Böjd sko, snebelastning

Beaniz

Trådstartare
Hej! Min hästs ena baksko har blivit böjd så att ca en tredjedel av hoven inte längre har markkontakt. I övrigt sitter den ordentligt.

Min hovslagare kan inte komma ut för än på torsdag så då blir det nästan 5 dagar med den här snebelastningen. Hur illa är det? Han går i gräshage och rids såklart inte. Vågar inte ta av skon eftersom jag dels inte har någon erfarenhet av sånt, skon sitter hårt och han inte har den bästa hovkvaliteten. Letar efter en annan hovslagare men det är inte så lätt. Borde jag ge honom boxvila? Känns väldigt tråkigt för honom så vill absolut inte göra det i onödan.
 
Jag har haft det så på mina några enstaka gånger och i några dagar - jag har låtit det vara och hästen i fråga har fått gå i hagen som vanligt. De gånger det sett värre ut (söm som sitter snett och riskerar att skada, vid något tillfälle en sidokappa som tryckte in i hoven) har jag själv tagit av skon.
 
Svårt att råda exakt utan att se hur böjd den skon är men jag hade tagit av skon och satt på en barfotaboot.
En böjd sko kan gärna bli mer glapp eller trampas på och eventuellt vrida sig och då har du i värsta fall exponerade sömmar som skaderisk.
Det hade bekymrat mig mer än eventuell snedbelastning.
Praktiskt att ha hemma om man har häst som har lite dålig kvalité och tappskor förekommer.
 
Lägg upp en bild?

Mest sannolikt är det bättre för hästen att gå i en mjuk hage än att stå i boksen, om man tänker på belastning. Men skulle slänga på boots el.l. som skyddar skon från att trampas på ytterligare.
 
Det har hänt våra hästar några gånger genom åren. Jag har tagit av skon då. Om man rätar ut niten, eller klipper av den, en söm i taget, så går det lätt att få av skon.
 
Hej! Min hästs ena baksko har blivit böjd så att ca en tredjedel av hoven inte längre har markkontakt. I övrigt sitter den ordentligt.

Min hovslagare kan inte komma ut för än på torsdag så då blir det nästan 5 dagar med den här snebelastningen. Hur illa är det? Han går i gräshage och rids såklart inte. Vågar inte ta av skon eftersom jag dels inte har någon erfarenhet av sånt, skon sitter hårt och han inte har den bästa hovkvaliteten. Letar efter en annan hovslagare men det är inte så lätt. Borde jag ge honom boxvila? Känns väldigt tråkigt för honom så vill absolut inte göra det i onödan.
Ta av skon snarast. Kan du inte själv så be ngn om hjälp.
 
Såg en film där man böjde tillrätta skon utan att ta av den: Hovtång om skon där den är böjd och sedan slå med hammaren så att skon rätar ut sig. Hovtången blir då som ett städ. Vet inte hur bra det funkar eller om det ens är lämpligt att göra så. Men är du lite händig kan du ju fråga din hovslagare.
 
Såg en film där man böjde tillrätta skon utan att ta av den: Hovtång om skon där den är böjd och sedan slå med hammaren så att skon rätar ut sig. Hovtången blir då som ett städ. Vet inte hur bra det funkar eller om det ens är lämpligt att göra så. Men är du lite händig kan du ju fråga din hovslagare.
om man inte känner sig nog rutinerad för att ta av den känns det vanskligt att börja försöka räta ut den på plats.




Det har hänt min häst ett par ggr, att skon böjt sig lite och det dröjt en aning innan hovslagare har tid att komma ut. Det har inte varit någon fara någon av gångerna, jaghar haft en vanlig boot på för att försöka minska risken att de trampar av sig ytterligare. om skon bara är lite böjd (dvs någon cm mellan traktarm och trakt) är största risken att hästen trampar av sig skon eller vrider den så tåkappa/söm trampas in i sulan. Är skon mer böjd hade jag haft hästen på väldigt begränsad rörlighet tills någon kan hjälpa till att få av eller räta ut skon.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 891
Senast: Marvin
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 809
Hästvård Hejsan, Har en liten skoundran :)! Hoppas det är okej även om frågan kanske är lite konstig. Hästens sko har lossnat lite bak. alla...
Svar
10
· Visningar
836
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 232
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp