Böcker om växter att odla för att använda till allt möjligt!

Aliche

Trådstartare
Superkonstig trådtitel haha :)

Men det jag är ute efter är bra inspirerande böcker som handlar om vad man kan odla för att använda till att göra egna hudprodukter, salvor, tvålar, ljus, oljor och allt annat som jag inte tänkt på som man använder i sitt liv. De ska innehålla recepten också. Helst får de vara på engelska och extra plus som de ser fina ut att ha framme dessutom :)
Några kanske har läst min andra tråd om att vända upp och ner på mitt liv och flytta ner till Skåne och landet och leva ett annat liv än jag lever nu, jag vill leva närmare naturen, långsammare, mer självförsörjande och skapande. Då det oundvikligen är ett tag kvar innan jag kan göra den praktiska flytten försöker jag fylla tiden med att planera vad jag skulle vilja ha i en trädgård och vad man kan odla för att kunna byta ut produkter man annars köper färdiga i butik.
Jag är ute efter både ätbart och sånt man gör saker av. Jag skulle också vara intresserad av böcker som är säsongsbaserade så man kan planera vad som skördas när osv för en "helårs" trädgård!
 
Det första har jag inga bra förslag på men angående "säsongsbaserade" böcker för grönsaker och annat ätbart så skulle jag föreslå att titta närmare på Skillnadens trädgård av Sara Bäckmo och Rätt ur jorden av Bella Linde & Lena Granefelt. :)
 
Den bästa jag har är inte snygg alls men innehåller alla recept en behöver om naturkosmetik. Heter "Skapa din egen naturkosmetik". Författare Finn Andersen. Lite fakta om huden. Skillnad på olika extraktioner. Växtkunskap och recept.
 
Men kolla modern forskning innan du följer något av råden.
Ja absolut, det är inte för att kunna sluta äta traditionell medicin utan mer sånt som är kul att kunna göra själv. När jag bodde på landet för flera år sen odlade jag vallört som man kan göra blåmärkessalva på, man stryker det på blåmärket och det går bort mycket fortare. Var perfekt när jag jobbade med hästar och hade de överallt hela tiden haha. Var ett gammal recept som munkarna använde, sånt tycker jag är kul :)
 
Ja absolut, det är inte för att kunna sluta äta traditionell medicin utan mer sånt som är kul att kunna göra själv. När jag bodde på landet för flera år sen odlade jag vallört som man kan göra blåmärkessalva på, man stryker det på blåmärket och det går bort mycket fortare. Var perfekt när jag jobbade med hästar och hade de överallt hela tiden haha. Var ett gammal recept som munkarna använde, sånt tycker jag är kul :)
Även örter använda för utvärtes bruk kan ge bieffekter. Huden är vårt största organ.
 
Även örter använda för utvärtes bruk kan ge bieffekter. Huden är vårt största organ.
Ja absolut var inte så jag menade, menade mer att jag är inte ute efter att göra min egen medicin utan andra saker som anses ofarligt av forskning. Jag är helt enig med att man inte ska använda någonting utan att veta att det är ofarligt!
 
Själv tycker jag Häxans hus är bra, är en hel del historia med.
Även Häxans trädgård är hyfsat bra men inte lika bra som den andra, även där är historia med.

Vill du hålla på med en del från bisamhällen så Hälsa och hudvård från bikupan, i den boken finns även ett kapitel om regler för tillverkning och försäljning.
 
Själv tycker jag Häxans hus är bra, är en hel del historia med.
Även Häxans trädgård är hyfsat bra men inte lika bra som den andra, även där är historia med.

Vill du hålla på med en del från bisamhällen så Hälsa och hudvård från bikupan, i den boken finns även ett kapitel om regler för tillverkning och försäljning.
Ja just det. Försäljning av naturkosmetik är inte enkelt om en vill vara laglig.
 
Själv tycker jag Häxans hus är bra, är en hel del historia med.
Även Häxans trädgård är hyfsat bra men inte lika bra som den andra, även där är historia med.

Vill du hålla på med en del från bisamhällen så Hälsa och hudvård från bikupan, i den boken finns även ett kapitel om regler för tillverkning och försäljning.
Hälsa och hudvård från bikupan är jättebra! :)
Kan då också rekommendera att skaffa egna bin så är du självförsörjande på honung (sötningsmedel som ofta kan ersätta socker), vax till salvor och du kan även samla pollen och propolis som är väldigt nyttigt. Läs på lite om produkterna och biodling och kanske passa på att gå en kurs till våren! De brukar hållas av lokala biodlare eller Vuxenskolan. Det är också ett utmärkt sätt att öka skörden från dina odlingar eftersom de hjälper till att pollinera, samt gå ner i varv. Man kan inte stressa i bigården. :laugh:

Böckerna från Mandelmanns på Djupadal har också bra recept och är nog bra för Skåne. Där kan man passa på att odla även nötter och mer exotiska frukter.

Om du kan få tag på Mormors skafferi och farmors apotek så innehåller den gamla husmorsrecept på örtkok m.m.
 
Och dyrt. Olika dofter på en bivaxsalva lika med olika produkt. En tillståndssumma för varje doft. Som jag tror är minst 500 kr per produkt.

600 per produkt/doft plus 4000 för att registrera verksamheten - allt per år! Mission impossible att gå runt på en sådan verksamhet på hobbynivå. Från Läkemedelsverkets sida om anmälan och avgifter:
  • för verksamhet: 4000 kr
  • per produkt: 600 kr
  • Från och med 2015 räknas varje doftvariant som en egen produkt
Men än så länge får man ju göra åt sig själv utan att betala avgift, det är ju alltid något.
:)
 
600 per produkt/doft plus 4000 för att registrera verksamheten - allt per år! Mission impossible att gå runt på en sådan verksamhet på hobbynivå. Från Läkemedelsverkets sida om anmälan och avgifter:
  • för verksamhet: 4000 kr
  • per produkt: 600 kr
  • Från och med 2015 räknas varje doftvariant som en egen produkt
Ajajaj, men jag har inte tänkt att sälja något utan bara göra åt mig själv och familjen som tur är :)
 
Jo det är samma här - jag har ringblomssalva och cerat för flera års eget bruk på lager från min första och hittills enda lilla produktion. :D Men som biodlare känns det lite surt att det ska vara så omständigt. Det är nog många som hade uppskattat att kunna sälja både honung och någon liten sådan produkt med bara bivax, olja och kanske ringblomsextrakt eller lite hemodlad lavendel, för utvärtes bruk.
 
600 per produkt/doft plus 4000 för att registrera verksamheten - allt per år! Mission impossible att gå runt på en sådan verksamhet på hobbynivå. Från Läkemedelsverkets sida om anmälan och avgifter:
  • för verksamhet: 4000 kr
  • per produkt: 600 kr
  • Från och med 2015 räknas varje doftvariant som en egen produkt
Men än så länge får man ju göra åt sig själv utan att betala avgift, det är ju alltid något.
:)
Eller som många andra som säljer bivaxsalva till djur, betydligt mindre krångel och inte i närheten av lika dyrt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 167
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 2003 då jag började bygga på min sajt odlablommor.com . Hemsidan växte bit för bit och blev med tiden mycket välbesökt. Jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 452
Senast: DarkInNight
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 786
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 319
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp