Boendekostnad

Hur mycket av din inkomst lägger du på boendekostnader?


  • Antal omröstningsdeltagare
    163
Just nu har jag budgeterat ungefär 40% på mitt hus, men då räknar jag även in kostnader för trädgården och de är för tillfället rätt höga :D
 
Har du en definition på vad som ska räknas in?
Hyra, avgift, amortering, ränta, el, värme, internet, TV, vatten, sophämtning osv? :)
Jag tycker att allt utom kanske tv och bredband ska räknas som boendekostnad. I och med att där varierar kostnaden väldigt mycket beroende på vilket behov en har. En person som äger sitt boende amorterat och betalar ränta istället för hyra (om det finns lån på bostaden)
 
Frågeställningen är ointressant om det inte handlar om verkliga belopp. Får jag ut 40000 efter skatt och boendekostnaden är 25000 dvs 62,5%, kan jag ändå leva bekvämt. Måste jag leva på 11000 i månaden och och kostnaderna för boendet är 62,5% är situationen en annan. Ändra frågan.
 
Frågeställningen är ointressant om det inte handlar om verkliga belopp. Får jag ut 40000 efter skatt och boendekostnaden är 25000 dvs 62,5%, kan jag ändå leva bekvämt. Måste jag leva på 11000 i månaden och och kostnaderna för boendet är 62,5% är situationen en annan. Ändra frågan.
Och för mig är det en intressant frågeställning! Vissa väljer att lägga stor del av sin inkomst på boende, då de vill det eller kanske inte har något val. Andra prioriterar ett billigare boende och har den möjligheten (vet att det är ett lyxigt)

Kom och tänka frågeställningen när jag tyckte en summa var en dyr månadskostnad, men när jag kollade i procent är det inte ens 25% av min lön före skatt
 
Räknar jag på inkomst innan skatt lägger jag 15% på boendet. Räknar jag på inkomsten efter skatt så blir det drygt 20%
 
Svårt att svara på. Nu räknade jag hyra, bredband och el och delade på två eftersom jag har sambo. Om jag räknar på min lön före skatt så blir det ca 8 procent. Men allt beror ju på vad man inkluderar, hur många personer man ska dela på och om man räknar netto eller brutto.
 
19% av bruttoinkomsten och lite drygt 25% av netto.
Avgift och lån, el och hemförsäkring är inräknade. (Bredband ingår också i brf-avgiften.)
 
Jättesvår fråga, min man betalar för alla de löpande kostnaderna för vårat hus, vatten, el, sophämtning mm. Amorteringen ser jag knappt som en kostnad utan en investering och räntekostnaden är i sammanhanget pytteliten. Så ser man det så är det väl typ 0% av inkomsten. :angel: Däremot sätter jag varje månad in en peng på vårt renoveringskonto och det händer absolut vissa månader att jag slänger iväg en halv månadslön eller så utöver det på ett gruslass eller en altandörr eller så liksom.
 
Jag hyr och fick nyligen rejal lonehojning, sa nu ligger jag gissningsvis pa 19% efter skatt (och pensionsavdrag) - dock ar detta en uppskattning da jag inte vet exakt vart jag landar efter skatt och benefits, men i runda svangar.
Det tacker hyra, vatten, el, varme, internet och kommunalskatt (inkl. sophamtning)

Tycker inte amortering bor raknas in i kostnad, eftersom det ar egna pengar man bor fa tillbaka vid forsaljning, sa ej jamforbart med hyra.

Har alltid letat efter relativt billigt boende da jag hyr, men hoppas kopa snart, och da tror jag manadskostnaden kommer bli ungefar samma som nuvarnade hyra + insatssparande, sa i runda slangar samma pengar som laggs pa boende.
 
Ser man bara till lån har jag en mycket låg boendekostnad, men en amortering är ingen garanti för att man får pengarna tillbaka.

Min låga kostnad till amortering beror också på att huset har ett stort renoveringsbehov, den samlade boendekostnaden blir därför relativt hög då jag lägger pengar på ett renoveringskonto varje månad till löpande renovering.
Jag har valt att låna minst möjligt.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 444
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: warg
·
  • Omröstning
Kropp & Själ Börjar känna mig ensam om att inte ha gjort någon skönhetsoperation eller gjort någon form av injektioner. Närmar mig fyrtio och börjar...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
21 479
Senast: VLMF
·
Hemmet Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende? Själv lägger...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp