Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt. Vad jag menade var att eftersom abortlagen idag är skriven som att abort inte får medges när fostret anses livsdugligt, så bör lagen ändras om v 22, pga den medicinska utvecklingen, inte längre är en rimlig gräns. Jag tar för givet att "livsdugligt" menas med medicinsk hjälp eftersom få barn skulle överleva helt utan vård långt senare än v 22. Och om man trots att barn börjar överleva i stor utsträckning tidigare än gränsen så behöver utgångspunkterna och motiven i lagen ändras om man fortfarande anser att abort ska vara möjligt tom v 22. Exempelvis att kvinnans perspektiv stärks.

Jag tycker inte abortgränsen ska sänkas, och som jag skrev innan, min uppfattning är inte att vi är där idag att gränsen är ett problem.

Jämförelsen var väl lite konstig? Det är väl inte förbjudet att försöka rädda barn i v 22 även om abort kan godkännas då?

Men det är inte bara att göra abort på ett friskt foster i v. 22. I dessa extemt sena fall så måste man ha tillstånd av socialstyrelsen och de gör just en medicinskt bedömning.
 
Men du förstår vilken nivå de är på, personer som inte kan klara sig själva? utan pga det bor på någon form av ordnat boende med någon form av personal,
Jag har jobbat inom LSS i 20 år, så ja jag förstår. Jag är också bekant med lagstiftningen och tvång får helt enkelt inte förekomma annat än när det är akut fara. Att två personer med intellektuell funktionsnedsättning vill ligga med varandra räknas inte som akut fara.
 
Men det är inte bara att göra abort på ett friskt foster i v. 22. I dessa extemt sena fall så måste man ha tillstånd av socialstyrelsen och de gör just en medicinskt bedömning.

Ja jag hoppas verkligen inte att det framstod som att jag trodde att man aborterar friska foster i v 22 (om det inte är så att de synnerliga skälen är pga mamman).
 
Ja och de kan såklart vägra att ta sina andra mediciner också men den mkt lilla erfarenhet jag har så har det aldrig varit så.
Såvitt jag förstått det så finns det utbildningsprogram för personer som inte kan klara sig själva men som gärna vill ha barn. Tror det till och med finns dockor som de ska försöka ta hand om i några veckor (används väl även i USA?/England? för tonåringar som jättegärna vill ha bebis i områden med stor andel tonårsgraviditeter, tydligen så brukar den vara väldigt effektiv.). Så mekaniska bebin skriker och är hungrig och ska bytas och registrerar om den blir tröstad och matad.

På det sättet går det tydligen att diskutera med de potentiella föräldrarna om hur bra det skulle bli om de får barn. Dvs här ser vi att bebin skrek i två timmar utan tröst, vad hände? Här ser vi att bebin inte fick mat hela dagen osv.

Och hela det inlägget bygger på div tidningsartiklar i dagspressen så det dyker upp bara för att ingen annan verkar ha sett det eller nämnt det.

Sedan finns ju också boenden där personer lär sig ta hand om barn om det är problem.

Och det finns tidningsartiklar av normalbegåvade som vuxit upp med mindre begåvade föräldrar och om det lidande det har inneburit.

Allt ur Idagsidor här och där genom åren :)

https://www.realityworks.com/products/realcare-baby
https://www.expressen.se/nyheter/kinkig-latsasbaby-avskracker-unga-fran-graviditet/ (tjohoo Expressen, men jag tror jag läst att de har den i Sverige men inte för ungdomar utan för mentalt handikappade.)
https://www.solutions-site.org/kids/stories/KScat3_sol72.htm
(Registrerar skakad och tappad också...)

More than one million teens have used Baby Think It Over since its creation in 1993. As of 1998, over 40,000 infant simulators have been sold in the United States, Canada, United Kingdom and Australia. Recent studies have shown that the use of Baby Think It Over is more effective in changing the attitudes of adolescents toward parenting than other popular strategies such as shadowing a teen parent for a day. Reductions of up to 50% in the rate of teen pregnancy have been reported by some schools and teachers who have used the infant simulator. Baby Think It Over has received several major awards, including the What's New in Home Economics "Healthy Living Award" for 1995, 1996 and 1997; the Parenting Magazine "Parenting Achievement Award" for 1995; and the Fortune Magazine "Product of the Year Award" for 1994.
 
Senast ändrad:
Att två personer med intellektuell funktionsnedsättning vill ligga med varandra räknas inte som akut fara.

Jag hoppas verkligen inte att mina inlägg tolkas som att jag är emot att de vill ligga? och ligger. Måste nog påstå med det jag vet bl a genom min mor( som var väldigt drivande och hjälpsam vad gäller sexlivet ( hjälpmedel ex), att det jag känner till att de är mkt aktiva, vilket kanske inte alla tror/ förstår.
 
@Badger - jag svarade på ditt
Visst blir man ledsen över ett missfall i vecka 12 men det är ju bara så som världen är, det händer och det måste få hända.
Just "det händer och måste få hända" var det jag reagerade på. Du skrev ingenstans om läkare för upprepade missfall. Men som jag skrev så är det en annan diskussion.
 
Men p-piller är ju inte helt hundra säkert. Vet ju flera som blivit gravida med det och med tanke på att jag vet ett par stycken lär det ju finnas några till. Med andra ord är det ju ingen garanti att de inte blir gravida, hur hanteras det då?
Ja och de kan såklart vägra att ta sina andra mediciner också men den mkt lilla erfarenhet jag har så har det aldrig varit så.
Min erfarenhet är att de rekommenderas andra preventivmedel än piller dvs p-stav, spiral etc. Sen är ju inget hundra procent säkert men ändå lättare än att tex komma ihåg piller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp