aglaonema

Trådstartare
Vad skulle ni tycka om en häst som visar 2 grader höger bak på böjprov både högt och lågt? För övrigt 0 grader på dom andra benen och aldrig varit halt. Hästen är 19 år gammal.
 
Vad skulle ni tycka om en häst som visar 2 grader höger bak på böjprov både högt och lågt? För övrigt 0 grader på dom andra benen och aldrig varit halt. Hästen är 19 år gammal.

Vad menar du med att vad man ska tycka? Hästen är uppenbarligen halt efter böjprov och din veterinär bör leta upp varför. Var den halt innan böjprovet också eller varför gjordes böjprov?
 
Köpgranskning, nej aldrig varit halt och är inte halt nu heller enbart vid böjprov.

Nu sticker jag ut hakan kanske men en 19 åring häst som "aldrig varit halt", snarare ägaren/ryttaren inte märkt ngt..
Är du säljaren så hade jag bett veterinären letat upp felet och om vet rekommenderade det slagit plåtar på det så ni vet svart på vitt om det finns något där. Skulle hästen vara ren så är det kanske en idé att besiktiga om.
 
Jag är alltså köparen och distriktsveterinären tyckte det var normalt på gammal häst, den har troligtvis artros i det benet och jag fick bestämma själv om jag ville köpa eller inte.
 
Jag är alltså köparen och distriktsveterinären tyckte det var normalt på gammal häst, den har troligtvis artros i det benet och jag fick bestämma själv om jag ville köpa eller inte.

Nu är jag inte ngn veterinär men har aldrig hört en vet säga det är normalt med 2 grader halt på böjd häst även om den är äldre.
Hästen blir halt av en anledning och atros blir inte bättre så jag hade inte köpt hästen faktiskt om du inte ska ha den till typ sällskap men då hade det inte gjorts böjprov..
 
Nå distriktsveterinären kan ju inte ta reda på det, jag är inte heller intresserad av att bekosta klinikutredning på någon annans häst.
 
Nej, tror inte säljaren är intresserad av klinik, gårdsbesiktningen gjorde jag själv annars hade hästen inte blivit kollad alls.
 
Hästen kändes för övrigt fin att rida bara denna böjprovsreaktion jag är fundersam över köpa eller inte.
 
En häst som har en tvågradig hälta efter böjprov lider av den hältan även om den som tittar inte ser den utan böjprov. Bakbenshältor kan vara svåra att se så att ingen har sett den utan böjprov är inte så konstigt. Jag skulle inte heller ta orden om att hästen aldrig har varit halt som någon sanning. Att de inte har sett någon hälta kan vara sant men halt är ju hästen nu även om ingen har sett den hältan tidigare. Att veterinären avfärdar det med att det nog är artros är ju bara märkligt. En artros kan vara rejält smärtsam och är inget man bara kan strunta i utan det ska självklart behandlas och musklerna ska tränas upp för att hjälpa till att stabilisera leden. Vill du köpa hästen så måste orsaken till hältan kollas upp och behandlas om det ens går att behandla. Det är osäkert att köpa en häst med en tvågradig hälta utan att veta vad hältan beror på. Orsaken kan vara så illa att hästen inte går att få fräsch igen.
 
Kan ju vara vad som helst, den visar ju rejäl hälta vid böjprov.
Sen diskuteras det hur mycket man ska böja en äldre häst.
Vetrinärerna kan ju böja olika mycket och alla vertinärer är inte lika bra på hältor.
Men en 19 årig häst med den reaktionen på böjprov och "aldrig" varit halt enl ägaren bör säljas som sällskapshäst eller utredas ordentlig innan den rids.
 
Kan ju vara vad som helst, den visar ju rejäl hälta vid böjprov.
Sen diskuteras det hur mycket man ska böja en äldre häst.
Vetrinärerna kan ju böja olika mycket och alla vertinärer är inte lika bra på hältor.
Men en 19 årig häst med den reaktionen på böjprov och "aldrig" varit halt enl ägaren bör säljas som sällskapshäst eller utredas ordentlig innan den rids.
Fast, en häst som visar tvågradig hälta har ont. Hen ska inte behöva gå utan behandling även om hen bara går som sällskapshäst. Ett böjprov kan likställas med att hästen ligger ner och att ligga ner ska en häst kunna utan att få ont. Allt annat är ett brott mot djurskyddslagen. Om en häst som har legat ner har så ont att hen är tvågradigt halt så tär det på hästen både fysiskt och mentalt. Bara vetskapen om att hen inte lär kunna fly vid behov är fruktansvärt stressande för ett flyktdjur som ju hästen är. Dessutom lär hästen kompensera i övriga kroppen för det felaktiga belastningsmönster som alltid kommer av smärtproblematik vilket gör att smärta uppstår på nya ställen och det blir en ond cirkel av eländet. Det är inte okej att utsätta en häst för. Inte ens om hen bara går som sällskap och inte rids/arbetas.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 110
Senast: Lutten
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
189
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 591
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp