Böjsena av hos hund

Diabetikern

Trådstartare
På ena tassen/tån. vad innebär det?

Kommer det att läka ihop?
Operation?

Inte min hund utan min väninnas

Hon märkte det ganska snabbt på sin ena tävlingshund på grund av hur han rörde sig.

Någon som har eller haft en hund med detta?
 
På ena tassen/tån. vad innebär det?

Kommer det att läka ihop?
Operation?

Inte min hund utan min väninnas

Hon märkte det ganska snabbt på sin ena tävlingshund på grund av hur han rörde sig.

Någon som har eller haft en hund med detta?
Om en sena är helt av måste den sys ihop, den kan inte läka ihop av sig själv. Hur gick den av, skärsår? Och är det en ytlig eller djup böjsena och var har den rupturerat? Lite skillnad om det är hela böjsenan till tassen eller enbart till en tå. En sena läker aldrig så pass att den återfår 100% hållfasthet trots suturering. Konvalesenttiden är också lång, minst 12 veckor innan normal aktivitet kan påbörjar och i början måste tassen bandageras/gipsas i böjd ställning för att sedan successivt rätas ut, för att avlasta senan efter operation. Efter ca 1 år är hållfastheten ca 80%.
 
Jag har träffat en del Whippetar med den skadan. De har inte blivit helt återställda (alltså i tävlingsskick) och det har varit en lång tid för återhämtning.

Senor är knepiga. Jag har tyvärr en del erfarenhet av skadad sena hos hund. Aldrig helt av tack och lov.
 
Om en sena är helt av måste den sys ihop, den kan inte läka ihop av sig själv. Hur gick den av, skärsår? Och är det en ytlig eller djup böjsena och var har den rupturerat? Lite skillnad om det är hela böjsenan till tassen eller enbart till en tå. En sena läker aldrig så pass att den återfår 100% hållfasthet trots suturering. Konvalesenttiden är också lång, minst 12 veckor innan normal aktivitet kan påbörjar och i början måste tassen bandageras/gipsas i böjd ställning för att sedan successivt rätas ut, för att avlasta senan efter operation. Efter ca 1 år är hållfastheten ca 80%.

Hej, tack för svar jag har visat henne detta.

Det är senan till en tå inte hela tassen

Vet inte om det 100% fastställt ännu att den är av eller om den bara tagit skada. Troligtvis under ett agilitypass men hon är inte helt säker

Tack för svar snälla du
 
Nu har jag min väninna i telefon

Hunden visar ingen hälta. Inga tecken på att ha ont och ingen rörelsestörning och visar inget när man rör på tassen.

Den kan vara en vecka gammal så det akuta läget är över.

Går det fortfarande att operera när det inte är gammalt?

Visar bild

247374258_5042714205742756_1414743915020873447_n.jpg
 
Bild 2

Först trodde hon att ho n slarvat med att klippa klorna men vid närmare titt så ser tån ut såhär.

Hunden är en 10 år gammal border collie som tränas och tävlas aktivt.

249061205_1767578430296702_2019256960036962241_n.jpg
 
Bild 2

Först trodde hon att ho n slarvat med att klippa klorna men vid närmare titt så ser tån ut såhär.

Hunden är en 10 år gammal border collie som tränas och tävlas aktivt.

Visa bifogad fil 78582
Min Working Kelpie drabbades av samma när han var bara sju år gammal. Efter flera besök och ultraljud hos evidensia då dom inte säkert kunde veta vad det var bokade jag tid hos en privat vet. Det besöket var det kortaste veterinärbesöket hittills och näst billigaste. Veterinären tittade på tassen när han kom ut i väntrummet och sa att senan var av. Han frågade om hunden gick på nån medicin som kunde försvagat senan och tyckte att det var synd att han var såpass ung. Den veterinären har draghundar själv och tydligen är det inte helt ovanlig skada hos såna. Enligt honom så skulle även de andra tårnas senor gå av när det blev onaturligt hög belastning på dom. Sy gjorde man inte enligt honom om det var pga "slitage, överansträngning" då det blir "fransiga" kanter som är svåra att sy ihop. Skars senorna av gick det visst bättre att sy ihop.

Min hund har ofta, inte alltid haltat en kort period (kanske 3 dagar) när en sena har gått av sen har han gått som vanligt. Alla tår på framtassarna har numera trasiga senor med långa tår och det har medfört att han snubblat ibland nu när han blivit gammal och inte lyfter fötterna lika högt. Han är nu 13 år och till han var 11,5 år så var han fullt igång fysiskt med dagliga ridturer i alla gångarter. Sista året har vi bara skrittat eller tagit promenader men det beror inte på att fötterna är långa utan att han blivit gammal och nöjd med mindre rörelse.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
335
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 542
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp