Böcker - Har ni läst dessa?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej!
Jag hoppas att jag lägger frågan i rätt forum! Min förfrågan gäller ett antal böcker. Jag ska läsa en utbildning i höst och det var en massa obligatorisk litteratur. Det verkar dock som om några böcker täcker in liknande område och då kanske det går att välja ut några. Om det är böcker som är väldigt basic kanske jag även kan hoppa över dessa. Är det någon av er Bukare som har läst och har åsikter om följande böcker:

Attrell m fl, Hästens biologi, utfodring och avel, Stockholm, LT, 1999, 91-27-3205-6 "Teoriboken för alla som ägnar sig åt hästhållning, hästavel och hästsport och vill veta mer om hästens beteende, anatomi, skötsel, foderstat och bete, uppfödning, förebyggande hälsovård, säkerhet och djurskydd".

Björk, Hästens konvalescens, Stockholm, Liber, 2004, 91-47-07338-1
Syftet med denna bok är att bidra till bättre förståelse och kunskap när det gäller hästens behov av reglerad konvalescens och rehabilitering.

Mellberg, Hästhållning i praktiken, Stockholm, LT, 2003, 91-36-03185-2. Med horsemanship som grund lär man sig att planera det dagliga arbetet i olika typer av stallar, sköta anläggning och utrustning, utfodra och hantera hästar i olika situationer. Här får man också veta hur det går till att visa hästen vid hand, longera och löshoppa enligt gällande normer. Kunskaper och råd finns med om hästens hälso- och sjukvård, om hovbeslag och om transport. Utöver de vanliga skötselrutinerna får man också lära sig att klippa svans, rycka man, fläta och annan dekorativ hästvård. Här beskrivs olika typer av munderingar, hur de fungerar och hur man sköter dem på bästa sätt.

Pettersson & Green, Håll hästen frisk, Västerås, ICA, 2002, 91-534-2366-6 Här får du veta allt som är värt att veta om hästens skötsel, om ohyra, vaccinationer och avmaskning om allergier och stallmiljö, allt för att kunna förebygga, lindra och bota hästens sjukdomar.

Sutton, Den skadefria hästen, Stockholm, Natur och Kultur, 2004, 91-27-35510-6 Med hjälp av den här guiden kan man förbättra sin hästs liv och hälsa och minimera risken för skador. Den visar hur man kan upptäcka och åtgärda problem innan de hinner inverka negativt på hästen och lär också ut palpering, stretching och massage – steg för steg. Utförliga scheman hjälper en att känna igen tecken på skador, onormala rörelsemönster och obalans. Boken tar också upp utfodring, träning, utrustning och skötsel av tänder och hovar, samt hur man kontrollerar och åtgärdar sadelns passform och läge – och hur ryttaren själv håller sig i fysisk form. Här förmedlas även kunskap om hur man ska bygga upp och förbättra sin hästs utseende, välbefinnande och prestationsförmåga, och dessutom träningsprogram för specialdiscipliner som westernridning, dressyr och distansridning.

Tusen tack på förhand! :bow:
 
Sv: Böcker - Har ni läst dessa?

Om jag kommer ihåg rätt (har inte böckerna i närheten) så är "Hästens biologi, utfodring och avel" en ganska faktaspäckad bok. Inget man bläddrar igenom på en halvtimme utan mycket fakta och ganska mycke detaljer.
"Hästhållning i praktiken" tycker jag är ganska allmän, tar upp lite om mycket. Har man läst lite böcker och hållt på med hästar ett tag så lär man sig nog inte så otroligt mycke av denna bok, även om den är kul o lätt att ströläsa i.
"Håll hästen frisk", har bara de gamla upplagorna, men de är bra med mycke information om främst hästens olika sjukdommar och skador. Hur man upptäcker, behandlar osv.
De är de böcker jag har läst, och skulle jag tvingas välja bort någon av dessa hade de varit "Hästhållning i praktiken". Gillar som sagt att ligga o ströläsa i den, men de andra böckerna innehåller (tycker jag) så mycke mer fakta!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 563
Senast: IngelaH
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 841
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp