YorkWann

Trådstartare
Vad skulle ni valt och varför?

Vi står i valet och kvalet om var vi ska bo, två alternativ, båda finns tillgängliga redan nu;

Boende 1, Hus med trädgård. väldigt trevligt för hundarna, bra promenadstråk med skog nära inpå, större träningsmöjligheter med hundarna, relativt insynsskyddad trädgård, väldigt trevliga grannar, lugnt område. MYCKET att göra med huset, fungerar att bo i direkt men hela huset säger " Hej, och välkommen tillbaka till 1973!" Altan osv som behöver renoveras också. Får pendla ca 30-40 min till arbete. ca 157kvm.

Boende 2, Stor lägenhet i stan, nära till allt, hundarna är vana att bo här, så inga problem för dom att det ligger centralt, relativt tråkiga promenadstråk inpå boendet, men ändå lätt att ta sig ut till skogsområden, Nyrenoverad, nära till kollektivtrafik och jobb. ca 105 kvm.

Boendekostnaderna är irrelevanta, vi har med god marginal råd att bo på båda ställena. Huset kommer ju kosta på i renoveringskostnader dock.
 
Jag trivs inte i lägenhet och hade därför valt huset om det bara är de två alternativen att välja på.
Om det finns möjlighet hade jag väntat och försökt hitta ett hus med mindre pendling.
 
Om inte huset är "The House" så hade jag valt lägenheten. Jag trivs både i lägenhet och hus och drömmen har alltid varit ett hus på landet, men jag hade inte velat bo i ett hus - med allt jobb det medför - om det inte är ett riktigt jävla bra hus. Det är också därför det tagit mig och karln fem år att hitta ett hus vi är redo att byta bort vår lägenhet för. Vi bor också rätt så centralt men lugnt, lägenheten var nyproducerad när vi flyttade in och boendet är totalt bekymmersfritt. För oss krävdes det ett riktigt bra hus med suveränt läge, nära stan men på landet och utan större renoveringsbehov för att vi skulle vilja flytta på oss (och flyttlasset går i november).
 
Om inte huset är "The House" så hade jag valt lägenheten. Jag trivs både i lägenhet och hus och drömmen har alltid varit ett hus på landet, men jag hade inte velat bo i ett hus - med allt jobb det medför - om det inte är ett riktigt jävla bra hus. Det är också därför det tagit mig och karln fem år att hitta ett hus vi är redo att byta bort vår lägenhet för. Vi bor också rätt så centralt men lugnt, lägenheten var nyproducerad när vi flyttade in och boendet är totalt bekymmersfritt. För oss krävdes det ett riktigt bra hus med suveränt läge, nära stan men på landet och utan större renoveringsbehov för att vi skulle vilja flytta på oss (och flyttlasset går i november).
DEt är inte direkt ett hus på landet, en villa i ett villaområde, men med ganska stor, uppvuxen trädgård.
 
Lägenheten. Jag gillar att ha nära till allt. Ett hus hade bara varit aktuellt om det varit "the one", absolut inte ett renoveringsprojekt.
 
Huset. Jag pendlar hellre till jobbet och har nära till allt annat jag behöver på fritiden.
Har huset inte akuta renoveringsbehov med stora kostnader utan bara fult och behöver fräschas upp så hade jag inte sett det som ett problem alls. Ett rum i taget.
 
Jag trivs inte i lägenhet och hade därför valt huset om det bara är de två alternativen att välja på.
Om det finns möjlighet hade jag väntat och försökt hitta ett hus med mindre pendling.
Jag har inte så stora problem med att pendla, men det som inte talar för huset i vårt läge är att det känns lite oöverkomerligt, allt som behöver göras, och vi är inga händiga personer - alls.
 
Huset. Jag pendlar hellre till jobbet och har nära till allt annat jag behöver på fritiden.
Har huset inte akuta renoveringsbehov med stora kostnader utan bara fult och behöver fräschas upp så hade jag inte sett det som ett problem alls. Ett rum i taget.
Även fast du hade tummen mitt i handen? Det är inga akuta renoveringsbehov alls, stomme, avlopp, allt "större" är bra :)
 
Jag har inte så stora problem med att pendla, men det som inte talar för huset i vårt läge är att det känns lite oöverkomerligt, allt som behöver göras, och vi är inga händiga personer - alls.
Jag tror att man behöver gilla själva renoverandet för att stå ut med det, inte bara se målet, så att säga. Så känns det oöverkomligt redan nu och ni inte är händiga så talar det starkt emot huset, tycker jag.
 
1. Vill ni bo i hus?
2. Skulle ni välja huset före lägenheten om huset var renoverat?
3. Orkar ni med en renovering?

Svarar ni ja på alla frågorna, välj huset, annars inte. Om folk i tråden föredrar att bo i hus eller lägenhet är rätt irrelevant...
Det är det vi inte vet, startade tråden mest för input och synvinklar. Vi har tid att bestämma oss då vi har båda bostäderna just nu ( lägenheten står vi skrivna på, och huset ärvde min sambo efter sin mor).

1, Jag vill bo med trädgård, och trädgården här tilltalar oss väldigt, samt att grannarna är suveräna, området är väldigt trevligt! Upptäckt att jag gillar att påta i trädgården, klippa gräset, ligga ute och läsa etc!

2, Det hade kanske mer lutat åt huset då.

3, vet ej.
 
Även fast du hade tummen mitt i handen? Det är inga akuta renoveringsbehov alls, stomme, avlopp, allt "större" är bra :)

Beror väl på vad som menas med det och vad som faktiskt ska renoveras :D Jag tror ju att vem som helst kan måla väggar, tak, lister, tapetsera lätta tapeter osv. Har man inte gjort det innan så får man ju chansen att lära sig nu.
Kök och badrum hade jag inte pillat på själv dock utan hyrt in.
Men tycker ni det känns jobbigt med renovering såpass att det är en dealbreaker så är det nog inte för er, jag tycker ju att det är kul så mig gör det inget(kanske inte själva grundarbetet men resultatet av en stor förändring från fult till fint).
 
Jag trivs inte alls i lägenhet. Känner mig väldigt instängd. Vill kunna sätta fötterna i gräs, kunna öppna dörrarna och låta hundarna vara ute och slippa ha folk direkt inpå.

Men hade huset inte känts helt rätt så hade jag väntat på det rätta :)
 
Beror väl på vad som menas med det och vad som faktiskt ska renoveras :D Jag tror ju att vem som helst kan måla väggar, tak, lister, tapetsera lätta tapeter osv. Har man inte gjort det innan så får man ju chansen att lära sig nu.
Kök och badrum hade jag inte pillat på själv dock utan hyrt in.
Två badrum ska renoveras helt, nya väggar och golv typ, sen ska köket helronoveras. Sen är det två väggar som ska ner och sen ska hela huset målas/tapetseras samt lägga nytt golv. Allt går ju att leja ut också, vi kommer som sagt, i sånna fall, inte göra nått själva.
 

Liknande trådar

Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 036
Senast: _Taggis_
·
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 702
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 328
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Hej på er! Jag är ny användare här, men har läst på forumet i flera år. Så jag är inget troll:) Önskar att jag kunde få lite tankar...
Svar
12
· Visningar
1 580
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp