Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

morgaine

Trådstartare
Eller så filmade de bara de få unga som fanns där eller knuffade fram dem till kameran för att verka unga och coola :grin: mvh cynisk.

Men samtidigt så tolkar jag också det som du säger, att unga röstare har lockats. Och det förstår inte jag heller alls. Fast å andra sidan så förstår jag inte kvinnor som vill begränsa aborträtten mera än vad den är idag oavsett ålder.
Det är
Inte säkert att Adaktusson skrämde bort så många för Ebba gick ju ut och sade tydligt att Kd står bakom svensk abortlag.
Jag vill inre begränsa aborträtten men jag kan se att det är problematiskt att man får abortera så sent att det kan handla om en vecka eller två att fostret kunde överleva utanför modern. Det tycker inte jag ör bra så jag skulle vilja att tidsgränsen ändrades, för fostrets skull. Därför förstår jag att många unga personer inte avskräcks av Kd:s konservativa framtoning.
 
Det är
Inte säkert att Adaktusson skrämde bort så många för Ebba gick ju ut och sade tydligt att Kd står bakom svensk abortlag.
Jag vill inre begränsa aborträtten men jag kan se att det är problematiskt att man får abortera så sent att det kan handla om en vecka eller två att fostret kunde överleva utanför modern. Det tycker inte jag ör bra så jag skulle vilja att tidsgränsen ändrades, för fostrets skull. Därför förstår jag att många unga personer inte avskräcks av Kd:s konservativa framtoning.
Då kommer man in på diskussionen om de sena aborterna dvs att det är väldigt få och handlar i regel antingen om foster som är allvarligt skadade eller kvinnor som har en problematik ( missbruk, väldigt unga som inte fattat att de är gravida etc.)
 
Då kommer man in på diskussionen om de sena aborterna dvs att det är väldigt få och handlar i regel antingen om foster som är allvarligt skadade eller kvinnor som har en problematik ( missbruk, väldigt unga som inte fattat att de är gravida etc.)
Ja det är sant. Frågan är då om man får döda ett foster som känner smärta och panik eller om man får stå sitt kast och kanske adoptera bort barnet istället. Som sagt, för fostrets skull tänker jag så, för mig är det inte ok att abortera när det gått så långt, såvida inte det rör sig om ett sjukt eller missbildat foster.
I gamla Rom fick man döda ett spädbarn om man gjorde det innan det hunnit dricka mjölk ifrån modern. Var tid har sina regler och för oss framstår det som fullkomligt groteskt. I framtiden kanske våra sena aborter av friska foster anses som groteskt, vem vet?
 
Ja det är sant. Frågan är då om man får döda ett foster som känner smärta och panik eller om man får stå sitt kast och kanske adoptera bort barnet istället. Som sagt, för fostrets skull tänker jag så, för mig är det inte ok att abortera när det gått så långt, såvida inte det rör sig om ett sjukt eller missbildat foster.
I gamla Rom fick man döda ett spädbarn om man gjorde det innan det hunnit dricka mjölk ifrån modern. Var tid har sina regler och för oss framstår det som fullkomligt groteskt. I framtiden kanske våra sena aborter av friska foster anses som groteskt, vem vet?
Jag tänker att det här är en mer komplicerad fråga än "att man får stå sitt kast"
Men vi kanske kan få en utbrytning här istället för att ta det i EU-tråden?
@Mineur @LenaH
 
Det är
Inte säkert att Adaktusson skrämde bort så många för Ebba gick ju ut och sade tydligt att Kd står bakom svensk abortlag.
Jag vill inre begränsa aborträtten men jag kan se att det är problematiskt att man får abortera så sent att det kan handla om en vecka eller två att fostret kunde överleva utanför modern. Det tycker inte jag ör bra så jag skulle vilja att tidsgränsen ändrades, för fostrets skull. Därför förstår jag att många unga personer inte avskräcks av Kd:s konservativa framtoning.
Förlåt ett sidospår - men du skriver att du inte vill begränsa aborträtten men att tidsgränsen ändrades, är inte det att begränsa?

Hur som helst, jag antar att man menar att man får abortera fram t.o.m 18e graviditetsveckan? (Därefter krävs det tillstånd.) Enligt 1177 så kan fostret överleva om det föds redan kring vecka 22. Det är fyra veckor mellan dessa veckor, och då har fostret nästan dubblat i sin vikt. Det händer så mycket bara från vecka till vecka när det gäller foster så att den här tiden som känns kort för oss är stora språng i utvecklingen hos ett foster.

Dock så kan jag informera med något "glädjande", enligt statistik från socialstyrelsen:
De flesta aborter utförs tidigt i graviditeten. Under 2018 utfördes 84 procent av aborterna före vecka 9 och 57 procent före vecka 7. [...] Medicinsk metod är vanligast och används vid 93 procent av alla aborter år 2018.

Jag är ingen läkare, jag läste till mig detta på en googlesökning, men jag antar att dessa beslut om vilka veckor skulle accepteras för abort var noggrant undersökt av långt mer kunniga än den "normala" personen. Och då gäller det bara ca 16% av alla aborter som utförs i Sverige efter vecka 9.

Förlåt för långt inlägg och det är inte riktat mot dig personligen :o men jag känner att detta ämne är lite extra känsligt nu när omvärlden börjar tumma på dessa rättigheter igen.
 
Ja det är sant. Frågan är då om man får döda ett foster som känner smärta och panik eller om man får stå sitt kast och kanske adoptera bort barnet istället. Som sagt, för fostrets skull tänker jag så, för mig är det inte ok att abortera när det gått så långt, såvida inte det rör sig om ett sjukt eller missbildat foster.
I gamla Rom fick man döda ett spädbarn om man gjorde det innan det hunnit dricka mjölk ifrån modern. Var tid har sina regler och för oss framstår det som fullkomligt groteskt. I framtiden kanske våra sena aborter av friska foster anses som groteskt, vem vet?
Jag blev lite nyfiken på huruvida foster känner smärta och när de börjar göra det.

Fann denna intressanta tråd där man diskuterar just detta och trådstarten citerar "Dock är det osannolikt att fostret upplever smärta, eftersom smärtimpulserna ännu inte kan ledas upp till hjärnbarken. Thalamus, relästationen, fungerar nämligen inte förrän i vecka 25."
Dock så säger 1177 att fostret har fått känsel och kan känna smärta i vecka 20, dvs efter vecka 18.

Det är ju svårt att säga när medvetandet börjar, frågan om när livet börjar är ju nästan lika gammal som livet självt :D Men jag tror att man ändå får lita på läkare/forskarna att de har kommit fram till det bästa svaret och att om det kommer fram någon ny information så säger de till. Jag litar iallafall hellre på dem än politiker ;)
 
Det är
Inte säkert att Adaktusson skrämde bort så många för Ebba gick ju ut och sade tydligt att Kd står bakom svensk abortlag.
Jag vill inre begränsa aborträtten men jag kan se att det är problematiskt att man får abortera så sent att det kan handla om en vecka eller två att fostret kunde överleva utanför modern. Det tycker inte jag ör bra så jag skulle vilja att tidsgränsen ändrades, för fostrets skull. Därför förstår jag att många unga personer inte avskräcks av Kd:s konservativa framtoning.
Om aborterna stadigt skett alltmer tidigt sedan 1983 (bättre graviditetstest gissar jag)
Ungdomsaborter stadigt minskar.
Aborter inte verkar öka per 1000 kvinnor i befolkningen totalt.

Så är det väl ändå en jättedum idé att peta i någonting som bara går den riktningen som du vill att den ska gå i. För risken är ju att om man är och rotar i någonting som går bra, med bara positiva trender så börjar det istället gå i negativ riktning eller?
 
Ja det är sant. Frågan är då om man får döda ett foster som känner smärta och panik eller om man får stå sitt kast och kanske adoptera bort barnet istället. Som sagt, för fostrets skull tänker jag så, för mig är det inte ok att abortera när det gått så långt, såvida inte det rör sig om ett sjukt eller missbildat foster.
I gamla Rom fick man döda ett spädbarn om man gjorde det innan det hunnit dricka mjölk ifrån modern. Var tid har sina regler och för oss framstår det som fullkomligt groteskt. I framtiden kanske våra sena aborter av friska foster anses som groteskt, vem vet?
Man kan ju vara ganska säker på att om det i Romarriket (eller i Sverige på 1800-talet, https://sv.wikipedia.org/wiki/Änglamakerska) hade funnits säkra lagliga aborter (och preventivmedel) så skulle de nog garanterat till stor procentandel skett före vecka 9 då också.
 
Jag tycker att människor som vill peta på aborträtten borde gå och gömma sig någonstans. Fy fan. Noll respekt.

Att lagen ska anpassas efter hur tidigt vi med modern sjukvård kan få foster att överleva är ju också absurt. Sjukvården blir bättre och bättre och vi kan rädda fler och fler tidigt födda foster. Det är helt orimligt att det ska få påverka abortlagsiftningen.
 
Jag tycker att människor som vill peta på aborträtten borde gå och gömma sig någonstans. Fy fan. Noll respekt.

Att lagen ska anpassas efter hur tidigt vi med modern sjukvård kan få foster att överleva är ju också absurt. Sjukvården blir bättre och bättre och vi kan rädda fler och fler tidigt födda foster. Det är helt orimligt att det ska få påverka abortlagsiftningen.
Exakt så! Den dagen vi kan efterlikna en livmoder på konstgjord väg och få foster att utvecklas och överleva utanför magen från mer eller mindre dag ett, var drar vi gränsen då?
 
Exakt så! Den dagen vi kan efterlikna en livmoder på konstgjord väg och få foster att utvecklas och överleva utanför magen från mer eller mindre dag ett, var drar vi gränsen då?
Lustigt nog tyckte abortmotståndarna att allting inuti en kvinnokropp var heligt från första sekunden men befruktade IVF embryon är bara att spola ut i avloppet.

Så jag gissar att de tycker att det är bara att välta ut dem oavsett ålder? Så länge de inte är i en kvinna?

Dvs avrättning är ju ok, till och med för personer som inte är helt mentalt vuxna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp