Böjprov positiv. Behandla eller avakta?

Jessica27

Trådstartare
Hej! Jag har en 19 år gammal arabkorsning som jag hyr som jag precis haft böjprov på, och hon visar positivt på båda fram, samt ömmar när hon tryckte på ryggen. Hon går väldigt ofta med låg hals, och ibland avlastar frambenen genom att ställa dem lite framför sig. Hon reagerar också väldigt kraftigt om man tar över hennes bakknän. Det konstiga är att jag känner inte av några avvikelser när jag verken rider eller longerar henne, som jag gör 6 dagar i veckan annars. Vi arbetar både dressyr, hoppning (80cm) och rider ut i skogen samt kör konditionsträning.
Veterinären som tog böjprovet var väldigt osäker om vad det kan vara och kunde inte säga någon ting då men rekommenderade att jag skulle ta henne till en klinik för vidare undersökning.

Tankar? Hur kommer det sig att hon bara reagerar på böjprovet, men inte i ridningen?
Har ni varit med om något liknande?
Ska jag göra fortsatt utredning även om hon för övrigt inte visar några tecken för smärta?
All feedback är välkommen!
 
När man böjer ihop en led som gör ont blir hältan tydligare. Böjprov är ju en provokation man gör för att kunna se om det finns någon hälta som ibland inte syns annars. Ibland behöver man bedöva bort ett ben i ett benpar (dvs. när man bedövar ena frambenet kommer hältan i det andra frambenet bli synlig) för att överhuvudtaget kunna se hälta på det andra benet. Det kan bli en riktig chock när man på riktigt ser hur ont hästen har.

Att du inte känner/ser något kan bero på att båda fram gör ont och båda bak. Det finns då inget ben som kan avlasta det onda benet för alla gör lika ont. Då blir rörelserna så liksidiga att det ibland till och med kan vara svårt för veterinärer att se hältan utan att göra böjprov och/eller bedöva ett ben. Att se hälta i bak är också mycket svårare än att se i fram. Oavsett om du ser/känner något själv vid ridning/longering så ser jag det som självklart att utreda vidare. Hästen har ont och det i alla fyra och ryggen och det ska hon såklart inte behöva ha. Så ring kliniken direkt så att ni kan gå vidare med och utreda vad som felas.

Att en veterinär som inte har möjlighet att utföra röntgen eller ultraljudsundersökning inte kan säga vad som felas är inte konstigt och veterinären rekommenderar ju vidare utredning just för att utreda vad orsaken till smärtan är.

Hästar är otroliga på att dölja smärta som de bytesdjur de är så att du inte ser något i vanliga fall ska du inte hänga upp dig på. En frisk häst reagerar inte vid tryck och böjprov. Att hästen försöker avlasta genom att ställa fram frambenen är också ett mycket tydligt tecken på smärta.

Men ja, jag har varit med om liknande. Hästen blev frusen och arg och efter några dagar började han korta steget båda bak. Kortningen av steget i bak såg jag som kände honom väl (och som är nörd vad gäller rörelsemönster) men veterinären såg det inte. Han hade inga böjprovsreaktioner över huvudtaget och visade ingen smärta någonstans vid palpation men hade trots det stora och allvarliga skador på ligamenten över båda bakknäna. Skadorna syntes på ultraljudsundersökningen.
 
Hej! Jag har en 19 år gammal arabkorsning som jag hyr som jag precis haft böjprov på, och hon visar positivt på båda fram, samt ömmar när hon tryckte på ryggen. Hon går väldigt ofta med låg hals, och ibland avlastar frambenen genom att ställa dem lite framför sig. Hon reagerar också väldigt kraftigt om man tar över hennes bakknän. Det konstiga är att jag känner inte av några avvikelser när jag verken rider eller longerar henne, som jag gör 6 dagar i veckan annars. Vi arbetar både dressyr, hoppning (80cm) och rider ut i skogen samt kör konditionsträning.
Veterinären som tog böjprovet var väldigt osäker om vad det kan vara och kunde inte säga någon ting då men rekommenderade att jag skulle ta henne till en klinik för vidare undersökning.

Tankar? Hur kommer det sig att hon bara reagerar på böjprovet, men inte i ridningen?
Har ni varit med om något liknande?
Ska jag göra fortsatt utredning även om hon för övrigt inte visar några tecken för smärta?
All feedback är välkommen!
Min första häst kändes liite märklig i ridningen så åkte in och kollade upp honom.
Var inte halt på longering men kraftig böjprovsreaktion på båda fram vid kontroll av vet på klinik. Veterinären tyckte att eftersom hästen inte var halt på longering så skulle jag inte bry mig, "hästen var ju ändå 18 år". Jag ifrågasatte starkt om vi inte skulle leta vidare då jag inte tyckte reaktionerna på böjprovet var ok men vet tyckte inte det var nödvändigt. Så åkte hem med en dålig magkänsla.. Dagen efter ringde jag en annan klinik och fick tid några dagar senare. Denna vet tyckte inte att böjprovsreaktionerna var ok utan bedövade ena fram och mycket riktigt så kom det då fram en hälta på böjt spår på andra fram.
Lång historia kort så visade det sig att hästen hade allvarliga förändringar i ryggen sk spondylos. Han var helt ihopväxt i hela ländryggen. Vi provade att behandla men efter fyra månader blev han sämre så fick tyvärr somna in.

Nu säger inte jag att din häst har sådana allvarliga fel men man ska vara medveten om att hästar är extremt duktiga på att maskera om något är fel! Så säger oxå åk in och kolla upp hästen noggrant!

Ta oxå tips från närområdet vilka kliniker som är tillförlitliga i ditt område för let's face it alla veterinärer är inte bra på sitt jobb!
 
Jag tycker helt klart att du ska utreda vidare och behandla. Uppenbarligen verkar hon ha ont i alla fyra benen och jag tycker inte att det är okej att ignorera det, av vad du beskriver tycker jag definitivt att det låter som att den har ont i vardagen. Att du inte märker något i ridningen kan helt enkelt bero på att den är halt på alla ben, eller att den har gått med det så länge att du inte vet hur hästen ”ska” kännas/röra sig egentligen🙂

Jag har behandlat tre leder på mina hästar (två bakknän och en hovled), från bakknäna fanns ingen hälta alls men hästen var inte sig själv och hovleden gav ca 0,5 grad enbart på böjt spår men i samtliga fall har hästarna rört sig mycket bättre efter bedövning - och därför har det utan tvekan känts värt att behandla. Lycka till!
 
Det är ju precis därför man gör böjprov - för att upptäcka sådant som annars kanske inte är helt uppenbart. Sättet du beskriver att hon står på är också rätt vanligt när de har ont i ryggen. Självklart ska du ta henne till klinik för vidare utredning - speciellt med tanke på att veterinären sade det. Lycka till!
 
Beställ en hälteutredning direkt.
Vår visade ingen hälta öht i ridningen när han hade dubbelsidig kotledsinflammation fram senast. Han kändes bara konstig och framtung.
Först vid böjprovet visade han något och då var han i princip två-gradigt halt.
Tog två behandlingar få honom helt ren sen.
 
Hej! Jag har en 19 år gammal arabkorsning som jag hyr som jag precis haft böjprov på, och hon visar positivt på båda fram, samt ömmar när hon tryckte på ryggen. Hon går väldigt ofta med låg hals, och ibland avlastar frambenen genom att ställa dem lite framför sig. Hon reagerar också väldigt kraftigt om man tar över hennes bakknän. Det konstiga är att jag känner inte av några avvikelser när jag verken rider eller longerar henne, som jag gör 6 dagar i veckan annars. Vi arbetar både dressyr, hoppning (80cm) och rider ut i skogen samt kör konditionsträning.
Veterinären som tog böjprovet var väldigt osäker om vad det kan vara och kunde inte säga någon ting då men rekommenderade att jag skulle ta henne till en klinik för vidare undersökning.

Tankar? Hur kommer det sig att hon bara reagerar på böjprovet, men inte i ridningen?
Har ni varit med om något liknande?
Ska jag göra fortsatt utredning även om hon för övrigt inte visar några tecken för smärta?
All feedback är välkommen!
Hästen visar tydliga tecken på smärta, avlastar och reagerar vid beröring. Ur djurskydds synpunkt är du skyldig att utreda och behandla så hästen blir smärtfri. Jag hoppas också att du kontaktat hästens ägare.
 
Utred hästen på klink. Och se till att få en erfaren veterinär på kliniken.
En äldre häst kan precis som människor bli gammal och stel i sina leder, och är veterinären som gör böjprovet okunnig kan man absolut provocera fram en hälta genom att böja hästen fel, dock för att man ska kunna veta om det var felaktig böjning eller om hästen faktiskt har ont måste man göra en ordentlig utredning av hästen. Och eftersom hästen visar fler symtom på smärta än enbart hälta vid böjprov så verkar det ju absolut finnas något fel som spökar.

Har du pratat med ägaren?
 
Varför gjordes böjprovet från första början?

* Jenny*
Min tränare, samt stallchefen märkte hennes beteende först, att hon stod och hängde i hagen, och att min tränare märke att hon ville avlasta frambenen efter vårt ridpass. Dem ville att jag skulle boka en hälsokontroll (böjprov, samt känna igenom hästen) vilket jag gjorde och veckan efter kom distriktsveterinären ut och kollade henne. Markerade på 3 av 4 ben.
 
Utred hästen på klink. Och se till att få en erfaren veterinär på kliniken.
En äldre häst kan precis som människor bli gammal och stel i sina leder, och är veterinären som gör böjprovet okunnig kan man absolut provocera fram en hälta genom att böja hästen fel, dock för att man ska kunna veta om det var felaktig böjning eller om hästen faktiskt har ont måste man göra en ordentlig utredning av hästen. Och eftersom hästen visar fler symtom på smärta än enbart hälta vid böjprov så verkar det ju absolut finnas något fel som spökar.

Har du pratat med ägaren?
Har dialog med ägaren men han är skeptisk eftersom jag skickat honom videos på henne där han inte ser något själv och vill skylla på att det är en gammal häst. Problemet är att hältutredningar ingår inte i min försäkring genom hyrningen av hästen och därför måste jag övertala ägaren att göra en utredning för jag kan inte själv betala för en utreding för kanske 20 000+. Jag kan dok anmäla honom till djurskyddsverket om han vägrar. Detta har även min mamma som förpliktelse eftersom hon är Leg. Djursjuksköterska, som är tvungen att anmäla om man anser att djuret lider.
 
Har dialog med ägaren men han är skeptisk eftersom jag skickat honom videos på henne där han inte ser något själv och vill skylla på att det är en gammal häst. Problemet är att hältutredningar ingår inte i min försäkring genom hyrningen av hästen och därför måste jag övertala ägaren att göra en utredning för jag kan inte själv betala för en utreding för kanske 20 000+. Jag kan dok anmäla honom till djurskyddsverket om han vägrar. Detta har även min mamma som förpliktelse eftersom hon är Leg. Djursjuksköterska, som är tvungen att anmäla om man anser att djuret lider.
Men herregud, hälsa honom då att 19 år inte är gammalt och oavsett ålder så är det inte normalt att ha ont.
 
Har dialog med ägaren men han är skeptisk eftersom jag skickat honom videos på henne där han inte ser något själv och vill skylla på att det är en gammal häst. Problemet är att hältutredningar ingår inte i min försäkring genom hyrningen av hästen och därför måste jag övertala ägaren att göra en utredning för jag kan inte själv betala för en utreding för kanske 20 000+. Jag kan dok anmäla honom till djurskyddsverket om han vägrar. Detta har även min mamma som förpliktelse eftersom hon är Leg. Djursjuksköterska, som är tvungen att anmäla om man anser att djuret lider.
Betalar han en försäkring borde du kunna nyttja den precis som ägaren med ägaren tillåtelse. Dock kanske ägaren har reservation så försäkringen inte täcker hälta, och är inte du eller ägaren villig att betala utredning av hästen så känns det ju som att ägaren kommer besluta att låta hästen somna in istället för att utreda.
Att anmäla ägaren till länsstyrelsen kommer nog också leda till att ägaren tar beslut att låta hästen somna in, om ägaren inte har möjlighet/vill betala en utredning av hästen.
 
Hej! Jag har en 19 år gammal arabkorsning som jag hyr som jag precis haft böjprov på, och hon visar positivt på båda fram, samt ömmar när hon tryckte på ryggen. Hon går väldigt ofta med låg hals, och ibland avlastar frambenen genom att ställa dem lite framför sig. Hon reagerar också väldigt kraftigt om man tar över hennes bakknän. Det konstiga är att jag känner inte av några avvikelser när jag verken rider eller longerar henne, som jag gör 6 dagar i veckan annars. Vi arbetar både dressyr, hoppning (80cm) och rider ut i skogen samt kör konditionsträning.
Veterinären som tog böjprovet var väldigt osäker om vad det kan vara och kunde inte säga någon ting då men rekommenderade att jag skulle ta henne till en klinik för vidare undersökning.

Tankar? Hur kommer det sig att hon bara reagerar på böjprovet, men inte i ridningen?
Har ni varit med om något liknande?
Ska jag göra fortsatt utredning även om hon för övrigt inte visar några tecken för smärta?
All feedback är välkommen!
Självklart ska du fortsätta utredningen, inte fortsätta att rida på en häst som visar såpass tydligt att den inte är bekväm med vad det nu än är. Och hästen visar ju tecken på smärta genom att den avlastar frambenen.

Om du inte fortsätter att utreda hästen så rid den iallafall inte.
 
Har dialog med ägaren men han är skeptisk eftersom jag skickat honom videos på henne där han inte ser något själv och vill skylla på att det är en gammal häst. Problemet är att hältutredningar ingår inte i min försäkring genom hyrningen av hästen och därför måste jag övertala ägaren att göra en utredning för jag kan inte själv betala för en utreding för kanske 20 000+. Jag kan dok anmäla honom till djurskyddsverket om han vägrar. Detta har även min mamma som förpliktelse eftersom hon är Leg. Djursjuksköterska, som är tvungen att anmäla om man anser att djuret lider.

En vanlig utredning är dock inte så dyr utan ca 2500 om hästen är bra och kanske 7000 om de behöver röntga och behandla någon led. Det tycker jag man får vara beredd att betala om man har en foderhäst eftersom hältan kan ha uppkommit under tiden du haft hästen. Även om du skulle haft en försäkring så blir det några tusenlappar (kanske 3500 + 20 % självrisk är vanligt) så det är ingen ursäkt för att inte hjälpa hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 737
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 753
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp