böjer kotleden för mycket?

susanne

Trådstartare
Jag kunde inte se bilden men jag antar att du menar att hon översträcker kotan? Baksidan på kotan går i backen? Så länge hon inte får sår på baksidan av kotan så är det ingen fara. Hon har en bra stötdämpning.
 
Man brukar väl det för att "Hästen trampar igenom" när den är lite "vek" i sina kotor, men som Krims skriver så är det en bra "stötdämpning" så länge det inte går till överdrift. Fast hellre en häst som trampar igenom än en som är "stum".
 
Ser inte heller något kort, men det låter som hon är vek i sina kotor.
Om du någonsin funderar på att ta föl på henne, ta aldrig en hingst med samma dilemma.
Såg ett underbart avelssto med fantastiska meriter för en kort stund sedan.
Hon skall tas bort när fölet är avvant, eftersom hon trampar igenom i andra hälften av dräktigheten.
Trist, men jag menar att uppfödarna tar rätt val.
mvh
 
Vi har en häst som trampar igenom så mycket i snabbjobben att hela kotans baksida blir uppslagen :eek:. Men med kilsulor och genomtrampsskydd så blir det ingenting :confused:. Har hon trampat igenom så mycket att hon fått märken av det eller isåfall är genomtrampsskydd bra att sätta på! :D

Cissi :bump:
 
När jag ställde ut mina ponnyer på shetlandsutställning var där en ponny som fick genomtramp bak som kritik. Dommaren sade att det var ett grovt exteriört fel och att hästen genast skulle tas ur avel. Den ponnyn sänkte bakkotorna mot marken när den gick. :(
 
Brist på muskler kring framför allt bakknäet. Bugg upp hästen bakdel med massor av samlad skritt så blir dte bättre.
 
Tack för alla svar.
det är ändast i galoppen som detta extrema genomtramp sker. Hon har inga sår på koterna men förhårdnader, det kanske alla hästar har?? (så dålig koll man har :o)

Finns det andra bra övningar än samlad skritt, hon kan inte det än. Jag har som ambition att klättra minst en gång i veckan (hållit på i en månad).
 
Är bilderna på hästarna du jämför med också tagna i galopp? Kotledens sträckning är ju direkt beroende av belastningen man utsätter den för. Har för mig att kotbenet vid max belastning kan bli parallellt med marken.
De strukturer som förhindrar att kotan faller till marken är ffa gaffelbandet samt ytliga och djupa tåböjarnas senor. Då detta sker passivt förstår jag inte hur man genom en viss typ av träning skall kunna minska genomtrampet?
 

Liknande trådar

Hästvård Har ett problem som vet. ska få bita i på måndag men jag vill veta om någon annan haft liknande. Min 4.5-åring busar som tusan i...
Svar
11
· Visningar
4 366
Senast: knasigare
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 060
Senast: Bewelinn
·
Övr. Djur ...genom världens sötaste bild! God jul från Alma och Bus
Svar
1
· Visningar
798
Senast: gul_zebra
·
Övr. Djur kan ni marsvinsexperter se vad min lilla gris är för sort :) (jag har ingen aning) mer än att han är just ett marsvin ;) :D...
2
Svar
20
· Visningar
1 372
Senast: HumleDumle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp