Nej jag hade inte köpt en halt häst, visst att äldre hästar kan reagera några steg men inte 2 grader och bara ett ben.
 
Min förra häst böjdes ua runt om som 26-åring. Han var fräsch tills han var 30 och togs bort.

Jag hade aldrig köpt en häst med 2-gradig böjprovsreaktion. Jag vill inte köpa på mig problem. Så jag köper bara ohalt hästar.

Det är en fin tanke att vilja rädda någon häst. Men då ska man själv ha goda kunskaper om rehab samt tillgång till hästens medicinska historia. Och vara beredd på att pröjsa behandlingar och även kanske misslyckas med rehab och behöva avliva.

Så leta en häst utan böjprovsreaktion är mitt tips!
 
Håller med de som säger ’kolla upp’.
Mitt 16 åriga sto var inte halt, men kändes lite ovillig och inte sig riktigt lik. Reagerade två gradigt på böjprov. Visade sig ha fått problem av en gammal utläkt senskada och hade problem m både sena + atros i kotleden. Behandlades men är numera sällskapshäst. Slutsats: en ohalt häst som reagerar på böjprov kan ha en allvarlig underliggande problematik.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 108
Senast: Lutten
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 576
Senast: Blyger
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp