Böcker om pubertet

voltis

Trådstartare
Vår 9 åring har börjat komma in puberteten, rätt tidigt men vi är inte oroliga.
Men tänkte att det kanske är bra att börja förbereda henne på vad som komma skall?
Tänker att tex mens också kan komma lite tidigare iom detta?

Kanske ni vet ngn bra, lättläst, informativ bok som hon kan bläddra i själv?

Sen så har jag väl googlat att om de kommer in i puberteten tidigt kan det behövas kollas upp, samtidigt som det inte verkar jätteovanligt heller att det startar vid 9... Vad har ni för erfarenheter?
 
Vår 9 åring har börjat komma in puberteten, rätt tidigt men vi är inte oroliga.
Men tänkte att det kanske är bra att börja förbereda henne på vad som komma skall?
Tänker att tex mens också kan komma lite tidigare iom detta?

Kanske ni vet ngn bra, lättläst, informativ bok som hon kan bläddra i själv?

Sen så har jag väl googlat att om de kommer in i puberteten tidigt kan det behövas kollas upp, samtidigt som det inte verkar jätteovanligt heller att det startar vid 9... Vad har ni för erfarenheter?

Det är inte jätteovanligt, vet flera på min skola som fick mens när vi gick i fyran och var 10? Jag fick min när jag var 11-12 tror jag och det är väl det vanligaste spannet typ 11-13 nånting :)

"Tjejer, mens, pubertet" verkar vara en populär bok rekommenderad ifrån årskurs 5, finns för 65kr på Adlibris.
 
Vår 9 åring har börjat komma in puberteten, rätt tidigt men vi är inte oroliga.
Men tänkte att det kanske är bra att börja förbereda henne på vad som komma skall?
Tänker att tex mens också kan komma lite tidigare iom detta?

Kanske ni vet ngn bra, lättläst, informativ bok som hon kan bläddra i själv?

Sen så har jag väl googlat att om de kommer in i puberteten tidigt kan det behövas kollas upp, samtidigt som det inte verkar jätteovanligt heller att det startar vid 9... Vad har ni för erfarenheter?

Jag fick tipset om Världens viktigaste bok av en bukefalist tidigare, rekommenderas! :up:

KP är ju också bra :)
 
Jag fick tipset om Världens viktigaste bok av en bukefalist tidigare, rekommenderas! :up:

KP är ju också bra :)
Den har jag fått fram via googlade :) kul att den verkar bra!

Hon "lider" inte av det men sagt lite att hon utvecklats mer än de andra i klassen, har sagt att ja någon måste ju vara först, försökt avdramatisera det hela...
Men tänkte ändå vara lite förberedd om hon fortsätter utvecklas snabbt...
 
Kp har jag ju glömt bort den gick bi läsa i skolan minns jag! Funkar på en 9-10 åring tro?
 
Beställt KP nu och de bjöd på numren vi missat tidigare i år :D
Hoppas hon vill läsa dom också hehe!

Men blev så GLAD igår när hon kom hem efter simningen i skolan och väldigt öppet sa att hon utvecklats mer än de andra, och kom men lite frågor. Jag svarade och hon skuttade iväg nöjd med det :)
Känns som det inte är en big deal, och att hon kommer våga komma till mig när det utvecklas mer! :heart
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
7 979
Senast: ameo
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
396
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
446
· Visningar
11 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp