Böjning igen! - Och rakriktning!!

true_blue

Trådstartare
Kan vi kanske komma fram till något vi alla är överens om?

Jag gör ett försök. När hästen är samlad och rakriktad har den gymnastiserat båda bakbenen lika mycket - tex genom skolorna. Om hästen inte är rakriktad är skolningen inte färdig.

- Synpunkter så långt?

Sen kommer nästa fråga - vad kan man göra med en häst innan den blivit rakriktad? Om hästen inte är rakriktad på böjda spår tex - ska man träna på volter då?

- Ser fram emot lite diskussioner!/T_B :banana:
 
Är det ingen som har några synpunkter? För eller emot? Tycker att det skulle vara mer givande med en diskussion runt detta ämne än alla de nya trådarna om vad "barockridning" är... Verkar som om alla tom har tröttnat på att hänvisa till FAQ:n?/T_B :)
 
Okidoki, jag hakar pa :)

Vad galler skolningen sa finner jag inte att det finns ett slut pa den... :eek: aven om man tycker sig ha en rakriktad/liksidig hast. Muskler ar farskvara bade hos manniskor och djur ;)

Jag tycker det viktiga egentligen ar ryttarens medvetenhet om de svaga sidorna bade hos sig sjalv och hasten. Visst ar idealet (atminstone mitt) symmetri men for den skulle behover man ju inte vara forbjuden att testa lite svarare saker sa lange man inte brukar vald och fortfarande vet vad man behover finslipa i grunderna for att sa smaningom kunna utfora det battre i mer harmoni :)
 
Jag hakar också på.

Blir hästen någonsin helt rakriktad? Behöver bara se till mig själv så konstaterar jag att om jag slutar träna och stretcha en period så går jag snabbt tillbaka mot mitt sneda oliksidiga ursprung. Tycker jag ofta ser att om ryttaren rider slarvigt en tid så svara hästen med att bli stelare och mer oliksidig.

Rakriktningen tränas med många olika rörelser. Jag tycker t.ex. att deKunffys "Dressage patterns" är en bra källa till inspiration om man har tendens att fastna i skolorna längs långsidorna. En kille som heter Simon skriver ibland inlägg på en sida på yahoo där han beskriver olika manege-mönster han testat, vad de påverkar och hur man ska tänka när man rider dem, mycket givande. Ibland så blir man lite hemmablind och får svårt med variation.

Så sammanfattningsvis så anser jag att rakriktning är något man måste arbeta med hela tiden. Hela vår träning av hästen strävar mot att få den så rakriktad som möjligt. Denna träning uppför aldrig under hela hästens liv.
 
Jag går på din linje...

Det man kan göra är att träna in nya mönster som är mer skonsamma mot kroppen än de man haft innan. När man utför dessa rörelser tillräckligt ofta (viljemässigt) så blir de omedvetna och vi har då skapat ett nytt rörelsemönster. Det tar ju dock tid och vägen dit kan vara ganska jobbig.

Först ska man ju dock bli medveten på de rörelsemönster som kan vara onödiga, skadliga etc. Det är väl den första delen i hästens (och ryttarens) skolning? Vi måste ju hjälpa hästen att bli medveten om sin kropp för att vi (och hästen) ska kunna forma den på bästa möjliga vis.

När man kommit så långt får man börja fundera på vad man ska göra åt oliksidigheten och det är nog olika på olika individer vad som passar bäst.... Även om fokuset är olika på olika hästar/människor så får man inte glömma bort att variera sig! Ensidigt arbete ger förutseende hästar och stela muskler. I vissa fall kan det ju dock vara användbart att ta tillvara på förutseendet (vid inlärning), det är nog också en individfråga.

Man kan nog aldrig säga "så, nu är vi färdiga med skolningen!" utan det fortgår hela tiden (som de före också skrivit), om än i olika grad och på olika nivå.

Sen kommer ju frågan, SKA (och KAN) vi verkligen sträva efter att bli rakriktade?

Som "min" naprapat sagt, "alla har vi våra små ojämnheter". Visst, vi ska försöka få ett icke skadligt rörelsemönster, men när du står där mitt på vägen och en buss kommer stormande mot dig. Ska du då börja fundera på vilket håll du ska hoppa åt eller ska du icke viljestyrt hoppa åt vänster? Om vi tränar oss liksidiga, vad händer då med våra oliksidiga reflexer som kan rädda vårt liv?
 
Jag tror inte att reflexen går att träna bort. Men att det är viktigt att så långt det går träna båda sidor lika och integrationen mellan dem./T_B :)
 
Reflexen går kanske inte att träna bort, men om vi är lika starka i båda benen kanske det inte fungerar lika bra. I ett sådant läge handlar det om mindre än sekunder om vi ska överleva.

Eller tex när vi kör.

Om vi blir skrämda (förutsatt att vi är högerhäna och det är högertrafik) åker vi automatiskt ner i diket och inte över på andra vägbanan (höger arm drar mer i ratten).

Fast om vi tränar vänsterarmen lika stark stannar vi kvar på vägbanan (höger och vänster drar lika mycket och vi kör rakt fram)... I vissa situationer är det nog bra, i andra sämre...

HELT liksidig tror jag inte att man kan bli. Både pga det här med reflexerna (vi använder de oftare än vi tror, icke viljestyrt), men även pga att vi är födda oliksidiga, itne bara i muskler och senor utan i skelettet. Visserligen kan vi påverka skelettet en del om vi tränar musklerna, men är det verkligen bra? Skelettet växer ju bara nära vi är små och är då påverkbart. När vi blir äldre har skelettet växt fast i det läge belastningarna disponerade för när vi var små. Om vi då börjar ändra på muskler så kan belastningarna bli väldigt sneda på skelettet (även om vi då ser mer "normala" ut). Likadant är det med hästars ben. Man ska inte ändra tåvinklar etc efter att hästen är 1 år. Skelettet är då färdigvuxet och om man ändrar tåvinkel (för att tex få en tåvid häst "normal") så blir belastningarna på skelettet helt fel. Man ska då behålla "felställningen", men försöka minimera den och hela tiden se till att den inte förvärras.

Likadant tror jag dte är med våra kroppar. Vissa saker kan vi förändra utan att få ökad belastning, men vissa saker kan vi inte ändra på för mycket.
 
1, Håller med.

2, Det är ju detta alla håller på med (som sysslar med stärkande ridning). Det finns ju hur många åsikter som helst om hur detta ska gå till. Jag gör det med sitsen och en så rak häst som möjligt. Inga böjda hästar eller skolor, det får jag eventuellt ta när jag lärt mig koordinera mina 56.000 olika kroppsdelar. Än så länge kan jag koordinera ungefär 7. :smirk:
 
Hej igen..
Om hästen inte är rakriktad på böjda spår så är den väl det inte heller på raka? för att få hästen att ta ett jämnare stöd och inte skjuta ut ytterbogen i den svaga sidans varv, tänkt lite förvänd sluta, både på rakt och böjt spår. Eftersträvatt få mer stöd i den tygel som häsyen inte vill ta, vilket är bättre än att försöka minska stödet på den tygel som hästen"biter sig fast", ex. gnm sidvärtsrörelser.
Klättring är en enkel metod av rakriktning där hästen tarför sig lika mkt med bägge kroppshalvor.
Lycka till!
 
Gymnastisera bakbenen genom skolor?
Låter som det mest logiska för mig.
Mer jobb för det svagare bakbenet, mindre för det starka?

Skolor, skolor, skolor är vad jag fått köra med mycket oliksidig ( spatt och diverse annat ) häst, börjar få upp styrkan i det svaga bakbenet, mer bärighet, mer liksidig.

Sen tror ju jag att det handlar om böjningen också, att böja loss bogarna, så att hästen även i bogar och hals och nacke är lika lösgjord.

Är jag fel ute?
 
Ungefär som han i din användar-bild då :o

Han verkar också ha lite problem med koordinationen. :D

mvh Jessica
 
Du kör alltså skolor på en spatthäst? Har veterinär OK-at det, eller tom rekommenderat?

Själv har jag också en häst med ensidig spatt, och alltså ganska snedmusklad. Jag är mycket osäker på hur mycket man törs samla. På sistone har jag börjat lite försiktigt med öppna och en eller annan bakdelsvändning, men jag vet inte hur mycket jag vågar kräva.
 
Men om man gör rörelser utan att "kräva" ett visst resultat, så känner hästen och man själv vilka begränsningar som finns. Alltså kan man inte göra "för mycket", utan man gör det som det aktuella fysiska tillståndet klarar av.
 
Japp, skolor, piruetter, halva steg - hela baletten... :D

Började långsamt, långsamt, i skritt, med minimal tvärning och har ökat allteftersom. Det har tagit sin lilla tid men nu är han nog ( peppar,peppar ) minst lika välmusklad, lkösgjord och stark som de flesta!

/
Susanne
 
Å vad härligt.. Får man fråga hur lång tid det har tagit?

Jag började från noll med mitt sto (utan känsel i hennes mun och utan framåtbjudning) för ett och ett halvt år sedan, och vi har också börjat på lite tramp, piruetter osv nu...

Allt går!! :D
 
Ett litet tag... vi har ridit barockridning sedan i januari.
Diagnos spatt och pålagringar fick han i mars förra året. Mellan mars och januari skrittades han bara, januari var första gången han travade.

Jag började rida i snigeltempo ( och då menar jag verkligen snigel, ni som tror att ni rider långsamt - HA )
Detta för att jag hade en teori om att det var hans ENORMA skjutkraft som slet på honom, så jag ville lära honom att han kunde gå utan att använda den, bara använda bärkraften.

Han rids nu fyra dagar i veckan, skrittas fram 20 minuter innan och skrittas av 20 minuter efter varje ridpass, och ibland skrittar jag ut de andra tre dagarna.

Idag är han helt underbar att rida, och trots att han har sina skador så har de hittills inte varit något förhinder för oss, och jag hoppas att de inte kommer bli det heller om jag fortsätter med samma varsamma ridning.
/
Susanne
 
Är på din linje. Jobbar med så rak häst som möjligt, och först när jag känner att jag har trampet i båda bak, börjar jag böja, men omväxlande med raka spår, speciellt på svaga sidan eftersom man tydligt känner att hästen tappar trampet så fort det blir för jobbigt. Tycker rimligtvis att det krävs mer styrka ju mer böjning jag kräver och då föredrar jag att gå "tvärtom" väg jämfört med vad folk normalt gör. Å andra sidan tycker jag att jag då får en böjning som utgår från inner bak snarare än är runt inner fram. Många jag ser gör skolor med hästarna tydligt på bogarna, en av mina som gått barock med annan ryttare har lagt sig till med att så fort man drar bak ytterskänkeln minsta lilla, slänga in bakdelen (känns som 90 grader) och formligen VÄLTRA över både sin och min vikt på inner fram. Hmm, matte inte så nöjd... :mad: Skyller dock detta på instruktören som enligt min mening faktiskt inte vet vad h'n håller på med... Eller också är jag helt enkelt för dum för att fatta vitsen med det. / Å
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 145
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
266
· Visningar
8 115
Senast: grodan21
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp