Böja ut koppjärn?

slant98

Trådstartare
Hej
Jag har en ikonic hoppsadel och behöver ett vidare koppjärn… kan man böja ut ett smalare? Det är ju inte jättestor skillnad på koppjärnen så tänkte att man kanske kunde göra så ;)
 
Lär bero på vilken metall det är i just den sadeln koppjärn.
Jag hade nog inte velat göra det för jag inte ville riskera att det inte blir helt jämt. Men det är jag 😇.
 
Jag skulle bara köpt ett till. De kostar inte mycket (typ 500).

Ikonics hemsida säger följande gällande hopp/allround:
We allow 3 degrees of tolerance on each saddle arch.

XN = Extra Small = 67° - 70°

N = Small = 72° - 75°

M = Medium = 77° - 80°

MW = Medium Large = 82° - 85°

W = Large = 87° - 90°

XW = Extra Large = 92° - 95°

XXW = Extra Extra Large = 97° - 100°

To know which arch is used in your saddle, you can research your saddle on our website and the information will be in the description.

Det är lätt att byta järn. Jag har gått från en M till W har jag för mig (möjligtvis MW, det järnet sitter i sadeln just nu).
 
Jag skulle bara köpt ett till. De kostar inte mycket (typ 500).

Ikonics hemsida säger följande gällande hopp/allround:


Det är lätt att byta järn. Jag har gått från en M till W har jag för mig (möjligtvis MW, det järnet sitter i sadeln just nu).
Vi har nytt järn, men skulle vilja ha ytterligare lite vidare :)
 
Vi har nytt järn, men skulle vilja ha ytterligare lite vidare :)
Varför köpte du inte ett järn i rätt storlek?

Om det inte finns vidare så är sadeln inte gjord för det, det, det kan vara bra att ha i åtanke. Det är inte bara vidden som ändras.

Att ändra koppjärnet så att det verkligen blir helt jämnt är dessutom svårt och järnet kanske inte blir lika formbeständigt. men ja gör man allt rätt och får exakt rätt vinkel så kan det funka. Jag hade inte försökt....
 
Ja man kan böja ut men man får vara duktig på att forma om metall för att få det helt rakt. Blir koppjärnet snett blir sadeln sned, hästen blir sned och ryttaren sitter snett och snart har man höga veterinärräkningar.
 
Är alla järn samma längd från början? OM de är samma längd så blir ju framvalvet lägre på en vidare. Tanke bara. Om du böjer ut ett befintligt, så måste ju det bli lägre fram.
 
Är alla järn samma längd från början? OM de är samma längd så blir ju framvalvet lägre på en vidare. Tanke bara. Om du böjer ut ett befintligt, så måste ju det bli lägre fram.
det var så jag tänkte =) Jag har det koppjärnet som ska motsvara rätt storlek för hästen om jag jämför med den sadeln han hade hos förra ägaren, men vill få det bara liiiiiite vidare!! =)
 
det var så jag tänkte =) Jag har det koppjärnet som ska motsvara rätt storlek för hästen om jag jämför med den sadeln han hade hos förra ägaren, men vill få det bara liiiiiite vidare!! =)
Hästar ändrar sig fort i ryggen (ny träning,ny mat, bete,vila kan förändra ryggen drastiskt på bara några veckor) så skulle kolla vilken bomvidd han behöver nu, och utgå från det.

Det går att banka ut ett järn men att få det jämt är desto svårare vilket kan vrida hela bommen. Dessutom försvagar man koppjärnet om det är i ett material som inte alls är gjort att vidgas, vilket riskerar att knäckas istället och det i sin tur kan knäcka hela sadelbommen.

Det finns sadelbommar som kan vidgas i pressmaskin men de är gjorda i en metallblandning som tillåter flexibilitet utan att knäckas.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad är det för skillnad på Teknas koppjärn passande serienummer till och med 12 och koppjärn passande från 13 ?
Svar
0
· Visningar
369
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
942
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Jag har googlat och sökt i forumet men inte hittat något svar på min fråga, men finns det någon tråd dom tar upp specifikt denna...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har ett halvblod som passar perfekt i stl 145 HW Rambo Original med v-knäppning (Supreme fungerar också, i alla fall på äldre...
Svar
11
· Visningar
484
Senast: Lemeie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp