Böld i ändtarmen

Speciella_tina

Trådstartare
Är det någon som varit med om något liknande?

I onsdags upptäckte vi att vår ponny var väldigt svullen i baken, det buktade liksom ut. När ponnyn försökte bajsa fick den inte ut något utan det rann bara ut vätska, hon tog i ordentligt och var märkbart besvärad. Veterinär ringdes ut. Under tiden vi väntar på veterinären upptäcker jag att det syns spänd slemhinna när hon försöker bajsa, jag blir då rädd att det är en bit av tarmen.

Veterinären kommer ut och undersöker ponnyn, veterinären har aldrig sett något liknande. Det visar sig att det jag trott var tarm är en svullnad/böld av något slag. Det det mest påminner om är en rektalböld, men det stämmer inte helt så veterinären vågar inte dränera den på plats utan skickar oss till djursjukhuset.

Inte heller veterinären som tar emot oss där har sett något liknande. Ponnyn får laxerande/lavemang så att tarmen töms på avföring och trycket minskar. Där har hon varit sen i onsdags nu. Det är tagit prover och biopsier, men alla svar har inte kommit än utan vi får vänta till på måndag. Hon hade infektion i kroppen i alla fall och står nu på antibiotika, och svullnaden har gått ner något så ponnyn kan äta och kissa som vanligt igen.
 
Sitter en körtel en bit in i grovtarmen som kan bli en infekterad böld. Min häst höll på att dö av det eftersom dom inte kan tömma tarmen då bölden täpper till.. Man brukar inte skicka hål på den pga av att den sitter på ett ställe med mycket bakterier. Min stod på Slöinge en vecka och fick antibiotika. Man plockade ut torr avföring i flera dagar.
 
Sitter en körtel en bit in i grovtarmen som kan bli en infekterad böld. Min häst höll på att dö av det eftersom dom inte kan tömma tarmen då bölden täpper till.. Man brukar inte skicka hål på den pga av att den sitter på ett ställe med mycket bakterier. Min stod på Slöinge en vecka och fick antibiotika. Man plockade ut torr avföring i flera dagar.

Vad är det för körtel? Veg vet inte exakt hur grovtarmens bana går, men den här bölden sitter precis innanför ändtarmsöppningen. Precis som på din häst höll det på att bli riktigt kritiskt då hon inte kunde bajsa.
 
Sitter en körtel en bit in i grovtarmen som kan bli en infekterad böld. Min häst höll på att dö av det eftersom dom inte kan tömma tarmen då bölden täpper till.. Man brukar inte skicka hål på den pga av att den sitter på ett ställe med mycket bakterier. Min stod på Slöinge en vecka och fick antibiotika. Man plockade ut torr avföring i flera dagar.

Det där är intressant. Bölder i anslutning till ändtarmsöppningen är vanligt på människor och behandlingen är att skära upp dem så att de tömmer sig. Jag har aldrig sett någon sårinfektion efter, inte heller efter hemorrojdoperationer.
 
Inte helt ovanligt enligt vet.som kom till stallet. Sitter någon Dm in. Blir den rispad/ skadad kan den bli infekterad. Givetvis sent på kvällen. Åkte sedan direkt till Slöinge och sladdade in 21.00 precis när dom stänger. Dom stod med dörren öppen och väntade. Han hade nog inte klarat natten med den förstoppningen.
 
Det där är intressant. Bölder i anslutning till ändtarmsöppningen är vanligt på människor och behandlingen är att skära upp dem så att de tömmer sig. Jag har aldrig sett någon sårinfektion efter, inte heller efter hemorrojdoperationer.

Det sitter några stora kärl i väggen i rektum man inte vill skära hål i och om där går hål på mer än slemhinnan i rektum finns det stor risk för peritonitis. Bölder i rektum är nog de enda bölder man primärt behandlar med antibiotika och inte spaltar. Om de sitter i anslutning till ändtarmsöppningen är det en annan sak, de brukar dock sitta längre inne hos hästar.
 
Det sitter några stora kärl i väggen i rektum man inte vill skära hål i och om där går hål på mer än slemhinnan i rektum finns det stor risk för peritonitis. Bölder i rektum är nog de enda bölder man primärt behandlar med antibiotika och inte spaltar. Om de sitter i anslutning till ändtarmsöppningen är det en annan sak, de brukar dock sitta längre inne hos hästar.

Spännande! Hos människor är större delen av rektum utanför peritoneum och omgiven av fett, så en perforation där ger inte peritonit. De flesta bölder är perianala och incisionen läggs i huden och dräneras utåt, även de som sträcker sig längre upp.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 706
Senast: mackan
·
Hästvård Hej ! Måste bara kolla om någon varit med om liknande . Ska försök dra en lååång historia kort: Midsommardagen - blockhalt ! Tog ut...
Svar
10
· Visningar
4 096
Senast: skuggi
·
Hästvård Nu kära bukefalister, nu vill jag att ni berättar om ni hört eller varit med om något liknande.. Jag skulle idag rida mitt 18åriga...
Svar
17
· Visningar
2 238
Senast: Kellie
·
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 654
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp