Böjprov eller ej?

Sv: Böjprov eller ej?

jag hoppas du vet vad du ger dig in på, har hästen ingen försäkring o måste utredas på alla fyrra kan det springa iväg riktigt ordentligt, det rör sig inte om ett par tusen.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Jag skulle ALDRIG betala en hältutredning för en häst jag inte ens äger! Varesig hältan är pga böjprovet eller om den fanns där sedan innan. Det är ägaren som ska betala utredningar och behandlingar tills dess att hästen är såld till dig!

Detta anser jag inte ha något att göra med köparens ansvar vid besiktning vid köp heller.

Sen, en vidare åsikt, man kan inte alltid se hältor om hästen är halt på 2 eller 4 ben. Den kan kännas ofräsch men ändå inte se halt ut. Hade den däremot bara visat 0,5 på ett ben de första stegen, då känns det försumligt.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Nej det håller jag med om men det jag avser är en ohalt häst som inte går igenom böjprov. Ett tränat öga eller duktig ryttare kan se/känna hälta trots att den är halt på alla fyra.

Tog ju ett exempel på svårklasshingsten som inte går igenom böjprov och på honom satt en av sveriges duktigaste ryttare. Hade hästen haft ont och varit halt hade denna ryttare känt av det.

Hade den hästen varit i händerna på en vanlig ryttare som rider dåligt så hade hästen säkerligen varit utdömd nu för då hade man ju kunnat skylla dåligt resultat på att hästen har ont och inte går igenom böjprovet. Att ryttare rider dåligt är inget man tar upp eller ens tänker på så länge böjprovsreaktionen finns där.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Det finns två alternativ:
1. Den är halt.
2. Vet. böjde fram hältan. Min ponny som vi skulle sälja, visade 0,5 graders hälta på ena fram. Sen berättade vi de för hovis. Han sa att han lätt skulle kunna böja fram en 3 gradig hälta.

Bara om din hovis gjorde fel då. En veterinär ska inte böja fel på ett sätt som gör hästen illa.

Det finns trots allt en anledning varför en häst visar en reaktion på något eller några av fyra ben. Vore det själva böjningen som orsakade hälta, som en del påstår, så skulle reaktionen vara lika på alla fyra, logiskt sett.

Och nu var TS häst faktiskt tydligt halt på 3 ben och blockhalt på ett. Kan inte annat än att det är ett allvarligt fel någonstans.

TS: i ett vanligt köpärende skulle jag sagt att du inte skulle köpa hästen men jag förstår att du har ett speciellt förhållande till denna häst. Men är det så, varför inte bara köpa den som den är och utreda sen? Om du nu absolut ska ha den.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Nej det håller jag med om men det jag avser är en ohalt häst som inte går igenom böjprov. Ett tränat öga eller duktig ryttare kan se/känna hälta trots att den är halt på alla fyra.

Tog ju ett exempel på svårklasshingsten som inte går igenom böjprov och på honom satt en av sveriges duktigaste ryttare. Hade hästen haft ont och varit halt hade denna ryttare känt av det.

Hade den hästen varit i händerna på en vanlig ryttare som rider dåligt så hade hästen säkerligen varit utdömd nu för då hade man ju kunnat skylla dåligt resultat på att hästen har ont och inte går igenom böjprovet. Att ryttare rider dåligt är inget man tar upp eller ens tänker på så länge böjprovsreaktionen finns där.

Nej det är mycket svårt att se hälta på mer en ett ben. Ibland är det svårare än i vissa andra tillfällen. Det kan även vara mycket svårt att se hälta om hästen går på böjt spår om den tex är halt samtidigt på ett bakben och ett framben.

Att känna en tex att en häst är halt på båda fram när man rider är också mycket svårt. Att tro att hästen är frisk bara för att den inte känns halt när man rider är väldigt osäkert, även om man är en duktig ryttare. Speciellt om hästen tex är dubbelsidig halt på båda frambenen.

Vad man måste ha i åtanke är att hästar är mycket duktiga på att dölja att de är halta. En häst som ser sjuk ut i det vilda blir lätt offer för rovdjur.

Det finns andra sätt att belasta en led än att böja den. Man kan även sätta på hakar och grepp, löpband osv.

Sen kan det finnas hästar som reagerar på böjprov men som inte är halta. Då beror det oftast på en liten utstickande bendel i leden som orsakar smärta när leden böjs ihop. Detta syns dock på röntgen (om man vet vad man letar efter). Det är inget vanligt men det förekommer. I normala fall så är ju inte "piggen" ivägen när leden böjs men när man gör ett böjprov så provocerar man leden mer än normalt och då blir irritationen av piggen på leden hög.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Hur gammal var unghästen? Att böja en unghäst som inte gjort mkt i sitt liv skulle nog jag tycka var överflödigt om än olämpligt, den har ju inte vuxit färdigt i sin leder och kan vara inne i en tillväxtperoid och då kan böjprov skada mer än det gör nytta. Att böja så många ggr samma dag...kan verkligen ifrågasättas...:crazy:
 
Sv: Böjprov eller ej?

Men jag kommer ta honom till kliniken, röntga hans fyra ben på alla ställen man måste, samt ta detta blodprov som vet rekomenderade.
Visar det något ska jag ta kontakt med hennes egna veterinär och säga "det här och det här har visasts på klinik bla bla och får jag se att hästen säljs och du stått på bes kommer jag tillsammans med klinik att anmäla dig".

För Din information (information från Veterinära Ansvarsnämndens informationsblad)


Vem har rätt att göra en anmälan till ansvarsnämnden?

• Rätten att anmäla tillkommer djurägaren eller någon annan som har eller har
haft djuret i sin vård i samband med veterinärbesöket. Djurvänner i största
allmänhet har inte någon anmälningsrätt. Inte heller kan veterinärer anmäla
andra veterinärer.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Hur gammal var unghästen? Att böja en unghäst som inte gjort mkt i sitt liv skulle nog jag tycka var överflödigt om än olämpligt, den har ju inte vuxit färdigt i sin leder och kan vara inne i en tillväxtperoid och då kan böjprov skada mer än det gör nytta. Att böja så många ggr samma dag...kan verkligen ifrågasättas...:crazy:

Tre år och som sagt aldrig varit på klinik eller böjts förut, därför tyckker iaf. inte jag att det var ngt underligt med att han tramsade lite med sina framben. Precis som du tycker jag också att det var lite konstigt att böja så många ggr....Speciellt eftesom h#n ändå bestämt sig för att inte godkänna den trots att den var ren dom två efterföljande böjningarna. Har förövrigt aldrig varit med om att man böjt om en häst som är u.a första gången samt på arbetsprov.
Vet en annan vet. som sa att det inte är omöjligt att en liten reaktion kan komma om vet. råkar klämma en ven?
 
Sv: Böjprov eller ej?

Jag har idag veterinärbesiktat "min" häst, då jag planerat att köpa honom. Vet ber mig gå med hästen för hand rakt fram, vända och gå tillbaka, som man brukar. Han ber mig sedan springa med hästen. Vilket jag gör. Allt bra, veterinären tycker att han rör sig mycket trevligt. Sen ska vi böja. Nu börjar problemen... Hästen visar 2 graders hälta på tre ben och på vänster fram visar han 4-5 graders hälta. Han hoppade fram på tre ben i några steg, sen markerade han tydligt. Sträckan kan ha varit....15 meter?
Något knas med vä fram har han definitivt skulle jag tycka även om han rör sig rent initialt. Hur gammal är hästen? Vilken typ av arb/belastning har han utsatts för tidigare? Hur ser hagen ut där han går? Han kan ju ha vrickat sig på vä fram, men en utredning på klinik är nödvändig iallafall med så kraftig reaktion. Sen beroende på vad den visar kan du ta ställning till om du ska fullfölja köpet, och det måste du försöka få säljaren att gå med på. Säljaren ska självklart stå för dessa kostnader. Annars säljer hon ju en sjuk häst och då måste ju priset bli ett annat, för vad jag förstår har du redan mentalt "köpt" hästen. Men du måste ta reda på vad som spökar i vä fram! Själv har jag en gång köpt en häst utan böjprov, men den var 15 år och hade gått på ridskola i 8 år utan problem. och veterinär o jag resonerade så att har den hållit för den typen av belastning så ska den nog hålla för det jag ska göra, dvs betydligt mindre arbete, dessutom tyckte vetrinärn att den var så pass gammal att böjprov inte sa så mkt. Kan tillägga att jag aldrig fick hältproblem med den senare. Med det var en parantes.
 
Sv: Böjprov eller ej?

3 år?? Och sen böjas av 3 olika personer?? Väldigt olyckligt, tycker jag.
Hoppas nu bara inte att lederna/brosket tagit skada av denna provokation.:(
Var det länge sen? har ni besiktigat om hästen?
 
Sv: Böjprov eller ej?

Just hästen i TS fall kan jag inte utala mig om. Men jag är helt övertygad om att ett böjprov inte alltid talar sanning.

En unghäst som böjs för första gången kan reagera på själva obehaget av att böjas det är ingen bekväm ställning eller heller normal för hästen att stå i.

Olika personer böjer olika och kan få fram helt skilda resultat därför tycker jag inte att man kan tillförlita sig på böjprov som man gör idag. Idag kan man få en häst utdömd för att den inte klarar böjprov men som man inte har någon initial hälta på.

En normalt uppfödd och hanterad häst ser inte oss som rovdjur och den kan definitivt inte fejka ohälta i flera månader. För det finns hästar med inga röntgenfynd som trots allt inte går igenom böjprov men är ohalta initialt.

I Tyskland tex använder man sig inte av böjprov vid hältutredningar. Det måste finnas en orsak till att många andra länder inte gör det.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Nej, det var igår. Rekommenderades återbesök om ett par veckor. Är ju också lite fundersam på om detta kan ha varit nyttigt. Tycker också att det är konstigt att första böjningen var helt u.a men inte andra. Samt som sagt eftersom han tramsade så tror jag att han säkert blev böjd 6-7 ggr på samma ben :eek:.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Men hur resonerade veterinären? Vad trodde dom att reaktionerna kunde bero på, på en så pass ung häst? Brukar dom böja 3 åringar? Och varför 3 olika?
 
Sv: Böjprov eller ej?

Olika personer böjer olika och kan få fram helt skilda resultat därför tycker jag inte att man kan tillförlita sig på böjprov som man gör idag. Idag kan man få en häst utdömd för att den inte klarar böjprov men som man inte har någon initial hälta på.

En normalt uppfödd och hanterad häst ser inte oss som rovdjur och den kan definitivt inte fejka ohälta i flera månader. För det finns hästar med inga röntgenfynd som trots allt inte går igenom böjprov men är ohalta initialt.

I Tyskland tex använder man sig inte av böjprov vid hältutredningar. Det måste finnas en orsak till att många andra länder inte gör det.

Jodå en häst kan fejka ohälta i många år innan det upptäcks. Oftast så slutar det med att hästen krånglar på annat sätt. Det är inte speciellt ovanligt.

Att hästen inte ser oss som rovdjur eller inte har inte med saken att göra. Det ligger i dess natur på samma sätt som den har ett tuggbehov på runt 16 timmar per dygn oavsett om den står i ett stall eller är ute på en stäpp.

Jag har varit på hälteutredningar med våra travhästar som stod i Tyskland. Där användes böjprov också men det finns som sagt olika sätt att provocera fram en hälta. Ibland så räcker det att longera på hårt och/eller djupt, ojämt underlag. Ibland så behövs det "tuffare" metoder som tex grepp, löpband, böjprov osv.

De gånger man gör en ordentlig hälteutredning så innefattar det också bedövning och röntgen.

Jag har varit med om lösa benbitar där hästen inte visade något obehag eller rörelsestörning. De satt inte heller så att de igentligen borde störa. Trots detta så valde veterinären att lägga en bedövning och plötsligt så rörde sig hästen ännu bättre än den gjorde förut (tror även att en på buke varit med om samma sak, tror det var Alexandra_W men är inte helt säker).

Så en ordentlig hälteundersökning baserar sig på många saker och inte bara en. Men genom åren så har jag inte stött på en häst som reagerar på böjprov med flera grader och där man inte har kunnat hitta någon orsak. Sen är ju frågan vad man menar reagerar på böjprov. En hälta på flera grader flera steg efter provet betyder med stor säkerhet att hästen har problem. En hälta på kanske 0,5 grader i något/några steg efter böjprov kanske inte är en hälta men den skall alltid kollas upp.

Sen beror det också på hur gammal hästen är, vad den har gjort, vad den skall användas till osv innan man kan säga om den har gått igenom ett böjprov eller inte.

Att en häst är ohalt på rakt spår eller ohalt på volt är ingen garanti för att den verkligen är ohalt.

Mvh

Tora
 
Sv: Böjprov eller ej?

Jodå en häst kan fejka ohälta i många år innan det upptäcks. Oftast så slutar det med att hästen krånglar på annat sätt. Det är inte speciellt ovanligt.

Hur vet man att denna häst haft hältan alla dessa år och inte att det är en ny hälta som dykt upp (om hästen nu inte har några röntgenfynd)?

Tyvärr är det ju fortfarande så att har du en reaktion på böjprov oavsett grad så kan du efter några kortison behandlingar få hästen utdömd trots att hästen är ohalt initialt. En frisk häst som inte visar upp några som helst symptomer på att ha ont ska avlivas pga att vi böjer fram en reaktion. Nej själv tycker jag att böjprov ska tas med en nypa salt. Man ska se helheten.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Hur vet man att denna häst haft hältan alla dessa år och inte att det är en ny hälta som dykt upp (om hästen nu inte har några röntgenfynd)?

Tyvärr är det ju fortfarande så att har du en reaktion på böjprov oavsett grad så kan du efter några kortison behandlingar få hästen utdömd trots att hästen är ohalt initialt. En frisk häst som inte visar upp några som helst symptomer på att ha ont ska avlivas pga att vi böjer fram en reaktion. Nej själv tycker jag att böjprov ska tas med en nypa salt. Man ska se helheten.

På röntgen så kan man i många fall se om hältan är färsk eller inte (dock inte alla). Som sagt så har jag varit med om många hälteutredningar (arbetat bla med rehabhästar) och de gånger när hästen markerar flera grader så har det alltid gått att hitta en bakomliggande förklaring.

Det var inte så ovanligt att det kom saluhästar där man hittat hälta vid just besiktningar. Är det liten hälta så brukar man få komma tillbaka om några veckor (hästen kan ju ha vrickat sig i hagen eller liknade).

Vid större hältor så ville oftast säljaren ha en utredning av hästen. När man väl lagt bedövningar så fick man oftast höra oj så fint har hästen inte rört sig på länge eller liknade.

Man lägger också en bedövning och ser vad som händer med hästen.

På de lite mer utrustade klinikerna så finns det tillgång till duktiga testryttare som rider hästen och säger vad de tycker.
Fast du har ju påbörjat en utredning pga en anledning. Oftast så
börjar hästen krångla på annat sätt.

Så jag skulle säga att det viktigaste med en "konstigt" halt häst är att vända sig till en klinik som har stora resurser med bla hovslagare, sadelutprovare, alternativare, testryttare och liknade (och självklart duktiga veterinärer).

Sen är det ju så att det vilar ett stort ansvar på hästägaren också. Känner man att veterinären inte ställt rätt diagnons så måste man söka sig vidare. En veterinär kan inte kunna allt och de är bara människor precis som vi alla andra.

Ta tex min egna häst som under 8 månader och 4 behandlingar ej blev frisk. Fast jag flera gånger påpekade för veterinären att det måste vara ett annat fel än det som behandlades så tog inte veterinären till sig detta. Åkte då till en annan klinik och vet där behandlade äntligen den leden jag ville behandla från början. Hästen är frisk på bara en månad (har skrivit om denna historia här tidigare).

Man måste våga byta veterinär ibland. Det betyder ju inte att den första veterinären är dålig utan att han/hon är mänsklig och inte kan allt.

Så böjprov är ett mycket bra verktyg för att diagnosticera var en hälta sitter någonstans, men är en häst halt flera grader efter ett böjprov så skall man absolut dra öronen åt sig även om den är ohalt initialt.

Sen finns det som sagt anledningar att hästen reagerar på böjprov utan att den är halt men hittils så har de få gånger som jag har varit med om det alltid gått att hitta en orsak till det. Men det är som sagt 2 kanske 3 gånger under många år. Observera att det då gäller kraftigare reaktioner på någon/några grader på "normala" individer (dvs inga 20 åriga hästar eller liknade).

Så frågan är hur pass vanligt det är att hästar visar kraftig hälta efter böjprov utan att igentligen vara halta.

Mvh

Tora
 
Sv: Böjprov eller ej?

Jag håller till viss del med dig; en häst som är pigg och glad och springer glatt i hagen ska inte behöva dömas ut bara för att den visar lite på böjprov.
Nu vet jag dock inte hur vanligt det är.

Men jag tycker verkligen inte att man ska ta hältor med en nypa salt bara för att det inte syns utan böjprov.
En häst kan lära sig att leva med smärta om den inte är direkt allvarligt. Det kan ju visa sig i småsmå saker som man som ryttare inte direkt tänker på.
Som någon skrev så har hästar en överlevnadsinstinkt som gör att de inte vill visa hälta/skada eftersom det då gör dem till ett lätt offer.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Det kan tyckas väl petigt, men veterinären fick en känsla av att allt inte var ok och var noggrann. Om du vill kan du ju strunta i omdömet och köpa hästen iallafall (eller är du säljare?).

Vad gäller böjprov på unghästar så kräver de flesta försäkringsbolag detta nu för tiden. Vilket kanske inte är så tokigt eftersom böjprov ofta kan avslöja tillväxtrubbningar som t ex OCD. Om hästen redan är försäkrad behövs det kanske inte ur den synvinkeln.

Det finns inga vener i leden, så den teorin är fel. Däremot behöver inte alltid en liten reaktion betyda att det är något fel i den aktuella leden. Det kan vara en tillfällighet.

Att böja en led maximalt under en minut går fortfarande inte att jämföra med de krafter som frestar på leden när hästen vilar, t ex ligger på bröstet med frambenen vikta under sig. Eller när den spränger fram i full galopp. Man kan inte skada en frisk led med ett böjprov, broskskador uppstår genom långvariga felbelastningar eller inflammationer där inflammationsmediatorerna i sig bryter ner brosket. Därav så viktigt att upptäcka en inflammation i tid och snabbt häva tillståndet.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Så frågan är hur pass vanligt det är att hästar visar kraftig hälta efter böjprov utan att igentligen vara halta.

Jo, det kan man ju fråga sig. Hur många "friska" hästar skulle visa sig ha böjprovsreaktioner om undersökningen gjordes? Och betyder det något? Hur många av de böjprovspositiva "friska" hästarna skulle visa sig betydligt rörligare och mer samarbetsvilliga om de behandlades?

Min egen valack går inte igenom böjprov. Det är dock inget som märks och han rids som vanligt utan problem. Han är alltså inte halt i den bemärkelsen, men något är förstås inte helt ok. Den andra hästen däremot var klockren på böjprov men kinkade vid ridning. Först vid bedövning kom hennes problem fram.

Utomlands diskuterar man ju också böjprovets diagnostiska värde.

Men visst, jag skulle inte köpa en ung eller medelålders häst med böjprovsreaktioner. Inte utan en ordentlig utredning iallafall.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Säljaren skulle inte gå ner i pris och jag vill först veta vad hältan beror på. Det kommer ju trots allt, att kosta en del att utreda detta. Som jag sagt tidigare kommer jag förmodligen köpa honom OM det beror på någon fästingsjukdom som går att behandla. MEN om det är något som är fel med osäker utgång kommer jag absolut inte köpa honom. Det är orimligt att köpa en häst för den summan hon vill ha som uppvisar hälta på fyra ben. Det är jävligt jobbigt det här känslomässigt. Jag är fruktansvärt rädd att hon ska sälja honom med papper från sin veterinär som med största sannolikhet släpper igenom honom UA.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
2 869
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 787
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 507
Senast: Dopy
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp