T

Temlan

Får vem som helst utföra böjprov på en häst?
Eller är det bara veterinärer som har behörighet till det?
 
Om det skall vara till en vet besiktning, så måste vet. utföra det.
Annars är det ganska bra att kunna böja själv,för att ha lite mer koll om hästen blir halt.
Det finns absolut ingen lag på att man inte får böja själv !

bibban
 
Visst det finns ingen lag.MEN det är lätt hänt att hästen kan böjas sönder om det inte blir korekt utfört!Det är inget man ska mixtra med själv.För att utföra böjprov korekt bör man vara väldigt insatt i hästens antanomi och rörelse mekanism....
 
Ja, jag hade aldrig i mit tliv tillåtit någon annan än en kunnig, hästvan veterinär att utföra det. Tänk så fel det kan bli om en lekman skall "praktisera" vet.yreket och springa ovh böja titt som tätt obefogat!
Aldrig i livet. En felaktig böjning av ett ben kan orsaka mer skada än nytta. Jag har t.o.m. sett (orutinerad) vet. böja fel....Överböjning t.ex. är def. inte heller bra.
Tycker inte heller att man i egenskap av hästägare skall hålla på och böja bara för att se om hästen är halt. Klarar man inte av att se detta utan att behöva böja så är väl frågan om man ö.h.t. skall hålla på med hästar då!
För som sagt var. det kan göra mycken mer skada än nytta!
 
Klarar man inte av att se detta utan att behöva böja så är väl frågan om man ö.h.t. skall hålla på med hästar då!

Har du aldrig varit med om att en häst haft ont i flera ben UTAN att detta synts initialt?
Jag har ett väldigt färskt exempel på detta, en häst där varken jag, den MYCKET erfarna ryttaren som ridit hästen eller den erfarna häst veterinären kunde se någon hälta initialt, men den kollades pga sitt beteende under ryttare. Den var ORDENTLIGT halt på tre ben, varav liksidigt fram.
(ibland gör folk lite FÖR kategoriska uttalanden, anser jag...)

I övrigt, vem som helst FÅR göra ett böjprov.
Det händer att jag böjer mina hästar, eller även andras för den delen, för att kolla om något kan vara på tok.
Man behöver dock inte ta i för kung och fosterland för att böja fram en hälta. Skillnaden är att hältan kanske blir mer tydlig ju hårdare man böjer ihop benet, men man behöver faktiskt inte hålla ihop det mer än vad som går utan att ta i, för att provocera fram en hälta som finns där. Böjer du benets leder så som benet är skapt OCH låter bli att ta i för kung och fosterland, så ska du inte kunna böja sänder en häst.
 
Skulle inte själv gå och böja mina hästar men anledningen till att jag undrade över behörigheter var nämligen att en hovslagare böjde min häst igår.
Lång förklarning:
Tyckte inte att det fanns någon anledning till att böja henne. Detta i samband att det kom en hel bunt med kunniga hovslagare till stan för att först göra en "besiktning" för att sedan kunna åtgärda felen hos hästarna. Försökte förklara för dem att jag bara haft henne i 4 månader och innan dess hade hon gått med samma skor i 6 mån :confused: så klart att hon hade felaktig form på alla hovar, men det har blivit bättre nu, t.o.m. Mycket bättre.
De vägrade lyssna på vad jag hade att säga utan böjde henne.
"Hon är rörlig i lederna i alla fall, bäst att böja lite mer och se om hon reagerar" Och de böjde inte lite heller hoven var långt ovanför "armhålan" Hon visade ingen hälta
vilket de tyckte var konstigt. Efter den sk besiktingen skoddes hon; fick flera sömstick och de verkade henne så hon blödde! Och dessa ska vara Sveriges "topphovslagare"
Fick inte veta varför hon skulle verkas så mycket. Efter skoningen var det dags för ännu en besiktning och nu var hon halt! Och nu behövde de inte ens göra böjprov för att se detta :mad: " det här tar vi inget extra för" sade en av dem och skrattade. " Men det gör jag" :mad: Kanske ville de vara roliga och skämta men jag blev inte road av detta, jag kom ju till dem för att få hjälp med henne och detta skämtar de bara bort. Så nu står jag här med en häst som är halt och har inget förtroende överhuvudtaget för dessa yrkesmän. Alla hovslagare gör misstag de är ju inte gudar, men att sko en i stort sett felfri häst halt är ett stort misstag, tycker jag.
Så det här med att böja hästens ben utan kunskap leder mer till skada än nytta.
 
Jag har ALDRIG hört en häst som böjts sönder! DÅ måste det vara Hulken som böjt i så fall.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Aldrig aldrig aldrig någon skulle få göra böjprov som inte JAG godkänt. Visst får en "icke veterinär" böja, men då ska jag veta mycket om den personen och anledningen och själv tycka det är ok.
 
Nej tror inte heller att det beror på böjningen, men är bara så förvånad att de böjde hästen bara för att hon skulle skos.
De här hovslagarna hör till "Sveriges Elit" så de lär ju vara godkända annars skulle de nog inte få sko Sveriges topphästar.
Har haft ut veterinär idag som sade att hältan beror på att hoven verkats så mycket, vilket jag också antog. Fick smärtstillande och antiinflammatoriskt att ge till henne i ett par dagar.Så nu har nog skoningen för min häst gått på minst 3500kr :(
 
Svar till:
"Har du aldrig varit med om att en häst haft ont i flera ben UTAN att detta synts initialt?"

Nej, trots att jag hållt på länge med hästar så har jag aldrig varit med om detta. Men jag är väl förskonad på så sätt att mina hästar sällan är halta ö.h.t.
 
-> Temlan

Kolla på Hovslagareförenings hemsida om de är anslutna, är de det är de försäkrade och deras försäkring täcker utläggen för skador orsakade av dom (verkningen och sömsticken).

Jag tycker inte det är speciellt konstigt att en utbildad seriös hovslagar vill kolla efter ev. böjprovsreaktion om en häst gått overkad i 6 månader och om hovarna såg så illa ut då som du sa. Tror däremot inte att de skulle böja igen efter en timme. Vad skulle kunna förändras under en timmes skoning? Det är faktiskt inte speciellt roligt att böja, det är jobbigt både för rygg knän och armar så böja i onödan tror jag inte någon vill göra.

Eftersom anslutna hovslagare är MYCKET rädda om sitt rykte är jag dock helt 100% säker på att de inte var anslutna. Att de sedan skulle skratta åt att de inte tog något extra för det sista gör tyvärr att ditt inlägg inte är så trovärdigt. Hovslagarna är ju givetvis rädda för att bli prickade...

Jag kan böja själv, ser både på ev. reaktioner under böjningsmomentet och ev. reaktioner under de första stegen respektive efter ett par meters trav. Rätt böjt kan man få bra indikationer på ev. skador samt få en del ledtrådar om ifall man är på rätt spår med sin träning.

//Shayd
 
du kan ju lätt göra ett böjprov själv på din häst och se om den markerar eller inte...
Men det beror på på vad du ska kolla.
Ska du sälja den kan du ju inte skriva "ua på böjprov" om du har gjort det själv :smirk:
 
Så du har äldrig hört om det :confused:
Det är då anledningen till att ,frankrike.USA,och England använder böjprovet väldigt sparsamt... :)
 
Re: -> Temlan

Jag vet med säkerhet att dessa hovslagare är utbildade hovslagare och att dom är anslutna... :smirk:
:crazy:
Har råkat ut för nått liknade nämligen...med samma gubbar...
 
Man kan möjligen genom en "hårdhänt" böjning få fram en reaktion som inte skulle ha setts vid ett normalare/snällare förfarande. Denna hälta (eller snarare markering)kan vara en frisk (och kanske lite äldre) leds naturliga reaktion på en maxböjning och saknar egentligen betydelse för hästen. Alltså kan vissa hästar hamna i gruppen "halt" utan att egentligen vara det, falskt positiva om man så vill. Däremot kan du inte med mänskliga krafter böja sönder en led som är fullt frisk!

I de fall man tror sig ha en häst som är helt frisk och som efter böjprov linkar på ett eller flera ben lär hästen ha haft en sjuklig process i en eller flera leder redan innan böjningen.

Vad gäller de omdiskuterade hovslagarna så tycker iallafall jag att en hovslagare i alla lägen, oavsett kompetens eller utbildning, ska överlåta till en veterinär att avgöra huruvida en häst har en sjuklig process i en led eller ej. Det är trots allt en viss skillnad i utbildning. På samma sätt anser jag att en aldrig så skicklig veterinär bör ta hjälp och råd av en duktig hovslagare ifråga om djupare hovbölder, korrigering av benställningar och specialbeslag.
Samarbete, men rätt man till rätt jobb!

Att själv böja sin kuse må väl vara hänt, frågan är dock vad nytta man har av detta? Att bedöma varifrån hältan kommer, hur grav den är osv är inte så lätt om man bara har sin egen hästs reaktioner att relatera till. Dessutom är det väldigt lätt att missa en lätt markering och då får det hemgjorda böjprovet bara den effekten att man anser hästen ohalt och kanske förvärrar skadan. Men även i samspelet djurägare-veterinär är det viktigt att även veterinären är lyhörd. Den hästägare som "vet" att hästen inte är ok har oftast rätt. Även om det finns något som kallas djurägarhypokondri också! :)
 
Re: -> Temlan

Dessa herrar är anslutna till hovslagarföreningen! Har varit till veterinär och gjort alla sorters undersökningar på hästen. Hästen skoddes även med en kil vid detta tillfälle. Veterinären kom fram till att hennes skada framkommit i samband med skoningstillfället. Fick även rådet att: ALDRIG låta någon annan böja mina hästar förutom en veterinär och utan att få en vettig förklaring till varför detta krävs!
Jag kan tänka mig att folk inte tror att de skämtade om sina misstag, trodde inte själv på det innan jag fick höra deras "skämt". Kom ju till dem för att få hjälp! Hästen hade gått oskodd i 6 mån när jag fick henne, men min hovslagare hade redan börjat fixa till henne, så när herrarna kom på besök hade hon inte alls så dåliga hovar som de påstod att hon hade.
Det har ju kostat mig en hel del ( minst 8500kr) och fortfarande har jag en häst som måste "återhämta sig från behandligen" . Men har itne fått någon ersättning för skadorna.
Och givetvis så anlitar jag bara hovslagare som är godkända och är anslutna till hovslagarföreningen.
 
Re: -> Temlan

Först får vi nog reda ut vad vi menar med böjprov.
Att böja ett ben på en häst är ju inte speciellt svårt....
Att böja det på ett sätt som syftar till att ta reda på om hästen har ont i en specifik del/led och använt som ett verktyg i diagnostiken kräver att man vet HUR man böjer men också VARFÖR man böjer. Sedan tycker jag att man skall veta vad man skall göra för att behandla det man eventuellt hittar.
Dvs: Ett böjbrov används tillsammans med andra metoder under undersökning för att ställa en korrekt diagnos som skall ligga till grund för en eventuell behandling. Detta skall göras av person som inte bara kan tekniken att böja utan också har kunskap att tolka resultatet och utföra en korrekt behandling.
Att lekmän använder sig av en sådan här metod kan leda till fel diagnostisering och därigenom felaktig behandling.
 
Du måste varit riktigt förskonad... Min numera avlivade d-ponny visade ingen hälta förrän på böjprov, och han hade ont "överallt". Sen när han hade fått frakturen på ena patella var han helt ren rakt ut, ½ grad på böjt spår åt ena hållet och 1 grad åt andra... Den lilla hältan hade hela personalen (duktig) på en ridskola missat och bara upplevde honom som "stel och oriden".
 

Liknande trådar

Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
438
Senast: NOC14
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 167
Senast: Lutten
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
433
Senast: jemeni
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp