Boendekostnad

Hur mycket av din inkomst lägger du på boendekostnader?


  • Antal omröstningsdeltagare
    163
Före skatt: ca 13-14%.

Hyresrätt så räknar med hyra (varmhyra så inkl sopor etc, vatten och uppvärmning), el, försäkring och Hyresgästföreningens medlemsavgift.

Är idag sambo och vi delar lika på de gemensamma kostnaderna (tjänar ungefär lika mycket). Om jag istället räknar på den boendekostnad som jag hade när jag bodde själv (ett mindre boende än idag, också hyresrätt), så blir det ca 12% av min nuvarande inkomst (före skatt).
 
Vi (två personer) bor i radhus och lägger gemensamt ca. 12% av vår gemensamma bruttoinkomst på bostaden (räntor, amorteringar, samfällighetsavgift, el, försäkringar och larm). Det kommer dock att stiga en del när vi lägger om 50% av vårt lån i juni/juli.
 
Ni som ligger på runt 10% har ni väldigt billiga bostäder eller hög lön? Eller delar ni bostad med någon (sambo/kombo)?
Jag fick det till ca 10% av min lön, men då delar jag ju med min sambo. Bostaden var dyr (lägenhet i väldigt attraktivt område nära tullarna i Stockholm) men månadskostnaden är låg så det mesta går till ränta och amortering. Elen har blivit dyrare men inte särskilt kännbart för oss då vi även har solceller på föreningens tak.
Vi tjänar båda över medel/medianlön.

Trodde faktiskt att vi betalade mer. Så nu undrar jag var alla mina pengar tar vägen? 😂

Tillägger att jag betalade det dubbla i boendekostnader när jag var singel och köpte bostadsrätten jag då bodde i själv (den var ungefär lika stor som nuvarande, men betydligt högre månadskostnad).
 
Jag tycker att både procent och faktiskt siffror är helt ointressant. Man kan ha så olika boendesituationer och ännu mer olika inkomster. Hur man prioriterar i livet handlar kanske inte så mycket om vad man vill och önskar, utan mer om tvång över vad ekonomin, partner och livssituationen kräver.
 
Sådär 12% av gemensam bruttoinkomst. (2 fastigheter enskilt på landet som köptes 2003 och 2005) . Blir betydligt mer kommande år pga ffa elpriser och att räntorna går upp (dock är lånen inte så stora om man jämför med andra slags bostäder, så effekten är begränsad). Total ränteutgift idag sådär 30.000 kr per år och räknar med att den dubblas inom 1-2 år. Inkluderar räntor (ingen amortering alls), slam, sopor, el, försäkring, vägsamfällighetsavgift.

(Men det är något av en underdrift, fastighetsunderhållet suger många tusenlappar varje år och är inte medräknat)
 
Jag räknade på ett ungefär efter skatt och fick fram 8,5%. Där ingår amortering. Det är lågt då vi hyr ut en stuga på gården och räknar bort den inkomsten från boendet. Vi bor alltså oförskämt billigt. :)
 
Senast ändrad:
När jag räknade på faktiska kostnader under förra året och bara tog med ränta, el, försäkring och renhållning och tog det som del av bruttoinkomsten så landade jag på 10%. Ändå helt okej med tanke på att jag bor ensam i ett hus på landet :D
 
Min inkomst är lite ojämn men jag har en avgift på 495 kr i månaden på lägenheten. Då ingår försäkring och wifi. Totalt med el brukar det bli ungefär en tusenlapp i månaden.
 
Jag räknade på min faktiska lön
Ska jag räkna på vad jag får behålla från KFM blir det ca 60% jag lägger på boende.
Hyra plus el är ca 6000 i månaden.
 
25% av våra inkomster efter skatt just nu, då räknat på lånet (ränta+amortering) samt den klumpsumma vi för över till ett konto varje månad för att täcka el, sophämtning och andra löpande kostnader för hela året. Inkomsterna är två deltidslöner på totalt 100% och två föräldrapenningar då vi går omlott på f-ledighet.

Ca 20% av vår inkomst efter skatt om jag räknar på två heltidstjänster.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 458
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: warg
·
  • Omröstning
Kropp & Själ Börjar känna mig ensam om att inte ha gjort någon skönhetsoperation eller gjort någon form av injektioner. Närmar mig fyrtio och börjar...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
21 479
Senast: VLMF
·
Hemmet Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende? Själv lägger...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp