Böjprov eller ej?

A

andrisi

Jag har idag veterinärbesiktat "min" häst, då jag planerat att köpa honom. Vet ber mig gå med hästen för hand rakt fram, vända och gå tillbaka, som man brukar. Han ber mig sedan springa med hästen. Vilket jag gör. Allt bra, veterinären tycker att han rör sig mycket trevligt. Sen ska vi böja. Nu börjar problemen... Hästen visar 2 graders hälta på tre ben och på vänster fram visar han 4-5 graders hälta. Han hoppade fram på tre ben i några steg, sen markerade han tydligt. Sträckan kan ha varit....15 meter? Nu har vi fått rekomendation att fara in på kliniken med honom, vilket jag såklart gör!
BMen nu undarr jag....OM hästen inte visar någon hälta alls utan provokation - provocerar man då? ÄR det rätt? Är hästen halt om den ej visar någonting utan provokation i leder? Vad tycker ni? Jag ska verkligen ta honom till klinik, för det jag och vet reagerade på var just det att det var på alla fyra ben man fick reaktion. Han sa även att det kunde bero på någon fästingsjukdom. Men det enda jag känner till,förutom borrelia är erlichios. Och det har ju bland annat feber som sympton. Men finns det något mer i fästingvidriga världen man kan få? Som kanske ger smärta i leder eller vad vet jag?

Jag hittade en spännande länk här: http://www.stallbredbyn.com/index.php?option=com_content&task=view&id=42&Itemid=64

Tacksam för andras tankar, funderingar och svar.
:bump:
 
Sv: Böjprov eller ej?

i detta fall var det definitivt rätt att böja!

hästen visade mkt stora reaktioner på alla benen och även om den inte visar ngt initialt nu skulle det komma som ett brev på posten, förr eller senare...

däremot, hur pass allvarligt man bör se på en markering eller 0,5 gradig hälta på alla fyra på en häst som rör sig trevligt i övrigt är en annan sak, specieltt om den är friröntgad och lite äldre.

fästingsjukdomar kan visa sig enbart som ledproblem.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Ok, har du koll på vilken slags fästingsjukdom som skulle kunna ge det som symptom? Så kan jag googla lite...:crazy:
 
Sv: Böjprov eller ej?

Det är just det som är mitt stora problem... jag kommer köpa den OM det är så att det beror på något som man kan behandla med goda resultat. Men absolut inte för priset som säljaren vill ha. Jag kommer iaf ta honom till kliniken, för att se lite närmre vad det kan vara för något. Om säljaren tillåter dvs... Annars är det inte aktuellt med något köp förstås. :(
 
Sv: Böjprov eller ej?

Borrelia kan visa sig endast på ledproblem. Min häst är ett exempel. Halt i 6 leder, 2-3 grader och inga andra symptom. Nu har han varit frisk i över 10 år.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Det är just det som är mitt stora problem... jag kommer köpa den OM det är så att det beror på något som man kan behandla med goda resultat. Men absolut inte för priset som säljaren vill ha. Jag kommer iaf ta honom till kliniken, för att se lite närmre vad det kan vara för något. Om säljaren tillåter dvs... Annars är det inte aktuellt med något köp förstås. :(
I min värld är det en seriös säljare som ska ta hästen till klinik efter en så kraftig reaktion på böjprov. Det är inte du som skall betala för detta, när hästen är så dålig.
 
Sv: Böjprov eller ej?

När hästen är halt fler än ett ben så kan det vara svårt att se utan någon form av belastning på benen som tex böjprov.

Mvh

Tora
 
Sv: Böjprov eller ej?

Det finns två alternativ:
1. Den är halt.
2. Vet. böjde fram hältan. Min ponny som vi skulle sälja, visade 0,5 graders hälta på ena fram. Sen berättade vi de för hovis. Han sa att han lätt skulle kunna böja fram en 3 gradig hälta.
 
Sv: Böjprov eller ej?

På en frisk häst kan man inte böja fram en sådan reaktion. Här är något definitivt skumt, vad det sen innebär för hästen och dess framtida användning är en annan femma.

Visst kan riktigt hård böjning ge en lindrig reaktion, markering, men inte 3-4 grader och inte i 15 m.
 
Sv: Böjprov eller ej?

skulle inte köpt... kan ju vara vad som helst, kan ha inflammationer, när vi var in till klinik första gg med min häst så markerade han oxå på alla ben, fast bara ½ eller 1 grad på två och typ 3 på de två andra. Han hade då inflammationer som han hade haft ett tag, och då belastaras ju andra sidan mer...
Men om det inte är din häst (för det var det inte va?) borde inte ägaren ta den till vet då ?
 
Sv: Böjprov eller ej?

Detta med böjning är svårt, hård böjning förstör bara känns det som. Men som andra sagt här så borde den inte visa sååå mycket av böjningen om den vore helt frisk...
 
Sv: Böjprov eller ej?

I min värld oxå. Men ibland är inte världen enkel. Tyvärr. Och i min värld känns det viktigt att veta vad som är fel på hästen och då är det mitt enda alternativ. Jag skulle inte kunna sova annars
 
Sv: Böjprov eller ej?

Ägaren resonerade såhär: Nej, jag har en annan som gärna köper hästen för det pris jag vill ha, och min veterinär släpper igenom honom. Säger en del om säljaren. Så jag tar honom till klinik, det är nu en hältutredning så det skulle gå på försäkringen som säljaren har men inte vill använda sig av - har hästen ens en försäkring undrar jag nu...??? Alltså jag blir så arg.

Men jag kommer ta honom till kliniken, röntga hans fyra ben på alla ställen man måste, samt ta detta blodprov som vet rekomenderade. Visar det något ska jag ta kontakt med hennes egna veterinär och säga "det här och det här har visasts på klinik bla bla och får jag se att hästen säljs och du stått på bes kommer jag tillsammans med klinik att anmäla dig". Visar det sig att det är något lätt (jag vet känns ju tveksamt med den reaktion han hade på vänster framkota efter böjprov men OM...) så köper jag hästen. Han ska inte på några villkor vara hos sin riktiga ägare. Fy fan. Jag sitter o gråter. Hästen har snott hela mitt hjärta och jag kommer göra allt i min makt för att se till att det ordnar sig till det bästa. För hästen. Och det kommer bli kostsamt. Men det får jag väl ta. Kan man förresten kolla om en person har försäkrat hästen om man har personnr.....:angel:
 
Sv: Böjprov eller ej?

I min värld oxå. Men ibland är inte världen enkel. Tyvärr. Och i min värld känns det viktigt att veta vad som är fel på hästen och då är det mitt enda alternativ. Jag skulle inte kunna sova annars

Tråkigt att ägaren har en ådan attityd. Antar att du redan vet att du absolut inte borde köpa hästen, både beroende på hästens status samt framtida krångel med oseriös säljare. Men, det är ju inte alltid så enkelt.:crazy:
 
Sv: Böjprov eller ej?

Detta kanske blir lite av en trådkapning. Var och besiktade en unghäst inför försäljning. Hästen böjdes på alla fyra u.a. Dock var han ganska "tjafsig" med frambenen (tre år har aldrig varken varit på klinik eller blivit böjd förr). Hästen ska sedan ut på volt för arbetsprov han gör det han ska men är väldigt spänd. Han pleggas för att bli lite mer avspänd. Ut igen, hästen är u.a även här. Nu tycker vet. att eftersom han var lite tjafsig fram så kan det vara bra att böja igen (för att säkerställa att det inte beror på obehag, hästen är dock lika tjafsig på bägge fram). Nu visar hästen en minimal reaktion på ena fram. Han böjs då ytterligare två ggr dessa gånger helt u.a. Hästen går ej igenom besiktningen. Tilläggas kan att han böjdes utav tre olika personer. Undrar hur bra det kan vara att böja så många ggr? Det blev ju dessutom fler än fyra ggr på ena benet eftersom han slet åt sig benet ett par ggr och fick böjas om.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Refererar till länken ts la in..

"Om en häst är ohalt på löpargången (utan böjprov), den är ohalt i körning/ridning och i longering - då anser jag att det inte är några fel på den hästen. Då är resultatet av ett böjprov ovidkommande!", hävdar Lars Roepstorff.
"Att en häst ska bli utdömd eller att det ska uppstå försäkringssvårigheter bara för att den visar reaktioner på ett böjprov men för övrigt fungerar helt normalt är horribelt!", fortsätter han.

Detta håller faktiskt jag med om! vet att fler och fler börjar få upp ögonen för detta och jag har pratat med både veterinärer och hovslagare. Dock är jag själv så feg att jag inte vågat köpa iaf inte utan röntgen.

Fick höra i dagarna att en känd tävlingshäst avelshingst dessutom en av våra mest använda här i svergie inte gick igenom något böjprov men han gick svår hoppning utan problem ändå. Borde inte han visa någon form av ovilja om han hade haft ont?
 
Sv: Böjprov eller ej?

Hästen rörde sig rent utan provokation

Troligtvis inte, den är säkert halt utan provokation också, bara väldigt svårt att se när den är halt på flera ben samtidigt. Detta är typiskt för dubbelsidiga hältor, ägaren tror att hästen är ohalt och när man böjer/kollar upp den är den ordentligt halt och ofta gått med det mycket länge eftersom det är så otroligt svårt att se för ett otränat öga. Skulle inte köpa denna häst utan låta ägaren åka till klinik och ta hand om behandling och rehab av sin häst.
 
Sv: Böjprov eller ej?

om hästen är halt på alla 4 behöver hältan inte synas speciellt mycket förän man provicerar en speciell led extra mycket.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
2 869
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 787
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 506
Senast: Dopy
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp