Bodyscanning

Barbabelle

Trådstartare
Jag gjorde en bodyscanning i dag

Resultatet
Weight 74.1 kg (72.8 kg) +1.3
Skeletal muscle mass 27.9 kg (27.7 kg) +0.2
Percent body fat 31.4% (30.8%) +0.6
Kroppsfettmassa 23.3 kg (22.4kg) +0.9
BMI 27.6 (27.1) +0.5

Inom parentes är resultatet från den 26/9-22

Alltså jag fattar att vikten helst ska gå ner, skeletal muscle mass gå upp och resten ner.
Men är det här resultatet bra? Alltså jag hade helst velat ha ett - resultat på vikten och - resultat på BMI såklart.

Är det bra att börja med promenader och simning regelbundet för att komma dit?
 
Jag tänker att "bra" endast kan sägas utifrån vilka eventuella mål du haft och hur du arbetat för att nå dem. Har du inte gjort något aktivt sedan senaste mätningen så kan man ju se det som en nulägesuppdatering.

Sen är jag alltid skeptisk till sådana här mätningar, speciellt de maskiner som finns lite slumpmässigt utställda på gym etc. Felmarginalerna kan vara rejäla. Dessutom säger en mätpunkt ganska lite. Jag pendlar t.ex. närmare fem kilo i kroppsvikt helt naturligt beroende på var i menscykeln jag är.

Vill man verkligen kartlägga och följa en utveckling så hade jag försökt göra minst en mätning i veckan (helst i samma maskin och samma tid på dygnet) och tittat på utvecklingen över 3-4 månader.
 
Jag skulle inte titta så noga på siffrorna som inte är vikt. Det kan säkert ge en vägledning över många mätningar, om du tänkt göra det, men det enskilda resultatet varierar beroende på om du tex håller vätska för tillfället, och hur du ätit och rört dig det senaste dygnet.

(Det är alltså inget jag hade betalat för att kunna göra ofta, om så är fallet.)

Det finns väl en och annan vikttråd där andra har samma mål, kolla in där om du vill ha tips. :)
 
Jag gjorde en bodyscanning i dag

Resultatet
Weight 74.1 kg (72.8 kg) +1.3
Skeletal muscle mass 27.9 kg (27.7 kg) +0.2
Percent body fat 31.4% (30.8%) +0.6
Kroppsfettmassa 23.3 kg (22.4kg) +0.9
BMI 27.6 (27.1) +0.5

Inom parentes är resultatet från den 26/9-22

Alltså jag fattar att vikten helst ska gå ner, skeletal muscle mass gå upp och resten ner.
Men är det här resultatet bra? Alltså jag hade helst velat ha ett - resultat på vikten och - resultat på BMI såklart.

Är det bra att börja med promenader och simning regelbundet för att komma dit?
Hur lång är du? Det är rätt avgörande för hur mkt du bör väga.
Jag gör många mätningar via jobbet och det bästa är att göra några stycken under en period och vid samma tid i månaden om man är kvinna. Det är rätt luddigt med bioimpedansvägningar, och bästa resultatet får man ihop med kalipermätning (typ av mättång)
BMI kan vara väldigt missvisande då det bara visar förhållande mellan vikt/längd och en muskulös person med lågt kroppsfett kan räknas som överviktig enl BMI skalan.
 
Hur lång är du? Det är rätt avgörande för hur mkt du bör väga.
Jag gör många mätningar via jobbet och det bästa är att göra några stycken under en period och vid samma tid i månaden om man är kvinna. Det är rätt luddigt med bioimpedansvägningar, och bästa resultatet får man ihop med kalipermätning (typ av mättång)
BMI kan vara väldigt missvisande då det bara visar förhållande mellan vikt/längd och en muskulös person med lågt kroppsfett kan räknas som överviktig enl BMI skalan.
Glömde skriva att jag är 164 cm lång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp