Böjprov eller ej?

Sv: Böjprov eller ej?

Du kanske menar gaffelbandet? iså fall är det väl att beteckna som en senskada? och iså fall väldigt lång konvalencens?
 
Sv: Böjprov eller ej?

Borrelia kan visa sig endast på ledproblem. Min häst är ett exempel. Halt i 6 leder, 2-3 grader och inga andra symptom. Nu har han varit frisk i över 10 år.

Det hade hänt min häst också, innan jag köpte henne. Det var några som skulle köpa henne, men hon gick ej igenom besiktning. Hon visade sig ha borrelia, som behandlades. Tur för mig eg. ;)

När jag köpte och besiktigade var det inga problem, och hon har aldrig varit halt sedan dess. (nästan 7 år sen jag köpte, och det var ett tag innan dess som borrelian fanns där).
 
Sv: Böjprov eller ej?

Min erfarenhet är att veterinärerna ser lite till ur hästen ser ut innan de böjer en unghäst. Är det en sen och valpig 3-åring så väljer de oftast att låta bli men är det en relativt färdig 3-åring så böjer de. Men inte så hårt.
Jag har även pratat med en veterinär på Ultuna och h*n var ganska irriterad på att vi fäste så stor betydelse vid böjprovsreaktioner. H*n tyckte att man skulle skilja på hälta innan böjprov och bara en böjprovsreaktion, vilket inte betydde att hästen var slut för resten av livet utan mest en varning och att man ska tänka till. Framför allt när man inte hittar något på röntgen.

Ok, men om man får en böjprovsreaktion av en 1 1/2 åring så kanske den inte säger lika mkt som en reaktion hos en tex 8 åring? Och försäkringsbolaget kräver väl vad jag förstår ett böjprov även av så unga hästar om jag tex ska köpa och teckna ny försäkring.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Jag håller med. Det är säljarens sak att ta till klinik och får hästen undersökt och behandlad. Jag skulle sälja en ponny som vi besiktningen på klinik visade tydlig 2 - 3 graders hälta på båda fram efter böjprov. Detta hade jag ingen aning om eftersom hästen inte visade något vid ridning. Men när jag såg detta så vände jag mig genast till köparen och sa att ponnyn inte längre var till salu. Köparen ville diskutera saken men jag sa nej. Jag säljer INTE en häst som är tydligt halt. Jag kan säga att jag förlorade många tusenlappar på det men i min värld tar jag ansvar för det som är mitt.
Däremot har jag sålt en ponny som visade en ½ grad markering på ett bakben efter böjprov. Jag och köparen kunde inte se det men veterinären såg det i ca tre - fyra steg. Vi diskuterade saken och vet ansåg att det var en så lite avvikelse och tillsammans med ponnyns ålder och användingsområde så skulle det inte ha någon betydelse. Vi hade ägt ponnyn i nästan 10 år och det hade aldrig varit problem med henne. Jag drog av lite på priset och det skrevs in i köpekontraktet och alla var nöjda. De har haft ponnyn i tre år och inte haft några problem alls. Men med så tydlig reaktion som beskrivits hade jag genast sett mig om efter något annat oavsett hur mycket jag tycker om hästen.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Tror jag det! Jag skulle nog dra öronen åt mig när en 8-åring har böjprovsreaktion. Då kan man inte skylla på växtvärk längre. :angel:
En treåring kan ha "växtvärk" Men sen vilken grad som är acceptabel har jag ingen aning om. 3-5 grader låter väldigt mycket. Jag skulle nog avstå.
Huruvida försäkringsbolaget vill ha böjprov eller ej beror nog mycket på ras och försäkringsbelopp. SWB har ju en del problem med lösa benbitar och de kommer oftast fram vid böjprov så där är nog F-bolagen stenhårda.
 
Sv: Böjprov eller ej?

jo ang hästen i tråden, vet jag inte om det framkommit hur gammal den var?
Men så grava reaktioner är nog svårt att bortförklara och ska man inte ha hästen än annat till skrittpromenader så kommer man nog få problem tillslut Hästen måste ju iallfall ändå utredas vad som orsakar reaktionerna. Och hästen är ju fortfarande säljarens så det måste ju också ligga i säljarens intresse, man har ju alltid ansvar för sina djur.
 
Sv: Böjprov eller ej?

En klok veterinär sa till mig: - böj benet och håll det så ett tag och spring sedan en bit så garanterar jag att du också haltar!
Det här med böjprov diskuteras just nu mycket och många hästar haltar vid dessa prov utan att något är fel, men naturligtvis om hältan sitter i en längre sträcka och på flera ben så ska det kollas upp.
Jag personligen är emot böjprov då jag sett skräckexempel på hur folk gjort illa sin häst helt i onödan när benen böjts fel.
Och som tidigare nämnts så har en del hästar passerat felfritt men sedan ändå visat sig ha stora problem.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Vet. var/är häst rädd. Och när det kom till bakbenen fick min far böja för att vet. inte vågade. Sen åkte vi till Svenne Lindblom och det visade sig att problemet satt i det andra frambenet, i griffelbenet, men med lite örter och örtsalvor så var det bra.

Hur kan lite örter hjälpa om problemet sitter i ett ben? :confused:


Du får gärna förklara lite närmare, men för mig låter det som ren lurendrejeri :p
Om nu inte vet. klurade ut det, varför åkte du inte till en annan veterinär??
Eller är även din far vet. utbildad?
 
Sv: Böjprov eller ej?

Visar häsetn hälta vid böjprov är det visst något som är fel.
Om nu någon vet. "böjer sönder" en häst så kan den ju knappast få vara vet längre?!
 
Sv: Böjprov eller ej?

Visar häsetn hälta vid böjprov är det visst något som är fel.
Om nu någon vet. "böjer sönder" en häst så kan den ju knappast få vara vet längre?!

Det behöver inte alls vara så. Hästar blir stelare ju äldre de blir och således även lederna.

Vissa hästar kan även ha en liten reaktion på just BP utan att den här halt med en sjukdomsbild
 
Sv: Böjprov eller ej?

Jag vill köpa den. När den kom till mig var den i ett bedrövligt skick, och vi kom överrens om ett pris. Nu tycker hon att han är så fin i hull och utbildad att han plötsligt har ökat i värde i hennes ögon. Med 30 000 faktiskt. Det är ju jag som lagt ner pengar och tid på hästen så varför ska jag betala ännu mer för ett arbete jag utfört tillsammans med min tränare?
Det irriterar mig. Jag har honom fortfarande, men har inte köpt honom. Och som många förstått - han har en stor plats i mitt hjärta. Han var ett "räddnings projekt". Jag for till säljaren för att se på en annan häst, men kände så fruktansvärt starkt för denna kille som stod där och var avmagrad och uttorkad. Jag var tvungen att ta med honom på stört.
Han är mannen i mitt liv :D
 
Sv: Böjprov eller ej?

Hur har det gått med hältutredningen????
Skrevs det inte i kontraktet, när du tog hem hästen,om ett fast pris:confused:
Dumt att betala för utbildning som du själv har gjort:mad:
 
Sv: Böjprov eller ej?

Veterinären som senast kollade min häst sa att det är relativt ovanligt att en häst är helt ua efter böjprov, speciellt om de är lite äldre. Hon rådde att inte bry sig om riktigt små reaktioner sålänge allt annat var ok.

Vilken liten s**t ts hästägare verkar vara. Synd att köpesumman inte kom med i kontraktet. Även jag skulle nog skippa denna kuse, hur sorligt det än är...:cry:
 
Sv: Böjprov eller ej?

Jag förstår dig - har man kärat ner sig i en häst så är det nästan kört. Hjärtat säger en sak fast förnuftet säger något annat.
Min underbara häst har kostat mig många extra tusenlappar pga sina små egenheter. Många har frågat varför i hela världen man köper en så´n häst. För att man älskar den förstås! Men hade jag inte haft hyfsad ekonomi så hade det aldrig gått.
Så det är väl det det handlar om egentligen - har du råd att köpa, utreda och behandla hästen och låta den få den konvalecenstid den behöver?
Sen tycker jag tyvärr det verkar som om hästägaren utnyttjar dig på gränsen till ocker. Sorgligt att det finns så´na människor.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Refererar till länken ts la in..

"Om en häst är ohalt på löpargången (utan böjprov), den är ohalt i körning/ridning och i longering - då anser jag att det inte är några fel på den hästen. Då är resultatet av ett böjprov ovidkommande!", hävdar Lars Roepstorff.
"Att en häst ska bli utdömd eller att det ska uppstå försäkringssvårigheter bara för att den visar reaktioner på ett böjprov men för övrigt fungerar helt normalt är horribelt!", fortsätter han.

Detta håller faktiskt jag med om! vet att fler och fler börjar få upp ögonen för detta och jag har pratat med både veterinärer och hovslagare. Dock är jag själv så feg att jag inte vågat köpa iaf inte utan röntgen.

Fick höra i dagarna att en känd tävlingshäst avelshingst dessutom en av våra mest använda här i svergie inte gick igenom något böjprov men han gick svår hoppning utan problem ändå. Borde inte han visa någon form av ovilja om han hade haft ont?

Min systers förre detta märr gick msv FT och 1,30 hoppning, men vi tyckte att hon såg lite knackig ut, vi tyckte att hon hade blivit lite oförsiktig om sina ben. Vi kollade upp henne på klinik och hon markerade ordentligt när de provocerade hovleden. Vi var helt förvånade över att hon inte hade visat mer en den lilla avikelsen i hoppningen. Tydligen tålde hon mycket smärta!

Vi har en annan märr som helt plötsligt vägrade hoppa (vägrade annars aldrig), kollade henne på klinik, ren vid longering och i löpargången, liten reaktion vid börjprov (fram). När hältan försvann börjad hon hoppa igen!
Denna märren var hos veterinären igen förra året, flera år efter förra gången hon var halt. Då jag tyckte hon kändes lite "stel" i bakben. Hon visade ingen hälta när jag red. Visade ingen hälta i löpargången eller på volt hos veterinären heller, böjde benen och det komm fram hälta på bakbenen.

Hur en häst reagerar när den har ont någon stans är helt olika. Vissa hästar står ut att arbeta med smärta, vissar klarar inte av om det är lite smärta.
Men jag vet även en ponny som visade hälta vid böjprov men som fungerade kanonbra vid ridning och tävling (hoppade lite högre klasser). Enligt ägarna så skulle han alltid visa reaktion vid börjprov.
Så det är kanske lite av en gåta det här med böjprov, men jag skulle personligen aldrig köpa en häst utan böjprov, och jag litar på börjprov en i fall någon häst skulel kännas knackig.
Dock får man ha i åtanke att när en häst blir äldre så blir den
även stelare i lederna och kan då visa en liten reaktion som kan vara helt ofarlig.
 
Senast ändrad:
Sv: Böjprov eller ej?

Hur gammal är hästen du tänkt köpa? om det är äldre är det vanligt att dom har en lätt reaktion vid böjprov. Men att den reagerat så mycket är inte bra! Kolla upp vad som är fel, om den haft tidigare skador.
är det en yngre häst tycker jag inte att det är någon ide att chansa på för då är det 60% chans att den inte kommer besväras, 20% chans att det bara kommer hålla till promenad/sällskap och 20% chans att den kommer få lite bessvär fram och tillbaka hella sitt liv. Det finns många friska hästar så köp dig inte till problem!
MVH Clara :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
2 845
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 776
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 491
Senast: Dopy
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp