Bodybalance

Petronilla

Trådstartare
Just nu skulle jag vilja falla ut i en tacksamhetsorgie till min syster på FB.

Meeeeeen.... Jag vågar inte basunera ut det där. Jag gör det här i stället:p

Jag är FET. Jag försöker gå ner i vikt och har lyckats gå från 110 till 80 två gånger under mitt långa liv.....jag kan helt enkelt inte behärska mig själv. Det är gott och mysigt med godis och läsk.


Men sedan 39 dagar har jag fått till det och börjat träna bodybalance här hemma. Jag fick 6 låtar av min syster som är bodybalanceinstruktör(på egen begäran.) de laddade jag ner på telefonen och två till tre dagar i veckan så stoppar jag hörlurarna i öronen när barnen har somnat och så gör jag en blandning av yoga, core, och strechning i 40 minuter.

Jag försöker även röra mer på mig till vardags, cyklar och går till jobbet.

Det gör att det inte är lika gott med snasket. Jag mår bättre i både kropp och skäl av det här och det är så skönt. Kläderna sitter lösare och jag har slutat väga mig varje dag och bli ledsen för viktuppgång. Det spelar liksom inte någon roll när magen inte väller ut över byxlinningen längre.:)

Jag är så nöjd. Men vågar inte skriva det på FB riktigt ännu då jag är rädd för att misslyckas ännu en gång.

Hur länge är det tills en vana sitter?
Vissa menar 21 dagar men vissa tre månader.

Skit samma jag är lycklig och mår bra.

Tack för ordet och en trevlig kväll(jo jag tränade ikväll igen)


:banana::banana::banana:
 
Sv: Bodybalance

Gud vad härligt! :D

Jag vettetusan hur lång tid det tar innan något blir en vana, men jag tror att det viktiga är att se till att komma igång efter uppehåll (kan ju ske ofrivilligt, tex pga sjukdom), så det inte känns som att man missat så mycket att det inte är någon idé att börja igen.
 
Sv: Bodybalance

Bra jobbat!!!

Och om du vill se till att behålla motivationen i alla lägen, hoppa in i beachtråden här på buke :D
 
Sv: Bodybalance

BodyBalance är riktigt härligt för en (som min) stel, trött och ond kropp!
Jag kan inte vara med på några övningar där man ligger ner men annars är det precis vad min kropp behöver så jag gör det mer för rörlighet, än motion och styrka (kombinerar med gym)
Men det är onekligen bra motion då den är så pass allsidig :)
Jag tycker du är kanonduktig!
En tanke om du vill skriva för dig själv är att du kanske kan göra en mat-och träningsdagbok?

Heja dig!
 
Sv: Bodybalance

Hur länge är det tills en vana sitter?
Vissa menar 21 dagar men vissa tre månader.
:


När det gäller livsstils- och beteendeförändringar talar man (vetenskapen) om lång tid dvs 1-3 år.

Hur som, kul att du är på G och lycka till :)
 
Sv: Bodybalance

Det tar mycket längre tid att etablera vanor än vad det tar att gå ner i vikt, åtminstone för mig. Dessutom är viktnedgångsvanorna inte samma sak som hålla-vikten-vanorna vilket ställer till det för många. Att ständigt ligga på minus är, för mig och många andra, mycket enklare än att balansera noll, plus och minus så att det på sikt blir balans i livet och på vågen.

Jag gick ner 36 kg mellan slutet på 2009 till sommaren 2011. För mig tog det nog i alla fall två år innan jag började lita på mina nya träningsvanor, numer går träningen mer eller mindre av sig självt. Jag kommer alltid igång efter sjukdomsperioder eller annat som kan ställa till det och träningen är helt enkelt en naturlig del numer.

Matvanorna litar jag fortfarande inte på efter tre och ett halvt år, jag tror att jag kommer få kriga länge till. Som exempel gick det fort utför när jag pga sjukdom inte kunde träna under nästan fem månader, skolan bidrog med en hel del stress och överlag har det varit kämpigt under lång tid. Nu är jag tillbaka i någorlunda goda vanor igen, men det är vansinnigt kämpigt och kommer fortsätta vara kämpigt ett tag till.

Jag har som sagt gått ner 36 kg en gång och jag tänker aldrig göra om det. Pendla fem kilo hit eller dit - fine - men fan inte mer.

Sist men inte minst; stort GRATTIS och bestäm dig redan nu för att investera för lång, lång tid framöver. Det kommer att hjälpa dig när (för det är, tyvärr, bara en fråga om när) motgångarna kommer.
 
Sv: Bodybalance

...det tar även betydligt längre tid att gå ned i vikt än vad det tar att gå upp i vikt :p

Njae, det är ju lite olika från person till person. Det jag gick ner på 19 månader var vad jag lagt på mig från tonåren tills jag var 26 år.
 
Sv: Bodybalance

Njae, det är ju lite olika från person till person. Det jag gick ner på 19 månader var vad jag lagt på mig från tonåren tills jag var 26 år.


Lite skämt å sido. Många anser att det är svårare att dra ned så pass många kcal att de går ned i vikt än vad det är att äta så pass många fler kcal att de går upp i vikt :)


Jag har träffat många som på några få månader lagt på sig 10-20 kg men behövt bortåt ett år för att bli av med det.
 
Sv: Bodybalance

Jag tror det tar långt tid att skaffa nya vanor - och befästa dem. Att vänja sig vid en ny rutin tar nog ungefär 21 dagar (om jag ser till mig själv). Men att lära sig leva på ett nytt sätt, det tar nog år.

Därmed inte sagt att du inte kan njuta på vägen. Du har hittat något du gör för att må bra. Håll fokus på den tanken. Inte att gå ner i vikt eller som "straff" för att du har ätit. Utan något du gör för att må bra, något lustfyllt du faktiskt gör bara för din egen skull.

Jag tycker det är oerhört viktigt att ta den tiden på dagen att bara göra något för sitt eget välbefinnande. Om det sedan är en promenad, ett träningspass i vardagsrummet eller vad det nu kan vara spelar nog mindre roll. Att röra på kroppen och känna att den fungerar (helt eller delvis), är jätteviktigt för mig.
 
Sv: Bodybalance

Lizan: Tack för inspirerande ord.

LaMirage: Tack för inbjudan men det vågar jag inte för då blir det ett tvång och det är INTE vad jag behöver just nu. Nu ska det bara vara skönt och jag ska längta till nästa gång jag "får" träna. (har provat viktminskningstråden och det är inte min melodi jag blir hetsad och så skiter sig allt)

whwcyd: Jag hänger på Kalorier.nu och gör just det oxå.

No 1: Tack för peppande ord.

Tassetass. Vad duktig du är. Jag vet det är jobbigt med stress, Dessutom är det personer i min närhet som har gjort GBP och det har varit en himla fokus på kroppar och träning och jag har blivit stressad av det samt att jag har haft barn som inte sover ordentligt på natten.
Sömnen är A och O och nu har jag äntligen börjat få sova efter 9 års sömnbrist. Har lite att ta igen men. Bodybalancen gör att jag mår så mycket bättre i både kropp och själ.

Lovisaleonora: Kloka ord från en klok kvinna. Välbefinnandet är det jag är ute efter:)

Kramar på er allihop. Vad skönt det var att få släppa ut den bubblande glädjen som jag har i mig. Det var toppen att få höra så fina ord
TACK!
 
Sv: Bodybalance

Första träningen 2013-04-28

197808_10200910373660170_430392792_n.jpg


Dag 28

988428_10201070061412264_325579577_n.jpg


Tänk jag vågar sätta in bildbevis.

Så här vill jag se ut:)

phpuah0nd.jpg
 
Sv: Bodybalance

Vad gäller att få in det som vana och livsstil så skulle jag säga att allra minst ett år, kanske mer. Det är lätt att hålla igång i några månader men det kan inte jämföras med att ändra sin livsstil..



Grattis och bra jobbat!! :bump::bump:
 
Sv: Bodybalance

Tack snälla:) jag. Var hos syrran på dop förra helgen och när vi fick det lugnt så sa jag. Ska vi passa på
och träna!
Jag fick ett pass med henne i vardagsrummet. Jag rekommenderar verkligen bodybalance som träningsform.
Må så gott.
 
Sv: Bodybalance

Vad kul att du hittat ett sätt att träna som passar dig!

Det tror jag är nyckeln till att må gott i kroppen. Man måste hitta något man tycker dels är kul, dels får ens kropp att må bättre(orka mer, stressa ner, bli mjukare, starkare, mer uthållig etc) och även något som passar ens mentalitet och den livsstil man har.

Tycker man inte träning är roligt och inte är van vid att träna är det extra viktigt att hitta någon form av aktivitet man tycker är kul och som kanske får en att stressa ner om man har såna prob.
Som sådan som alltid tränat så kan man oftare pressa sig att träna bara för att träna, även om det är dödstrist. Man har vana av det och vet både fysiskt och psyiskt att man mår bättre av det på både kort och lång sikt. Men som ovan att träna kan man tappa sugen om träningen är för trist. man har inte än fått in den där känslan i kroppen där kroppen VET att endorfiner etc är skönt.

Jag tyckte Lizan sa ngt klokt i det där att komma igång efter uppehåll är viktigt. För ibland måste man av olika skäl ta såna.

Jag tycker du är superduktig! Heja dig!

Jag rör mig mycket i jobbet. Men om jag har ledigt mer än någon dag brukar jag försöka göra saker som är lite rörliga. Jag har smärtproblematik i kroppen och den mildras av träning. Så för att inte behöva få så trist och monoton träning jämt så kan jag testa tex: paddla kajak, spela tennis, klättra, åka pulka med kompisar, skateboard etc etc med kompisar.
Jag får då både nya upplevelser och röra mig och umgås med vänner. Det berikar på alla plan.
Jag brukar se det som hjälp att sova iom att jag har sömnproblem. De hjälps av träning. Och jag blir dessutom bättre på mitt jobb om jag tränar.
Jag brukar också försöka bara ta tid att andas, stretcha och titta på molnen, på hästarna, på havet etc. För själen..

Lycka till!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 549
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 927
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 481
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 106
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp