Böcker till barn

BernT

Trådstartare
Ni med barn i ungefär 8-11/12-åldern, vilka böcker är poppis? Finns det någon bok/böcker som är lika poppis som Harry Potter var när de kom? Dvs ngt som de flesta gillar. Tex hästböcker intresserar väl bara de som är hästintresserade.
 
Nu har jag inte barn själv men jobbar en hel del med barn i åldern av 6-10 år, vi läser en hel del klassiska barnböcker av tex Roald Dahl men sen är också serien om Lassemaja väldigt populär bland barnen.
 
Nu har jag inte barn själv men jobbar en hel del med barn i åldern av 6-10 år, vi läser en hel del klassiska barnböcker av tex Roald Dahl men sen är också serien om Lassemaja väldigt populär bland barnen.

Lassemaja är de där detektiv-böckerna väl? Har för mig dottern har en sån som hon gillar men hon är snart 4 så trodde lassemaja var för mindre barn.
 
Lassemaja är de där detektiv-böckerna väl? Har för mig dottern har en sån som hon gillar men hon är snart 4 så trodde lassemaja var för mindre barn.
Precis, nej de flesta barnen gillar just den serien! De är både roliga och de händer spännande saker hela tiden vilket jag tror är viktigt iallafall om man vill att de ska intressera sig. Vet att min Lillebror läste någon serie också åren mellan han var 10-12 ungefär, någon fantasy serie den kan ha heta Vargbröder.
 
Böckerna om Hicke Hiskelig av Cressida Cowell säger jag - alltså dom böckerna som hela draktränarfilmen/serien bygger på.

Fantastiska böcker som även vuxna kan uppskatta :D
 
Jag har gjort VFU i en fjärdeklass tidigt i våras, de gillade Lassemaja. Men jag vill rekomendera bokserien skogens systrar, så sjukt spännande, jag fick gåshud till och från när jag högläst den för treor och fyror! Petrus dahlin är författaren!
 
Pax-serien känns lite som Harry Potter om man jämför populäritet. Även barn som inte läser serien kan ha ett hum om vad den handlar om och när det kommer nya böcker. Den första boken delades ut till alla barn i rätt ålder som kom in i bokhandeln nyss och de väljer ju inte en opopulär bok att dela ut då kommer ju föräldrarna tillbaka och köper del 2😊
 
Precis, nej de flesta barnen gillar just den serien! De är både roliga och de händer spännande saker hela tiden vilket jag tror är viktigt iallafall om man vill att de ska intressera sig. Vet att min Lillebror läste någon serie också åren mellan han var 10-12 ungefär, någon fantasy serie den kan ha heta Vargbröder.
Alltså lassemaja är väl mest populära hos mindre barn. Jag vet flera sjupringar som läser dem själv, och fyra-sexåringar älskar att lyssna på dem. Tioåringar vill nog ha nåt lite mer spännande.
 
Ni med barn i ungefär 8-11/12-åldern, vilka böcker är poppis? Finns det någon bok/böcker som är lika poppis som Harry Potter var när de kom? Dvs ngt som de flesta gillar. Tex hästböcker intresserar väl bara de som är hästintresserade.

Dels är 8-12 ett rätt stort åldersspann, dels varierar ”läsåldern” stort mellan barn i samma ålder :). Min nioåring kan läsa LasseMaja, men det går på en kvart typ - sexåringen är betydligt mer road.

Warriors-serien har min nioåring läst och uppskattat, den jag förstått är rätt populär. Men det blir ju lättare att tipsa om du vet något mer om vilken genre du är ute efter :)
 
Sen finns ju alltid klassikerna Sune och Bert böckerna :) Finns egentligen hur mycket som helst beroende lite på vad barnet/barnen är intresserade av!
 
Jag har en 9åring, snart 10.

Han har läst alla Sune
Håller på med Bert
Är på bok 7 av 10 i Pax serien
Fablehaven har varit en favorit
Böckerna om Tam var ok
Vargbröder var bra

Ska du välja en modern bokserie så är Pax böckerna oerhört populära. Det finns en massa kringprodukter tex Pax vandring i Mariefred.

Mvh Miks
 
Har en åttaåring och en tioåring. Överlägsen vinnare för båda är Pax utan konkurrens. Skräck, spänning bra story. Jag dom vuxen har också gillat dem och grinade mig igenom slutet på tionde boken.

Sen gillar äldre zombiefeber plus efterföljarna

Dalslandsdeckarna

Dagbok för alla mina fans
 
Har en åttaåring och en tioåring. Överlägsen vinnare för båda är Pax utan konkurrens. Skräck, spänning bra story. Jag dom vuxen har också gillat dem och grinade mig igenom slutet på tionde boken.

Sen gillar äldre zombiefeber plus efterföljarna

Dalslandsdeckarna

Dagbok för alla mina fans
Åh Dagbok för alla mina fans missade jag. Sonen slukade allihop på ett par veckor och fnissade högt stundtals!

Mvh Miks
 
Mina gillar allt från "lättare" läsning som Kapten Kalsong (som de skrattar gott åt), Handbok för superhjältar, Spiderwick-serierna och Cecilia Rihs böcker om Peppar och Lina (Uppdrag Vattenhäxan, Uppdrag Träsktroll m.m.) till lite tuffare läsning som Harry Potter, Percy Jackson-böckerna (och övriga från samma författare) och Hinsidestriologin. Vi har även läst Momo eller kampen om tiden, Rum 203 (och följande böcker, men de är lite mer åt tonårshållet tycker jag) och även PAX-böckerna.

Just det - Beast Quest-serien har slukats här också. De finns både som väldigt lättlästa och som normala kapitelböcker.
 
Ni med barn i ungefär 8-11/12-åldern, vilka böcker är poppis? Finns det någon bok/böcker som är lika poppis som Harry Potter var när de kom? Dvs ngt som de flesta gillar. Tex hästböcker intresserar väl bara de som är hästintresserade.

Tänker hänga här för tips, för det behöver jag. Men kommenterar också.

Det sägs att Warriors är det som är poppis nu.

A gillar men de är lite för tunga för honom, han är precis 9.

Mulles dagböcker kan nog intressera vem som helst :D A gillar inte flicka åker till stall och rider böcker, men slukar Mulles dagböcker.

Miss Smith, den elakaste häxan i världen är en gammal bok från 70-talet som är helt härligt galen.
 
Mina gillar allt från "lättare" läsning som Kapten Kalsong (som de skrattar gott åt), Handbok för superhjältar, Spiderwick-serierna och Cecilia Rihs böcker om Peppar och Lina (Uppdrag Vattenhäxan, Uppdrag Träsktroll m.m.) till lite tuffare läsning som Harry Potter, Percy Jackson-böckerna (och övriga från samma författare) och Hinsidestriologin. Vi har även läst Momo eller kampen om tiden, Rum 203 (och följande böcker, men de är lite mer åt tonårshållet tycker jag) och även PAX-böckerna.

Just det - Beast Quest-serien har slukats här också. De finns både som väldigt lättlästa och som normala kapitelböcker.
Kapten Kalsong som bok alltså! (trodde från vad jag hört att det var TV) det måste jag låna!
 
Har redan skrivits många bra tips, jag tillägger Andreas Palmaers böcker. "Sant eller falskt" med dess uppföljare var superpopulära hos mina femmor. "18 mystiska gåtor" likaså. Samt skräcksamlingarna "Superkorta skräckisar", "Vandraren utan ansikte", "Iskalla skuggor" m.m.
 
Warriors-serien har min nioåring läst och uppskattat, den jag förstått är rätt populär. Men det blir ju lättare att tipsa om du vet något mer om vilken genre du är ute efter :)

Den gillar min åttaåring med och likaså hennes klasskamrater.
 
Min snart 10 åring gillar Rum 213 serien och Jakten på Jack-böckerna (dom gillade jag att läsa högt!).
Hon har läst alla Lassemaja för 1-2 år sedan, nu är de för lätta.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gammal har era barn varit när ni läst Harry Potter? Vet att dom rekommenderas från 9 år men tänker om dom kan vara lämplig för min...
2
Svar
29
· Visningar
1 781
Senast: Ninnurur
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 808
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Destiny_D
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
910
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp