Böcker + forskning

Kirre

Trådstartare
Funderar på att skriva mitt examensarbete om hästkommunikation, både deras egen kommunikation och hur vi kan lära oss det grundläggande för att hjälpa oss i vårat arbete med hästar och därmed gör det säkrare för oss och tryggare för hästen när den kommer till ett okänt ställe.

Nu funderar jag på vad det finns för litteratur och forskning i ämnet. Att det finns många böcker av "självlärda glada amatörer" vet jag men då det är ett högskoleexamensarbete krävs det lite mer av litteraturen vi stöder oss på.
Jag funderar lite på böcker av tex Kelly Marks, hon har väl, har jag för mig, gjort studier på vilda hästar. Hur är det med Parelli? Leslie Desmond (tror jag hon heter), John Moore?
Andra böcker av andra författare? Någon som läst någon forskningsrapport, undersökningar, studier med vetenskaplig bakgrund? Att det är olika "läror" spelar ingen roll.
Eller tips på vilka bocker som helst så kan jag kolla lite själv. :)
 
Ingen som läser några böcker om hästkommunikation här inne? Borde finnas någon i alla fall med tanke på hur mycket kunskap det finns. :) Allt kan man ju inte ha hittat på själv. :p
 
Jag trodde att det var nåt avancerat du letade efter.

Hempfling har du väl förmodligen inte missat. Hanry Blake skriver böcker om hästars språk. Lesley Barley har skrivit om kommunikation liksom svenska Lisbeth Jonson (som väl fö bor nånstans i dina trakter?)
 
Nej, inget komplicerat alls. Det enda är väl att det behöver finnas någon form av "vetenskaplig" fakta bakom, typ studier av vildhästar eller något annat. Inte bara någon som kommit på något när de testat på sin häst hemma och sen skriver en bok om det.
Det brukar ju ofta nämnas, om inte annat i förordet vem personen är och lite om vad de gjort. Då brukar det komma fram hur "seriösa" de är.
 
Fast det blir ju inte vetenskapligt bara för att man studerar vildhästar. Monty Roberts har ju gjort det men det han gör är knappast vetenskapligt ändå.

(Hej tassetass, jag ber dig uppmärksamma att jag inte rekommenderar Monty, bara konstaterar att han tittat på vildhästar ;))

Ska du hitta vetenskap får du nog gå till etologin. Fast det är jäkligt konstigt att ingen av oss här har sprungit på nån enda etolog som studerat just hästar. Finns de inte?

mandalaki
 
Menar du att du fått uppfattningen att jag har nåt emot gamle Monty? :angel:

Har inget emot gubbens kunskap, bara hur han använder den :devil:
 
Nej, men mer vetenskapligt än någon som "kommit på" något hos sin egen häst. Det beror ju också på hur studien gjorts och sedan utvärderats och använts.

All litteratur jag använder mig av behöver kanske inte vara gjord av statligt anställda forskare därför frågar jag runt lite här där folk har ett intresse av att lära sig hästens sätt att kommunicera och därför borde ha sprungit på böcker eller annan litteratur i ämnet. Får jag bara tips så känner jag nog att jag sedan själv kan avgöra vad som är vettig och användbar litteratur. Hur folk (författare) sedan använder sig av sin kunskap är egentligen av mindre intresse i just det här fallet, det grundläggande i kommunikationen brukar de flesta använda på samma sätt i slutänden är min erfarenhet.

Ska naturligtvis även kolla vidare på områden som är mer "seriösa".
 
Det finns etologer som är inriktade på häst, bland annat på Ultuna. Jag antar att det finns en institution för etologi på SLU, om du hör av dig dit kanske du kan få boktips?
 
Jo, jag vet. Har haft föreläsning i ämnet, läser på SLU själv men i nuläget är jag ute efter annan typ av litteratur för att börja reka. Ska inte börja skriva förrän efter jul.

Funderar lite på vad folk här får sin kunskap ifrån om ingen har läst något. :confused: Flera här vet jag ju är väldigt inne i ämnet och borde ha flera tips. Som sagt behöver inte vara så "seriöst" i nuläget då jag har tid på mig att sortera så alla förslag är välkomna. :)
 
Hästträning har nog inte varit under den vetenskapliga luppen.
Som du sjlv har skrivit så är många sånna att dom gör vad dom har sett andra göra :)
Dom nämda utländska storheterna är nog bara vetenskapliga till att deras metod går att upprepa på häst efter häst. Alltså är dom "vetenskapligen" testade.
Sen går det nog att hitta typ veterinärer som också har skrivit i ämnet. Men hästträning är mer förmåga och känlsa än skolbänks kunskap. Så dom riktiga hittar du förmodligen inte i labbet.
 
Hej,

John Moore refererar ju ofta till nyare forskning, och har vad jag förstår kontakter med diverse universitet i USA, och har dessutom med sig en veterinär med specialitet: hästar, när han reser runt, från ett eller annat universitet, ngn stans i Texas tror jag. Sedan kan man ju då träta om sådana som Monty Roberts och Pat Parelli ska få vetenskaplig "status". Jag tycker nog det, för de formulerar sig lite banbrytande, i det att de beskriver kunskap och förklarar den. De svenska motsvarigheterna är ju ofta jätteduktiga, men berättar inget för "första gången" därmed faller vetenskapligheten.
Om du går till "etologin" ska du absolut vända dig utomlands, där de många gånger kommit längre.

MVH
Boel
 
... vad jag menar är alltså att: mejla typ John Moore, Leslie Desmond med flera och få lite lästips, och/eller intressanta intervjuobjekt - om inte annat har du en intressant samtid, med dess kommersiella och/eller kvacksalveri aspekter att sätt klorna i.

Mvh
Boel
 
" De svenska motsvarigheterna är ju ofta jätteduktiga, men berättar inget för "första gången" därmed faller vetenskapligheten. "
Det var en j-a förolämpning. Finns folk i landet som ligger före vissa av dom nämda kända. Mycket av vad dom kända säger är tillrättalagt för stadsbon och djurättsaktivisten. Delar av kändas buskap är bara skrönor.
 
Bortsett från det, så verkar det ju som ett himla roligt och intressant examensarbete! Önskar jag hade ett sånt examensarbete att göra. Lycka till verkligen!
:)
MVH
Boel
 
till antti

"Finns folk i landet som ligger före vissa av dom nämda kända"

Ohhh, vad roligt. Ingen blir gladare än jag. Du får jättegärna PM:a mig de namnen. För jag antar att de delar med sig av sin kunskap också. Håller de clinics också? Blir jätteintressant för mig. Och det menar jag verkligen. Kul.
Det är ingen förolämpning det jag skrev. Det är en komplimang. Hästkunskapen är så gammal så ingen har kommit på den just nu. Och de som förmår förvalta gammal och gedigen kunskap om relationen människa häst och sedan förmår gestalta den i litterär eller annan form är ju värda en eloge. För inte fan är det ngn som uppfinner ngnting nu. Så som jag skrev om svenska hästmänskor att de är jätteduktiga är endast en eloge. Det och den akademiska världen dock är stor skillnad, där är det ju andra kriterier som gäller. Där är det just de akademiska kriterierna som gäller, men typ John Moore som undervisar på ett eller annat universitet, passerar ju dom. Och dom är många gånger inte alls detsamma som sunt förnuft. Utan är just det som flickan som skrev här ovan vad hon behöver för att få täckning för sin uppsats.

Så att jag har faktiskt inte förolämpat en enda person. Jag har bara skrivit det som relaterar till univesitets/högskolevärlden och det är två skilda ting.
Eftersom en vetenskaplig text aldrig någonsin bör vara ute för att smickra någon, utan bara för att skildra fakta, dessvärre finns det rätt hårda regler för hur det ska se ut. Och då räcker det inte med att vara duktig hästhanterare.

MVH
Boel
 
Re: till antti

*host* jag tror han syftade en hel del på sig själv..(kan ha fel)

inget ont i det, det jag har läst av honom är sannerligen bra! :)
 
Re: till antti

Tack snälla för infon! Någon som uppfattade rätt vad jag var ute efter och gav tips efter det.
Ska kika på vad de har skrivit och vad de refererar till. Hade även tänkt leta internationella forskningsrapporter framigenom för som du säger, det finns nog inte så många som gett sig in på det området i Sverige än.
Hade en doktorand ifrån danmark som föreläste i ämnet så jag ska även kontakta henne.

Ser mer och mer fram emot att få skriva om detta. Hade andra ämnen inom häst som ideér på uppsats men kände inte "det där" för dem och ska man orka knåpa ihop ett examensarbete inom ett ämne får man skriva om något som verkligen intresserar en och det gör det här.

Tack igen!
 
Oh vad inspirerande!

Jag blir jätteinspirerad. Här följer lite av mina personliga tankar, som du kan kasta i sjön om du vill, men som jag känner inför detta uppblossande fenomen "new age" inom häst, eller vad man ska kalla det för:
Pat Parelli - skitbra... när man tränger igenom hans klyschiga och egenupphöjande retorik, så har han täckning för varje ord han skriver om hästhantering och ridning, in i minsta detalj. Har finkammat hans bok Natural Horse Man Ship - six keys to... minns inte vad fanken den hette sen, men den är fullständigt sönderläst. I början fann jag honom oerhört irriterande, men eftersom allt funkar och stämmer så kan jag nästan uppfatta honom som ngn slags forskare i praktiken, som dessutom kan skriva. Eller om det är hans fru som gör det, fullt möjligt att det är så.

John Moore: helt suverän snubbe som älskar vetenskapliga belägg. Mest imponerande är väl det senaste han kommit upp med: att ge hästen en godis som beröm vid inlärningstillfället, förstärker tugganden, som utlöser ngt liknande endorfiner, som gör att hästen smälter kunskap. En häst som tuggar smälter kunskap: med godis utlöser man det artificiellt (från förra hästfynd)
Klaus Hempfling - en iofsäg rolig lycksökare. Mystifierar sin egen verksamhet... Använder som alla andra join ups, men beskriver dem som inre meditationflum osv.

Leslie Desmond. Vet ej. Eller vet för lite. Möjligen en blandning av ovanstående. Berättar en del men får också sig själv att framstå som en guru av ngt underligt slag. Men jag kan ha fel, detta är bara grundat på artiklar jag läst.

John Moore: en hyvens cowboy som skulle skämmas om han ljög. Han älskar att dyka djupt och kopplar sin egen praktiska verksamhet till senare etologisk forskning, vilken han verkar känna till eftersom han troligen själv är knuten till ett eller annat universitet. Mkt kunnig. Säger själv att det är JÄTTEsvårt för honom att formulera sig skriftligt. När han väl gör det har han full täckning.

Och sen har man ju fenomenet Bendt Branderup med flera som jag ännu inte vet så mkt om. Så nog har du att bita i.

Monty Roberts. Begåvad antivåldsgubbe som av ngn anledning (andras missund) fått rykte om sig precis tvärtom. Snubbe gift med konstnärinna som format sitt liv i motstånd mot den misshandel han (och hästarna) utsattes för i sin barndom.

Henry Blake. Vettvilling som började skriva böcker när han ramlat av en häst och brutit nacken. Rolig att läsa. Men osannolik. Han lever verkligen upp till att göra skrönor av sitt eget liv. Gammalmodig och skriver nog av andra anledningar än att sprida kunskap.

Jo, jag tror att fruarna spelar stor roll. Som konstnärsfruar liksom står de bakom sina män och visar upp dom inför världen. Hur mkt vet jag inte... men en hel del skulle jag tro. För duktiga hästgubbs finns det ju lite här och var... men det luktar lite Salvador Dali många gånger... med sin Moya. Bara det är ju banbrytande att skriva om. Fast Leslie Desmond är ju kvinna och många andrra inte nämnda här. Jag svamlar nu.

Ja, detta är mina personliga funderingar, ta det du vill.
Skulle så himla gärna få ta del i din uppsats när den är klar även om jag förstår att det ligger långt fram i tiden.
Så om du kommer ihåg mig får du gärna mejla mig privat. Adressen hittar du ju via buke.

Igen Lycka Till!!
Avundssjuka vetgiriga Boel
Ps. Finns material för en doktorsavhandling skulle jag tro, så mkt har hänt på senaste år. :)
 

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 135
Senast: anyberg
·
M
Foder & Strö Jag brukar kika runt i det här forumet lite då och då för att jag finner att det finns mycket intressant och för att man kan lära sig en...
Svar
5
· Visningar
1 468
Senast: Mummelmy
·
C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 466
Senast: Curtis
·
Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp