Böja för hårt

Självklart kan det skilja i bedömning av hälta. Veterinärerna är inga maskiner. Det är ju precis som vid alla annan bedömning där den mänskliga faktorn är inblandad. Det tycker jag inte är konstigt.
 
Självklart kan det skilja i bedömning av hälta. Veterinärerna är inga maskiner. Det är ju precis som vid alla annan bedömning där den mänskliga faktorn är inblandad. Det tycker jag inte är konstigt.
Så är det naturligtvis!

Det jag funderar över är att det är så många faktorer som kan avgöra en bedömning, bara ifrån hur böjningen gjorts.

Så, det gäller att se helheten. Den här hästen är väldokumenterat frisk tidigare, och nu får vi avvakta och se.

Ny besiktning är bokad i början av juni och då är den igångsatt- om inget annat oförutsett inträffar.

Vi hoppas på det bästa!
 
Ja, vi skall ombesiktiga om ett par veckor efter en veckas vila och sedan igångsättning. Hästen har ingen historia av hälta tidigare utan har varit frisk och kry på alla vis.

Säljaren var helt ställd efter besiktningen och jag har fått ett gott förtroende för denna person, så jag hoppas det bara är något tillfälligt.

Kunniga människor har dessutom sett hästen från marken i och med att ekipaget deltagit i både dressyr- och hoppträning veckovis.

Hade den varit ofräsch så hade någon sagt till i god tid.

Så vi håller väl tummarna?

Håller tummarna för hästen är fräsch vid nästa besiktning om det är någon häst du verkligen fastnat för men är den halt igen efter böjprov så tänk en extra gång innan du köper den så du inte "måste" börja med att utreda hästen. Vet flera hästar där "duktiga" och kunniga människor sagt till ryttaren att deras hästar sett fräscha ut men så har de tex varit dubblesidigt halta så jag hade litat mest på veterinären :)
 
Jag anser att veterinärer kan böja för hårt och därmed provocera fram en reaktion. Därför är det för mig viktigt att åka till en veterinär som känner mig och mina behov och min hästsyn. En äldre häst ska i min bok inte böjas så hårt som en yngre, t ex.

En ojämn markering (ett ben istället för 0,5 grad bägge fram t ex) gör att jag drar öronen åt mig.
 
Jag anser att veterinärer kan böja för hårt och därmed provocera fram en reaktion. Därför är det för mig viktigt att åka till en veterinär som känner mig och mina behov och min hästsyn. En äldre häst ska i min bok inte böjas så hårt som en yngre, t ex.

En ojämn markering (ett ben istället för 0,5 grad bägge fram t ex) gör att jag drar öronen åt mig.
Nu är ju dock det som är meningen med böjprov, att provocera leden för att se om hästen har någon känning där. En frisk häst kan böjas som en yngre, att variera graden av böjning beroende på ålder gör ju böjningen ganska meningslös..

En häst som är fräsch blir inte halt efter ett böjprov mer än max ett par steg, och sålänge det är en jämn reaktion på alla benen så är det inte så mycket att bry sig om.
 
Håller tummarna för hästen är fräsch vid nästa besiktning om det är någon häst du verkligen fastnat för men är den halt igen efter böjprov så tänk en extra gång innan du köper den så du inte "måste" börja med att utreda hästen. Vet flera hästar där "duktiga" och kunniga människor sagt till ryttaren att deras hästar sett fräscha ut men så har de tex varit dubblesidigt halta så jag hade litat mest på veterinären :)
Nej, jag vill att han går igenom ua.

Är det något tillfälligt, så bör han vara ok om tre veckor. Annars är det inget tillfälligt.

Ungefär så resonerar jag.
 
Så är det naturligtvis!

Det jag funderar över är att det är så många faktorer som kan avgöra en bedömning, bara ifrån hur böjningen gjorts.

Så, det gäller att se helheten. Den här hästen är väldokumenterat frisk tidigare, och nu får vi avvakta och se.

Ny besiktning är bokad i början av juni och då är den igångsatt- om inget annat oförutsett inträffar.

Vi hoppas på det bästa!
Ha lite koll så hästen faktiskt sätts igång som den ska, sett så många som blivit lurade även av folk som dom trott sig kunna lita på.
 
Nu är ju dock det som är meningen med böjprov, att provocera leden för att se om hästen har någon känning där. En frisk häst kan böjas som en yngre, att variera graden av böjning beroende på ålder gör ju böjningen ganska meningslös..

En häst som är fräsch blir inte halt efter ett böjprov mer än max ett par steg, och sålänge det är en jämn reaktion på alla benen så är det inte så mycket att bry sig om.
Håller helt med om det! Det enda är väl kanske att man ska låta bli att göra böjprov det första man gör på morgonen på en äldre häst som just kommit ur boxen samt att det är lite större acceptans för små reaktioner om hästen är gammal och hållit igång hela livet. En gammal häst som rört på sig lite innan och ändå reagerar ordentligt på böjprov är halt, inte åldersstel. En halv till en grad kan jag acceptera på en gammal häst men mer brukar det inte vara om den inte har mer problem än ålder.
 
Ha lite koll så hästen faktiskt sätts igång som den ska, sett så många som blivit lurade även av folk som dom trott sig kunna lita på.

Tänkte allt på det. Men hur har jag koll? Hästen i fråga finns flera timmars bilfärd från mig.

Man blir helt nojig för mindre, samtidigt vet vi att vi bör vara glada varje dag som hästen är fin och hel i stallet. Det kan gå så fort och de skadar sig så lätt.

Det är ett högrisk-projekt att vara hästägare, helt klart!
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Sirap
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 095
Senast: Anon89
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp