Böjning igen! - Och rakriktning!!

För att främja rakriktning behöver jag övningar som stärker och gymnasticerar bakdelen och till det använder jag först fram - stopp, sedan tempoväxlingar, sedan mycket noggranna ridvägar där jag "erbjuder" hästen att gå helt enligt det spår jag rider och så fort någon kroppsdel piper iväg och går emot, stoppar jag det genom halvhalt och erbjuder korrekt böjning (hit räknar jag även rak häst) igen med tydlig, taktmässig trav framåt. Detta använder jag som uppvärmning varje gång jag ska rida på bana och första minuterna när jag jobbar med absoluta grunderna är det helt utan krav på form eller rakriktning utan det är bara lydnad. När jag gjort det några gånger på bana fungerar det även bra ute i skogen, annars inleder jag ridturen med longering så att hästen är lösgjord innan jag rider ut (har ingen ridbana närmare än 40 min).

Olika spår på ridbanan är mycket användbara, ska leta efter den här Simon som rekommenderades på Yahoo. Ett bra tips är bomserier på 8-10 travbommar längs medellinjen lagda på sådant avstånd att hästen måste sträcka NÅGOT på sig för att nå över (börja med 3-4 bommar och ha någon med som kan tala om om hästen trampar mitt emellan innan du ökar på antalet). Detta kombinerar man sedan med annat arbete med bibehållet tramp längs långsidan, volter, serpentiner, skolor, halter (inte minst), tempoväxlingar, galopparbete, fram- och bakdelsvändningar och vad man nu kan tänka sig. Funkar bra än så länge för mig. / Å
 
Mmm, våran spatthäst (utläkt visserligen) har också en enorm skjutkraft, så jag förstår vad du menar... :crazy: Han tar upp all vikt på frambenen. Problemet med honom är att han har ett så snabbt tempo, och att han är oerhört lättstressad, vilket gör att det är sååå svårt att gå långsamt. Men ifrån marken MÅSTE han ju lugna ner tempot, annars har man ingen chans att hänga med..

Är din häst "svår" att rida långsam?
 
Var det i början, han fattade inte virsen med det! Varför ta det lugnt när man kunde skjuta på allt vad tygeln höll in i mattes hand. Det var ju liksom så mycket lättare om man fick lite hjälp att bära upp sin stora, tjocka kropp :D

Men med mycket tålamod gick det, först i skritt, sedan även traven och galoppen.
Därefter blev naturligtvis problemet det motsatta, att få upp energin igen, men det var ju väntat...
/
Susanne
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 145
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 217
Senast: grodan21
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp