Böcker till någon som aldrig läser

karamelldrottningen

Trådstartare
Skulle vilja ha tips på roliga eller läskiga lättlästa böcker som man gärna kommer snabbt in i handlingen. Bra böcker helt enkelt för någon som jag som ytterst sällan läser. På sommaren brukar jag sluka några och läser i ett svep.
Skulle även vilja ha tips på böcker som passar att läsa på kvällen om det är svårt att somna, de kanske inte ska vara för spännande för då kan man inte sluta mitt i?

Har testat att komma igång lite med läsningen men tröttnat efter några kapitel eller så kommer något annat ivägen. Därför är det bra om de är hyfsat lättlästa, inte som Bibeln och dylikt.
 
"Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" är jätterolig och lättläst!

Har du provat att lyssna på ljudbok?
 
Skulle vilja ha tips på roliga eller läskiga lättlästa böcker som man gärna kommer snabbt in i handlingen. Bra böcker helt enkelt för någon som jag som ytterst sällan läser. På sommaren brukar jag sluka några och läser i ett svep.
Skulle även vilja ha tips på böcker som passar att läsa på kvällen om det är svårt att somna, de kanske inte ska vara för spännande för då kan man inte sluta mitt i?

Har testat att komma igång lite med läsningen men tröttnat efter några kapitel eller så kommer något annat ivägen. Därför är det bra om de är hyfsat lättlästa, inte som Bibeln och dylikt.


Vad tycker du om - deckare? scifi/fantasy? noveller? vardagslitt / realism? samhällskritik?

Håller med @Tass om Herriots böcker som är mysiga om du vill ha brittiskt småputtrigt med djur.
 
"Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" är jätterolig och lättläst!

Har du provat att lyssna på ljudbok?

Den har jag hemma men aldrig kommit mig för att faktiskt läsa den. Har däremot sett filmen.
Vill inte lyssna på ljudböcker utan komma igång med läsningen.
Vad tycker du om - deckare? scifi/fantasy? noveller? vardagslitt / realism? samhällskritik?

Håller med @Tass om Herriots böcker som är mysiga om du vill ha brittiskt småputtrigt med djur.

Mest deckare, fantasy, skräck eller liknande. Roliga böcker eller oförutsägbara. Är de verklighetsbaserade ska det helst vara krig, misär eller åt det hållet.
Kärleksbekymmer, relationsböcker och liknande går bort. Tar mig inte igenom ens första kapitlet på sådanna.
 
Den har jag hemma men aldrig kommit mig för att faktiskt läsa den. Har däremot sett filmen.
Vill inte lyssna på ljudböcker utan komma igång med läsningen.


Mest deckare, fantasy, skräck eller liknande. Roliga böcker eller oförutsägbara. Är de verklighetsbaserade ska det helst vara krig, misär eller åt det hållet.
Kärleksbekymmer, relationsböcker och liknande går bort. Tar mig inte igenom ens första kapitlet på sådanna.


Pratchett är rolig - jag gillar det mesta i hans discworldserie. På svenska finns ex "I lagens namn", "Svinvinternatt", eller "Häxkonster".

Octavia Butler är en av mina scifi-favoriter, hon är kanske inte lättsmält - kan ändå tipsa om hennes xenogenesis-serie.

Bernard Cornwell har skrivit en lång serie om Sharpe, en brittisk soldat under Napoleonkrigen. Den är lättsmält, karaktärerna är ganska enkla och varje del har sin antagonist och sitt problem som ska lösas. Finns även filmatiserad med Sean Bean.

Harry Potter är lättsmält och lättläst, särskilt de första böckerna som är anpassade efter yngre läsare och därför är korta.

Margaret Weis och Tracy Hickman har skrivit Dragonlance-serie, Draklanskrönikan. Minns inte vad det första boken i serien heter nu - men det är lättsmält fantasy, ganska rolig med enkla karaktärer.

Margaret Weis har även själv skrivit Dödens Port-serien, om du vill ha något lite mer utvecklat med fler världar, resor mellan världar och mer komplex historia.

Skräcknoveller finns massor av bra gotisk - testa vad som helst av Poe eller Lovecraft exempelvis. Eller något mer modernt som "Strandridare" av Kristoffer Leandoer.
 
Jag tyckte att Istvillingar och Kvinnan på tåget var spännande, välskrivna och svåra att lägga ifrån sig. Den första helt klart läskigare än den senare. Björnstad-böckerna av Fredrik Backman är också väldigt lättlästa och trevliga, tycker jag.
 
Tack för tips @Lager de flesta har jag läst av dessa. Octavia Butler ska jag definitivt kolla upp mer :up:!

Fick precis en pik att jag startat denna tråden :rofl: :o

Men men jag ska läsa iaf börja på en av någon av alla Pratchetts böcker :)

Kristoffer Leandorer ska jag också kolla upp!

Tack igen!!
 
Tack för tips @Lager de flesta har jag läst av dessa. Octavia Butler ska jag definitivt kolla upp mer :up:!

Fick precis en pik att jag startat denna tråden :rofl::o

Men men jag ska läsa iaf börja på en av någon av alla Pratchetts böcker :)

Kristoffer Leandorer ska jag också kolla upp!

Tack igen!!


Det är så olika vad man uppskattar, och även vad som uppfattas som lättläst. Fantasy kan vara en genre som är något svår att manövrera i tycker jag, det finns väldigt mycket dåligt skriven fantasy och scifi. Men då blir ju böckerna lätta oftast, för att karaktärerna är ytliga och storyn är förutsägbar. Så lättläst utan att det blir banalt - det är lite knepigt.
 
Det är så olika vad man uppskattar, och även vad som uppfattas som lättläst. Fantasy kan vara en genre som är något svår att manövrera i tycker jag, det finns väldigt mycket dåligt skriven fantasy och scifi. Men då blir ju böckerna lätta oftast, för att karaktärerna är ytliga och storyn är förutsägbar. Så lättläst utan att det blir banalt - det är lite knepigt.
Det får gärna vara väl skrivna böcker. Har inga problem med målande miljöer, tankar och sådant.
Svårläst tycker jag dels är tråkiga böcker, märkligt invecklade eller där handlingen hela tiden ändrar sig. Tex man följer flera senarier samtidigt.
 
Jag tycker detta är en svår fråga. Jag läste enormt mycket böcker som yngre men sedan dess har läslusten kommit och gått i perioder. När jag hör ordet "lättläst" så tänker jag typ relativt kort, enkelt språk, väldigt simpel story utan massa tidshopp osv. Jag tror inte det stämt in på någon av de böcker som så att säga återupplivat min läslust utan det har alltid främst varit något som intresserar mig och där jag vill fortsätta läsa.

Senaste för mig var The terror av Dan Simmons. En riktig tegelsten verkligen men jag njöt av varje sekund. Historia blandat med drama och skräck, extremt mycket misär och död. Otroligt vackert skriven med många målande beskrivningar och framförallt enormt spännande. Nog den bästa bok jag läst faktiskt.

Annars, om du gillar skräck, skulle jag nog rekommendera någon av Stephen Kings böcker. Tycker han skriver enormt bra och de är alltid lätta att hänga med i. Mina favoriter är Dreamcatcher och Christine :)
 
Möss och människor av John Steinbeck kanske passar? Jag har skitsvårt att fokusera när jag läser men den var omöjlig att lägga ifrån sig.
Håller med om Björnstad av Fredrik Backman. Min absoluta favorit.
Glöm att ni har en dotter av Sandra Gregory är bra, på temat verklighetsbaserad misär. Nu har Yolanda: Gör vad ni vill men döda henne inte av Bob Snoijink getts ut på nytt också om du inte läst den redan, där kan vi verkligen snacka misär.

Andra jag tyckt om på temat misär är
I det tysta av Vicky Jaggers
Den tusende gången av Anna Lytsy och Ulrika Olson
När ingen annan ser av Duncan Fairhurst
Snälla pappa, nej av Stuart Howarth
I bunkerläkarens våld av Isabel Eriksson
 
Lars wilderängs stjärnklart trilogi tipsar jag alltid om. Jag har lyssnat på dom 2 gånger och läst dom 1 gång :o

Solveig Vidarsdotter har 2 mycket bra böcker.
Istvillingarna som tipsades tidigare håller jag med om.
Det hänger en ängel ensam i skogen (Samuel Björk).
Clive Cussler är en författare jag gillar också, lite "James Bond" över huvudpersonen/erna, men dom är bra! Och en bekant som ville komma igång med läsningen fick låna några böcker av honom, och han slukade alla! Från att knappt ta sig igenom 15 sidor i vanliga fall. Finns ofta på loppisar att köpa billigt.

Pierce Brown har skrivit en trilogi, morgonstjärna heter en, kommer inte ihåg vad dom andra hette. Också väldigt bra!
 
Den har jag hemma men aldrig kommit mig för att faktiskt läsa den. Har däremot sett filmen.
Vill inte lyssna på ljudböcker utan komma igång med läsningen.


Mest deckare, fantasy, skräck eller liknande. Roliga böcker eller oförutsägbara. Är de verklighetsbaserade ska det helst vara krig, misär eller åt det hållet.
Kärleksbekymmer, relationsböcker och liknande går bort. Tar mig inte igenom ens första kapitlet på sådanna.

Jag läser en del av Sofie Sarenbrant och Kepler.
Lätta deckare (språket är väl inte det bästa kanske :D ) som man slukar fort!
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 531
Senast: Butros
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
889
Senast: Trasten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 030
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp