Body eller tratt?

Alexandra_W

Trådstartare
Lukas ska ha tratt (för de som inte hängt med har han buköppnats) I 14 dagar.

Lukas hatar tratt. Såpass att även veterinären noterat det. Så jag köpte med mig en (eller det blev två då den första var för liten) body med. Den kan Lukas inte gå i utan blir förlamad. Jag tror han vänjer sig med bodyn men mer tveksam ang tratten.

Vet tyckte tratt var bäst för det är fint om såret luftas, men funkade katten bäst med body ha det.

Vad har ni andra för erfarenheter? Är bodyn lika "säker" som tratt?

Hade body när Viktor buköppnats, men det var ju för han slog sönder tratten. Och han hade ganska litet intresse av såret så body funkade prima. Men Viktor var en hund, inte katt ;)
 
Slickar han på såret då?
Jag var helt fascinerad efter Pings kastrering när hon hade noll intresse för såret, har haft hundar förut och de är ju oftast helt fixerade vid sår och sånt..
Ping kunde vara helt utan krage eller liknande. Det var skönt för hon blev skogstokig av tratten..
 
Slickar han på såret då?
Jag var helt fascinerad efter Pings kastrering när hon hade noll intresse för såret, har haft hundar förut och de är ju oftast helt fixerade vid sår och sånt..
Ping kunde vara helt utan krage eller liknande. Det var skönt för hon blev skogstokig av tratten..

Ingen aning men ingen lust prova under 9 h borta imorgon. Börjar nytt jobb imorgon så kan tyvärr inte vara hemma och kolla.
 
Nikita när hon slickade sig helt kal på magen hatade tratt och body var hopplöst särskilt som hon skulle bo i den länge. Så jag köpte en uppblåsbar krage som fungerade bra även när den inte var uppblåst eller lite uppblåst upptäckte jag, och jag ville stoppa henne ungefär där Lukas har sitt sår. Kunde dessutom laga den med cykeltejp (eller vad det heter) när vassa klor rev sönder det även om materialet är tåligt.

46714044954_227fc2267a_w (1) - Copy.jpg


Annars röstar jag för body, tratt gör katter svårt deprimerade enligt min erfarenhet. Man kan också göra en egen krage genom att klippa sönder en papptallrik i mitten och sedan bara klistra fast något mjukt material runt om öppningen.
 
@Alexandra_W nu verkar det ju funka med bodyn 😄 Annars använder jag sån där uppblåsbar krage som är som en stor tjock badring. Haft på både katter och hundar och de lider inte alls lika gravt som de ofta gör av tratt . Älskar den möjligheten men som du skriver beror det ju på var såret sitter samt hur pass benägen individen är att slicka. Rent allmänt tycker jag inte katter alls är lika benägna som hundar. Man brukar ju numera inte ens ordinera tratt eller något till katter som kastrerats - varesig han eller honkatt, om man då inte ser att just någon individ är på stygnen .
 
@Alexandra_W nu verkar det ju funka med bodyn 😄 Annars använder jag sån där uppblåsbar krage som är som en stor tjock badring. Haft på både katter och hundar och de lider inte alls som de ofta gör av tratt . Älskar den möjligheten men som du skriver beror det ju på var såret sitter samt hur pass benägen individen är att slicka. Rent allmänt tycker jag inte katter alls är lika benägna som hundar.

Nej jag har bara provat uppblåsbar på hund och den kom åt rent magiskt ändå.

Har ju bara haft buksår på kastrerade katt honor. De har inte brytt sig alls om såren. Men vill inte ta några chanser. Han var manisk på att slita bort bandage från frambenet och tog I rejält. Men när jag är hemma kan han ju få slippa allt nr jag har koll sen. Så märker man. Vet varnade för de andra katterna kan slicka med om/när de är tillsammans. Det tror jag dock är liten risk ed mina.
 
Nej jag har bara provat uppblåsbar på hund och den kom åt rent magiskt ändå.

Har ju bara haft buksår på kastrerade katt honor. De har inte brytt sig alls om såren. Men vill inte ta några chanser. Han var manisk på att slita bort bandage från frambenet och tog I rejält. Men när jag är hemma kan han ju få slippa allt nr jag har koll sen. Så märker man. Vet varnade för de andra katterna kan slicka med om/när de är tillsammans. Det tror jag dock är liten risk ed mina.

Nä förstår verkligen att du inte vill ta några risker när du är borta i morgon och innan du sett hur det funkar ! Hade resonerat likadant.

Den ”badringen” kan jag annars varmt rekommendera att ha en hemma för tillfällen som kan dyka upp. Är så sjukt skönt att slippa sätta på dem tratt.
Men precis som även du känner till så ofta är katterna inte så maniska ang sår som hundar är. De enda gånger de flesta slickar sig frenetiskt är det inte pga själva såret utan att de har ont/inte mår bra allmänt . Jag tycker det är himla sunt att veterinärerna utifrån det numera inte ordinerar tratt per automatik vid tex kastration .
 
När Sparky kastrerades körde jag en kombo av body och uppblåsbar krage. Jag knäppte upp bodyn och vek upp den så såret kunde luftas, och hade krage på. Så klart bara när jag kunde ha uppsikt, stängde in henne i samma rum som mig.
När hon ville slicka var det åtminstone så krångligt för henne att jag hann med att stoppa det innan hon hann slicka alls.

Tratt funkade inte, hon kämpade och kämpade tills hon lyckades få in käken under tratten och skar sönder tungan och läpparna på de vassa kanterna :cautious:
 

Liknande trådar

Katthälsa Min lilla honkatt blev sterilicerad för en dryg vecka sen och vi fick då stränga order att tratten skulle sitta på i 14 dagar. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: mackan
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 342
Senast: Fille
·
Avel Igår kväll fölade vårt sto, uträknad till 14 mars, på dag 296. Hon hade fyllt juver väldigt snabbt, framförallt sista veckan o igår...
2
Svar
36
· Visningar
4 139
Senast: Vinga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp