Hur kan vi på enklaste och billigaste sätt få till en korrekt bodelning? Måste man koppla in jurist eller är det stabilt nog att ladda ned någon färdig mall att fylla i? Något särskilt att tänka på?
Är ni överens är det väl inga problem? Jag skulle skriva ned hur ni tänkt och hur det ska delas och sedan signera båda två?
 
Är ni överens är det väl inga problem? Jag skulle skriva ned hur ni tänkt och hur det ska delas och sedan signera båda två?
Ja man hoppas ju det, men tänker på t.ex. formkrav. Borde förresten tillägga att den kan behövas till bolåneinstitutet som bevis på att lägenheten kommer att bli min. Alternativt vill de att vi ordnar så att den är registrerad som 100% min hos bostadsrättsföreningen, men det tycker vi blir skevt eftersom ägandet skulle övergå innan han fått några pengar.
 
Är man överens behöver man inte skriva något. Du kan väl fråga banken vilken bevisning de behöver för att du har tagit över lägenheten?
Det var de som föreslog bodelningsavtal så att vi kan skicka in det till dem för bevis på att bostadsrätten blir min. Eller att vi får föreningen att regga om den på mig och att vi sen skickar utdrag ur lägenhetsregistret för att bevisa att det är gjort.
 
Ja man hoppas ju det, men tänker på t.ex. formkrav. Borde förresten tillägga att den kan behövas till bolåneinstitutet som bevis på att lägenheten kommer att bli min. Alternativt vill de att vi ordnar så att den är registrerad som 100% min hos bostadsrättsföreningen, men det tycker vi blir skevt eftersom ägandet skulle övergå innan han fått några pengar.
När jag skilde mig från min man så tog jag det jag ville ha och lämnade majoriteten av sakerna och alla hästarna till honom.
Inga avtal skrevs, inga papper över huvud taget.
Ingen har klagat. Det var många många år sedan.
 
När jag skilde mig från min man så tog jag det jag ville ha och lämnade majoriteten av sakerna och alla hästarna till honom.
Inga avtal skrevs, inga papper över huvud taget.
Ingen har klagat. Det var många många år sedan.
Grejen är, som jag har förstått det, att har man inget skrivet så kan någon av oss komma på flera år senare att "Bodelning! Det vore något det" och kräva att man gör en. Saknas det bevis för att det är avklarat och över så kan man behöva göra en (till) då.
 
Sök antigen på Thorlunds eller Lexly så finns det färdiga bodelningsavtalsmallar att köpa. På den ena ingår dessutom rådgivning antigen via telefon eller mail. Signera och någon vidimerar så har ni en korrekt bodelning.
 
Sök antigen på Thorlunds eller Lexly så finns det färdiga bodelningsavtalsmallar att köpa. På den ena ingår dessutom rådgivning antigen via telefon eller mail. Signera och någon vidimerar så har ni en korrekt bodelning.
Tack! Jag har sökt på bodelningsavtal mall tidigare och hittat fler alternativ än så. Vad gör att du rekommenderar just dessa? Och varför vidimering? Det har jag inte läst något om i det jag hunnit igenom hittills.
 
https://www.skatteverket.se/privat/...stadsratt.4.233f91f71260075abe8800033855.html

Det blir skattemässigt olika om man säljer sin del av lägenheten eller om man gör en bodelning. Det kan vara bra att veta i alla fall. Läs under fliken "Hur skriver vi överlåtelseavtal på lägenheten när vi separerar".
Tack! Det hade vi hunnit ta reda på genom ett samtal till Skatteverket, men det kunde ju inte du veta. Superbra att det kommer med i tråden.
 
Tack! Det hade vi hunnit ta reda på genom ett samtal till Skatteverket, men det kunde ju inte du veta. Superbra att det kommer med i tråden.

När jag och exet separerade så tänkte vi att vi var överens och behövde inte skriva någon bodelning, jag bodde kvar och han skrev ett gåvobrev till mig på hans del av huset mot att jag bara tog över det lån som var så jag skulle ha råd att bo kvar och han skulle slippa vara med på försäljning och allt vad det innebär, sen när jag skulle ta lån på huset i samma veva så tog det stopp.

Jag stod inte själv på lagfarten och exet behövde skriva på. Detta enbart pga att vi inte hade gjort en riktig bodelning. Jag stod på alla lån och allt, men han var fortfarande med på lagfarten.

Hittade även detta:
149A68C4-D990-446F-81AD-398CB289B81A.png


Så JA! Gör en riktigt bodelning. Vi kontaktade juristen via våran bank, vi sa att vi var överens om allt och har redan delat upp det som ska delas upp, tog 10 minuter där vi fick skriva på ett varsitt papper ungefär sen var det klart.
 
När jag köpte hus efter min skilsmässa så ville banken ha kopia på bodelningsavtalet för att jag skulle få lånet, det skulle dessutom vara skrivet av jurist. Det kom vi undan eftersom mitt ex är jurist 😅 vet inte om det var pga att vi hade sex månaders betänketid som inte hunnit gå ut än, då vi har små barn. Men ska han köpa ny bostad kan det vara bra att veta!
 
När jag köpte hus efter min skilsmässa så ville banken ha kopia på bodelningsavtalet för att jag skulle få lånet, det skulle dessutom vara skrivet av jurist. Det kom vi undan eftersom mitt ex är jurist 😅 vet inte om det var pga att vi hade sex månaders betänketid som inte hunnit gå ut än, då vi har små barn. Men ska han köpa ny bostad kan det vara bra att veta!
Hehe, smidig lösning! Kanske skulle dubbelkolla om de aktuella bolånegivarna också kräver att en jurist är inblandad då, så att det blir rätt från början.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp